Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan inte sätta fingret helt på varför men jag tyckte inte serien var särskilt bra.
Nu kanske jag är fel person att kritisera då jag typ alltid haft ett väldigt okomplicerat förhållande till min kropp men jag tyckte inte det var något nytt liksom. Samma gamla tjat om retuschering och anorexia och "kroppspositivism" där alla ska vara så himla vackra oavsett storlek osv. Sen tycker jag iofs inte att Mia är särskilt rolig heller så de här mellanspelen med Gulletussan faller helt platt hos mig.

Sen var det iofs ganska intressant att någon ovan skrev att ungdomar idag inte vet att bilder är retuscherade och då är det ju klart viktigt att de får veta det! Men jag kan lite känna att HUR kan man man ha MISSAT att ingenting är på riktigt när det kommer till bilder i reklam/sociala medier? Vem jämför sig på allvar med detta? Men ja, jag är kanske inte målgruppen för serien men ändå.

Lisa Magnusson i DN kommer fram till att: "Den logiska reaktionen på att vi tillbringar alltmer tid ute i etern vore en kroppsnegativ rörelse som tar över efter den låtsat kroppspositiva. Som konstaterar att de allra flesta på det hela taget ser halvdana ut – men att grejen är att det inte spelar någon roll, så låt oss nu tala om något mer intressant."

Det resonerar mer med mig på något sätt. SKITSAMMA hur du ser ut liksom, släpp det. Så lätt önskar jag att det var :p

@Trollunge Den krönikan har hon fått välförtjänt mycket skit för. Ännu en smalis som berättar för oss tjocka hur vi ska bedriva vår kamp och att vi ska "klä på oss". Näe, fyfan. Håll käften var det första jag tänkte när jag läste ingressen.

Och det är inte skitsamma, sålänge strukturellt förtryck av tjocka existerar.

@Trollunge Den krönikan har hon fått välförtjänt mycket skit för. Ännu en smalis som berättar för oss tjocka hur vi ska bedriva vår kamp och att vi ska "klä på oss". Näe, fyfan. Håll käften var det första jag tänkte när jag läste ingressen.

Och det är inte skitsamma, sålänge strukturellt förtryck av tjocka existerar.

Ok jag förstår din poäng gällande hennes krönika. Men de allra flesta som mår dåligt över sin kropp och känner av den här "kroppshetsen" är ju inte tjocka öht utan smala/normalviktiga/lite överviktiga.

allt prat om att man ska uppskatta kroppen för att den gör si och så. Sistnämnda gör mig alltid så illa till mods - de kroppar som inte kan göra allt möjligt då? Ska inte de också duga?

Åh, jag har inte ens tänkt på att det skulle vara funkofobi. Men det är det ju, helt jävla uppenbart!

+@Migo

Men bara för att man har en funktionsnedsättning betyder ju inte det att ens kropp inte klarar någonting. Man kan ju fortfarande fokusera på det man faktiskt klarar/kan.

Men bara för att man har en funktionsnedsättning betyder ju inte det att ens kropp inte klarar någonting. Man kan ju fortfarande fokusera på det man faktiskt klarar/kan.

Det är ingen som har sagt att man inte klarar någonting för att man är funktionsnedsatt, eller att man bara ser det som brister. Däremot har de pekat på problematiken i att värdera sin kropp utefter vad den fysiskt kan prestera. Det är inte så fräscht att antyda att de som är öppna med sina begränsningar skulle ha för stor fokus på det negativa, när det vi faktiskt vill är att inkluderas då såna här ämnen avhandlas.

Åh, jag har inte ens tänkt på att det skulle vara funkofobi. Men det är det ju, helt jävla uppenbart!

-Smala hindras inte från att röra på sig
-Smala saknar inte rimlig representation i diverse medier
-Smala anses inte vara korkade
-Smala fetischeras inte
-Smala behöver inte betala extra för sin flygbiljett
-Smala behöver inte betala extra för sina klädstorlekar
-Smala behöver inte oroa sig över om de får plats i biostolen/karusellen/caféstolen/stolarna i väntrummet på vårdcentralen
-Smala behöver inte oroa sig över ohållbara möbler
-Smala anses inte lukta illa
-Smala har inte svårare att få jobb
-Smala dör inte av oupptäckta hjärntumörer och lungcancer för att läkare skyller allt på kroppsvikten

Kan fortsätta i all evighet men det får räcka såhär.
Du har fel i en hel del där, som sagt, fördomar igen. Tydligen är det helt okej att tjocka får uttala sig om hur det är att vara smal och får säga vad som helst om dom, saker som inte stämmer övht.

Senast ändrad:
Det ÄR ett privilegium. Oavsett din egna personliga uppfattning. Ditt inlägg är så okunnigt att det närmast blir ett hån.
Det är sådana som du som hetsar på denna kroppshets. Ett "privilegium" att vara smal? Som ett skämt. "Bara du blir smal får du det lättare". Hur många tänker inte så och sen går ner sig i ätstörningar för att dom tror att måendet och hur man blir behandlad sitter i vikten.

Du har ingen aning om vad smala människor får utstå, kom inte och påstå att det är ett privilegium att vara smal. Riktigt skitsnack faktiskt.

Det är sådana som du som hetsar på denna kroppshets. Ett "privilegium" att vara smal? Som ett skämt. "Bara du blir smal får du det lättare". Hur många tänker inte så och sen går ner sig i ätstörningar för att dom tror att måendet och hur man blir behandlad sitter i vikten.

Du har ingen aning om vad smala människor får utstå, kom inte och påstå att det är ett privilegium att vara smal. Riktigt skitsnack faktiskt.

Du har fan ingen aning om vad du pratar om. Så jävla fult att lägga skulden på den som blir förtryckt. Hejdå.

PS Större delen av mitt liv har jag varit normsmal. Det är det senaste decenniet jag inte varit det.

Helvete så jävla trött jag blir. Skulle aldrig ha gett mig in i tråden. Lämnar.

Du har fan ingen aning om vad du pratar om. Så jävla fult att lägga skulden på den som blir förtryckt. Hejdå.

PS Större delen av mitt liv har jag varit normsmal. Det är det senaste decenniet jag inte varit det.
Du beter dej ju mot smala på samma sätt som du själv inte vill att folk ska behandla tjocka. Jag ser ingen i tråden som skrivit något om tjocka ens på det sättet, bara en massa om hur lyckliga och privilegierade smala människor är eller ska vara när fakta är att det inte är så. Att smala också upplever mycket fördomar och ifrågasättanden konstant men det är det tydligen otroligt svårt att tro. Smalas upplevelser räknas av någon anledning inte och det kommer jag aldrig förstå varför.

Varför är det okej för dej att sitta och snacka skit och förminska smalas upplevelser för? Tror du på riktigt att inte smala blir förtryckta av samhället också så är du enormt fel ute.

Och måendet sitter inte i vikten, sålänge folk tror det så kommer folk att må dåligt över sig själva. Sålänge folk tror att "bara jag går ner i vikt så blir jag lycklig" eller i smalas fall att "bara jag går upp lite i vikt så blir det bättre" så kommer folk sträva efter ett ideal som gör dom sjuka tillslut. Istället för att acceptera och lära sig att trivas i hur ens kropp ser ut.

Senast ändrad:

Fast alltså, det ÄR ett privilegium att vara smal. Smal är normen.
Tror du på riktigt att smala får utstå lika mycket hat och förtryck som tjocka får? Nu pratar jag generellt alltså. På individnivå så går det väl säga så som du gör. Men då är det en helt annan diskussion.

Jag har varit väldigt smal, rättare sagt mager, när jag var yngre. Jag var väldigt liten i maten och ja, jag fick höra både det ena och det andra (benrangel, vad lite du äter - du måste äta mer, spinkis, "men guuud så smal du är" osv) vilket givetvis inte var kul och absolut inte okej. Det var så jag såg ut och jag mådde bra.

Det är såklart aldrig någonsin okej att kritisera, kommentera och hata på andras kroppar (borde inte vara okej att göra så med sig själv heller) oavsett hur kropparna ser ut. Det spelar ingen roll om du är mager eller fet, eller allt där mellan och mer än så. Det är det ingen som har sagt emot heller. För det är ju det kroppspositivism handlar om. Att vara positiv till ALLA kroppar.

MEN. Idag är idealet att ha en smal kropp. Och bara det att det är idealet är ju ett förtryck i sig mot tjocka kroppar.

Alltid när dessa diskussioner kommer upp så ska det komma någon som säger "men hallå, smala människor utsätts också för hat". Ja, ingen har förnekat det. Men det går inte att jämföra och det är en helt annan diskussion. Vill någon diskutera hur utsatta folk med smala kroppar blir så kan väl dom starta en egen diskussion om det och inte ta fokuset från det som det faktiskt handlar om.

Har du någon aning om hur det är att vara tjock?

Jag ligger hemma och är sjuk och har precis sträcktittat på Mia Skäringers nya, fantastiskt viktiga serie Kroppshets (SVT). Den borde vara obligatorisk för alla att se. Jag har både skrattat och gråtit, chockats och imponerats.

Hur hanterar du den kroppshets som finns i dagens samhälle? Känner du av den? Hur påverkar den dig? Vad gör du för att stå ut med den? Har du några komplex gällande din egen kropp, och hur bemöter du i så fall dessa? Vad skulle du vilja säga till någon som mår dåligt idag, någon som går runt fylld av kroppsförakt och självhat?

Jag tycker inte om Skäringer.
Jag är överviktig men ser mig inte utpekad av någon annan för det.
Däremot märker jag att människor omkring mig slätar över åt mig när jag själv konstaterar att jag gått upp i vikt "nej då, du är inte överviktig".
Det är ganska konstigt.

Fast alltså, det ÄR ett privilegium att vara smal. Smal är normen.
Tror du på riktigt att smala får utstå lika mycket hat och förtryck som tjocka får? Nu pratar jag generellt alltså. På individnivå så går det väl säga så som du gör. Men då är det en helt annan diskussion.

Jag har varit väldigt smal, rättare sagt mager, när jag var yngre. Jag var väldigt liten i maten och ja, jag fick höra både det ena och det andra (benrangel, vad lite du äter - du måste äta mer, spinkis, "men guuud så smal du är" osv) vilket givetvis inte var kul och absolut inte okej. Det var så jag såg ut och jag mådde bra.

Det är såklart aldrig någonsin okej att kritisera, kommentera och hata på andras kroppar (borde inte vara okej att göra så med sig själv heller) oavsett hur kropparna ser ut. Det spelar ingen roll om du är mager eller fet, eller allt där mellan och mer än så. Det är det ingen som har sagt emot heller. För det är ju det kroppspositivism handlar om. Att vara positiv till ALLA kroppar.

MEN. Idag är idealet att ha en smal kropp. Och bara det att det är idealet är ju ett förtryck i sig mot tjocka kroppar.

Alltid när dessa diskussioner kommer upp så ska det komma någon som säger "men hallå, smala människor utsätts också för hat". Ja, ingen har förnekat det. Men det går inte att jämföra och det är en helt annan diskussion. Vill någon diskutera hur utsatta folk med smala kroppar blir så kan väl dom starta en egen diskussion om det och inte ta fokuset från det som det faktiskt handlar om.

Har du någon aning om hur det är att vara tjock?
Idealet idag är inte att ha en smalare kropp, i teorin kanske men inte i verkligheten. I verkligheten blir man ifrågasatt konstant, många blir det iallafall.

Jag har vänner som är överviktiga som inte märker av någonting att någon säger något till dom eller om dom tex, alla människor drabbas inte lika av allt. Bara för att en person inte upplevt något betyder inte det att ingen har det, detsamma med överviktiga, bara för att en är utsatt betyder inte det att alla upplever det så.

Och varför ens jämföra det ena mot det andra, båda parter har problem med att folk har fördomar om dom. Är det någon tävling om den som har det värst eller vad?

Dessutom trodde inte jag att kroppshets bara gick åt ett håll, att bara tjocka kan lida av kroppshetsen är fel. Men okej, du tycker detta är en tråd för tjocka och bara tjocka får uttrycka sin åsikt om hur dom upplever samhället, inte hur människor i alla storlekar upplever samhället. Smala får inte ens uttrycka sina upplevelser utan ska starta en egen tråd till och med om det. Vilket håll går förtrycket åt egentligen.

Senast ändrad:
Det är så himla himla tragiskt tycker jag, att ”rätt sorts fetma” ändå är okej men allt annat bör inte synas. Jag hoppas ju att det blir annorlunda ju mer som synliggörs eftersom det ändå är ett steg i rätt riktning att några (kvinnor) med fetma ändå syns. Men det är skrämmande att normerna är så snäva att en fortfarande behöver vara ”normalt fet” för att vara accepteras :down:
Jo precis. Samtidigt ligger det ju delvis på oss själva som inte visar oss i samma utsträckning... Vilket givetvis gör det till en ond cirkel, som jag tror att de mer normsnygga behövs för att bryta. Fettpeppen tex såg problemet i att varenda gästpostare var smallfat och såg till att ha som regel att en viss andel av postarna måste vara superfat. Mer sånt behövs.

Lisa Magnusson i DN kommer fram till att: "Den logiska reaktionen på att vi tillbringar alltmer tid ute i etern vore en kroppsnegativ rörelse som tar över efter den låtsat kroppspositiva. Som konstaterar att de allra flesta på det hela taget ser halvdana ut – men att grejen är att det inte spelar någon roll, så låt oss nu tala om något mer intressant."

Det resonerar mer med mig på något sätt. SKITSAMMA hur du ser ut liksom, släpp det. Så lätt önskar jag att det var :p
Det Lisa missar är varför tjocka klär av sig i sociala medier och har man inte ens bemödat sig med att ta reda på orsaken till en folkrörelse så är det verkligen inte läge att skriva som hon gör. Det hade varit vettigare att ge sig på lättklädda "sälj grej med tjej"-annonser eller nåt.

Ok jag förstår din poäng gällande hennes krönika. Men de allra flesta som mår dåligt över sin kropp och känner av den här "kroppshetsen" är ju inte tjocka öht utan smala/normalviktiga/lite överviktiga.
Men nu kritiserade hon en rörelse som arbetar mot fettförtryck. Att även mindre människor märker av kroppshets är liksom inte ens relevant.

+@Migo

Du ser inte själv hur fel det blir om folk fokuserar helt på att kroppen värderas i vad den klarar av när det finns folk som har trasiga knän, försvagade händer, organ som fallerar, folk som rentav är förlamade? Kan inte en kropp bara få vara en jäkla kropp istället?

Du har fel i en hel del där, som sagt, fördomar igen. Tydligen är det helt okej att tjocka får uttala sig om hur det är att vara smal och får säga vad som helst om dom, saker som inte stämmer övht.
Jag har inte fel, det är fakta.

Ingen har sagt att allt blir bra bara man går ner i vikt. Att folk tror det är en del i smalhetsprivilegiet för att smalhet anses bra. Ja, det finns folk som beter sig som idioter men det betyder inte att det finns ett strukturellt förtryck. Det är som med rasism, självklart finns det en och annan rasist mot vita också men det finns ingen strukturell rasism mot vita. Att påstå att man som smal är förtryckt är som om jag skulle gnälla över att jag utsätts för rasism för att jag kallats svenne, som om det vore ens i närheten av samma nivå som när folk mördas för sin hudfärg. Lyft blicken liksom.

Idealet idag är inte att ha en smalare kropp, i teorin kanske men inte i verkligheten. I verkligheten blir man ifrågasatt konstant, många blir det iallafall.

Jag har vänner som är överviktiga som inte märker av någonting att någon säger något till dom eller om dom tex, alla människor drabbas inte lika av allt. Bara för att en person inte upplevt något betyder inte det att ingen har det, detsamma med överviktiga, bara för att en är utsatt betyder inte det att alla upplever det så.

Jo, det är det. Det spelar väl ingen roll om någon blir ifrågasatt? Idealet är ändå en smal kropp.

Men alltså, det där håller ju inte. Om du själva inte har varit utsatt/är tjock så har du ju inte tolkningsföreträde oavsett storlek på dina vänner.

Jo, det är det. Det spelar väl ingen roll om någon blir ifrågasatt? Idealet är ändå en smal kropp.

Men alltså, det där håller ju inte. Om du själva inte har varit utsatt/är tjock så har du ju inte tolkningsföreträde oavsett storlek på dina vänner.

Idealet kanske är smal.
Men normen är överviktig på gränsen till överviktig.
Såg en kvinna som la ut en helkroppsbild på sig själv på familjeliv. Hon såg hälsosamt smal och vältränad ut. Men fick massor med kommenterar om att hon borde äta upp sig osv för att hon var för smal. Främst av kvinnor.
Visst, man får väl tåla lite om man lägger ut en bild sådär. Men hade en fet kvinna lagt ut en bild hade hon fått massa kommentarer om va fin hon är och att hon ska var nöjd med sin kropp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka