Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att ni pratar om varandra. Om vi istället pratar om normalvikt, övervikt och undervikt tror jag att det blir en bättre diskussion.

Det några kallar smal tror jag faller inom kategorierna normalvikt och undervikt. Det @Grazing kallar smal tror jag faller under kategorin undervikt. Rätta mig om jag har fel!

Mitt BMI är 22,4. Jag blir ofta kallad smal. Nä, jag är inte smal. Jag har normalvikt. Varken mer eller mindre. Folk envisas med att stoppa in folk i smal-tjock kategorierna (hallå! det finns ett mellanting). Det stör mig! Men ja, det är väldigt mycket enklare att ha normalvikt än övervikt och undervikt! Kan jag tänka mig... har aldrig varit annat.

När jag sa att jag vill röra på mig mer så fick jag för inte så länge sen reaktionen "Men du behöver ju inte gå ner i vikt!". Nä, det är inte därför jag vill röra på mig mer. Jag vill inte gå ner i vikt. Jag vill må bättre. Vara starkare. Orka mer.

Idealet idag är inte att ha en smalare kropp, i teorin kanske men inte i verkligheten. I verkligheten blir man ifrågasatt konstant, många blir det iallafall.

Jag har vänner som är överviktiga som inte märker av någonting att någon säger något till dom eller om dom tex, alla människor drabbas inte lika av allt. Bara för att en person inte upplevt något betyder inte det att ingen har det, detsamma med överviktiga, bara för att en är utsatt betyder inte det att alla upplever det så.

Och varför ens jämföra det ena mot det andra, båda parter har problem med att folk har fördomar om dom. Är det någon tävling om den som har det värst eller vad?

Dessutom trodde inte jag att kroppshets bara gick åt ett håll, att bara tjocka kan lida av kroppshetsen är fel. Men okej, du tycker detta är en tråd för tjocka och bara tjocka får uttrycka sin åsikt om hur dom upplever samhället, inte hur människor i alla storlekar upplever samhället. Smala får inte ens uttrycka sina upplevelser utan ska starta en egen tråd till och med om det. Vilket håll går förtrycket åt egentligen.

https://www.ifau.se/sv/Press/Forskningssammanfattningar/diskriminering/
"Experimentet visar exempelvis att kraftigt överviktiga eller individer som varit sjukfrånvarande mer än fem gånger under det senaste året har cirka 80 procentenheters lägre sannolikhet att bli erbjudna arbete jämfört med normalviktiga eller icke sjukfrånvarande."

Ingenstans nämns någon diskriminering i arbetslivet eller rekrytering när det gäller smala personer.

Det några kallar smal tror jag faller inom kategorierna normalvikt och undervikt. Det @Grazing kallar smal tror jag faller under kategorin undervikt. Rätta mig om jag har fel!
Jag faller under "normal" enligt bmi, jag har 19 i bmi och klassas som normalviktig om man ska gå efter det.
Mitt BMI är 22,4. Jag blir ofta kallad smal. Nä, jag är inte smal. Jag har normalvikt. Varken mer eller mindre. Folk envisas med att stoppa in folk i smal-tjock kategorierna. Det stör mig! Men ja, det är väldigt mycket enklare att ha normalvikt än övervikt och undervikt! Kan jag tänka mig... har aldrig varit annat.
Grejen är att folk inte tror det är sån stor viktskillnad i vad som klassas som "normalt" enligt bmi, folk kan ha nästan 20 kg skillnad och båda klassas enligt bmi som normala. Folk tar för givet att beroende på hur man ser ut så är man underviktig eller överviktig osv. Beror ju på mycket vad man jämför med, jämför jag mig med när jag vägt som minst och hade ett bmi på 13-14 så är jag rejäl i kroppen nu, allt är ju relativt.
När jag sa att jag vill röra på mig mer så fick jag för inte så länge sen reaktionen "Men du behöver ju inte gå ner i vikt!". Nä, det är inte därför jag vill röra på mig mer. Jag vill inte gå ner i vikt. Jag vill må bättre. Vara starkare. Orka mer.
Det är ju den reaktionen som dom flesta smala får höra såfort dom vill börja träna, ingen tar för givet att den tränar för att faktiskt få en starkare kropp och inte alls vill ner i vikt.

Jag gick in nu på en sida på nätet (må bra) och testade deras funktion där man kan räkna ut sitt kaloribehov. Jag fyllde i min vikt, längd, ålder och träningsnivå. Jag fick det här rådet:

"Ditt dagliga kaloribehov är 1880 kilokalorier och är ett ungefärligt riktvärde för hur mycket energi du förbrukar under en dag. Vill du gå ner i vikt? Om du minskar intaget med 500 kcal till 1380 kcal/dag kan du gå ner 0,5 kilo per vecka."

Jag blir arg faktiskt! Jag ligger mitt i intervallet för normalvikt och de ger mig råd för viktminskning?! Varför ens nämna viktnedgång till en person med normalvikt? De hade kunnat skriva nåt om att man ska tänka på att äta nyttigt och röra på sig regelbundet istället! Nä, istället spär de på kroppshetsen och pushar för viktnedgång...

Mitt BMI är 22,4. Jag blir ofta kallad smal. Nä, jag är inte smal. Jag har normalvikt. Varken mer eller mindre. Folk envisas med att stoppa in folk i smal-tjock kategorierna (hallå! det finns ett mellanting). Det stör mig! Men ja, det är väldigt mycket enklare att ha normalvikt än övervikt och undervikt! Kan jag tänka mig... har aldrig varit annat.

Det stör mig också! De flesta har inte koll på vad som är smal-tjock kategorier alls.
Sen är det ju så att du kan leva ett bra liv även om du har BMI 16 eller BMI 30.

Men har du BMI <14 eller BMI över 35 ligger du högriskzonen.

Jag faller under "normal" enligt bmi, jag har 19 i bmi och klassas som normalviktig om man ska gå efter det.
Grejen är att folk inte tror det är sån stor viktskillnad i vad som klassas som "normalt" enligt bmi, folk kan ha nästan 20 kg skillnad och båda klassas enligt bmi som normala. Folk tar för givet att beroende på hur man ser ut så är man underviktig eller överviktig osv. Beror ju på mycket vad man jämför med, jämför jag mig med när jag vägt som minst och hade ett bmi på 13-14 så är jag rejäl i kroppen nu, allt är ju relativt.

Det är ju den reaktionen som dom flesta smala får höra såfort dom vill börja träna, ingen tar för givet att den tränar för att faktiskt få en starkare kropp och inte alls vill ner i vikt.

Det är ett stort spann. Med min längd så ligger normalvikt mellan 51-68 kg.

Det stör mig också! De flesta har inte koll på vad som är smal-tjock kategorier alls.
Sen är det ju så att du kan leva ett bra liv även om du har BMI 16 eller BMI 30.

Men har du BMI <14 eller BMI över 35 ligger du högriskzonen.
Det är ju för att ord som smal och tjock inte är objektiva
Så det är lika mkt du eller andra som inte har koll dvs det går inte att ha koll på vad som är tjock eller smal. Däremot finns det olika skalor enligt bmi eller andra skalor.

Jag gick in nu på en sida på nätet (må bra) och testade deras funktion där man kan räkna ut sitt kaloribehov. Jag fyllde i min vikt, längd, ålder och träningsnivå. Jag fick det här rådet:

"Ditt dagliga kaloribehov är 1880 kilokalorier och är ett ungefärligt riktvärde för hur mycket energi du förbrukar under en dag. Vill du gå ner i vikt? Om du minskar intaget med 500 kcal till 1380 kcal/dag kan du gå ner 0,5 kilo per vecka."

Jag blir arg faktiskt! Jag ligger mitt i intervallet för normalvikt och de ger mig råd för viktminskning?! Varför ens nämna viktnedgång till en person med normalvikt? De hade kunnat skriva nåt om att man ska tänka på att äta nyttigt och röra på sig regelbundet istället! Nä, istället spär de på kroppshetsen och pushar för viktnedgång...

Må Bra är väl inte direkt någon förebild i sammanhanget... för mig som ätstörd är deras tidning extremt triggande.

Gjorde testet själv nu och fick behovet 2470 kcal, och samma råd. Nu är det väl en hel del viktfokus på just MåBra så jag är inte förvånad. Däremot kan ju namnet "MåBra" och rådet att gå ner i vikt när man ligger på normalt BMI anses som en väldigt störig kombination.

Idealet kanske är smal.
Men normen är överviktig på gränsen till överviktig.

Ska man gå efter vad (många) vuxna män tycker, så är det ideala "normal" även om de kallar det för smal. Får ofta höra att jag är smal (från både män och kvinnor) och det är jag ju inte. Men jag är inte överviktig heller. Jag ligger inom normalvikt, jag har mjukt hull som går att greppa tag i, jag har en mjuk liten vetedegsmage osv., så smal? Nope. Överviktig? Nope.

Synen på vad som är smalt och inte är galet skev numera; Ja, men att normen är övervikt? Det håller jag inte alls med om även om övervikt blir mer och mer normaliserat.

Det där är sjukt störigt. Jag får också alltid höra om att jag inte "behöver" träna så mycket. Nej, men nu råkar träning vara min främsta hobby. Liksom.

Ska man gå efter vad (många) vuxna män tycker, så är det ideala "normal" även om de kallar det för smal. Får ofta höra att jag är smal (från både män och kvinnor) och det är jag ju inte. Men jag är inte överviktig heller. Jag ligger inom normalvikt, jag har mjukt hull som går att greppa tag i, jag har en mjuk liten vetedegsmage osv., så smal? Nope. Överviktig? Nope.

Synen på vad som är smalt och inte är galet skev numera; Ja, men att normen är övervikt? Det håller jag inte alls med om även om övervikt blir mer och mer normaliserat.

Jag kanske tog i lite...
Men idag är ju normalviktig vad som anses som smal. dvs, lite extra hull.
Så i takt med att vi har gått upp vikt så har också åsikterna om vad som är smalt resp tjockt också förändrats.
Var mer eller mindre det jag ville få fram.

Må Bra är väl inte direkt någon förebild i sammanhanget... för mig som ätstörd är deras tidning extremt triggande.

Jag förstår att det är så! Det var ett förfärligt råd. Varför ska alla anta att alla vill gå ner i vikt? Det viktigaste är väl att man mår bra och lever någorlunda hälsosamt. Sen hur kroppen ser ut eller vilken vikt som står på vågen spelar väl mindre roll? Så länge personen mår bra och orkar det hen vill orka i sitt liv. Sen kan det ju vara så att i vissa lägen är det bästa för en människa att gå ner i vikt men då ska det vara en fråga om hälsa och inte estetik. Och för någon annan kan det mest hälsosamma vara att gå upp några kilo.

Jag kanske tog i lite...
Men idag är ju normalviktig vad som anses som smal. dvs, lite extra hull.
Så i takt med att vi har gått upp vikt så har också åsikterna om vad som är smalt resp tjockt också förändrats.
Var mer eller mindre det jag ville få fram.

Så är det ju, att vara Smal-smal är inte längre eftersträvansvärt, men normalvikt/kropp är ju inte heller och har aldrig = utan en del hull. Ligger man inom normalen, så har de allra flesta lite hull. Undantaget de som tränar mycket såklart. Där är fördelningen muskler vs hull lite annan, men de allra flesta gör ju inte det.

Jag förstår vad ni försöker få fram @Lingon och @Singoalla men med risk för att upprepa mig - så känns det problematiskt att prata om kalorier i en tråd om kroppshets. Det känns kanske rimligare med en egen tråd om ”vikthets” och där alla förväntas vilka gå ner i vikt?

(För visst, det ligger väl delvis inom ämnet men är samtidigt en så himla stor grej som dessutom kan vara väldigt triggande - så det känns som en egen tråd där en aktivt kan välja att läsa är enklare, trevligare och dessutom intressantare eftersom det är så stort!)

Jag måste ändå tycka att det har blivit bättre och idealen har blivit betydligt mer tillåtande sista decenniet. Förr var tidningarna fulla av bantningstips men nu är det mycket mer "du duger som du är"-inriktning rent alllmänt. På sociala medier typ instagram är det fullt av kroppspositiva konton. Det betyder inte att allt numera är bra, tvärtom, men vi har ändå sett en stor utveckling sista låt säga tio åren. Även på Fashionweek har flera visningar modeller av olika storlek, ålder och färg vilket hade varit omöjligt för typ inte allt för länge sedan. Vi diskuterar detta mer frekvent, det visar ju inte minst denna dokumentär, att vi ser problemet och vill prata om det.

Normen är ju inte alls lika med något sorts medel eller en median i samhället. För mig är en norm när det gäller kroppen vad "de flesta" tycker är eftersträvansvärt. Den bild man får i huvudet när man tänker på en "snygg" kropp för kvinnor respektive män. Det är ofta även den bilden som visas i reklam, filmer mm. Det är ju så att medierna är de som idag "bestämmer" normen. Talar de om för oss att det är modeller med ett BMI på max 18-19 som är de snyggaste kvinnorna eller män med magrutor genom att i huvudsak visa bilder på dessa så är det vad många uppfattar som normen. Framförallt de unga i tonåren påverkas av detta men garanterat många vuxna också. Man känner sig misslyckad för att en egen kropp inte uppfyller "normen" och vissa börjar med olika metoder att försöka nå dit, ibland med katastrofala resultat.

Att medianen/medel i Sverige idag ligger en bra bit från en sådan norm (Kvinnor med ett BMI på 18-19 och män men magrutor) tror jag att de flesta förstår, det gör det ju nästan bara värre för att fler som trots att de troligen har en sund kropp känner sig "misslyckade".

Allt fler modeföretag har ju börjat använda modeller av "alla" storlekar. Tydligen något som inte alls påverkar försäljningen negativt. För mig säger det i alla fall mer att se kläderna på en lite fylligare kropp innan jag ska köpa för det är så jag ser ut ;)

Hoppas att fler försöker visa att vi inte behöver ha en norm när det gäller utseende.

Jag förstår vad ni försöker få fram @Lingon och @Singoalla men med risk för att upprepa mig - så känns det problematiskt att prata om kalorier i en tråd om kroppshets. Det känns kanske rimligare med en egen tråd om ”vikthets” och där alla förväntas vilka gå ner i vikt?

(För visst, det ligger väl delvis inom ämnet men är samtidigt en så himla stor grej som dessutom kan vara väldigt triggande - så det känns som en egen tråd där en aktivt kan välja att läsa är enklare, trevligare och dessutom intressantare eftersom det är så stort!)
Fast ska man gå på ts så är det ju en fråga om man känner av kroppshetsen i samhället. Inte hur överviktiga känner av den, jag trodde tråden var för alla. Men visst, är tråden bara för hur överviktiga känner av kroppshetsen så har jag missat vad även det programmet gick ut på. Det handlar ju om att ens kropp inte passar in i samhället, oavsett för smal eller för tjock.

Vikten säger ju ingenting om kroppen i sej, vikt är bara vikt, det är hur kroppen ser ut som folk går på, vad dom ser. Vad man säger att man väger eller hur hälsosam man är spelar ingen roll då folk dömer en efter hur man ser ut och tar saker och ting för givna.

Fast ska man gå på ts så är det ju en fråga om man känner av kroppshetsen i samhället. Inte hur överviktiga känner av den, jag trodde tråden var för alla. Men visst, är tråden bara för hur överviktiga känner av kroppshetsen så har jag missat vad även det programmet gick ut på. Det handlar ju om att ens kropp inte passar in i samhället, oavsett för smal eller för tjock.
Vart skrev jag att det bara handlar om tjocka?
Jag tycker, återigen, att hela grejen med att prata kalorier är lurig eftersom det är triggande för många - oavsett storlek.

Vart skrev jag att det bara handlar om tjocka?
Jag tycker, återigen, att hela grejen med att prata kalorier är lurig eftersom det är triggande för många - oavsett storlek.
Men hela kroppshetsen handlar ju mycket om att alla förväntas att vara smala och att vilja vara smala, folk har en skev uppfattning om hur det är att vara smal också. Folk strävar efter mål som gör dom sjuka. Det är svårt att få en bild av vad någon menar när den pratar om "för smal" om man inte skriver något om bmi tex. Det verkar ju vara så svårt för många att förstå att inte bara tjocka är drabbade av kroppshetsen.

Jag skulle om jag var överviktig snarare kunna tycka att det är skönt att höra att även faktiskt smala mår dåligt i dagens samhälle då även dom blir utsatta, att inte det smala är något att avundas eller sträva efter, då kanske folk kan lägga mera fokus på att må bra psykiskt istället för att kämpa med kroppen. Det finns någon slags glorifiering av smala som inte är sann.

Det är bättre att fokusera på att må bra psykiskt, då tror jag inte heller man tar åt sig så fruktansvärt mycket av yttre grejer och kommenterar om kroppen osv och kanske inte ens märker av denna hets på samma sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat