Kvällsöppet: Ska man berätta för sitt barn vilket kön det är?

Sv: Kvällsöppet: Ska man berätta för sitt barn vilket kön det är?

Nu förstod jag inte kopplingen till mitt inlägg? Jag kan inte förstå hur man gör tolkningen att min son är en flicka, bara för att tröjan upplevs som lila, inte ens när jag försöker tänka som "motståndarna". För han var ju varken klädd i rosa/vitt/lila från topp till tå, eller kaki/marinblå. Att kläder starkt signalerar kön är jag väl medveten om.

Jag har träffat på folk som aktivt förbjuder sina barn att ha på sig en viss färg exempelvis för att det är "fel". Flickor som vägrats rosa, pojkar som vägrats blått. Pojkar som vägrats leka med bilar och flickor som har vägrats leka med hästar, just för att det är "fel". Jag har inte dragit egna slutsatser genom att se pojke i klänning på dagis, utan jag har hört föräldrarna själva säga detta aktivt till mig eller någon annan.

Jag hoppas att du inser efter att ha läst de senaste sidorna i tråden att de människor du syftar på här inte på något sätt är representativa för den stora massan genusintresserade. Det är många som skriver att de aldrig stött på fenomentet (inte jag heller). Förhoppningsvis är de väldigt få, extremisterna som missuppfattat hela idén. :)

Sen är det ingen som säger att man inte ska få säga flicka eller pojke, hen används när man inte vet eller tycker att könet är orelevant.

När min dotter var liten, hade hon ett fantastiskt, nästan kritvitt jättelockigt hår som stod rakt ut som en stor yvig boll kring hennes huvud, det var helt sagolikt. Till det håret passade rosa inte alls, så jag köpte i stort sett ALLA hennes småbarnskläder, upp till säkert 4-årsåldern, från en engelsk katalog som sålde underbara kläder till barn. Hon hade alltid mörkblått, blått, randigt eller andra "pojkiga" färger - faktiskt så köpte jag från pojk-delen i katalogen eftersom killarnas kläder var bäst. Där fanns fina manchesterbyxor och rejäla tröjor, ingen pluttenuttigt opraktiskt som i flick-delen. Flickbyxorna var t.ex. alltid snävare, hade mindre rörelsefrihet, och var sydda i mer opraktiska tyger. Ofta kortkorta små klänningar med tillhörande damasker i rosa.

Nästan alla som inte kände henne, tog för givet att hon var en pojke :D Fast det berörde mig inte alls, jag tyckte mest det var rätt komiskt.

Jag skriver i dagsläget "denne"
"Personen som du vill anställa skaffar intyg som visar att hon eller han..."
"Personen som du vill anställa skaffar intyg som visar att denne.."

Det går också bra i den meningen, men "hen" passar ju också bra. Så tycker du att det är fel att använda hen?

Jag kan lova dig att de ansträngt sig, på riktigt, för att vara så neutrala som möjligt, men ett pronomen behövs extra mycket i de reglerna och varför fjanta till meningsbyggnaden istället för att bara skaffa ett neutralt hen. Vad är det som är så farligt med det. Språk förändras och våra könsroller har aldrig tidigare varit så nära varandra. För 30 år sedan kunde de bara köra på krigaren han och trollkvinnan hon rakt igenom.

Det är inte en förenkling, det är en utveckling. Dom, mej, dej, sej och vad du nu skriver är ord jag inte stöter på utom kanske på speciellt skumma forum (läs om man råkar se familjeliv). Men om folk använder det så gör de.

Språk utvecklas, det är naturligt. Vi använder de ord vi behöver. Det händer inte ofta att vi får nya pronomen, å andra sidan händer det inte ofta att könsroller ändras så radikalt. Whatever allt från inlånad engelska till nya slarvord som passar i mobilen, det är som det är och det gör ingenting. Svenska språket har överlevt värre pärser än så. Suck antar att det är för att jag läst språk ett par år som jag faktiskt inte får panik över förändringar. (min gamla engelskainstitution snarare studsar i glädje över dem)

Jag tycker inte att det är att fjanta till formuleringen. (Och ärligt talat förstår jag inte, om det nu i rollspel skulle vara så otroligt viktigt med just dessa pronomen och inga andra fullt lika användbara, vad som är så farligt med att skriva "han kan bytas ut mot hon". Även om det man isf för att lugna vissa delar av befolkningen kan skriva "hon kan bytas ut mot han" varannan gång).

Att anpassa skrivspråket efter talspråket är enligt min mening en förenkling av språket. Självklart är det också en utveckling, men det betyder inte att den är positiv. Och nej jag är inte positiv till engelska låneord där det finns svenska motsvarigheter, eller mobilspråk heller. Att det "är som det är" kan väl knappast hindra mig från att få ha en åsikt i frågan.

Så då faller de argumenten. Och vi står kvar vid frågan varför det är så negativt att introducera ett nytt ord i språket?
Vilket argument? Man kan väl vara emot flera olika förenklingar av språket även om det inte är exakt samma typ av förändringar.

Det går också bra i den meningen, men "hen" passar ju också bra. Så tycker du att det är fel att använda hen?

Frågan är varför man i hela fridens namn skulle använda det när det redan finns ett vedertaget som passar bra.

"Han blir inte bög för att han har rosa. Rosa är fint. Och om han nu skulle bli bög så spelar det inte mig någon roll. Huvudsaken är att han är lycklig och mår bra."

"Han tyckte nagellack var fint."

Om någon kallar honom för flickan eller hon på stan, och det anses nedsättande så har vi ett större problem. Nämligen att det uppfattas som negativt att bli kallad för hon. Då anser inte jag att lösningen är att kalla honom för "hen" istället.

Och i fikarummet så svarar jag då att "min pojke bär rosa eftersom vi båda tycker att det är en otroligt fin färg. Han är lika mycket "pojke" oavsett vad han har på sig för färg på kläderna. Snoppen försvinner inte pga hans rosa tröja."

Dina svar är ju sådana som jag själv lämnar. Det var liksom inte det jag ställde mig frågande till. Det jag menade är väl att det kanske kan kännas liiiiite jobbigt att man ska vara tvungen att behöva förklara sig och överhuvudtaget behöva svara på sådana dumheter. Just att det överhuvudtaget kommenteras är vad som gör mig irriterad och får mig att tycka att genusfrågan faktiskt är viktig. Och snarare inte det minsta "överdriven".

Jag lovar dig; sådana kommentarer kommer så länge inte gemene man blir lite MER genusmedvetna och aktivt försöker låta bli att "köna" sin omgivning hela tiden.

Och grejen är att barnet själv faktiskt hör/ser/märker reaktionerna också. Och vips har de blivit lite sådär lagom tillrättavisade av någon som tydligen anser könsrollerna är viktiga att bevara.

Senast ändrad:

Jag har sagt det förut flera gånger, och nu skriver jag det för sista gången;

Jag har träffat på folk som aktivt förbjuder sina barn att ha på sig en viss färg exempelvis för att det är "fel". Flickor som vägrats rosa, pojkar som vägrats blått. Pojkar som vägrats leka med bilar och flickor som har vägrats leka med hästar, just för att det är "fel". Jag har inte dragit egna slutsatser genom att se pojke i klänning på dagis, utan jag har hört föräldrarna själva säga detta aktivt till mig eller någon annan.

Jag har läst det. Men hur många är dessa då? Jag har nämligen inte mött en enda IRL. De måste väl vara ett stort undantag till och med i din bekantskapskrets??

Nej precis, det ingår även missbildningar som inte alls påverkar en upplevelse av könstillhörighet. Många vet säkert inte ens om det. Det förringar ju absolut inte problematiken för de som har det, men det innebär ju iaf att det inte går runt 70 miljoner människor som har en upplevd obestämd könstillhörighet eller hur man ska uttrycka det.

De människor som utvecklar en könsidentitet som inte stämmer överens med det fysiska könet är inte medräknat i de källor du angett. De är krasst sett också att räkna som intersexuella men det syns inte på dem när de föds.

Det är inte alltid det passar med "denne", det har en väldigt formell ton, som man inte alltid vill ha. "Denne" är betydligt mer formellt än "han eller hon", och i t ex det här exemplet, när man vill beskriva reglerna så lättfattligt och tillgängligt som möjligt så att förhoppningsvis många arbetsgivare nappar, så har det nog ett värde att försöka undvika den värsta kanslisvenskan.

Nu förstod jag inte kopplingen till mitt inlägg? Jag kan inte förstå hur man gör tolkningen att min son är en flicka, bara för att tröjan upplevs som lila, inte ens när jag försöker tänka som "motståndarna". För han var ju varken klädd i rosa/vitt/lila från topp till tå, eller kaki/marinblå. Att kläder starkt signalerar kön är jag väl medveten om.

Därför att lila och rosa för många är färger som framförallt bärs för att signalera kön. En del kör extremvarianten, med rosa/lila från topp till tå, men eftersom rosa och lila är så väldigt könsbundna för barn så utgår man från att enbart flickor bär dem.

Man behöver alltså inte vara iklädd rosa/lila från topp till tå för att signalera "flicka", det räcker med en rosa tröja eller en lila mössa. Även om många kör både hängslen och livrem och klär barnet från topp till tå i könsmärkta färger så att inte kan missförstås vilket kön barnet har.

Hmm jo jag håller med om att de gör fel. Det är inte rätt att begränsa barn på det sättet, vi försöker ju bekämpa att barn begränsas åt andra hållet.

Vet inte om jag skulle kalla det "gått för långt" jag skulle vilja kalla det könsförtryck, fast kanske från andra hållet. Det är ju förtryck oavsett om jag tvingar pojken att leka med bilar eller om jag förbjuder honom.:crazy:

Vet inte om jag skulle kunna hålla mig ifrån att kommentera att det är ett förtryck att förbjuda lekar eller kläder grundat helt på kön.

Jag tycker som du kanske märker inte heller att vi ska kalla folk som man vet könet på för hen. Vet inte heller om det är ett uttryck jag någonsin kommer att använda. Däremot ser jag det som extremt praktiskt för transpersoner och i litteratur där man annars blir tvungen att skriva han/hon eller vi ersätter alla han/hon med han rakt igenom läroboken.

Vilket argument? Man kan väl vara emot flera olika förenklingar av språket även om det inte är exakt samma typ av förändringar.

Ja om det var exempel på att du är emot alla språkliga förändringar per ce så förstår jag. Då tycker vi bara olika där. Jag är rätt språkligt konservativ, men du kanske är mer helt enkelt.

Eller mig att ha en åsikt. Du kan väl säga att det är talspråket som anpassar sig efter skriften. Det är i skriften vi mest behöver hen.

Visst kan man ha varannan han och varannan hon. Eller så använder man hen. Förstår inte problemet du har med det lilla ordet.

(eller låneord eller gud vet vad. Urjobbigt verkar det vara)

Frågan är varför man i hela fridens namn skulle använda det när det redan finns ett vedertaget som passar bra.

Själv använder jag ofta synonymer för att jag tycker att språket blir vackrare med ett rikt ordförråd, och inte så tjatigt som när vissa ord upprepas hela tiden. Men man kan förstås hålla sig till ett ord för var sak också, om man känner så.

"Barnet och barnets pappa skulle en dag gå till lekparken, eftersom barnet tyckte så mycket om gungorna som fanns där. Om barnet självt hade fått bestämma, hade barnet gått till gungorna varje dag. Men barnets pappa tyckte inte att barnet kunde gå dit varje dag."

Jag hade inte skrivit så, utan bytt ut några av "barnet" mot andra ord för att få mer flyt i språket. Jag ser sällan ett problem i att det finns flera ord för att uttrycka en och samma sak. Tycker du så om synonymer i allmänhet som med förändringarna av språket, eller är det just "hen" som synonym du inte tycker om?

Jag älskar formell svenska och har fortfarande svårt för att mej, dej och dom är accepterat. Så för egen del kommer jag aldrig använda det oavsett om det skulle bli vedertaget eller inte. :o

Fast det är ju milsvid skillnad mellan dej och denne. Dej kan man ju knappast skriva i formella sammanhang, denne däremot doftar kanslisvenska eller juridiska dokument. Det är ju inte alltid man vill ge såna vibbar, även i formella sammanhang.

Jag har sagt det förut flera gånger, och nu skriver jag det för sista gången;

De finns, enl. Fanny Ambjörnsson, så du är rätt på det. Finns ju rötägg överallt.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka