Fast det var ju du som startade den här diskussionen och då klagade på fel hos oss som kritiserar doodles? Du letar fel i renrasaveln, fel på stämningen på skks kansli, fel med utställningar. Dubbelmoralisk invändning att tycka att vi är tokiga som letar fel när du gör exakt detsamma.
Det är också lite konstigt att starta en diskussion där du anser att labradoodles och deras "rasklubb" är så mycket bättre, bättre hälsa, bättre mentalitet, seriösare uppfödare etc etc och sedan när vi hittar belägg för att det inte stämmer så skyller du på att du faktiskt bara är en vanlig hundägare. Varför starta en sådan här diskussion när du inte har hållbara bevis för vad du själv påstår?
Jag är helt fine med att man kritiserar renrasers hälsoläge och extrema utseende, det gör jag också till och från. Men jag ger mig inte in i diskussioner där jag inte har kunskap och trovärdiga källor som stöttar mina påståenden.
Har har vi ett uttryck som sager ungefar, "Man vet inte hur lite man vet innan man lart sig mer".
Som forstagangs hundagare (nu vet jag inte om TS haft hundar innan) ar man till en disadvantage for information. Vem som helst som bara inte VET tror pa de sa kallade "experter" de traffar, bara de ar tillrackligt vederhaftiga. Innan man inser att allt maste kollas flera vandor till ar uppfodare, andra hundagare av samma "ras", etc, de "experter" man forlitar sig pa.
Precis det dar, att alla sorters blandisar ar friskare, etc, har jag hort av blandras agare, bade i Sverige och har i USA, men betydligt oftare i Sverige an har. I Sverige jamfors det med ras avlade hundar till blandisarnas fordel. I Sverige sager alla jag kanner som har en hund hemma och inte tranar, inte gar till BHK, de som aldrig varit involverad i en val avlad hund, att blandraser ar MYCKET friskare.
Ofta racker det med att man papekar att om bada foraldrarna har liknande problem (hofter, knan, mentalitet, etc) sa far ju valparna dubbel upplaga i alla handelser OCH om det ar helt olika raser blir mentaliteten ofta ett sammelsurium for att de ska atminstone tanka en gang till ...
/Hastflicka ... som kopte rottweiler valp utan att veta, men som ar larare och alskar att ta fram information sa det tog inte lang tid innan jag insag vilket dynamit paket jag hade och gjorde nagot at att lara mig annu mer/