Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Det är generellt inte extremt dyrt eller ovanligt att köpa hund av etablerade uppfödare utomlands inte så att det motiverar dom där priserna.
Konstigt nog lyckas uppfödare av andra raser köpa rikrigt bra avelshundar i andra länder utan att det kostar sexsiffrigt.

Sanningen är helt enkelt den att allt går att sälja med mördande reklam och den sista idioten med för mycket pengar och för lite vett är inte född ännu.
Prisbilder skapas av att tillgång och efterfrågan. Eftersom aveln av ex Australiensisk Labradoodle (ALD) inte har lika många år på nacken som aveln av mer etablerade raser så är efterfrågan på avelshundar med definierade egenskaper stor. Priset sjunker sannolikt längre fram. ALD som kommer från WALA-anslutna kennlar är utmärkta sällskapshundar men också med anledning av sina egenskaper perfekta som vård- och terapihund.

Men du, varför tror du att de har en massa avtal om "avelsförbud" på valparna de sålt för mellan 45 000-75 00?
Tror du det verkligen är för att "värna om rasen" ? Det är ju för att se till att de sitter ensamma på kassakon och kan hålla upp priserna!
Det är ju ändå av raser som bör producera rätt hyfsade kullstorlekar. Tittade lite snabbt på en kennel, deras senaste kullar var på 7 resp. 10 hundar...

Det är rimligtvis inte mycket dyrare att importera hund/sperma, hälsotesta och meritera en labradoodle än nån annan ras.
Det är såvitt jag förstår villkor på kastrering av handjur i kontrakten. Nu är det ju tikarna som föder nya valpkullar och dessa behålls inom aveln i stor utsträckning. Som jag ser det - Australiensisk Labradoodle är en relativt ny ras - en ganska frisk ras eftersom den har kunnat styras upp (nu pratar jag om den organiserad aveln). Kontroll på aveln minskar risken för oönskade egenskaper och sjukdomar. Det finns nu en bra tillgång på avelsdjur. Samtidigt är konsekvensen att uppfödare kan hålla priset uppe - visst är det så. Det är vettigt att aveln av ALD sker inom WALA-anslutna uppfödare. Det tjänar både hunden och vi köpare på.

Som valpköpare tycker jag att det är enormt viktigt att själv kunna kontrollera alla viktiga resultat, följa stamtavlor osv. Jag har spenderat mycket tid inte bara på SKK Avelsdata, utan även Finska Kennelklubbens Koiranet och också kollat rätt mycket på de databaser som NKK och DKK har upplagda på nätet. Resultat av ledröntgen och mentala utvärderingar finns självklart på alla fyra.
Det är jättebra att du gör som du beskriver. Eftersom jag har köpt ALD som sällskapshund så har jag gått tillväga på ett annat sätt. Utvärderat kenneln genom att ta referenser och pratat om kenneln med WALA. Kollat upp stamtavlor och egenskaper på föräldrar till den valp som jag erbjuds. Det har fungerat mycket bra för mig - supernöjd med resultatet. Om du ska jaga, tävla eller ställa ut din hund så förstår jag att du gör lite annan research.

Prisbilder skapas av att tillgång och efterfrågan. Eftersom aveln av ex Australiensisk Labradoodle (ALD) inte har lika många år på nacken som aveln av mer etablerade raser så är efterfrågan på avelshundar med definierade egenskaper stor. Priset sjunker sannolikt längre fram. ALD som kommer från WALA-anslutna kennlar är utmärkta sällskapshundar men också med anledning av sina egenskaper perfekta som vård- och terapihund.

Prisbilden manipuleras eftersom majoriteten av alla valpar säljs redan kastrerade eller att valpköparna pressas att kastrera med hot om anmälan och vite.

Detta är inte en naturlig "tillgång och efterfrågan-situation", utan en klick av människor som har skapat en affärsmodell och utnyttjar den till max för att tjäna pengar.

Intresset för Labradoodle drivs inte av ett högt pris för en valp. Intresset drivs av att det är förbannat härlig hundras. Smart, trevlig, lättlärd, social, mycket avkännande och empatisk. Dessutom slipper vi pälshår i bostaden. Nu pratar jag om multigeneration Australiensisk Labradoodle med fullständiga stamträd Labradoodle bakom sig eftersom det är dessa som jag kan och har läst på om. Uppfödarna (anslutna till WALA) lägger mycket tid på att välja rätt köpare - det är lätt eftersom kön av köpare är lång. Jag upplever att många nu letar fel, kanske är avundsjuka på framgången för Australiensisk Labradoodle. Delvis påeldade av SKK och uppfödare av andra raser. Jag vet hur snacket går på kansliet på SKK eftersom jag har bekanta som jobbar där (vi är vänner ändå). Jag förstår att man på SKK tycker att det borde gå att hitta sin ras bland 200 etablerade raser, att man stöttar sina egna anslutna uppfödare och att SKK kommit längre i sina program, organisation och uppföljning. Vems väl vill SKK egentligen? Ge det nya en chans - aveln är seriös, WALA stöttar, hundarna superbra, prisbilden kan diskuteras men som sagt - inköpspriset är till slut en mindre del av vad det kostar att ha hund under 12-14 år. Det största problemet är nog att det är många förstagångsköpare av hund - att dom inte förstår vikten av aktivitet och träning av sin hund. Det och den oseriösa aveln som sker utanför den organiserade aveln inom ex WALA-anslutna uppfödare.
Det har under 8 sidor beskrivits varför aveln INTE är seriös, men du duckar ju konstant nästan alla frågor och inlägg som berör detta.
Du kan inte komma med några som helst bevis på att aveln är seriös förutom en massa länkar till sidor som inte bevisar något, du länkar bland annat till en uppfödare som inte visar några tecken på att vara seriös (att vara ansluten till WALA bevisar inget) utan snarare ser ut som en valpfabrik.
Du påstår dessutom gång på gång att rasen är frisk när hälsoenkäten som labradoodle-ägare svarat på bevisar motsatsen.
Du tillskriver hundarna mänskliga egenskaper (empatisk?) som hunden som art inte besitter.

Fördelen med denna tråd är att den som googlar labradoodle kan hitta hit och se hur oseriös denna avel är.

Fast ALD är inte den enda rasen som är ny och som kräver importer av avelsdjur. ALD-uppfödare tar hutlöst betalt för att de kan, punkt. Inte för att rasen är dyrare att föda upp än alla andra.

Labradoodels generellt (F1j från helt otestade föräldradjur går loss på minst 30000 kr, inte heller det för att de är dyrare att föda upp utan för att man kan. Sådana priser lockar till sig uppfödare som endast vill ha pengar.

Jag hade kunnat ta 30000 kr för en kattunge i år pga en helt vansinnig efterfrågan, men jag väljer att inte göra det eftersom jag inte vill vara en del i att driva upp priser så att (fler) oseriösa aktörer ger sig in i gamet.

Prisbilden manipuleras eftersom majoriteten av alla valpar säljs redan kastrerade eller att valpköparna pressas att kastrera med hot om anmälan och vite.

Detta är inte en naturlig "tillgång och efterfrågan-situation", utan en klick av människor som har skapat en affärsmodell och utnyttjar den till max för att tjäna pengar.
Jag kan i grunden tycka att det är sunt att aveln sker där kunskapen och verktygen finns dvs hos seriösa organiserade uppfödare. Det är dessutom så att det är tikarna som är den viktigaste förutsättningen för avel och dessa behålls just nu av kenneln i stor utsträckning alternativt säljs till andra kennlar. Slutligen kan ingen köpare bli fälld i domstol för att inte kastrerat sin egen hanhund. Ett sådant avtalsvillkor bedöms sannolikt som oskäligt

Fast ALD är inte den enda rasen som är ny och som kräver importer av avelsdjur. ALD-uppfödare tar hutlöst betalt för att de kan, punkt. Inte för att rasen är dyrare att föda upp än alla andra.

Labradoodels generellt (F1j från helt otestade föräldradjur går loss på minst 30000 kr, inte heller det för att de är dyrare att föda upp utan för att man kan. Sådana priser lockar till sig uppfödare som endast vill ha pengar.

Jag hade kunnat ta 30000 kr för en kattunge i år pga en helt vansinnig efterfrågan, men jag väljer att inte göra det eftersom jag inte vill vara en del i att driva upp priser så att (fler) oseriösa aktörer ger sig in i gamet.
Det finns både okunskap och avundsjuka gällande avel av Australiensisk Labradoodle. Jag tycker Hööks (som jag inte har köpt min valp av) ger bra svar på varför en ALD valp kostar vad den kostar. Uppfödningen drivs i företagsform med allt vad det innebär. Anställda, anpassade lokaler, utemiljöer och moms på all försäljning. Du hittar argumenten här. https://www.labradoodle.se/labradoo...rfor-kostar-labradoodlar-mer-an-andra-valpar/

Jag kan i grunden tycka att det är sunt att aveln sker där kunskapen och verktygen finns dvs hos seriösa organiserade uppfödare. Det är dessutom så att det är tikarna som är den viktigaste förutsättningen för avel och dessa behålls just nu av kenneln i stor utsträckning alternativt säljs till andra kennlar. Slutligen kan ingen köpare bli fälld i domstol för att inte kastrerat sin egen hanhund. Ett sådant avtalsvillkor bedöms sannolikt som oskäligt

Fast utan vettiga hanar i avel ju allt skit och pannkaka ändå.

Alltså, ALD-uppfödning är inte seriöst.
Det handlar bara om att tjäna pengar.
Hööks skulle ju ha 120.000 för en valp med fräsig färg härom året. Och det kostar pengar att stå i valpkö?! Helt jävla otroligt.

Det finns både okunskap och avundsjuka gällande avel av Australiensisk Labradoodle. Jag tycker Hööks (som jag inte har köpt min valp av) ger bra svar på varför en ALD valp kostar vad den kostar. Uppfödningen drivs i företagsform med allt vad det innebär. Anställda, anpassade lokaler, utemiljöer och moms på all försäljning. Du hittar argumenten här. https://www.labradoodle.se/labradoo...rfor-kostar-labradoodlar-mer-an-andra-valpar/

Valpfabrik, Valpfabrik, Valpfabrik.

Ursäkta men hur kan tikarna vara viktigare än hanarna? Visst är det tikarna som bär och föder valparna, men det som händer när uppfödarna bestämmer att alla hanar ska kastreras är att den genetiska variationen försvinner totalt. Det blir ett fåtal hanar som blir pappor till alla valpar. Och DET är en riktigt dålig utgångspunkt om man försöker skapa en ny ras.

Och nej, det är inte juridiskt hållbart att ha skrivet i kontrakt vad köparen ska göra med en köpt "vara", men det gör också att uppfödarna ser otroligt oseriösa ut. Om man är seriös, varför skulle man då ha kontrakt som inte stöttas i lagen?
Om det bara är tillgång och efterfrågan som styr, hur kommer sig då att när chihuahua var så "inne" såldes de inte för 120 000 kr? Inte heller "merle-frallor" säljs så dyrt trots att de ofta importeras/smugglas in från andra länder och har en ovanlig men sjukt populär färg?

Det finns gott om etablerade raser där det är brist på avelsdjur som bidrar till genetisk variation. Kan ju ta min egen ras som exempel, Västgötaspets, har funnits sedan vikingatiden och är en av sveriges nationalraser. Rasen var mycket nära att dö ut men byggdes upp av 4(?) avelsdjur som hittades runtom på gårdar. Detta gör ju att nästan alla hundar av rasen härstammar från dessa avelsdjur. Dessutom är det svårt att importera nytt blod från runtom i världen, eftersom att de flesta som finns runtom i världen kommer från Sverige från början. TROTS allt detta kostar valparna oftast 14-17 000 och inte 75 000, som tur är. Och man försöker att inte kastrera hundarna om det inte är absolut nödvändigt, just för att försöka upprätthålla den genetiska variationen.

Nej, ingen kan bli fälld i domstol.

Men det vet inte många valpköpare, plus när de väntat länge i kö, ofta fått betala för en plats i kön, och uppfödaren hotar med "böter" om de inte kastrerar sin hund, ja då är det rätt många som gör det eller hur.

Jag håller med om att avel bör bedrivas av kunniga, men ingen seriös rasklubb håller på så här, och alla kunniga var en gång nybörjare, och ingen sund ras går under för att någon okunnig tar en eller par sämre kullar.

Det finns både okunskap och avundsjuka gällande avel av Australiensisk Labradoodle. Jag tycker Hööks (som jag inte har köpt min valp av) ger bra svar på varför en ALD valp kostar vad den kostar. Uppfödningen drivs i företagsform med allt vad det innebär. Anställda, anpassade lokaler, utemiljöer och moms på all försäljning.

Min och många många andras kennel drivs som företag. Jag har också lokaler, betalar moms och har paragraf 16-tillstånd. Dessutom köpte jag in en dyr, välmeriterad avelstik och åkte utomlands för att para henne, reggade alla valpar med de kostnader det innebär och ÄNDÅ såldes de för 12000:-.

Vad skulle jag vara avundsjuk på? Jag föder inte upp hundar, jag har ingen hund alls i dagsläget och inga planer på att skaffa någon inom en 10årsperiod.
Jag gillar bara inte hypen och vad den för med sig

Det slår mig att trots att de skryter om sina lokaler så finns det inte en enda bild på hundstallet, presentation av personalen, bilder från rastgårdar eller liknande. Bara gulliga studiefoton och någon enstaka bild med barnfamilj.

Det är ju nästan som att de fattar att folk inte blir imponerade av fabriksuppfödning.

Det finns fler än ALD-uppfödare som driver sin kennel som företag, helt utan den prisbild vi ser på labradoodels.

När man kommer upp i de priserna handlar det ofta om bevisat bra arbetande hundar eller högt meriterade inom utställning.

Jag tycker att hela Hööks-sidan genomsyras av texter där de slår ifrån sig eventuell kritik, eller liksom bemöter den i förtid och klankar ned på renrasaveln. Jag har aldrig läst något liknande på någon annan uppfödarsida. O_o
Kan man inte bara presentera sin avel, sina hundar och sina mål?

Jag tycker att hela Hööks-sidan genomsyras av texter där de slår ifrån sig eventuell kritik, eller liksom bemöter den i förtid och klankar ned på renrasaveln. Jag har aldrig läst något liknande på någon annan uppfödarsida. O_o
Kan man inte bara presentera sin avel, sina hundar och sina mål?
Verkligen. De skriver ju -ingenting- om sina hundar, annat än i generella termer. Pinsamt dåligt och oseriöst.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar