Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast ska man gå på ts så är det ju en fråga om man känner av kroppshetsen i samhället. Inte hur överviktiga känner av den, jag trodde tråden var för alla. Men visst, är tråden bara för hur överviktiga känner av kroppshetsen så har jag missat vad även det programmet gick ut på. Det handlar ju om att ens kropp inte passar in i samhället, oavsett för smal eller för tjock.

Vikten säger ju ingenting om kroppen i sej, vikt är bara vikt, det är hur kroppen ser ut som folk går på, vad dom ser. Vad man säger att man väger eller hur hälsosam man är spelar ingen roll då folk dömer en efter hur man ser ut och tar saker och ting för givna.
Fast man måste väl kunna prata om kroppshets, normer och ideal (hälsosamma eller inte) utan att prata om kaloriintag och BMI?

Fast man måste väl kunna prata om kroppshets, normer och ideal (hälsosamma eller inte) utan att prata om kaloriintag och BMI?

Jag tog upp kaloriintag eftersom det är en av de ställen där jag (trots normalvikt och anses smal av många) möter kroppshets. Men om min upplevelse inte räknas så ska jag dra mig ur tråden. Jag trodde den handlade om den kroppshets varje enskild individ möter och inte enbart om överviktigas upplevelse av den diskriminering som sker mot överviktiga.

Till stor del kan man det men för att folk ska få en bild av vilken typ av kropp det pratas om så kan bmi vara en bra riktlinje. När jag skriver att jag upplever mycket fördomar och får kommenterar hela tiden om vikten så antar många att det är för att jag är underviktig vilket jag ju faktiskt inte är. Så som jag ser ut duger ju uppenbarligen inte heller i dagens samhälle i vardagen trots att det tydligen ska anses som "idealet" enligt många.

Jag tog upp kaloriintag eftersom det är en av de ställen där jag (trots normalvikt och anses smal av många) möter kroppshets. Men om min upplevelse inte räknas så ska jag dra mig ur tråden. Jag trodde den handlade om den kroppshets varje enskild individ möter och inte enbart om överviktigas upplevelse av den diskriminering som sker mot överviktiga.
Fast det är ingen som säger att vissas upplevelser inte räknas men i en tråd som handlar om kroppshets där många upplever att de känner av den, och mår dåligt av den, oavsett andledning så kanske inte just kaloriintag behöver vara en del av konversationen. Det är en väldigt stor trigger för många, oavsett kroppsform. Man kan väl diskutera fenomenet och problemen ändå?

Till stor del kan man det men för att folk ska få en bild av vilken typ av kropp det pratas om så kan bmi vara en bra riktlinje. När jag skriver att jag upplever mycket fördomar och får kommenterar hela tiden om vikten så antar många att det är för att jag är underviktig vilket jag ju faktiskt inte är.
Jag tycker just BMI är väldigt svårt och inte direkt rättvisande på individnivå, om vi ska prata om kroppshets så kanske inte det viktigaste behöver vara var man ligger i BMI, hur många kalorier man äter om dan utan istället om fenomenet som sådant om du är med på vad jag menar?

Fast det är ingen som säger att vissas upplevelser inte räknas men i en tråd som handlar om kroppshets där många upplever att de känner av den, och mår dåligt av den, oavsett andledning så kanske inte just kaloriintag behöver vara en del av konversationen. Det är en väldigt stor trigger för många, oavsett kroppsform. Man kan väl diskutera fenomenet och problemen ändå?

Om man triggas av det så borde man nog inte gå in i en tråd där TS ber om folks upplevelser av kroppshets eftersom det där kan förekomma exempel på just kroppshets i olika former. Olika människor har olika upplevelser av kroppshets och jag gav ett exempel som irriterar mig när det gäller det ämne som stod i trådstarten.

Jag tycker att det är förfärligt att personer som väger inom det hälsosamma intervallet ges råd om hur de ska gå ner i vikt. Sen tycker jag att ingen ska behöva få motta råd om viktnedgång (eller viktuppgång) annat än om de själv bett om råd (möjligtvis undantaget om en läkare anser att en perosn borde förändra sin vikt p.g.a. en sjukdomsbild).

Om man triggas av en sån liten sak så borde man nog inte gå in i en tråd där TS ber om folks upplevelser av kroppshets eftersom det där kan förekomma exempel på just kroppshets i olika former. Olika människor har olika upplevelser av kroppshets och jag gav ett exempel som irriterar mig när det gäller det ämne som stod i trådstarten.
Men jösses, hur tondöv kan man vara?

Om man triggas av det så borde man nog inte gå in i en tråd där TS ber om folks upplevelser av kroppshets eftersom det där kan förekomma exempel på just kroppshets i olika former. Olika människor har olika upplevelser av kroppshets och jag gav ett exempel som irriterar mig när det gäller det ämne som stod i trådstarten.
Så istället för att vara lite ödmjuk inför något som i tråden påpekts är en stor trigger för många, i en tråd om kroppshets och dess negativa påverkan, men som inte är den avgörande komponenten i problemet, så ska de som vill diskutera fenomenet men ser kaloriintag som onödigt/jobbigt inte få vara med?

Oj, vad tråkigt att vakna och se att tråden har utvecklats på ett såhär tokigt sätt. Jag som verkligen hade hoppats på en saklig, seriös diskussion om hur vi - män som kvinnor, stora som små - hanterar kroppshetsen på en daglig basis. Inte snack om kalorier, BMI och huruvida det är värst att vara för stor eller för liten.

Oj, vad tråkigt att vakna och se att tråden har utvecklats på et såhär tokigt sätt. Jag som verkligen hade hoppats på en saklig, seriös diskussion om hur vi - män som kvinnor, stora som små - hanterar kroppshetsen på en daglig basis. Inte snack om kalorier, BMI och huruvida det är värst att vara för stor eller för liten.

Tänk jag trodde att alla input om kroppshets var välkommet... men tydligen är inte alla välkomna... hej då. Jag drar mig ur.

Det handlade inte om att din upplevelse inte räknas - eftersom jag var den som reagerade - utan om att vi kanske kunde tänka på hur vi generellt uttrycker oss i just den här typen av trådar.

Jag hade tex förstått dig lika bra om du skrivit att du får tips på att gå ner i vikt och förutsätts vilja gå ner i vikt, även utan citatet med kalorier :)

Jag kan också tycka att prat om kalorier inte hör hemma i tråden.

Ang smal/vs tjock och hur kommentarer sprider sig så ser jag en viss skillnad.
Numera ser man direkt kritiska kommentarer om ett företag använder en smal/underviktig modell.
Igårkväll såg jag ett klipp från HM med en reklam för en stickad tröja. En modell ligger i soffan och myser i en stor stickad tröja. Direkt kommenterar någon att hon är "anorektisk" och flera hakar på och säger att HM borde anlita normalstora modeller. Grejen är den att det var omöjligt att se hur smal modellen var då hon var helt dold under tröjan och naturligtvis ännu mer omöjligt att utifrån det kunna ställa en diagnos som anorexi.

Samtidigt förstår jag att det bubblar under ytan. Det finns en elefant i rummet när det gäller fetma. Det är lite politiskt korrekt att ropa anorexia direkt man ser en modell, men ingen ropar högt "oj vad fet".
MEN betyder det att det inte finns fetmafobi? Absolut inte. Jag tror bara att det ter sig olika. Eftersom smal är normen så kan man kritisera den öppen. Men vad sker under ytan mot feta personer? Blickar, signaler, åsikter som aldrig "luftas" offentligt? Där tror jag skillnaden är, även om det som jag skrev tidigare ändå har skett vissa förändringar på senare tid.

@tornblomma Om du frågar feta människor om de fått höra Oj vad fet så kommer du att få höra. Det finns många sätt att uttrycka Oj vad fet - hur många hade jag ingen aning om innan jag började läsa stora människors berättelser på buke.

Jag har aldrig sett det på sociala medier, varken instagram eller facebook. Däremot det motsatta mot smala. Däremot kan jag tänka mig, som jag skrev att det är blickar och prat bakom ryggen, vilket såklart är sårande. Och inte minst det att det kanske inte finns storlekar i butiker och sånt, det är ju ett mer strukturellt problem. Menar du att normala människor går fram på stan och säger att folk är feta? Räknar bort småbarn och gamlingar som saknar sociala skills.

@tornblomma Om du frågar feta människor om de fått höra Oj vad fet så kommer du att få höra. Det finns många sätt att uttrycka Oj vad fet - hur många hade jag ingen aning om innan jag började läsa stora människors berättelser på buke.
Plus att det under varenda bild där en överviktig person syns (annonser för olika saker etc) friskt kommenteras om hur feta de är. Företag får kritik för att uppmuntra fetma (!?!) om de har en överviktig modell. Så nej @tornblomma , jag håller inte med dig. För det första är det inte PK att tala om anorexia på det sättet och för det andra står det lika mycket dynga, om inte mer, om överviktiga personer som figurerar i media/sociala media.

Jag ligger hemma och är sjuk och har precis sträcktittat på Mia Skäringers nya, fantastiskt viktiga serie Kroppshets (SVT). Den borde vara obligatorisk för alla att se. Jag har både skrattat och gråtit, chockats och imponerats.

Hur hanterar du den kroppshets som finns i dagens samhälle? Känner du av den? Hur påverkar den dig? Vad gör du för att stå ut med den? Har du några komplex gällande din egen kropp, och hur bemöter du i så fall dessa? Vad skulle du vilja säga till någon som mår dåligt idag, någon som går runt fylld av kroppsförakt och självhat?
Min sammanfattning är att de jag känner som är hälsofreaks, äter fettsnål kost, tränar som elitidrottare etc har samma skeva förhållningssätt till sin kropp som jag har. Den tar bara ett annat uttryck. Många av mina bekanta har liksom mig problem i sina liv, och somliga tränar som om de ska prestera inför VM, och jag tror att flera av dem tränar i form av en tröst, lika att tröstäta.
Jag tror att vi alla har perioder i livet där man behöver mera "tröst"och att kontroll sin kropp ligger nära till hands.
Själv tycker jag att mycket som visas på tv, film, Youtube är alldeles för tillrättalagt för att det ska vara hälsosamt för oss att titta på det. Ser sällan på tv längre. Inte på Netflix heller.

Plus att det under varenda bild där en överviktig person syns (annonser för olika saker etc) friskt kommenteras om hur feta de är. Företag får kritik för att uppmuntra fetma (!?!) om de har en överviktig modell. Så nej @tornblomma , jag håller inte med dig. För det första är det inte PK att tala om anorexia på det sättet och för det andra står det lika mycket dynga, om inte mer, om överviktiga personer som figurerar i media/sociala media.

Då kanske vi läser på olika ställen helt enkelt! Försöker verkligen tänka efter man jag har nog faktiskt aldrig sett några kommentarer om feta personer på sociala media! Förutom uppmuntrande, typ att det är kul att företag visar reklam med olika storlekar.

Men jag är ganska säker på att sociala media inte alltid reflekterar verkligheten.

Då kanske vi läser på olika ställen helt enkelt! Försöker verkligen tänka efter man jag har nog faktiskt aldrig sett några kommentarer om feta personer på sociala media! Förutom uppmuntrande, typ att det är kul att företag visar reklam med olika storlekar.
Tro mig, det är otroligt mycket fetthat i sociala media. Jag är faktiskt förvånad över att man ens kan missa det.

Jag förstår vad ni försöker få fram @Lingon och @Singoalla men med risk för att upprepa mig - så känns det problematiskt att prata om kalorier i en tråd om kroppshets. Det känns kanske rimligare med en egen tråd om ”vikthets” och där alla förväntas vilka gå ner i vikt?

(För visst, det ligger väl delvis inom ämnet men är samtidigt en så himla stor grej som dessutom kan vara väldigt triggande - så det känns som en egen tråd där en aktivt kan välja att läsa är enklare, trevligare och dessutom intressantare eftersom det är så stort!)

Ja, jag var ganska färdig med diskussionen där så känner inte att en egen tråd krävs för egen del. Min poäng var enbart, i linje med trådens ämne om kroppshets, att hålla med om att det är problematiskt att få oönskade råd om viktnedgång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat