Intresset för Labradoodle drivs inte av ett högt pris för en valp. Intresset drivs av att det är förbannat härlig hundras. Smart, trevlig, lättlärd, social, mycket avkännande och empatisk. Dessutom slipper vi pälshår i bostaden. Nu pratar jag om multigeneration Australiensisk Labradoodle med fullständiga stamträd Labradoodle bakom sig eftersom det är dessa som jag kan och har läst på om. Uppfödarna (anslutna till WALA) lägger mycket tid på att välja rätt köpare - det är lätt eftersom kön av köpare är lång. Jag upplever att många nu letar fel, kanske är avundsjuka på framgången för Australiensisk Labradoodle. Delvis påeldade av SKK och uppfödare av andra raser. Jag vet hur snacket går på kansliet på SKK eftersom jag har bekanta som jobbar där (vi är vänner ändå). Jag förstår att man på SKK tycker att det borde gå att hitta sin ras bland 200 etablerade raser, att man stöttar sina egna anslutna uppfödare och att SKK kommit längre i sina program, organisation och uppföljning. Vems väl vill SKK egentligen? Ge det nya en chans - aveln är seriös, WALA stöttar, hundarna superbra, prisbilden kan diskuteras men som sagt - inköpspriset är till slut en mindre del av vad det kostar att ha hund under 12-14 år. Det största problemet är nog att det är många förstagångsköpare av hund - att dom inte förstår vikten av aktivitet och träning av sin hund. Det och den oseriösa aveln som sker utanför den organiserade aveln inom ex WALA-anslutna uppfödare.