Kvällsöppet: Ska man berätta för sitt barn vilket kön det är?

Sv: Kvällsöppet: Ska man berätta för sitt barn vilket kön det är?

Fast jag tycker inte det där omformulerandet är så svårt, iofs. Det kan rentav vara lite roligt ibland, som en språklig tankenöt. Fast oftast krävs ju ingen större tankemöda.

Och man får ju alltid fundera på formuleringarna när man skriver, det hör ju liksom till skrivandet. Ett hen mer eller mindre blir liksom en droppe i havet i sammanhanget.

Men, som sagt, som ersättning för hon/han eller "hon eller han" skulle det vara praktiskt. I mer informella sammanhang, som här på Buke exempelvis, brukar jag skriva h*n i det läget, men det funkar ju inte om man skriver i jobbet t ex.

När jag skriver blir det automatiskt mer tanke bakom det, än när jag pratar. Framför allt i en diskussion där man t ex argumenterar. Men skulle jag behöva lägga lika mycket tanke bakom allt jag säger i vardagligt prat med vänner och bekanta eller så kallat "kallprat" som när jag argumenterar i en skriftlig diskussion skulle jag nog tyvärr få ur mig ungefär hälften. Men jag kanske är (talmässigt) språkligt obegåvad som inte lyckas tänka lika mycket bakom det som jag säger som bakom det jag skriver...:p

Jag tycker fortfarande att det vore enklare att kunna använda "hen".

Jag ifrågasatte inte det faktum att det förekom. Jag ifrågasatte behovet av att formulera sig så. Det borde gå utmärkt att formulera regler till ett spel, rollspel eller inte, utan att använda sig av varken hon, han eller "hen".

Nu har jag inte gjort någon studie i frågan, men sådär som en höftning så tycker jag nog att användandet av pronomen som "han" och "hon" är ganska vanligt förekommande i dagligt tal. Inte så att det inte går att klara sig utan dem när man talar och skriver, men jag vågar nog påstå att de flesta faktiskt skulle behöva tänka till lite när de pratar och skriver för att klara sig utan dem. Men kanske inte du?

Mmm om svenskan nu är så skapad att man enkelt och naturligt kan skriva 400 sidor text riktad till en 14 åring utan att använda han, hon eller hen så tycker jag nog vi kan stryka både han och hon ur svenska språket rakt av och strunta i att lägga till hen. Varför har vi dem ens.

btw läste du länken om rollspel. De har äventyrsbeskrivningar för spelledaren att använda på hundratals sidor som hela tiden handlar om vad spelarna/spelaren har för valmöjligheter i äventyret. Regelböckerna till ett spel kan dessutom vara en 5 stycken på vardera flera hundra sidor. Författarna brukar såvitt jag märkt försöka vara jämställda.

Nej jag har inte läst länken, ja jag vet vad rollspel är. Jag anser fortfarande att man , om situationen så kräver kan skriva en text utan att blanda in hon, han eller låtsaspronomen. Om det är krångligt eller inte är väl upp till den som skriver.

Förenklingar av språket är enligt mig inte alltid positiva. Både "dom" och "mej, dej, sej" är exempel på förenklingar som enligt mig fruktansvärt fula, hur enkla och praktiska de än må vara.

Förenklingar av språket är enligt mig inte alltid positiva. Både "dom" och "mej, dej, sej" är exempel på förenklingar som enligt mig fruktansvärt fula, hur enkla och praktiska de än må vara.

Dom tar ju faktiskt bort skillnaden mellan subjekt och objekt i "de" resp. "dem", men jag har hittillst inte bestämt mig för om jag tycker att det gör en tillräckligt stor skillnad för att motivera att driva ett motstånd mot "dom". "Mej" och "sej" innebär ju faktiskt ingen skillnad i vad de står för, så även om jag själv tycker att de är fula och lite barnsliga i uttrycket (och därmed inte använder de själv) så känner jag inte att jag har så mycket för att protestera mot att andra använder dem.

"Hen" menar jag är ett nytt ord som innebär en förenkling jämfört med att använda uttrycket "han eller hon" eller att omformulera hela meningen, utan att medföra något negativt. Vet man könet så är det ju bara att säga "han" eller "hon" om man vill det. Så det är skillnad mot exemplena ovan.

Det skrevs ovan om att "hen" gjorde språket enklare, därav jämförelsen med dom och dej. Jag menade inte att det var samma typ av förenkling.

Nu har jag inte gjort någon studie i frågan, men sådär som en höftning så tycker jag nog att användandet av pronomen som "han" och "hon" är ganska vanligt förekommande i dagligt tal. Inte så att det inte går att klara sig utan dem när man talar och skriver, men jag vågar nog påstå att de flesta faktiskt skulle behöva tänka till lite när de pratar och skriver för att klara sig utan dem. Men kanske inte du?

Jag använder hon och han väldigt ofta i dagligt tal absolut. Men det är väldigt sällan jag talar om eller med personer som jag inte vet vad de har för kön. Vet jag inte det Har personen oftast en titel typ läraren eller tandläkaren. Skulle jag inte veta något av detta går jag väl fråga om jag måste. Jag anser inte det vara en total katstrof.

Inte i tråden hoppas jag? Eftersom du inte har läst den :grin:
Öhh. Nej? Jag menar i allmänhet. :grin: på dig själv du.

Ska jag tolka det som att du menar att det inte finns några könsroller knutna till könet?
Du tolkar som du vill. Jag menar att man behöver inte kalla någon för hen för att barnet skall kunna bli en trygg individ. Man behöver inte uppfostra i könsroller bara för att man säger hon och han.

Hur menar du? Jag förstår inte. Jag tänker att det är att göra "en grej" av det att behöva fråga efter ens persons kön för att slippa använda "den" om en person som är bredvid en.
Varför skall man fråga öht? Det har jag väl inte sagt. Men om det nu framgår tydligt så kan man väl säga han eller hon. Människor är vanligtvis inte hermafroditer.

Du tror inte att din pojke kommer att få kommentarer för att han går i rosa kläder (och klänningar, för det går väl in under "könsbestämda" kläder likväl som rosa kläder)? Hur kommer du att hantera det?

Jo. Väldigt enkelt; "jag tycker att rosa är fint, det är min favoritfärg". Punkt.

*kl*

Hela den här hen-diskussionen är ruskigt löjlig. En hon är en hon. En han är en han. En svensk är en svensk. En somalier är en somalier. En bög är en bög. En flata är en flata. En kortis är en kortis. En lång person är en lång person. En tjockis är en tjockis. En spinkis är en spinkis.

Varför ska vi låtsas som att vi alla är likadana och att det inte finns några skillnader?

Därför att ibland är inte just könskillnaden särskilt relevanta. Exempelvis i de fall då man skriver "han eller hon".

För övrigt är de där etiketterna inte så entydiga som du vill göra sken av. Exakt var går gränsen mellan normallång och lång? Vem är svensk - den som har svenskt medborgarskap? Den som är född här? Den som har två infödda föräldrar? Den som lever här och talar språket obehindrat? Är en bög fortfarande bög om han någon gång blir attraherad av en kvinna? osv. De flesta såna där etiketter är ganska luddiga när man börjar titta närmare på dem. Rimligen därför att de är skapade av oss människor, sociala och/eller språkliga konstruktioner, snarare än naturgivna skillnader.

Jag har bara läst en del av tråden, men jag tycker att det börjar gå till överstyr nu. Det finns flickor, det finns pojkar. Det har med könet att göra, inte personligheten. Att börja kalla barn för "hen" känns bara fånigt. Det är ju att göra en stor grej av det om något.

Sen så känner jag att det många gånger går över styr också att det skall vara så neutralt som möjligt. Köpa blått till pojkar och rosa till flickor är aj aj. Well.. jag personligen älskar rosa, och kommer ha det oavsett om det blir en pojke eller flicka om jag eventuellt får barn i framtiden. Men problemet där är ju då att om det blir en flicka så kommer man antagligen få stå ut med en del tjaffs, att man "föder in henne i flickrollen" etc. Vafasiken, varför ens definera på det sättet då undrar jag.

Varför så ihärdigt bromsa rosa till flickor och blått till pojkar för att "det är fel"? Då är man ju lika god kålsupare själv, eftersom man bidrar till att dela upp färger efter kön. :crazy:

Nä, det sundaste känns ju som att det är att inte göra en grej av det. Och jag personligen tycker att man gör en grej av det när man skall börja kalla folk för "hen" istället för han och hon.

Då tycker jag att du ska läsa hela tråden, där diskuteras återigen denna tanke vid att genusdiskussionen skulle gå ut på att neka barnen. Det är precis tvärtom, man öppnar upp för individens val. Varför tror du att genusintresserade människor nekar sina flickor rosa saker och pojkar blå? Vad kommer den tanken att det skulle förhålla sig så?

Varför tror du att genusintresserade människor nekar sina flickor rosa saker och pojkar blå? Vad kommer den tanken att det skulle förhålla sig så?

Frågan är irrelevant eftersom jag tycker att det är idioti.

Och jag har läst tråden nu. Jag tycker fortfarande att allt är otroligt löjligt och att det enbart skapar mer problem.

Men det är ju heller ingen som gör så. Du säger att genusmedvetenhet är dumt för då får inte flickor ha rosa, men det är ju inte alls sant. Genusmedvetenhet innebär att flickor inte enbart får ha rosa. Det är ju en viss skillnad på att inte ha rosa alls, och att inte ha några kläder (i princip) som inte är rosa. Man kan ju ha kläder i flera färger, det är ju liksom inte allt eller inget. Det går utmärkt att ha några rosa, några blå, några röda och några gröna kläder, ombyte förnöjer, liksom.

Men va? Calazirya frågar vad det är som gör att du fått uppfattningen att genusintresserade vägrar sina barn traditionella könsfärger och på det svarar du att frågan är irrelevant för att det är idioti?

Jag kan tycka att det är mer idioti att inte ens försöka argumentera för sin åsikt än att i alla fall försöka förklara, även om gemene man tycker att det är humbug man argumenterar för. ;)

Men det är ju heller ingen som gör så. Du säger att genusmedvetenhet är dumt för då får inte flickor ha rosa, men det är ju inte alls sant. Genusmedvetenhet innebär att flickor inte enbart får ha rosa. Det är ju en viss skillnad på att inte ha rosa alls, och att inte ha några kläder (i princip) som inte är rosa. Man kan ju ha kläder i flera färger, det är ju liksom inte allt eller inget. Det går utmärkt att ha några rosa, några blå, några röda och några gröna kläder, ombyte förnöjer, liksom.

Jo, det finns faktiskt folk som gör så. Tro mig, jag har mött på sådana människor.

Det är det jag menar med att jag tycker att det börjar gå överstyr. Dom flesta kanske är lagom, men jag tycker att fler och fler börjar gå över gränsen.

Och jag menar då ingen specifik i den här tråden, vill jag förtydliga. Så ingen behöver få sina tassar trampade på.

Jag pratar i allmänhet, hur det är ibland i verkligheten, men folk verkar vara helt låsta i sin lilla bukebubbla. :crazy: Dumt av mig att ge mina åsikter om ämnet i stort, när jag borde följt er linje.

Jag säger att genusmedvetenhet är dumt då många gånger uppmärksammas helt galet. Jag tycker som sagt att det börjar gå överstyr när man kallar folk för hen när det är helt förskräckligt uppenbart att det är en han eller hon.

Men va? Calazirya frågar vad det är som gör att du fått uppfattningen att genusintresserade vägrar sina barn traditionella könsfärger och på det svarar du att frågan är irrelevant för att det är idioti?

Jag säger inte att alla resonerar så, men jag har uppfattningen att fler och fler gör det. Av människor jag stöter på irl då.

Jag inser btw när jag läste hennes fråga att jag tolkade den helt fel haha. :angel:

Och jag har läst tråden nu. Jag tycker fortfarande att allt är otroligt löjligt och att det enbart skapar mer problem.

Jag har läst nu att du flaggat för att du missförstod mig. Men jag undrar vad som i tråden är så otroligt löjligt?

Läste du länken jag lade in för någon sida sedan exempelvis?

Vad baserar du på att fler och fler går över gränsen och börjar förbjuda sina barn färger istället, det är vad jag kan se enbart baserat på föräldrar du mött IRL, hur många är det som haft denna udda inriktning?

Att påpeka att genusmedvetenhet är dumt för att några väljer att ta det helt fel är ju bara konstigt?

Om du får spåna fritt, vad tror du då att genusdiskussionen handlar om?

*kl*

Hela den här hen-diskussionen är ruskigt löjlig. En hon är en hon. En han är en han. En svensk är en svensk. En somalier är en somalier. En bög är en bög. En flata är en flata. En kortis är en kortis. En lång person är en lång person. En tjockis är en tjockis. En spinkis är en spinkis.

Varför ska vi låtsas som att vi alla är likadana och att det inte finns några skillnader?

Alla är inte en han eller en hon. Grovt räknat 1% av världens befolkning föds med obestämbar könstillhörighet eller utvecklar en könsidentitet som inte hör ihop med deras fysiska kön. Jag tänker inte tala för dem och påstå att de alla vill kallas för hen, men genom att dela upp mänskligheten i två kön osynliggör du grovt sett 70 miljoner människor.

Att införa ett nytt könsneutralt pronomen förhindrar ju inte mångfald. Det är inte ett steg i ledet till att alla ska vara lika. Det handlar ju om att ge större frihet i att skita i kön när det inte är relevant eller att faktiskt erkänna att alla inte är en han eller hon, för alla är inte det.

Jo, det finns faktiskt folk som gör så. Tro mig, jag har mött på sådana människor.

Det är det jag menar med att jag tycker att det börjar gå överstyr. Dom flesta kanske är lagom, men jag tycker att fler och fler börjar gå över gränsen.

Och jag menar då ingen specifik i den här tråden, vill jag förtydliga. Så ingen behöver få sina tassar trampade på.

Jag pratar i allmänhet, hur det är ibland i verkligheten, men folk verkar vara helt låsta i sin lilla bukebubbla. :crazy: Dumt av mig att ge mina åsikter om ämnet i stort, när jag borde följt er linje.

Jag säger att genusmedvetenhet är dumt då många gånger uppmärksammas helt galet. Jag tycker som sagt att det börjar gå överstyr när man kallar folk för hen när det är helt förskräckligt uppenbart att det är en han eller hon.

Jag tycker det är helt fantastiskt att du känner så många som använder sig av ordet hen. I min bekantskapskrets håller vi fortfarande på att vänja oss vid det och då är vi ändå rätt så genusmedvetna.

Jag uppfattar det mest som att skaran folk som bestämt sig för att slå bakut mot allt som kan förknippas med genusvetenskap medvetet förvränger bruket av hen... eller så lyssnar de bara inte på "andra sidans" argument.

Allt i tråden? Allt som har med genusfrågor att göra?

Om det nu är irrelevant, idioti och skapar problem så undrar jag varför du ens skriver i tråden. Jag kan också undra hur du kommer att känna i frågan den dagen du får kommentarer från omgivningen om att du klär din pojke bögigt när han får ha rosa kläder. Eller när du får se en rynkad näsa från någon släkting när du låter honom få nagellack på naglarna som 3åring. Eller när du märker hur många gånger folk på stan kallar honom "flickan" eller "hon" bara på grund av hans kläder. Eller när du får höra i fikarummet på jobbet att "det är så SYND om dessa pojkar vars mammor klär dem i rosa. Herregud, låt pojkar vara POJKAR!".

DÅ kanske genusfrågan inte längre känns så idiotisk, löjligt och som något som skapar problemen.

Alla är inte en han eller en hon. Grovt räknat 1% av världens befolkning föds med obestämbar könstillhörighet eller utvecklar en könsidentitet som inte hör ihop med deras fysiska kön.

En procent??? Allvar, är det verkligen så??? Det låter mycket, tycker jag, även om jag inte har några "siffror" själv.
Det skulle innebära att en på 100 räknas dit. I en vanlig skola skulle det finnas kanske 5 - 10 barn som fötts med obestämbar könstillhörighet. Det låter .... som ett VÄLDIGT högt antal.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat