Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kroppar får mycket fokus i allmänhet båda manlig och kvinnliga så jag tycker det är onödigt att göra det till enbart kvinnors utseende. Sedan att man är lite öppnare med att bedöma kropp på kvinnor är lite en annan sak men nog är det tyvärr en del av värdet för alla.

Jag håller inte med. Även om kroppar överlag får mycket fokus är det en markant skillnad på till vilken grad kvinnor bedöms för sina kroppar och till vilken grad män bedöms. Väldigt stor skillnad. Så ja, jag ser det absolut till stor del som en kvinnofråga.

Jag har helt missat detta privilegium, men klart, ser man det som ett privilegium att bli sedd som sjuk och bantande osv så kanske det är ett privilegium. Att bli ifrågasatt av dom flesta för hur man motionerar, varför man motionerar för "det finns ju inget att banta bort". Att få höra jämt att "hur mår du", "varför äter du så lite", och när man väl faktiskt äter mycket, då blir folk oroliga för hur kan någon vara så smal när den äter så mycket.

Det är liksom konstant vart jag iallafall än går dessa fördomar om varför man är smal. Att vara smal naturligt verkar för många inte existera.

Nej det är inte samma problem som tjocka och smala har, men båda sidor är jobbiga att leva i för många.
Men du har ju varit (är?) sjuk i ätstörning och du skrev någonstans i den här tråden att du varit extremt lågviktig (du nämnde bmi). Självklart har du upplevt negativa reaktioner. Men det är ju människor som reagerar på sjukdomen, det är inte samma sak som att ”smala” människor utsätts.
Du kan inte använda din egen situation eller historia som referenspunkt i den här debatten, det är två helt olika saker.
Smala människor är INTE utsatta i samhället. Men underviktiga personer väcker naturliga och ibland kraftiga reaktioner hos folk eftersom det riktigt skriker sjukdom om en sådan kropp.
Det är inte samma sak som ngn slags kropphets!

Det stör mig också! De flesta har inte koll på vad som är smal-tjock kategorier alls.
Sen är det ju så att du kan leva ett bra liv även om du har BMI 16 eller BMI 30.

Men har du BMI <14 eller BMI över 35 ligger du högriskzonen.
Oj! Stopp!
Det är absolut omöjligt att leva ett ”bra liv” med bmi 16! Det är farlig undervikt och ofta livshotande!
Sluta upp med att sprida lögner! Du har uppenbarligen en extremt stor okunskap!

Jag har inte tittat, tror inte jag ska göra det heller.
Har hört via jobbet att den uppfattas som ganska triggande för personer med ätstörning.
Det bekymrar mig verkligen att man sänder triggande serier och filmer på det här sättet.
Svt sänder ”äta lunch” då och då och så har vi netflix med ”to the bone”. Önskar lite mer etiskt ansvarstagande..

Nej, det är ju för att människor naturligt reagerar på uppenbar sjukdom.
Ja. Självklart. Och just självsvält väcker väldigt mycket starka negativa känslor när vi konfronteras med det. Konstigt vore det annars.

Sen UPPLEVER den sjuka säkerligen de reaktionerna som starkt negativa mot hennes person. Jag tror tyvärr att det är helt oundvikligt. Andras reaktion är en del av "normaliteten", den sjukas reaktion på reaktionerna är en del av sjukdomen. En cirkel som inte är särskilt konstruktiv.

Jag har varit båda. Jag vet precis hur det känns när andra ville hindra mig från att finnas på det enda sätt jag trodde att jag kunde. Och jag vet rädslan när jag nu ser andra.

Det stör mig också! De flesta har inte koll på vad som är smal-tjock kategorier alls.
Sen är det ju så att du kan leva ett bra liv även om du har BMI 16 eller BMI 30.

Men har du BMI <14 eller BMI över 35 ligger du högriskzonen.
Är du inte klok??

Jag räknade. Jag lades in för tvångsvård när jag hade ett bmi lite under 16 (dock över 14). Välmotiverad tvångsvård.

Oj! Stopp!
Det är absolut omöjligt att leva ett ”bra liv” med bmi 16! Det är farlig undervikt och ofta livshotande!
Sluta upp med att sprida lögner! Du har uppenbarligen en extremt stor okunskap!

Vänta nu... är inte det lite väl generaliserande? En av mina bästa vänner är drygt 1,70 och väger runt 45 kilo. Det har hon alltid gjort så länge jag kan minnas och hon är idag 35 år. Hon mår bra och har alltid gjort (vi umgås väldigt tight så jag vet). Vet att det är ovanligt med ett så lågt BMI naturligt men hela hennes familj ser ut på liknande sätt. Förr åt hon extremt onyttigt, vi pratar skräpmat och fett och skit. Då fick hon högt blodtryck och fick rekommendationen att äta nyttigare. Nu äter hon fortfarande ”vad hon vill och hur mycket hon vill” men har förstått att hon inte kan äta skräpmat bara ”för att hon är smal”.
Hon tycker att det är jättejobbigt att bli stämplad som anorektiker och tänker ofta på att klä sig så att det inte syns för tydligt att hon är smal, tex på jobbet.

Senast ändrad av en moderator:
Men nämn bara ett privilegium med att vara smal i den normala världen? Varför är det inte lika illa när smala får höra det ena och det andra varje dag? Varför är det bara överviktiga som får må dåligt över sina kroppar och smala ska minsann se det som ett privilegium att vara smala.
Vet du vad strukturer är? Vad tror du det handlar om när någon pratar om smalnormen? Vet du vad en norm är?

Vänta nu... är inte det lite väl generaliserande? En av mina bästa vänner är drygt 1,70 och väger runt 45 kilo. Det har hon alltid gjort så länge jag kan minnas och hon är idag 35 år. Hon mår bra och har alltid gjort (vi umgås väldigt tight så jag vet). Vet att det är ovanligt men ett så lågt BMI naturligt men hela hennes familj ser ut på liknande sätt. Förr åt hon extremt onyttigt, vi pratar skräpmat och fett och skit. Då fick hon högt blodtryck och fick rekommendationen att äta nyttigare. Nu äter hon fortfarande ”vad hon vill och hur mycket hon vill” men har förstått att hon inte kan äta skräpmat bara ”för att hon är smal”.
Frågan är väl snarare hur viktigt det är att lyfta fram det exemplet, än om @MiniLi generaliserar för mycket.

Hade det varit för 38 år sedan, hade tex jag hämtat destruktiv och livshotande kraft och inspiration i det du just skrev.

Det är givetvis upp till dig vad du skriver, men ändå.

Vänta nu... är inte det lite väl generaliserande? En av mina bästa vänner är drygt 1,70 och väger runt 45 kilo. Det har hon alltid gjort så länge jag kan minnas och hon är idag 35 år. Hon mår bra och har alltid gjort (vi umgås väldigt tight så jag vet). Vet att det är ovanligt men ett så lågt BMI naturligt men hela hennes familj ser ut på liknande sätt. Förr åt hon extremt onyttigt, vi pratar skräpmat och fett och skit. Då fick hon högt blodtryck och fick rekommendationen att äta nyttigare. Nu äter hon fortfarande ”vad hon vill och hur mycket hon vill” men har förstått att hon inte kan äta skräpmat bara ”för att hon är smal”.

Jag har också en vän som är extremt petite. Jag tror hon har ett BMI på 17,9. Vi är lika långa, och hade jag vägt under 50 kg så hade jag sannolikt varit mycket sjuk. Jag är väldigt normalbyggd. Hennes kroppstyp däremot är väldigt nätt, skulle gissa att hennes höfter mäter hälften av mina. Vi har känt varandra några år nu och vad jag kan se äter hon bra, är pigg och verkar ha en hälsosam relation till mat. Så visst finns dessa personer, så man ska inte säga att det inte går att vara hälsosam med så lågt BMI. Jag tror dock att de allra flesta skulle vara mycket sjuka.

Jag har också en vän som är extremt petite. Jag tror hon har ett BMI på 17,9. Vi är lika långa, och hade jag vägt under 50 kg så hade jag sannolikt varit mycket sjuk. Jag är väldigt normalbyggd. Hennes kroppstyp däremot är väldigt nätt, skulle gissa att hennes höfter mäter hälften av mina. Vi har känt varandra några år nu och vad jag kan se äter hon bra, är pigg och verkar ha en hälsosam relation till mat. Så visst finns dessa personer, så man ska inte säga att det inte går att vara hälsosam med så lågt BMI. Jag tror dock att de allra flesta skulle vara mycket sjuka.

Precis. Jag tror att det är svårt att generalisera. Har en annan kompis som är ätstörd som väger ett par kilo mer. Hon ser dock sjuk och tärd ut.

Frågan är väl snarare hur viktigt det är att lyfta fram det exemplet, än om @MiniLi generaliserar för mycket.

Hade det varit för 38 år sedan, hade tex jag hämtat destruktiv och livshotande kraft och inspiration i det du just skrev.

Det är givetvis upp till dig vad du skriver, men ändå.

Jag tycker helt enkelt inte att man ska generalisera. BMI är ett trubbigt redskap. Jag fattar att det är asjobbigt att vara väldigt underviktig och alltid få höra att man har anorexia, även om normen är att vara smal. Jag tycker att man ska vara försiktig med att uttala sig så kategoriskt kring folks kroppar och vikt helt enkelt.

Vänta nu... är inte det lite väl generaliserande? En av mina bästa vänner är drygt 1,70 och väger runt 45 kilo. Det har hon alltid gjort så länge jag kan minnas och hon är idag 35 år. Hon mår bra och har alltid gjort (vi umgås väldigt tight så jag vet). Vet att det är ovanligt med ett så lågt BMI naturligt men hela hennes familj ser ut på liknande sätt. Förr åt hon extremt onyttigt, vi pratar skräpmat och fett och skit. Då fick hon högt blodtryck och fick rekommendationen att äta nyttigare. Nu äter hon fortfarande ”vad hon vill och hur mycket hon vill” men har förstått att hon inte kan äta skräpmat bara ”för att hon är smal”.
Hon tycker att det är jättejobbigt att bli stämplad som anorektiker och tänker ofta på att klä sig så att det inte syns för tydligt att hon är smal, tex på jobbet.
Det går alldeles utmärkt att generalisera. Man väger inte så lite som vuxen ”naturligt”. Så är det bara.
Man vet dessutom inte allt om sina vänner. Man vet inte hur de äter på dygnets alla timmar hela tiden, man vet inte hur de rör sig hela tiden eller om de smyger med sjuka beteenden som ingen vet om.
Det spelar ingen roll hur nära vänner man är. Det går att dölja.

Sen behöver det inte vara ”medveten bantning”, men det är inte normalt iaf sålänge det är typ under 18.

Det går alldeles utmärkt att generalisera. Man väger inte så lite som vuxen ”naturligt”. Så är det bara.

Det är just sådana här kommentarer hon får höra. Ofta. Jag förstår att det tär på självkänslan

Jag förstår inte att folk inte bara kan få vara ifred. Oavsett vikt. Vad ger andra rätten att utvärdera eller diagnosticera andras kroppar egentligen?

Men nämn bara ett privilegium med att vara smal i den normala världen? Varför är det inte lika illa när smala får höra det ena och det andra varje dag? Varför är det bara överviktiga som får må dåligt över sina kroppar och smala ska minsann se det som ett privilegium att vara smala.

Ett privilegium är något du får av andra bara för att du råkar uppfylla ett visst kriterium. Män är privilegierade för att de är män, vita är privilegierade för att de är vita, smala är privilegierade för att de är smala. Det innebär inte att män, vita och smala kan må skit. Man står ändå sig själv närmast, när allt kommer kring.

Men för att svara på din fråga. Till privilegierna av att vara smal hör att smala personer - på gruppnivå - antas ha bättre självdisciplin än någon som är tjock, antas vara friskare än någon som är tjock, antas vara starkare och uthålligare än någon som är tjock, antas vara drabbad av sjukdom och inte får symtomen avskrivna som viktrelaterade när denne upplever att hen inte mår bra osv. Detta vågar jag säga gäller även om personen är extremt smal; den personen kommer ändå befinna sig i en privilegierad position jämfört med den som är tjock. Dessutom (nota bene) tror jag att en extremt låg vikt drar med sig sympati och empati snarare än "Usch vilken dålig disciplin den människan har, det är väl bara att...". Igen, det här är på gruppnivå.

Det är just sådana här kommentarer hon får höra. Ofta. Jag förstår att det tär på självkänslan

Jag förstår inte att folk inte bara kan få vara ifred. Oavsett vikt. Vad ger andra rätten att utvärdera eller diagnosticera andras kroppar egentligen?
Nu säger jag det inte åt någon. Men det är extremt viktigt att inte låta dessa inlägg, om hur ”naturligt” det kan vara med påtaglig undervikt, passera.
Det här är ett öppet forum och du har ingen aning om vem som läser. Ungdomar, begynnande sjukdom, sjuka människor utan sjukdomsinsikt. Det är direkt olämpligt att skriva som hero gjorde och som du sen gjorde i din ”protest”.

Nu säger jag det inte åt någon. Men det är extremt viktigt att inte låta dessa inlägg, om hur ”naturligt” det kan vara med påtaglig undervikt, passera.
Det här är ett öppet forum och du har ingen aning om vem som läser. Ungdomar, begynnande sjukdom, sjuka människor utan sjukdomsinsikt. Det är direkt olämpligt att skriva som hero gjorde och som du sen gjorde i din ”protest”.

Och jag tycker att det är olämpligt att generalisera så grovt kring andras kroppar. Det om något är ju det som skapar enorm kropphets för de som drabbas oavsett om de är under eller överviktiga.
Det är mitt sista inlägg i ämnet, jag släpper detta nu med en förhoppning om att vi alla kan sluta döma varandras kroppar och sätta in i kategoriska fack ”normal” och ”onormal”. Sen hoppas jag att alla med en ätstörning, oavsett vikt får hjälp.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka