kul för hästen

Sv: kul för hästen

Ja, jag ville bara höra vad folk i allmänhet tycker... vad som är vanligt och vilka skäl man anger... ifall det finns något mer jag kan ta till mej, man vet aldrig...

Får väl säga, om ni undrar, att jag mest lade ut frågan lite i förebyggande syfte. Så det är inte det att jag har direkta problem... min häst tycker arbetet är alltifrån kul till okej, men det borde vara kul jämt. Ibland suckar hon djupt när jag gör långsamma saker med henne inne på ridbanan! Tänkte koncentrera mej extra på att träna upp min förmåga att intressera hästen nu under vintern.

Tänk vad fina kompisar de är ändå, hästarna, men jag har inte fått intrycket av att det är så många som bara umgås med hästarna som man kunde tro! Det verkar vara vanligt att man tränar inför tävlingar enligt konstens alla regler och glömmer av att känna efter på vägen! Inom åtminstone AR/Barock verkar det vara betydligt vanligare att man tänker på hur kul hästen har, hoppas det är en uppåtgående trend! Att få hästen med sej är verkligen en konstart i sej...
:)

knasan skrev:
Ja, jag ville bara höra vad folk i allmänhet tycker... vad som är vanligt och vilka skäl man anger... ifall det finns något mer jag kan ta till mej, man vet aldrig...

Får väl säga, om ni undrar, att jag mest lade ut frågan lite i förebyggande syfte. Så det är inte det att jag har direkta problem... min häst tycker arbetet är alltifrån kul till okej, men det borde vara kul jämt. Ibland suckar hon djupt när jag gör långsamma saker med henne inne på ridbanan! Tänkte koncentrera mej extra på att träna upp min förmåga att intressera hästen nu under vintern.

Tänk vad fina kompisar de är ändå, hästarna, men jag har inte fått intrycket av att det är så många som bara umgås med hästarna som man kunde tro! Det verkar vara vanligt att man tränar inför tävlingar enligt konstens alla regler och glömmer av att känna efter på vägen! Inom åtminstone AR/Barock verkar det vara betydligt vanligare att man tänker på hur kul hästen har, hoppas det är en uppåtgående trend! Att få hästen med sej är verkligen en konstart i sej...
:)

Joo.. att ha kul m hästen är ju det bästa med det hela, det är väl vad detta går ut på!? Är det någon häst som inte gillar att galoppera i skogen? Alla jag har ridit har i alla fall älskat att busa lite.. lika viktigt att bralla lite i skogen som att kombinera dressyrträning med att hoppa lite, så hästen får variation.

Att massera och pyssla i största allmänhet är också ngt som jag känner att hästen uppskattar, så jag gör vad jag kan för att hon ska må bra och jag njuter av varje sekund jag är med henne.. för finns det ngt härligare än att vara med hästar.. (Nåja, mannen och barnen förståss... haha.. ;) )

Att din häst suckar kanske inte heller beror på att den är uttråkad, utan att den helt enkelt slappnade av!? Jag tror vi sätter mänskliga känslor på våra djur lite för ofta, men vem vet, kanske den var uttråkad :)

Nåväl.. jag tror ialla fall att det spelar ingen roll inom vilken gren man anser sig tillhöra tror jag att de allra flesta ser till hästens bästa, vad den tycker är kul och inte och försöker variera sin träning/ridning. Det är nog bara ridskolehästarna som inte har ngt vidare val, men det är ju min teori.

Man gör väll det man tycker är kul!?
Det är ju trots allt därför man har häst. Vill man bara rida dressyr så får man väll det, om hästen går i en hage och kan leka av sig med sina kompisar så mår den säkert inte särskillt dåligt av det. Jag tror att i många fall så tycker hästen det är kul om matte eller husse tycker det är kul.
Själv tycker jag om att rida i skogen men inte jättefort för jag är en fegis :angel:. Dressyr är kul med fast kräver mer fokus och är mer intensivt på ett helt annat sätt.

I grund och botten tror jag det handlar om en "gemensam" grundinställning till att arbetet är kul. Tycker inte du att det är kul, är det svårt att motivera hästen... Positiva tankar, mycket glada tillrop och leenden, ett fokus på vad som gjordes rätt och inte vad som gjordes fel.

Men annars ser jag det som en balansgång mellan att ställa krav, höja ribban, göra svårare grejer - hitta lösningar på problem - och att göra saker som hästen tycker är lätta, som den klarar med bravur både fysiskt och psykiskt, det krävs för att den ska kunna växa in i sin roll. Mycket handlar om att anpassa arbetet till individen och hitta vad DEN tycker om, vad DEN uppfattar det som att den är bra på, vad den hästen uppfattar som beröm och använda detta på ett konstruktivt sätt.

JAG tycker det är plättlätt, iaf på de hästar jag rider som har BRA ridbarhet -dvs de som bara kämpar på och kämpar på och kämpar på, att be om mer och mer och mer - testa gränserna lite väl ofta.
Motivations-döden... Men hästen jag har nu är inte sån och kanske är det bra, jag lär mej att uppskatta det lilla och ge mej i tid.

Sen kan man ju göra så att man låter hästarna gå i en tråkig liten knögglig hage, då möter de upp vid grinden och säger RID MEJ och när man väl kommer ut går de och smålättar i fram och kastar på huvudet på vägen till galopp-stigen ;).
(obs ironi)

evis skrev:
I grund och botten tror jag det handlar om en "gemensam" grundinställning till att arbetet är kul. Tycker inte du att det är kul, är det svårt att motivera hästen... Positiva tankar, mycket glada tillrop och leenden, ett fokus på vad som gjordes rätt och inte vad som gjordes fel.

Men annars ser jag det som en balansgång mellan att ställa krav, höja ribban, göra svårare grejer - hitta lösningar på problem - och att göra saker som hästen tycker är lätta, som den klarar med bravur både fysiskt och psykiskt, det krävs för att den ska kunna växa in i sin roll. Mycket handlar om att anpassa arbetet till individen och hitta vad DEN tycker om, vad DEN uppfattar det som att den är bra på, vad den hästen uppfattar som beröm och använda detta på ett konstruktivt sätt.

Ja, just det, att utveckla denna känslan och förståelsen är sann konst, en spännande utmaning och en stark hjälp till självutveckling oavsett vad man tränar på för något.....
Finns det något ord/uttryck för denna förmåga? Enligt mitt sätt att se borde man kunna träna denna förmågan hos ryttaren medvetet och systematiserat, precis som allt annat. Nu är var och en utlämnad åt sej själv att öka sitt medvetande allteftersom...
Att uppleva gemenskap med hästen är också himla härligt och ett fenomen som det borde talas om mer, de flesta upplever det då och då, men ingen uttrycker det i reda ord...
:love:
Vi koncentrerar oss så mycket på att träna hästen, generellt sett menar jag, men snackar inte så mycket om att träna oss själva. Jag tycker att det mest är mej själv jag tränar när jag tränar med min häst!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 943
Senast: Shaggy
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama