Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men alltså - skämtar du med mig? :banghead:

Av hela mitt inlägg om strukturella förtryck är detta kommentaren du hakar upp dig på och känner att den är intressant att diskutera, att kurviga kvinnor skulle gå runt och shamea andra kvinnor för deras kroppsform?

Alltså....jag baxnar.

Nej, de gånger jag fått kommentaren har den kommit från, surprise surprise, MÄN!

Jag ställde bara en fråga. Då jag tyckte det lät så dumt...

Jag ställde bara en fråga. Då jag tyckte det lät så dumt...

Jaha!

Men tack iallafall för att du på detta briljanta vis belyser hur långt fettföraktet verkligen sträcker sig i samhället.

Överviktiga kvinnor som grupp är inte bara lata och korkade - de är dessutom ena ogina jävlar som tar varje tillfälle i akt att trycka ner alla stackars smala kvinnor :up:

Obs! Ironi!

Jaha!

Men tack iallafall för att du på detta briljanta vis belyser hur långt fettföraktet verkligen sträcker sig i samhället.

Överviktiga kvinnor som grupp är inte bara lata och korkade - de är dessutom ena ogina jävlar som tar varje tillfälle i akt att trycka ner alla stackars smala kvinnor :up:

Obs! Ironi!
Ursäkta att jag inte bidrog något till ämnet. Det var en enkel fråga som sagt.

Kan också bero på vad man uppmärksammar, tänker jag. En föreläsare berättade en gång om vad som brukar kallas "kantarellögon", att när man ger sig ut i skogen för att leta kantareller så ser man först ingenting. Men har man väl börjat se dem så ploppar de upp precis överallt. Jag tänker att det är samma sak med fettförakt, kvinnohat, rasism och andra skadliga strukturer. Sedan jag började läsa på om fettförakt och hur det tar uttryck i samhället så tycker jag mig se det precis överallt. Värst av allt - amerikanska sitcoms.
Vi har gått på samma föreläsning :)!
Det var något jag tog med mig lite extra för det stämmer verkligen! Och precis så är det inom det mesta i livet. Inom de områden vi börjar registrera kantarellerna så ploppar de upp för jämnan!

Väldigt många män i dejtinggrupper på Facebook lägger ut såna bilder och skriver att de gillar större eller mulliga kvinnor.
ofta följs den av att "bara hundar jagar ben"
Vidrigt. Men de verkar vilja ha applåder för att de är duktiga som gillar större kvinnor.
Det har jag reagerat på i dejtingtråden. Berättelser som visar dels att de vill ha applåder för att de minsann kan tänka sig större kvinnor, dels att en del verkar öppna kontakten med just det. Typ ”Jag gillar/har inget emot större kvinnor” - som om kroppsstorleken är den enda jävla egenskapen hon har. Hon blir inte kontaktad för att hon skrev en kul/intressant presentation, för att hon uttryckte sig bra om ett gemensamt intresse eller för att hennes livsstil verkade passa. Hon blev bara kontaktad för att hon var stor. Det är så förolämpande att jag inte vet om jag ska bli förbannad eller deprimerad.

Har inte sett alla avsnitt än men något som slog mig är att verkligen alla (finns säkert undantag) på ett eller annat sätt påverkas av kroppshetsen som är ständigt närvarande.
Ett annat dilemma är när bantningen kommer in i bilden. Började med goda avsikter som sedan urartade och resulterade i sjukdomar och lidande.
Jag tror inte på bantning över huvud taget.
Inte heller på skönhetsoperationer.
Ingen blir lyckligare utan bara fler och fler såkallade fel kommer fram till ytan.

Men vad sker om alla plötsligt blir nöja med sig själva helt plötsligt? BNP:n sjunker som en sten. Företag går i konkurs osv.

Vi är hjärntvättade för att annars konsumerar vi inte.

Väldigt många män i dejtinggrupper på Facebook lägger ut såna bilder och skriver att de gillar större eller mulliga kvinnor.
ofta följs den av att "bara hundar jagar ben"
Vidrigt. Men de verkar vilja ha applåder för att de är duktiga som gillar större kvinnor.
Att dom gillar större eller mulliga kvinnor är väl en sak. Men varför lägga sig i vad andra attraheras av ?

Idealet kanske är smal.
Men normen är överviktig på gränsen till överviktig.
Såg en kvinna som la ut en helkroppsbild på sig själv på familjeliv. Hon såg hälsosamt smal och vältränad ut. Men fick massor med kommenterar om att hon borde äta upp sig osv för att hon var för smal. Främst av kvinnor.
Visst, man får väl tåla lite om man lägger ut en bild sådär. Men hade en fet kvinna lagt ut en bild hade hon fått massa kommentarer om va fin hon är och att hon ska var nöjd med sin kropp.

Nej, normen är inte överviktig eller på gränsen till övervikt. Normen är en smal kropp. Punkt.
Och nej, en ska självklart inte tåla att få nedlåtande eller dömande kommentarer även om en väljer att lägga upp bilder på sig själv. Det är aldrig okej. Helt sjukt att du ens säger så, "man får väl tåla lite...". NEJ! En ska INTE behöva ta emot skit. Aldrig. Någonsin!

En tjock person är redan dömd av samhället till att vara lat och dum och ohälsosam (du är en av dom som har uttryckt ditt fettförakt mååååånga gånger).

Nej, normen är inte överviktig eller på gränsen till övervikt. Normen är en smal kropp. Punkt.
Och nej, en ska självklart inte tåla att få nedlåtande eller dömande kommentarer även om en väljer att lägga upp bilder på sig själv. Det är aldrig okej. Helt sjukt att du ens säger så, "man får väl tåla lite...". NEJ! En ska INTE behöva ta emot skit. Aldrig. Någonsin!

En tjock person är redan dömd av samhället till att vara lat och dum och ohälsosam (du är en av dom som har uttryckt ditt fettförakt mååååånga gånger).

Men det var ju just det hon fick. Massa kommentarer om att hon var för smal och behövde äta upp sig.
Hon såg ju inte ens underviktig ut.
Det jag ville säga är att det drabbar inte bara överviktiga/feta... Det verkar vara mer OK att kommentera folk som man anser vara smala...

Jag kan bli lite trött på det här smal - tjock spektrat.
Som om alla människor skulle bli snygga om de var smala. Så är det ju inte.
Snygg kropp handlar om proportioner, om kroppsbyggnad. Även om jag vägde 55 kg så skulle jag aldrig ha en norm-snygg kropp.

Snygg-normen är så stark att snygg människor får högre lön, bättre karriär och lättare får partners.

Att vara en bra person, vara charmig, trevlig smart och generös räknas inte i kroppshetsen. Det här är ingen rolig tid att leva i. Speciellt inte för unga människor.

Fick ofta höra att jag var för smal och såg sjuk ut när jag var barn....

Sen fick man former och då blev man ett objekt som skulle kladdas på...

Nu är jag för fet med bristningar.. tröstar mig med mat.

Jag har inte sett den men ska tänkte jag :) men ja, jag har kännt av den! Kropphetsen

Men det var ju just det hon fick. Massa kommentarer om att hon var för smal och behövde äta upp sig.
Hon såg ju inte ens underviktig ut.
Det jag ville säga är att det drabbar inte bara överviktiga/feta... Det verkar vara mer OK att kommentera folk som man anser vara smala...

Ja? Bara för att hon fick det så är det ju inte okej.
Det hade inte varit okej om du tyckt att hon var underviktig heller.

Nej, det drabbar inte bara tjocka. Och det är det INGEN som har sagt emot heller (eller citera gärna den människa som säger emot det). Men det som smala får utstå är inte mätbart med det tjocka får utstå. Och det är dessutom en annan diskussion.

Det är samma sak som när någon ska komma in diskussionen och säga "men hallååååå, männen dååååå" när samtalet handlar om kvinnors utsatthet. Ja, det är fruktansvärt när män utsätts för hot och hat osv. Men det är inte jämförbart med det kvinnor får utstå.

Samma sak gäller alltså här.
Men du anser att det är mer okej att kommentera en viss typ av kropp?

Fast nu får du nog läsa vad jag skriver, eller läsa på lite om vad strukturella förtryck innebär.

Bara för att det inte finns något systematiskt förtryck mot smala så betyder det ju verkligen inte att man som smal inte kan drabbas av enskilda individers fördomar/otrevliga kommentarer whatever. Det är nog ingen som hävdar att det skulle vara omöjligt för en smal person att inte bli erbjuden ett jobb enbart grundat på det faktumet att hen är smal liksom - men, och det är ett stort men, det sker inte systematiskt.

Det är ju det många försöker påpeka för dig när du skriver dina inlägg om fördomar mot smala att man måste skilja på individer och strukturer. Annars blir det så som jag gav exempel på här ovan bara en massa whataboutism med hela diskussionen som inte gynnar någon. Vi smala måste helt enkelt bara backa lite i frågan och inse att det finns ett mycket större problem här som inte är individbaserat.

Det handlar inte om att "smala människor inte får uttrycka sina upplevelser i samhället" - det handlar om att det är en debatt som behöver föras på en högre nivå än enskilda individers personliga erfarenheter. Alltså mina egna personliga erfarenheter som smal är ju helt ointressanta i sammanhanget, de säger ingenting om hur normer och förtryck ser ut på samhällsnivå oavsett hur många gånger om dagen jag får höra att jag ska äta mer eller för att jag hade en kompis som en gång i livet inte blev erbjuden ett jobb för att hen var för smal.

Det finns ju en massa sätt man kan beklaga sig på utan att klampa runt som en elefant i en porslinsaffär - om jag säger att jag tycker det är jobbigt med kroppshetsen, att kommentarer om min kropp är jobbiga att höra utan att förminska upplevelsen för de som faktiskt drabbas av strukturella förtryck så tror jag inte att någon kommer reagera på det. Jag är också dödsless på att höra idiotkommentarer som "ät mer" eller "riktiga män gillar kurviga kvinnor" - det gör dock inte att jag fortfarande ser mina privilegier som smal.

Däremot när någon kommer och beklagar sig över att vita inte får klaga över något i samhället längre vill jag som färgad bara ge dem en verbal käftsmäll.

Jag tycker att om man själv inte upplevt strukturellt förtryck och inte har något bättre att säga än "men jag då" bör man nog sätta sig ner i båten lite faktiskt.

Bra och tydligt skrivet. Det som är strukturellt dock, tänker jag, är åsikter och tyckande om kvinnokroppen överlag. Det här med att smala ofta får höra pikar om deras kroppar tänker jag är en del av den strukturen. Inte strukturellt förtryck, eftersom smal är något eftersträvansvärt i samhället. Men en del i en skadlig struktur där kvinnors kroppar får centralt fokus och kvinnor i stor grad bedöms efter sina kroppar. Sedan blir det komplext att prata om i en sån här diskussion eftersom strukturellt förtryck mot feta och fettförakt når helt nya nivåer och går inte att jämföra med andra åsikter eller tyckande om kroppar. Men visst är elaka kommentarer om kvinnokroppar alltid en del av den skadliga strukturen som värderar kvinnor efter utseende. Eller tänker jag fel?

Bra och tydligt skrivet. Det som är strukturellt dock, tänker jag, är åsikter och tyckande om kvinnokroppen överlag. Det här med att smala ofta får höra pikar om deras kroppar tänker jag är en del av den strukturen. Inte strukturellt förtryck, eftersom smal är något eftersträvansvärt i samhället. Men en del i en skadlig struktur där kvinnors kroppar får centralt fokus och kvinnor i stor grad bedöms efter sina kroppar. Sedan blir det komplext att prata om i en sån här diskussion eftersom strukturellt förtryck mot feta och fettförakt når helt nya nivåer och går inte att jämföra med andra åsikter eller tyckande om kroppar. Men visst är elaka kommentarer om kvinnokroppar alltid en del av den skadliga strukturen som värderar kvinnor efter utseende. Eller tänker jag fel?
Kroppar får mycket fokus i allmänhet båda manlig och kvinnliga så jag tycker det är onödigt att göra det till enbart kvinnors utseende. Sedan att man är lite öppnare med att bedöma kropp på kvinnor är lite en annan sak men nog är det tyvärr en del av värdet för alla.

Oj, vad tråkigt att vakna och se att tråden har utvecklats på ett såhär tokigt sätt. Jag som verkligen hade hoppats på en saklig, seriös diskussion om hur vi - män som kvinnor, stora som små - hanterar kroppshetsen på en daglig basis. Inte snack om kalorier, BMI och huruvida det är värst att vara för stor eller för liten.
Nu hugger jag här utan att läsa resten av sidorna.

Jag lever med en ätstörning. Som nu är vilande, men det är viktigt att vara medveten om att den ligger och lurar.

Rent konkret: För min del följer jag INGEN på Instagram som lägger upp snyggselfies. Inga träningsbloggar. Kostkonton har smugit sig in men det är egentligen inte vad jag behöver. Jag har inte Facebook. Jag har inget gymkort. Jag tränar "bara" inför olika lopp, inte för "träningen" eller utseendet.

Det sjuka är att jag ganska kroppshetsad och vill egentligen se ut på ett visst sätt. Men jag försöker kämpa emot och acceptera och gilla min kropp som den är och jag hoppas att deta smittar av sig till mina barn. Samtidigt ser jag hur de överöses av bilder och text överallt om utseende och hur man ska vara och passa in.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka