Kvällsöppet: Ska man berätta för sitt barn vilket kön det är?

Sv: Kvällsöppet: Ska man berätta för sitt barn vilket kön det är?

Så anledningen att hen behövs är alltså att de befintliga orden är för formella? Inte att det saknas ord? För egen del så är det inte en legitim anledning att ändra mitt språkbruk. Således kommer inte heller mina barn växa upp med det.

Eller mig att ha en åsikt. Du kan väl säga att det är talspråket som anpassar sig efter skriften. Det är i skriften vi mest behöver hen.

Visst kan man ha varannan han och varannan hon. Eller så använder man hen. Förstår inte problemet du har med det lilla ordet.

(eller låneord eller gud vet vad. Urjobbigt verkar det vara)

Självklart får alla ha en åsikt. Varför skulle jag säga att talspråket anpassar sig efter skriften?

Vad jag har för "problem" med "det lilla ordet" tycker jag att jag har förklarat i inlägg efter inlägg. Jag syftade inte på låneord generellt, utan att plocka in (oftast) engelska ord där det finns ett svenskt ord. Jag menar inte låneord som exempelvis garderob.

Själv använder jag ofta synonymer för att jag tycker att språket blir vackrare med ett rikt ordförråd, och inte så tjatigt som när vissa ord upprepas hela tiden. Men man kan förstås hålla sig till ett ord för var sak också, om man känner så.

"Barnet och barnets pappa skulle en dag gå till lekparken, eftersom barnet tyckte så mycket om gungorna som fanns där. Om barnet självt hade fått bestämma, hade barnet gått till gungorna varje dag. Men barnets pappa tyckte inte att barnet kunde gå dit varje dag."

Jag hade inte skrivit så, utan bytt ut några av "barnet" mot andra ord för att få mer flyt i språket. Jag ser sällan ett problem i att det finns flera ord för att uttrycka en och samma sak. Tycker du så om synonymer i allmänhet som med förändringarna av språket, eller är det just "hen" som synonym du inte tycker om?

Självklart är synonymer jättebra. Men nu pratar vi om pronomen, inte synonymer generellt. Om att införa nya påhittade pronomen har också språkrådet uttalat sig.

Jag hade inte heller skrivit så. Men det hade inte blivit mycket bättre om jag bytt ut hälften mot hon eller han. I exemplet ovan kan jag inte heller se varför man inte skulle känna till könet på ett barn som man känner så bra att man vet vad det tycker om, vad det vill göra varje dag och vad pappan tycker är bäst.

Så anledningen att hen behövs är alltså att de befintliga orden är för formella? Inte att det saknas ord? För egen del så är det inte en legitim anledning att ändra mitt språkbruk. Således kommer inte heller mina barn växa upp med det.

Om det ord som finns är så formellt och snarast hör hemma i kanslisvenskan, som ordet denne, så saknas det ju ord med samma betydelse för mer vardagliga sammanhang.

Jag blir fascinerad av att du verkar ha en genomtänkt åsikt om vilka anledningar för dig att ändra ditt språkbruk som är legitima. Skulle du kunna ge exempel på något, vad som helst, som skulle kunna vara en legitim anledning att ändra språkbruket?

Jag ser tex att du inte använder infinitivmärket att i din sista mening. Att utesluta det lär vara en förändring som pågår just nu i det svenska språket (man utesluter allt oftare infinitivmärket alltså). Av vilka legitima skäl har du anslutit dig till den förändringen, tex?

Jag skriver uselt från mobiltelefon. Jag ändrar mitt språk hela tiden när jag hittar ord som saknas ur mitt vokabulär. Hittills jag inte hittat någon bra anledning att lägga till hen således kommer jag ju inte heller göra det.

Självklart är synonymer jättebra. Men nu pratar vi om pronomen, inte synonymer generellt. Om att införa nya påhittade pronomen har också språkrådet uttalat sig.

Fast de fungerar ju som synonymer för pronomen. Så argumentet att "det finns redan ord för det" tycker jag inte håller som ett argument mot användandet av hen.

Jag hade inte heller skrivit så. Men det hade inte blivit mycket bättre om jag bytt ut hälften mot hon eller han. I exemplet ovan kan jag inte heller se varför man inte skulle känna till könet på ett barn som man känner så bra att man vet vad det tycker om, vad det vill göra varje dag och vad pappan tycker är bäst.

Därför att det kanske står i en bok t ex.

Fast de fungerar ju som synonymer för pronomen. Så argumentet att "det finns redan ord för det" tycker jag inte håller som ett argument mot användandet av hen.
Vilka personliga pronomen är synonyma med "de"?

Därför att det kanske står i en bok t ex.

Det falller väl lika mycket på sin egen rimlighet att författaren, som känner till allt det andra om personerna, inte skulle veta vad barnet har för kön? Om nu inte föräldern valt att dölja sitt barns kön. Men det haaaandlar ju inte om att dölja kön enligt de så kallade genusmedvetna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka