Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att programserien var mindre bitvis bra och mer bitvis dålig :down:
Jag har hoppats på något bättre faktiskt.

När det handlade om ätstörning så var det bara om anorexi, dvs väldigt stort fokus på det och inget om övriga ätstörningar som finns. Det störde jag mig på ordentligt. Det var heller ingen nyansering, utan bara belyste problemen som Mia har/hade... visst det var hennes program, men ändå :meh:

Men i sista programmet så fick dom ändå fram en del om t.ex att även killar har kroppsfixering, att det inte spelar någon roll hur du ser ut - du är bra som du är! Det gillade jag. Jag kunde ta till mig andemeningen.

På vilket sätt menar du att mitt inlägg till dig skulle vara en fördom mot tjocka och smala?

Jag tycker helt enkelt inte det är lämpligt att dra upp kalorier i en tråd som handlar om kroppshets, oavsett vem det kommer ifrån.
Jag anser att kcal mängden man äter inte har med ens psyke att göra, det är bara ett faktum att vissa klarar sig på det utan att vara ohälsosam.

Det handlar i slutändan hur man mår psykiskt och väldigt lite om hur kroppen egentligen ser ut. För oavsett hur man ser ut så kommer det finnas fördomar och åsikter åt ena eller andra hållet.

Jag tycker att programserien var mindre bitvis bra och mer bitvis dålig :down:
Jag har hoppats på något bättre faktiskt.

När det handlade om ätstörning så var det bara om anorexi, dvs väldigt stort fokus på det och inget om övriga ätstörningar som finns. Det störde jag mig på ordentligt. Det var heller ingen nyansering, utan bara belyste problemen som Mia har/hade... visst det var hennes program, men ändå :meh:

Men i sista programmet så fick dom ändå fram en del om t.ex att även killar har kroppsfixering, att det inte spelar någon roll hur du ser ut - du är bra som du är! Det gillade jag. Jag kunde ta till mig andemeningen.
Ja jag tror absolut att man ska se alla avsnitt innan man dömer serien, om man vill och inte känner att man triggas av den såklart! Mia-fokuset till exempel tycker jag var mest i avsnitt ett, men sedan handlade det ju mer om att intervjua andra personer om deras upplevelser av t.e.x bulimi och ortorexi.

Jag såg programmet från en annan synvinkel, inte nödvändigtvis min egen.

Jag arbetar med ungdomar och ser vilken enorm skillnad det är från när jag gick på gymnasiet för 15 år sen. Många tjejer lägger minst en timme på att sminka sig innan de går till skolan, en vardagsmake-up innehåller lösögonfransar och flera lager av skuggor och highlighter. Det är bara ett exempel... jag ser vilka konton de följer på instagram, jag ser hur mycket filter de använder och hur de hatar varje bild som någon annan tar av dem om de inte hinner göra sin pose.
Det handlar inte bara om vikt, men det här att aldrig nånsin vara nöjd.

Många unga vet inte att bilderna de eftersträvar är retuscherade, därför tyckte jag förra programmet var viktigt.

Men nämn bara ett privilegium med att vara smal i den normala världen? Varför är det inte lika illa när smala får höra det ena och det andra varje dag? Varför är det bara överviktiga som får må dåligt över sina kroppar och smala ska minsann se det som ett privilegium att vara smala.

Det ÄR ett privilegium. Oavsett din egna personliga uppfattning. Ditt inlägg är så okunnigt att det närmast blir ett hån.

Jag tycker de två programmen jag sett hittills har varit bra. Det har fått mig att tänka att jag ska sluta bry mig om hur min kropp ser ut utan mer om hur den fungerar. Jag har inte haft någon ätstörning men har sen jag var ca 20 velat vara lite smalare, i mammas min släkt så har vi kvinnor anlag för lite rundare kroppar. Jag gick ner till en vikt jag kände mig nöjd med utseendemässigt och siffermässigt för ca 4 år sedan. Sen lyckades jag inte hålla den utan har gått upp en del kilon sen dess, det känns såklart som ett nederlag. Men va fan jag kan göra samma saker och kroppen är frisk! För mig har det som sagt varit bra program att se men alla kommer göra olika tolkningar och uppleva det olika. Jag är helt säker på att de inte haft som syfte att få någon att känns sig "ful" eller "ofunktionell" när de gjort programmet.

Jag tror att all den tid jag spenderade i stallet som tonåring skyddade mig mycket från kropphetsen då, innan sociala mediers tid också.

Jag blev störd över hur hon pratar om smala människor så jag hade svårt att se den serien. Jag mår dåligt när folk pratar illa om smala människor. Även om det inte alls görs på samma sätt som med människor av annan kroppsmodell, så är det mycket jobbigt för mig. Jag har blivit extremt utsatt för mobbing just på grund av att jag var väldigt smal som ung.

Avundsjuka och skev kroppsuppfattning...
I takt med att övervikten har ökat har det blivit mer norm att ha lite extra hull. Så ligger du på lågt på BMI skalan trots att du inte är underviktig så kan folk tro att man är sjuk. Fast i själva verket är det i största allmänhet dom själva som har en skev kroppsuppfattning...
Eftersom det finns många fler överviktiga än det finns underviktiga. Så är övervikten ett större hälsoproblem.

Har inte sett Kroppshets ännu, men den är på min lista. Har själv blivit såpass gammal och klok att jag insett att min kropp inte är till för att beskådas/bedömas av nån annan. Det är inte det som ger den värde. Den har haft oerhört mycket kul genom åren, den har det fortfarande, den har burit barn, den sköter sig riktigt bra trots några hårda smällar och den ger mig och min partner massor av njutning. Vad finns det att inte gilla?!

I takt med att övervikten har ökat har det blivit mer norm att ha lite extra hull. Så ligger du på lågt på BMI skalan trots att du inte är underviktig så kan folk tro att man är sjuk. Fast i själva verket är det i största allmänhet dom själva som har en skev kroppsuppfattning...
Eftersom det finns många fler överviktiga än det finns underviktiga. Så är övervikten ett större hälsoproblem.
Nej det behöver inte vara avundsjuka.
Alla önskar inte bli smala.

Jag såg programmet från en annan synvinkel, inte nödvändigtvis min egen.

Jag arbetar med ungdomar och ser vilken enorm skillnad det är från när jag gick på gymnasiet för 15 år sen. Många tjejer lägger minst en timme på att sminka sig innan de går till skolan, en vardagsmake-up innehåller lösögonfransar och flera lager av skuggor och highlighter. Det är bara ett exempel... jag ser vilka konton de följer på instagram, jag ser hur mycket filter de använder och hur de hatar varje bild som någon annan tar av dem om de inte hinner göra sin pose.
Det handlar inte bara om vikt, men det här att aldrig nånsin vara nöjd.

Många unga vet inte att bilderna de eftersträvar är retuscherade, därför tyckte jag förra programmet var viktigt.

Precis de här bilderna ser jag i min dotters flöden. Är så less på filter som förstorar ögon, plutmunnar och översminkade tonårsansikten. De är ju så sjukt söta som de är! Men oretuscherade bilder existerar nästan inte... det är så tragiskt!

Precis de här bilderna ser jag i min dotters flöden. Är så less på filter som förstorar ögon, plutmunnar och översminkade tonårsansikten. De är ju så sjukt söta som de är! Men oretuscherade bilder existerar nästan inte... det är så tragiskt!

Det värsta är ju att det inte bara är barn och tonåringar som pysslar med det. Även vuxna människor, ser det ofta på tinder... :cautious:

Alltså det här är så okänsligt så jag baxnar. Folk berättar om sina tankar kring kroppshets och så kommer du dragandes med att det skulle handla om avundsjuka och ger ännu en känga åt alla som inte är normsmala. Det är så fruktansvärt fult och lågt att jag har svårt att hitta lämpliga ord för det.

Alltså det här är så okänsligt så jag baxnar. Folk berättar om sina tankar kring kroppshets och så kommer du dragandes med att det skulle handla om avundsjuka och ger ännu en känga åt alla som inte är normsmala. Det är så fruktansvärt fult och lågt att jag har svårt att hitta lämpliga ord för det.
Fast det är ju sant ? Vi har ju stort problem med övervikt i Sverige ? Jag sitter ju inte och ljuger ?
Klart som korvspad då att normerna förändras.
https://www.dagensmedicin.se/artikl...a-overviktiga-eller-feta/rviktiga-eller-feta/

Om du upplever att det är fel att vuxet folk kroppshetsar genom att lägga ut fejkbilder på tinder så tänker jag att det är lustigt att du själv anser det lämpligt att lyfta övervikt som ett stort problem. I den här tråden. Ser du inte det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat