Föt ett år sedan köpte jag en ALD-valp och känner inte att jag behöver BEVISA allt för er som finns på tråden. Jag kan dela min erfarenhet och den kunskap som jag har.
Jag påstår inte att ALD från en WALA-ansluten ke
Min personliga åsikt och erfarenhet är att aveln av Australien Labradoodle i Sverige är seriös. Eftersom jag är en vanlig köpare av en fantastisk valp på ett år, inte bedriver kennel och inte är en tillsynsmyndighet - så kan inte jag lämna bevis. Jag kan dela min erfarenhet och kunskap. Behövs det ytterligare hundraser i Världen? Kanske inte men nu finns det Labradoodle och jag kan verkligen rekommendera ALD till den som vill ha en juste och fin hund med en hel del fina egenskaper. Min hund uppträder absolut empatiskt och känner av när em person inte mår bra och är ledsen. Säkert delas denna egenskap med andra hundraser men jag förstår nu varför Labradoodle utbildas till terapihund. Angående ”fabrik” - visst drivs flera kennlar av ALD som företag. Nya byggnader, anställda, utbildning och givetvis betalar man moms. Inget fel i det.
Om det nu finns en tävling i friskast hundras så vinner säkert inte Labradoodle. Den dras säkert med liknande risker och problem som många andra raser. Däremot är graden av inavel låg inom ALD eftersom den internationella organisationen har haft koll på avelslinjen tidigt i rasens utveckling.
Är du medveten om att du argumenterar mot en leg vet som garanterat träffat på fler labradoodles än vad du har...