Kvinna ihjäl biten av pitbull.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kvinna ihjäl biten av pitbull.

men han komenterar inte när det är rottweilers som gått ihop och dödat barn :grin: då är han som bortflugen från buke... men tynade pitbulls och amstaffar ska det hackas på i all oändlighet. han är nog sponsrad av kvällstidningarna

Det har jag sett flera ggr att han skrivit om. Både länkar och bilder har han också lagt in.
Men det kanske glöms bort av nån anledning.

Så fort det dyker upp nån tråd om sk kamphundar som attackerat människor så är det alltid någon som påpekar att de inte är avlade för att bita människor. Vilket i mina ögon är en konstig kommentar, för det finns väl ingen hundras öht som är avlade för att bita människor? Och oavsett om de sk kamphundarna inte är avlade för att bita människor, så händer det ju trots allt att de gör det och ganska ofta också. Mitt svar till PIRU var fullt av ironi och jag hoppas det framgick.

Jag tolkade ditt inlägg som att du trodde att pitbulls var avlade för att bita just människor.

http://www.cdc.gov/ncipc/duip/dogbreeds.pdf

Stoppar in denna länk en gång till, inte avsett till någon speciell utan bara fakta - scrolla ner lite och läs vilka hundraser som dödar flest människor, visserligen i USA men världen är inte så speciellt stor. Det dräller av bortskämda småhundar med olämpliga ägare, som bits åt höger och vänster (hundarna alltså!) men inte sjutton dör man av de betten! Yorkshireterriern i listan som dödat en människa :eek: tycks jag minnas orsakade infektion i bettet och kvinnan dog av komplikationerna.

Staffar har också mycket kamp i sig, beroende på linjerna. Jag vet om ett flertal, i Sverige och utomlands, som har bitit ihjäl andra hundar.

Och det går till på samma sätt som när en Amstaff eller APBT gör det. Dom slaktar.

Så himla olika är inte raserna trots allt. Och det är sällan som en normal, rätt avlad, individ av någon av raserna går på en människa. Däremot är det ju mycket vanligare med att dom hamnar i bråk med andra hundar.

Kom på en sak;

Jag håller absolut med dig om att man ska behöva gå igenom någon form av test för att äga en sådan ras. Och ett flertal andra raser såklart.

det är ju inte oftast hundens fel utan människors fel som använder just den rasen till fel saker, sen kan ju vilken hund som helst vara aggressiv och så , som plus att den rasen som biter människor mest är golden retriver, men det är inte lika uppmärksammat.. å ja menar man kan inte skylla på rasen de e ju helt hur den är uppfostrad. sen kan ju inte en hund vara psykist sjuk eller nå man vet ju inte.

håller med dej, men som du sa dom ger ju inte samma märken om man säger dom har ju inte samma kraft, som en pitbull har men ja menar ja har en kompis som har en "kamphund" å snällare får man ju leta efter. e ju hur man uppfostrar hundarna

Statistiskt sett om man tittar på % av en ras och inte på enbart antal, så är inte golden den ras som biter flest..

Men det är ju något som ofta refereras till som en sanning av de som äger sk kamphundar :cool:

När jag hör om tråkigheter irl så är det oftast en schäfer eller en blandrashund med schäfer/rottis eller likande i som bitit.
Inte alls ofta jag hör om amstaff eller pb faktiskt.
Och visst, jag bor i småland, men vistas mycket och snackar mycket med vanliga hundmänniskor i sthlm..
Vad som biter mest borde föras statestik på tycker jag.
Men hur skulle man gå till väga för att genomföra detta?
Sjukhus och veterinär kliniker?

jag har ingen kamphundar, men visst de kanske stämmer att det inte är, men de jag menar är att jag tror inte att kamphundarna e dom som biter mest iallfall, men det som är, är väl att dom kan göra mer skada liksom. än va e en "knähund" tex.. sen tycker ja inte att man kan dra alla över en kam liksom

Vad du tror och vad verkligheten är, är inte alltid samma sak dock.

Ärsh, jag är ju som jag är, så jag slog en pling till Jönköpings Djursjukhus och frågade tjejen som svarade om det är någon viss hundtyp som är mer representerad som biter när de fått in bitna hundar. Hon svarade att det förekommer ingen hundras eller typ som biter mest av hennes personliga erfarenhet där hon jobbar.
Sade med att både stora och små hundar biter, men såklart har en mindre hund svårare att orsaka skada på en större.
Jag förklarade för henne sedan att det är en diskussion på internet att just Pitbull skulle vara överrepresenterade i bitstatestik, det förnekade hon.
Hon sa att hos dem vad hon vet, finns det ingen ras som biter mer eller mindre alls, utan möjligvis de större raserna.
Jag berättade att det var svårt att hitta statestik på detta, och hon visste inte om det fanns, de förde ingen iallafall över detta.
Hennes enda tanke var att försäkringsbolagen kanske ev kunde göra det.

Så Zqathan, om du läser detta, för ni någon statestik?

hur vet du att du har rätt då? men inte skulle man skriva i tidningen om en liten knähund som har bitit liksom, eftersom de blir ju inte alls samma skada.. men de jag menar är man ska döma människorna int ehundarna

Ärsh, jag är ju som jag är, så jag slog en pling till Jönköpings Djursjukhus och frågade tjejen som svarade om det är någon viss hundtyp som är mer representerad som biter när de fått in bitna hundar. Hon svarade att det förekommer ingen hundras eller typ som biter mest av hennes personliga erfarenhet där hon jobbar.

Vilken tur de har i Jönköping då :)

Nu är väl inte ett enda djursjukhus representativt för hela landet iofs och sedan handlar tråden om hund som biter människor och vad dessa hundbitna människor ska på djursjukhus att göra vet jag inte :confused:

Staffar har också mycket kamp i sig, beroende på linjerna. Jag vet om ett flertal, i Sverige och utomlands, som har bitit ihjäl andra hundar.

Men oj är det så? då kommer jag inte klara av hunden i såna fall för varken eller aggression är jag van vid. :crazy:

Smaklöst att dra till med ett stor flin och bugningar när avlivningen skötts så illa. Jag säger ingenting emot att hunden skulle avlivas, det skulle den givetvis men det finns inget som helst skäl att dra till med ett fett flin över att denna tragedi spårade ur som den gjorde.

Vilken tur de har i Jönköping då :)

Nu är väl inte ett enda djursjukhus representativt för hela landet iofs och sedan handlar tråden om hund som biter människor och vad dessa hundbitna människor ska på djursjukhus att göra vet jag inte :confused:

Läs inlägg 50.
Någonstans måste man ju börja. :laugh:
Om alla ringer runt till sjukhus och veterinär kliniker så kan vi ju själva göra en liten sammanställning om vilka hundar som biter vad.

Kan inte heller säga vilken ras som biter mest men på sistone har vi fått in alltfler totalt söndertuggade hundar vars skador orsakats av amstaff/pitbull o korsningar med dessa.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 116
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 473
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 310
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka