Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har märkt mycket hur mycket skit man får för att man inte äter lika mycket som "vanliga" gör. Min erfarenhet är att det finns otroligt mycket fördomar mot dom som inte äter som "vanliga" gör. Dom flesta tar för givet att man bantar, att man är ohälsosam, att man är sjuk osv. Det är till den grad att jag undviker att äta med folk.

Att tjocka alltid har det värre är fel tycker jag, sen får man ju skilja på modet och modellgrejen med att smala har det lättare där för ja, det har dom. Men i vanliga livet så har smala det verkligen inte alltid lättare än tjocka när det gäller fördomar och tråkiga kommenterar.
Jag skulle vilja påstå att det där inte alls stämmer.

Du fick tex mothugg i en tråd om mat eftersom du presenterade en ytterst undermålig och kalorisnål kost som rimlig och normal. Den typen av påståenden, särskilt om de framförs med så hög svanshållning som du hade, ska inte stå oemotsagda. Det var alltså i det fallet inte angrepp på dig, utan ett ifrågasättande av att du menade att det var rimligt att äta så, dvs människor slog vakt om att inte reproducera knasiga ideal.

Visst brukade du väl förresten skriva här på Buke om att du fick behandling för anorexi? Att personer av omsorg har åsikter om hur en person som har en sjukdom som anorexi äter är kanske inte samma sak som förakt för smala, eller hur? Jag förstår det som att du mår bra idag, och det är ju jättefint, men din bild av hur det kan vara att vara kraftigt överviktig verkar ganska bristfällig.

Jag vill inte se serien efter att ha läst alldeles för mycket kritik kring den där personer som är ”åt det större hållet” och med tidigare problematik blivit triggade och mått dåligt över mycket som sagts i den.
Jag reagerade också på det. För att vara ett program som problematiserar kroppsfixering, så var det väldigt mycket skambeläggning/fat shaming/body shaming och extremt fokus på just att kommentera utseende. Extremt triggande för de som antingen har ätstörningar eller kroppsfixerade tvångstankar sen innan...

Jag har märkt mycket hur mycket skit man får för att man inte äter lika mycket som "vanliga" gör. Min erfarenhet är att det finns otroligt mycket fördomar mot dom som inte äter som "vanliga" gör. Dom flesta tar för givet att man bantar, att man är ohälsosam, att man är sjuk osv. Det är till den grad att jag undviker att äta med folk.

Att tjocka alltid har det värre är fel tycker jag, sen får man ju skilja på modet och modellgrejen med att smala har det lättare där för ja, det har dom. Men i vanliga livet så har smala det verkligen inte alltid lättare än tjocka när det gäller fördomar och tråkiga kommenterar.

Men herregud, det har jag aldrig påstått. Men gliringar och negativa kommentarer är inte detsamma som strukturellt förtryck. Att ens göra den liknelsen är lite som när folk menar att finska pinnar minsann är rasistiskt. Det är bara förminskande.

Men herregud, det har jag aldrig påstått. Men gliringar och negativa kommentarer är inte detsamma som strukturellt förtryck. Att ens göra den liknelsen är lite som när folk menar att finska pinnar minsann är rasistiskt. Det är bara förminskande.
Som sagt, smala har det inte lätt i samhället. Antingen är man för smal eller för tjock.

Jag reagerade också på det. För att vara ett program som problematiserar kroppsfixering, så var det väldigt mycket skambeläggning/fat shaming/body shaming och extremt fokus på just att kommentera utseende. Extremt triggande för de som antingen har ätstörningar eller kroppsfixerade tvångstankar sen innan...
Ja det var en del i kritiken som jag läst - jag tänker att personer som väljer att se programmet oftast tillhör gruppen som inte behöver se ännu mer som triggar.

Som sagt, smala har det inte lätt i samhället. Antingen är man för smal eller för tjock.

Tar du alls in det jag skriver? Smala har ett enormt privilegium i och med smal-normen. Smala är INTE utsatta för strukturellt förtryck. Det betyder inte att gliringar förekommer, men att jämföra det med det samhälle som tjocka möter är som att jämföra natt och dag. Det går inte.

Jag skulle vilja påstå att det där inte alls stämmer.

Du fick tex mothugg i en tråd om mat eftersom du presenterade en ytterst undermålig och kalorisnål kost som rimlig och normal. Den typen av påståenden, särskilt om de framförs med så hög svanshållning som du hade, ska inte stå oemotsagda. Det var alltså i det fallet inte angrepp på dig, utan ett ifrågasättande av att du menade att det var rimligt att äta så, dvs människor slog vakt om att inte reproducera knasiga ideal.
1500kcal som kcalsnål kost? Knappast, dom flesta klarar sig på den mängden fint. Och knasigt ideal? vad är mitt ideal?

Och du tror att jag skriver det jag skrev här pga en tråd på buke? Knappast, jag skriver så för att det är så i livet och alltid varit. Det är mycket fördomar mot smala.

Visst brukade du väl förresten skriva här på Buke om att du fick behandling för anorexi? Att personer av omsorg har åsikter om hur en person som har en sjukdom som anorexi äter är kanske inte samma sak som förakt för smala, eller hur? Jag förstår det som att du mår bra idag, och det är ju jättefint, men din bild av hur det kan vara att vara kraftigt överviktig verkar ganska bristfällig.
Ja, jag har haft ätstörningar pga helt andra saker än pga hur kroppen ser ut. Och som sagt, fördomar igen, bara för att man har varit underviktig och lagt sin destruktivitet på maten så är man per automatik sjuk och har skeva föreställningar om hur saker och ting ska vara.

Och att säga saker till någon som är smal är alltid lika med att det är av omtanke, ja jag hör det hela tiden, men att kommentera en tjock är inte alls okej för det har inte alls med omtanke att göra?

Och jag skulle skriva att din bild av hur det är att vara smal är väldigt bristfärdig och ja min bild av hur tjocka har har jag bara fått av det överviktiga säger för jag har aldrig haft problem med övervikt.

Och bra och bra, jag har stenkoll på vad jag äter dock för att jag vet att psykiskt så kommer jag aldrig bli "normal" men psyket är lättare att hantera om kroppen hålls i schack.

Senast ändrad:
Tar du alls in det jag skriver? Smala har ett enormt privilegium i och med smal-normen. Smala är INTE utsatta för strukturellt förtryck. Det betyder inte att gliringar förekommer, men att jämföra det med det samhälle som tjocka möter är som att jämföra natt och dag. Det går inte.
Jag har helt missat detta privilegium, men klart, ser man det som ett privilegium att bli sedd som sjuk och bantande osv så kanske det är ett privilegium. Att bli ifrågasatt av dom flesta för hur man motionerar, varför man motionerar för "det finns ju inget att banta bort". Att få höra jämt att "hur mår du", "varför äter du så lite", och när man väl faktiskt äter mycket, då blir folk oroliga för hur kan någon vara så smal när den äter så mycket.

Det är liksom konstant vart jag iallafall än går dessa fördomar om varför man är smal. Att vara smal naturligt verkar för många inte existera.

Nej det är inte samma problem som tjocka och smala har, men båda sidor är jobbiga att leva i för många.

Jag har helt missat detta privilegium, men klart, ser man det som ett privilegium att bli sedd som sjuk och bantande osv så kanske det är ett privilegium. Att bli ifrågasatt av dom flesta för hur man motionerar, varför man motionerar för "det finns ju inget att banta bort". Att få höra jämt att "hur mår du", "varför äter du så lite", och när man väl faktiskt äter mycket, då blir folk oroliga för hur kan någon vara så smal när den äter så mycket.

Nej det är inte samma problem som tjocka och smala har, men båda sidor är jobbiga att leva i för många.

Det går inte att jämföra. Jag har varit väldigt smal nästan alltid, jag är bara byggd sån. Visst har jag fått höra liknande saker som du fått men det går verkligen inte att jämföra med det strukturella förtryck överviktiga får leva med. Jag har en överviktig väninna som får höra av främlingar på stan att hon är fet och borde banta, bli utstirrad på fik när hon köper en bakelse etc etc. Nej det går verkligen inte att jämföra. Jag blev helt chockad när jag fick se en del av det hon får utstå, hade inte förstått hur stark smalnormen verkligen är eftersom jag uppenbarligen tillhör den.

Jätteintressant att läsa alla era svar och tankar! Och mycket nyttigt för mig att höra om hur programmet kan tolkas av andra med andra livserfarenheter.

Jag tyckte till exempel att body shaming var ungefär det sista de ägnade sig åt i programmet - tvärtom så tyckte jag att de belyste väldigt bra just att body shaming är skit och att det här med hur man "ska" se ut bara är en otrolig massa bullshit som diverse industrier har skapat åt oss sen urminnes tider. Visst, under fotograferingen i första delen av första avsnittet skämtar Mia Skärninger rätt hårt om sin egen kropp, men hon gör det ju med en tydlig underton och vänder det till att just illustrera hur sjuka vi alla är, hur vi påverkas av galna normer och hur det verkligen inte borde spela någon roll för någon hur vi ser ut. De belyser ju liksom hela problemet med body shaming, och pratar om hur man kan jobba emot det. Så tolkade jag det i alla fall. Sen visar de ju upprepade gånger upp en massa olika sorters människor med en massa olika sorters kroppar - stora som små - och låter dessa personer prata om hur de blivit kompis med sina kroppar på sina egna sätt.

Att det däremot kan vara triggade för någon som redan är ätstörd kan jag absolut förstå, och det är ju ett enormt laddat ämne på flera sätt, men för mig som länge kämpat med kroppsnegativa tankar och div. fixeringar var det en enorm lättnad att se någon prata om problemet på ett så pass rakt och ärligt sätt och få bekräftat att det inte är mig det är fel på samt bli påmind om hur jag behöver tänka runt mig själv istället.

Jag har till exempel efter programmets slut avföljt en hel rad Instagramkonton som jag inte riktigt reflekterat över innan, och börjat följa en rad kroppspositiva konton istället. Jag har även motstått viljan att titta mig i spegeln (på väg till soffan, alltså helt slentrianmässigt), och låtit bli att byta om för att "se lite representabel ut" när jag skulle springa ner och köpa mjölk. Programmet var helt enkelt för mig en väldigt bra påminnelse på saker som jag ser och gör utan att reflektera över, och som i bakgrunden spär på mina hjärnspöken gällande min egen kropp.

Senast ändrad:

Det är liksom konstant vart jag iallafall än går dessa fördomar om varför man är smal. Att vara smal naturligt verkar för många inte existera.

Ja, uppenbarligen har du missat en hel del.

Men förklara vad privilegierna är då? Annat än att vissa kläder är lättare att hitta.

Privilegiet sitter i smal-normen. Jag tänker inte sitta och utbilda dig i ett ämne jag själv har lagt timmar, dagar, månader av min tid på. Jag orkar inte ge den silverskeden till någon som är så uppenbart blind, för det utrymme jag behöver besitter du inte i nuläget.

I en tråd om personers upplevelser av kroppshets och där flera verkar ha erfarenheter av rätt taskigt förhållande till både mat och sig själva så känns kalorifattig rätt onödig och otroligt fel.
Det är inte jag som dragit in några kcal, jag måste få försvara mig när någon anser att jag lever på en onormal kost. Och jag tycker för övrigt det är ett bra exempel på att det kryllar av fördomar både mot tjocka och smala.

Det är för övrigt inte i kcal som det ligger i huruvida folk mår dåligt eller inte över sina kroppar. Vissa kan äta lite och hålla vikten medans vissa kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. Det är så livet ser ut.

Också konstigt, såfort smala nämner hur dom äter så är det på något vis per automatik ett hån mot dom som inte äter samma mängd.

Senast ändrad:
Privilegiet sitter i smal-normen. Jag tänker inte sitta och utbilda dig i ett ämne jag själv har lagt timmar, dagar, månader av min tid på. Jag orkar inte ge den silverskeden till någon som är så uppenbart blind, för det utrymme jag behöver besitter du inte i nuläget.
Men nämn bara ett privilegium med att vara smal i den normala världen? Varför är det inte lika illa när smala får höra det ena och det andra varje dag? Varför är det bara överviktiga som får må dåligt över sina kroppar och smala ska minsann se det som ett privilegium att vara smala.

Det är inte jag som dragit in några kcal, jag måste få försvara mig när någon anser att jag lever på en onormal kost. Och jag tycker för övrigt det är ett bra exempel på att det kryllar av fördomar både mot tjocka och smala.
På vilket sätt menar du att mitt inlägg till dig skulle vara en fördom mot tjocka och smala?

Jag tycker helt enkelt inte det är lämpligt att dra upp kalorier i en tråd som handlar om kroppshets, oavsett vem det kommer ifrån.

Jag bryr mig mycket mer om min kropp än jag skulle vilja. Jag försöker aktivt att motverka negativa tankar, att jämföra mig, att väga mig, att bli ledsen över kläder som inte passar eller sitter illa - men det är väldigt svårt. Nu sen jag fick barn reflekterar jag ännu mer över det. En sak som hjälper mig att stå emot hetstankarna är att träna utan krav på prestation. Typ jogga utan klocka, så att jag inte vet exakt hur långt jag sprang eller hur fort det gick. Eller att gymma med en kompis där vi enbart fokuserar på känslan, på att ta i, på att känna kroppen fungera. Men nej, jag är inte fri från kroppshets, även om jag önskar att jag vore det. Jag tycker frågan är otroligt viktig och det är bra att det pratas mer och mer om den offentligt! Har dock ej sett programmet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning