Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det är ju sant ? Vi har ju stort problem med övervikt i Sverige ? Jag sitter ju inte och ljuger ?
Klart som korvspad då att normerna förändras.
https://www.dagensmedicin.se/artikl...a-overviktiga-eller-feta/rviktiga-eller-feta/
Hela den här diskussionen i en tråd angående hur folk känner inför kroppshets är otrevlig, elak och otroligt osmaklig. Jag tänker inte fortsätta den här ”diskussionen” med dig eftersom den inte hör hemma i tråden och tråden inte handlar om dig. Det hade varit fint att slippa ”diskutera” det här från börja men jag vägrar ställa upp på din otroligt skeva ”analys” om att det skulle handla om avundsjuka,

Vill du klanka ner på överviktiga och hur samhället utvecklas, gör det i en annan tråd i så fall, för det är rejält OT.

Senast ändrad:
Fast det är ju sant ? Vi har ju stort problem med övervikt i Sverige ? Jag sitter ju inte och ljuger ?
https://www.dagensmedicin.se/artikl...a-overviktiga-eller-feta/rviktiga-eller-feta/
Nu får du gärna hålla dig mer till trådens ämne i allmänhet men du måste lära dig att tänka efter lite mer när du presenterar argument. Bara för att att fler tillhör en viss potentiell problemgrupp än en annan så betyder det inte att gruppen med fler medlemmar by default även orsakar större problem. Det är säkerligen fler som är pollenallergiker än som har hjärtproblem men det betyder inte att det är ett större problem med pollenallergi.

Sen oavsett om det nu skulle vara ett större problem eller inte så är inte det i sig relevant till problemet med kroppshets som utöver eventuella fysiska problem även orsakar psykiskt lidande som garanterat är större men även bidrar till hälsoproblemen genom ångest -> tröstätande och många andra funktioner. Skulle vi lära oss att sluta kroppshetsa på vikt och utseende så skulle antagligen väldigt mycket vinnas, garanterat mycket mindre psykiskt lidande men antagligen även mindre över och undervikt.

Om vi ska ta bort allt som är dåligt och farligt borde vi förbjuda all elitidrott och sport som ridning etc.
Gränsen för övervikt är satt så lågt enligt BMI så mpnga som faller inom övervikt är inte ohälsosamma.
Bland tjocka tror jag mkt handlar om andra saker såsom matmissbruk, känsloätande etc och det tror jag vi kan komma tillrätta med men då måste samhället förändras samt vården måste bli bättre för de som söker hjälp. Dessutom tror jag många tjocka pendlar mellan övetörning och andra ätstörningar så kroppshets och önskan om att vara smal kan även leda till övervikt.

Nu får du gärna hålla dig mer till trådens ämne i allmänhet men du måste lära dig att tänka efter lite mer när du presenterar argument. Bara för att att fler tillhör en viss potentiell problemgrupp än en annan så betyder det inte att gruppen med fler medlemmar by default även orsakar större problem. Det är säkerligen fler som är pollenallergiker än som har hjärtproblem men det betyder inte att det är ett större problem med pollenallergi.

Sen oavsett om det nu skulle vara ett större problem eller inte så är inte det i sig relevant till problemet med kroppshets som utöver eventuella fysiska problem även orsakar psykiskt lidande som garanterat är större men även bidrar till hälsoproblemen genom ångest -> tröstätande och många andra funktioner. Skulle vi lära oss att sluta kroppshetsa på vikt och utseende så skulle antagligen väldigt mycket vinnas, garanterat mycket mindre psykiskt lidande men antagligen även mindre över och undervikt.

Jag håller med... jag vet om att jag uttrycker mig klumpigt och känslolöst. Men jag har inte attackerat någon personligen eller gruppen feta endast. Säger endast att det är ett stort hälsoproblem.

Men likaväl som att man inte ska hacka på överviktiga ska man inte göra det på "smala" eller underviktiga heller...

Jag håller med... jag vet om att jag uttrycker mig klumpigt och känslolöst. Men jag har inte attackerat någon personligen eller gruppen feta endast. Säger endast att det är ett stort hälsoproblem.

Men likaväl som att man inte ska hacka på överviktiga ska man inte göra det på "smala" eller underviktiga heller...
Nej man ska inte hacka på någon och jag tror inte någon förespråkar att man ska göra det heller.

Snälla du, förstår du inte att du går fram som en elefant i en porslinsaffär och gör folk ledsna?

Jag tänker inte förklara varför eftersom du sällan tar till dig av vad andra användare skriver om dig men du kanske kan förstå att det här är ett känsligt ämne och att dina klumpiga inlägg gör oss andra ledsna?

Om du vet att du skriver klumpigt så kanske du kan undvika känsliga trådar som den här när du dessutom inte ens verkar ha någon insikt i ämnet.

men tror du på allvar att folk inte vet om att det är dåligt med stor övervikt? tror du verkligen att det är något du behöver upplysa om.
Folk är inte dumma i huvudet. Det är väl ingen som vill bli sjuk pga övervikt.
Men det är svårt med mat för vissa. Och det som då behövs är att man förstår problematiken. inte att man bara fördömer folk.

Snälla du, förstår du inte att du går fram som en elefant i en porslinsaffär och gör folk ledsna?

Jag tänker inte förklara varför eftersom du sällan tar till dig av vad andra användare skriver om dig men du kanske kan förstå att det här är ett känsligt ämne och att dina klumpiga inlägg gör oss andra ledsna?

Om du vet att du skriver klumpigt så kanske du kan undvika känsliga trådar som den här när du dessutom inte ens verkar ha någon insikt i ämnet.

Elefanten kan lyssna...
Transformerar mig till en mus och lämnar tråden... Jag var inte ute efter att trampa någon på tårna.
Ville bara få fram att kroppshets förekommer på smala också... Vilket jag ser lika allvarligt på.

Psykisk ohälsa är ett enormt och skenande hälsoproblem och just denna tråd handlar om kroppshets som är en starkt bidragande orsak till just psykisk ohälsa, inte om huruvida övervikt är hälsosamt eller inte och att vi blir större och större. Inser du det olämpliga i att skriva inlägg om att övervikt är ohälsosamt i en sådan tråd? Ibland kan det vara bra att tänka efter lite innan man skriver. Och att känna av när det är läge och inte.

Alla människor förtjänar att vara nöjda med sin egen kropp. Punkt. Smal eller väldigt överviktig eller allt däremellan. Skönhet sitter inte i kilon och skönhet definierar inte en människas värde. Ingen typ av kropp förtjänar att ”hackas” på, men att överviktiga kroppar oftare hackas på, ses ner på och slamras än normsmala är liksom inget påhitt. Det betyder inte att det inte kan vara jobbigt att vara smal, eller att man inte har rätt att ha komplex som smal.

Psykisk ohälsa är ett enormt och skenande hälsoproblem och just denna tråd handlar om kroppshets som är en starkt bidragande orsak till just psykisk ohälsa, inte om huruvida övervikt är hälsosamt eller inte och att vi blir större och större. Inser du det olämpliga i att skriva inlägg om att övervikt är ohälsosamt i en sådan tråd? Ibland kan det vara bra att tänka efter lite innan man skriver. Och att känna av när det är läge och inte.

Alla människor förtjänar att vara nöjda med sin egen kropp. Punkt. Smal eller väldigt överviktig eller allt däremellan. Skönhet sitter inte i kilon och skönhet definierar inte en människas värde. Ingen typ av kropp förtjänar att ”hackas” på, men att överviktiga kroppar oftare hackas på, ses ner på och slamras än normsmala är liksom inget påhitt. Det betyder inte att det inte kan vara jobbigt att vara smal, eller att man inte har rätt att ha komplex som smal.

Åh vad bra du skriver, precis så är det!

1500kcal som kcalsnål kost? Knappast, dom flesta klarar sig på den mängden fint. Och knasigt ideal? vad är mitt ideal?

Jag har själv varit ätstörd i olika grader sedan jag var 15 år och blir enormt provocerad av att se detta påstående. Det stämmer inte. 1500 kcal är underskott för de flesta som inte ligger helt stilla i en säng. Att skriva att de flesta klarar sig på den mängden fint, kan vara väldigt ångestskapande för människor som kämpar med att återfå ett normalt ätande.

Men jag förstår inte riktigt varför du vill uttrycka dig så, om du nu är medveten om att du framstår som klumpig och känslolös? Det är så onödigt. Flera andra har uttryckt sina erfarenheter om att de hackats på för att de är smala, helt utan att nedvärdera någon annan.

Shameas ska det stå, inte slamras :turd:

Jag ligger hemma och är sjuk och har precis sträcktittat på Mia Skäringers nya, fantastiskt viktiga serie Kroppshets (SVT). Den borde vara obligatorisk för alla att se. Jag har både skrattat och gråtit, chockats och imponerats.

Hur hanterar du den kroppshets som finns i dagens samhälle? Känner du av den? Hur påverkar den dig? Vad gör du för att stå ut med den? Har du några komplex gällande din egen kropp, och hur bemöter du i så fall dessa? Vad skulle du vilja säga till någon som mår dåligt idag, någon som går runt fylld av kroppsförakt och självhat?

Jag har inte sett serien. Men ska försöka få tid till det framöver.

Jag upplevde en rätt rejäl kroppshets då jag bodde i Stockholm och hängde mycket i vissa rätt ytliga kretsar. Jag tror dock inte att jag var riktigt medveten om hur himla påverkad jag var. Jag var rätt nöjd med hur jag såg ut. Men jag gjorde ju en hel del saker för att känna mig nöjd.
Jag tror dock att mina tränare(häst) var väldigt bra för mig som anorektiker och sen fd anorektiker. De är noga med funktion för att orka idrotta/rida på hög nivå. Så fokus på funktion gav mig en sundare balans mot de tjejer som jag festade med tex.

Nu när jag flyttat ut i buschen har jag insett att här är klimatet helt annat. Folk har inte dyra eller senaste kläder, de är mindre fixade på alla sätt och vikten upplever jag som högre generellt. Jag tycker det är rätt skönt, befriande liksom.

Jag har ju normalt ridit ca 3-6 hästar dag, haft lektioner, sprungit milen några ggr/v etc. Nu efter att ha blivit sjuk och nu jobbar mer kontor gått upp i vikt. Jag hade nog upplevt det jobbigare i Stockholm. Som det är nu har jag tyvärr lite issues med min vikt. Som tur är är det främst ga funktionella brister/smärta etc. Jag försöker fokusera på att jag ju själv skiter fullständigt i vad andra väger. Och att folk då borde skita i min vikt med. Och jag försöker fokusera på att jag inte vill tillbaks till anorexin. Jag försöker tänka på hur mkt mer tid och ork jag nu kan lägga på att LEVA istället för noja om vikt, mat, kroppsform etc etc. Jag fokuserar på att uppleva det jag mår bra av. Jag har loosat nog med tid på att noja om saker som ärligt talat egentligen inte borde spela så stor roll.
Jag bejakar min inre Edward Blom helt enkelt.:laugh:

Ja! Extremt funkofobiskt!
Åh, jag har inte ens tänkt på att det skulle vara funkofobi. Men det är det ju, helt jävla uppenbart!

Men förklara vad privilegierna är då? Annat än att vissa kläder är lättare att hitta.
-Smala hindras inte från att röra på sig
-Smala saknar inte rimlig representation i diverse medier
-Smala anses inte vara korkade
-Smala fetischeras inte
-Smala behöver inte betala extra för sin flygbiljett
-Smala behöver inte betala extra för sina klädstorlekar
-Smala behöver inte oroa sig över om de får plats i biostolen/karusellen/caféstolen/stolarna i väntrummet på vårdcentralen
-Smala behöver inte oroa sig över ohållbara möbler
-Smala anses inte lukta illa
-Smala har inte svårare att få jobb
-Smala dör inte av oupptäckta hjärntumörer och lungcancer för att läkare skyller allt på kroppsvikten

Kan fortsätta i all evighet men det får räcka såhär.

För mig har det jobbigaste med viktökningen varit att jag inte kan gå in i vilken affär som helst och köpa byxor längre, och gamla kläder sitter för tajt.
De tankar jag avskyr mest är dock tankarna kring att jag har blivit rundare i ansiktet och avskyr att hamna på bild. Jag har aldrig haft gott självförtroende om mitt utseende och de har ju inte blivit bättre direkt.

Någon (@gul_zebra ?) nämnde tidigare att den kroppspositivitet man ser om överviktiga människor är ofta på ändå vackra människor - och jag ville bara skrika JA! De är vackra och fina :love: men de sminkar sig fint, jag har noll intresse av smink nu för tiden, och har ofta stora bröst. För att vara rak på sak. Jag är överviktig och har tack vare det fått B/C-kupa, at last. Men det mesta fettet sitter faktiskt på andra ställen av kroppen och jag har inte det typ enda positiva med att vara tjock, dvs stora bröst, vilket får ju inte mitt självförtroende att segla upp direkt.

Överlag bra men jag reagerade på att det ändå var ganska normsnygga människor som var med (stort problem i den fettaktivistiska rörelsen i mina ögon, de som syns är främst de med fett på "rätt" ställen medan vi med fett på "fel"ställen inte syns i samma utsträckning),
Det är så himla himla tragiskt tycker jag, att ”rätt sorts fetma” ändå är okej men allt annat bör inte synas. Jag hoppas ju att det blir annorlunda ju mer som synliggörs eftersom det ändå är ett steg i rätt riktning att några (kvinnor) med fetma ändå syns. Men det är skrämmande att normerna är så snäva att en fortfarande behöver vara ”normalt fet” för att vara accepteras :down:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka