Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu säger jag det inte åt någon. Men det är extremt viktigt att inte låta dessa inlägg, om hur ”naturligt” det kan vara med påtaglig undervikt, passera.
Det här är ett öppet forum och du har ingen aning om vem som läser. Ungdomar, begynnande sjukdom, sjuka människor utan sjukdomsinsikt. Det är direkt olämpligt att skriva som hero gjorde och som du sen gjorde i din ”protest”.

Jag anser också att det är direkt olämpligt att skriva som du gjorde. Att uttala dig tvärsäkert om att ingen vuxen människa som inte är sjuk kan ha så lågt BMI. Att det inte är naturligt. Det är ett slag i magen på dessa personer som kanske redan har extrema komplex.

Man kan absolut generalisera, det är mycket ovanligt att ha så lågt BMI utan att vara sjuk. Nästan samtliga med så låg vikt är sjuka. Men att uttala sig tvärsäkert om att det inte finns undantagsfall är helt enkelt elakt mot dessa fåtal personer som redan hela sina liv fått höra att de har anorexi, är sjuka, ser sjuka ut, ser onaturliga ut osv.

I en tråd om kroppshets tycker jag att alla aspekter av det måste få synas.

Jag anser också att det är direkt olämpligt att skriva som du gjorde. Att uttala dig tvärsäkert om att ingen vuxen människa som inte är sjuk kan ha så lågt BMI. Att det inte är naturligt. Det är ett slag i magen på dessa personer som kanske redan har extrema komplex.

Man kan absolut generalisera, det är mycket ovanligt att ha så lågt BMI utan att vara sjuk. Nästan samtliga med så låg vikt är sjuka. Men att uttala sig tvärsäkert om att det inte finns undantagsfall är helt enkelt elakt mot dessa fåtal personer som redan hela sina liv fått höra att de har anorexi, är sjuka, ser sjuka ut, ser onaturliga ut osv.

I en tråd om kroppshets tycker jag att alla aspekter av det måste få synas.
Jag hade inte uttalat mig i ämnet såhär utan gedigen expertkunskap.

Kommentarer om ätstörning osv får ju förövrigt många naturligt smala. Jag har alltid varit smal och jag har fått sådana kommentarer, men jag har aldrig varit ens i närheten av så lågviktig som togs upp här.
Det är extremt stor skillnad på att vara i lägre delen av normalt bmi och att ha bmi 16.

Jag hade inte uttalat mig i ämnet såhär utan gedigen expertkunskap.

Kommentarer om ätstörning osv får ju förövrigt många naturligt smala. Jag har alltid varit smal och jag har fått sådana kommentarer, men jag har aldrig varit ens i närheten av så lågviktig som togs upp här.
Det är extremt stor skillnad på att vara i lägre delen av normalt bmi och att ha bmi 16.

Alright, jag saknar expertkunskap i ämnet. Får hålla ett extra öga på min petits vän.

Alright, jag saknar expertkunskap i ämnet. Får hålla ett extra öga på min petits vän.
Jag vet ingenting om din vän.

Jag protesterade mot att bmi 16 kan vara friskt. @tornblomma kontrar med en vän med ännu lägre bmi. Att du tar upp ngn med bmi 18 i den jämförelsen säger bara att du inte förstår hur extremt stor skillnad det är.
Bmi 16 är farligt!

Senast ändrad:
Jag vet ingenting om din vän.

Jag protesterade mot att bmi 16 kan vara friskt. Att du tar upp ngn med bmi 18 i den jämförelsen säger bara att du inte förstår hur extremt stor skillnad det är.
Bmi 16 är farligt!

Haha, förlåt räknefel från min sida. Läste för snabbt och fick för mig att hon låg under 16. Herregud, slarv från mig..

Jag var inte sarkastisk alltså, utan allvarlig när jag sa att kan kanske får hålla ett öga. Du sa att man inte vet mycket om sina vänners relation till mat och jag håller med. Så det kanske finns en anledning att vara uppmärksam på underviktiga vänner.

Haha, förlåt räknefel från min sida. Läste för snabbt och fick för mig att hon låg under 16. Herregud, slarv från mig..

Jag var inte sarkastisk alltså, utan allvarlig när jag sa att kan kanske får hålla ett öga. Du sa att man inte vet mycket om sina vänners relation till mat och jag håller med. Så det kanske finns en anledning att vara uppmärksam på underviktiga vänner.
Ja jag hade hållt koll om det var min vän iaf :)

Ursäkta att jag blev taggig. Jag tycker det här är jätteviktigt och det gör mig extremt orolig på olika sätt när dessa diskussioner dras igång. Det är jättefarligt att normalisera kraftig undervikt. Jag brukar även protestera om det handlar om ätande eller andra närliggande teman.

Jag tycker helt enkelt inte att man ska generalisera. BMI är ett trubbigt redskap. Jag fattar att det är asjobbigt att vara väldigt underviktig och alltid få höra att man har anorexia, även om normen är att vara smal. Jag tycker att man ska vara försiktig med att uttala sig så kategoriskt kring folks kroppar och vikt helt enkelt.
Det kunde du iofs ha skrivit utan att ännu en gång beskriva dina extremt smala bekanta som fullständigt friska och sunda.

Vänta nu... är inte det lite väl generaliserande? En av mina bästa vänner är drygt 1,70 och väger runt 45 kilo. Det har hon alltid gjort så länge jag kan minnas och hon är idag 35 år. Hon mår bra och har alltid gjort (vi umgås väldigt tight så jag vet). Vet att det är ovanligt med ett så lågt BMI naturligt men hela hennes familj ser ut på liknande sätt. Förr åt hon extremt onyttigt, vi pratar skräpmat och fett och skit. Då fick hon högt blodtryck och fick rekommendationen att äta nyttigare. Nu äter hon fortfarande ”vad hon vill och hur mycket hon vill” men har förstått att hon inte kan äta skräpmat bara ”för att hon är smal”.
Hon tycker att det är jättejobbigt att bli stämplad som anorektiker och tänker ofta på att klä sig så att det inte syns för tydligt att hon är smal, tex på jobbet.
Apropå triggande, då.

Jag har sett de två första avsnitten, gjorde det innan jag läste den här tråden och tänkte inte på att de skulle vara triggande. Å andra sidan var det länge sen jag hade en ätstörning och jag har även varit helt fri från ätstörda tankar och beteenden i många år.
Något som jag faktiskt reflekterade över som var bra var att de inte visade bilder på de personer som lidit av anorexia från när de varit sjuka där man kunde se hur magra de var. Det är ju något som program annars gärna kan gotta sig i trots att det är enormt triggande.

Är inte BMI ganska så förlegad och säger inte så mycket om verkligheten egentligen?
Förlegat, vet jag inte. Men det togs fram för att tillämpas på gruppnivå i första hand. På individuell nivå gör det ju tex att extremt muskulösa personer (män) blir sas överviktiga. Och det är de ju, i termer av just vikt.

På gruppnivå berättar det istället en del om hälsotillståndet för en större grupp, men inget om individuella avvikelser inom gruppen.

Men det finns ju inget sätt att prata om de här sakerna som funkar perfekt på ett generellt sätt. Vikt i kilo är ju ännu sämre, eftersom det inte säger något alls om proportionerna och personens längd.

Förlegat, vet jag inte. Men det togs fram för att tillämpas på gruppnivå i första hand. På individuell nivå gör det ju tex att extremt muskulösa personer (män) blir sas överviktiga. Och det är de ju, i termer av just vikt.

På gruppnivå berättar det istället en del om hälsotillståndet för en större grupp, men inget om individuella avvikelser inom gruppen.

Men det finns ju inget sätt att prata om de här sakerna som funkar perfekt på ett generellt sätt. Vikt i kilo är ju ännu sämre, eftersom det inte säger något alls om proportionerna och personens längd.

I den aspekten är kanske RFM (relative fat mass) ett mindre dåligt mått än BMI, även om inte heller det måttet är alldeles exakt. Det talas ju en hel del om personer som är normalviktiga enligt BMI men som ändå har en fettprocent som inte är hälsosam.

Problemet är ju inte bmi det är bara en uträkning problemet är hur man sedan använder den siffran för att hitta sanningar i tabeller.

Men för att svara på din fråga. Till privilegierna av att vara smal hör att smala personer - på gruppnivå - antas ha bättre självdisciplin än någon som är tjock, antas vara friskare än någon som är tjock, antas vara starkare och uthålligare än någon som är tjock, antas vara drabbad av sjukdom och inte får symtomen avskrivna som viktrelaterade när denne upplever att hen inte mår bra osv. Detta vågar jag säga gäller även om personen är extremt smal; den personen kommer ändå befinna sig i en privilegierad position jämfört med den som är tjock. Dessutom (nota bene) tror jag att en extremt låg vikt drar med sig sympati och empati snarare än "Usch vilken dålig disciplin den människan har, det är väl bara att...". Igen, det här är på gruppnivå.
Håller inte alls med om att smala har det så alltid. Tycker det är väldigt mycket fel i det du tror smala har lätt för att få i livet. Det är så mycket fel i all den texten så det är löjligt. Just pga av vikten så antas många vara sjuka, många får bevisa att dom inte har ätstörningar osv. Är verkligen inte vanligt att folk tror man är naturligt smal.

Men du har ju varit (är?) sjuk i ätstörning och du skrev någonstans i den här tråden att du varit extremt lågviktig (du nämnde bmi). Självklart har du upplevt negativa reaktioner. Men det är ju människor som reagerar på sjukdomen, det är inte samma sak som att ”smala” människor utsätts.
Du kan inte använda din egen situation eller historia som referenspunkt i den här debatten, det är två helt olika saker.
Så bara för att jag för många årsen var underviktig så får jag inte uttala mig om hur det är att vara normalviktig åt det smala hållet?

Smala får som vanligt inte ens uttala sig om hur dom upplever kroppshetsen för tydligen finns ingen sådan när man är smal..Och nej, jag är långt ifrån ensam smal som fått problem i livet pga smalheten.
Smala människor är INTE utsatta i samhället. Men underviktiga personer väcker naturliga och ibland kraftiga reaktioner hos folk eftersom det riktigt skriker sjukdom om en sådan kropp.
Det är inte samma sak som ngn slags kropphets!
Att bli nekade jobb, att få kommentarer efter sig när man tränar, att folk konstant påpekar vad man väljer att äta, att läkare konstant tar för givet att man är sjuk när man kommer dit, att gång på gång behöva bevisa att man inte är ätstörd, hur man nu gör det. Så jo, smala är utsatta i samhället och upplever mycket skit.

I den aspekten är kanske RFM (relative fat mass) ett mindre dåligt mått än BMI, även om inte heller det måttet är alldeles exakt. Det talas ju en hel del om personer som är normalviktiga enligt BMI men som ändå har en fettprocent som inte är hälsosam.
Jo. Fast det är väl å andra sidan ett mått vi vanligen inte kan tillämpa på oss själva? Jag menar, hur gör man ens?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka