Det är inte bara kommentarer det handlar om. Om det "bara" handlat om kommenterar om kroppen så hade problemet inte varit särskilt stort.
Mår man bra psykiskt så drabbas man inte lika lätt av kroppshetsen, folk strävar efter mål som övht inte gör livet för dom lättare. Och dom målen är ju inte direkt mindre lockande när folk glorifierar smalheten och påstår att dom smala har det så lätt på alla möjliga sätt i livet, blir aldrig nekade jobb, får lättare vård osv.
Så du menar att alla som mår psykiskt dåligt bara ska ta sig i kragen och ”bestämma sig för att må bra?” Så kommer livet leka och man kommer aldrig mer ha problem med skadliga normer? Alltså vem har skrivit att smala människor aldrig blir nekade jobb? Citera gärna för det har jag helt missat här i tråden.
Det finns många överviktiga som inte övht märker av denna kroppshets för att dom mår bra psykiskt och tar inte till sig allting på det sättet. Folk borde sikta in sig på att jobba med sitt mående istället för att lägga sånt fokus på hur folk ser ut.
Men på riktigt? Vilket otroligt okunnigt och osympatiskt påstående! Du har liksom inte tolkningsföreträde i den här frågan, så vad du tror/påstår om dina överviktig vänner är helt ointressant och jag tycker du gör bäst i att hålla det för dig själv.
Hur jag vet att mina vänner inte blivit nekade jobb? Hur folk som jag jobbat med inte blivit nekade jobbet dom jobbar med? Det är inte så svårt att prata med folk faktiskt, vänner pratar jag med och dom jag jobbat med pratar jag också med. Jobb där dessutom större delen är överviktiga.
Dina överviktiga vänner har alltså fått alla jobb de sökt under hela sin livstid? Det är ju jättebra för dem och en stor vinst för samhället i stort. Det betyder fortfarande exakt 0 och intet i debatten om de strukturella förtryck överviktiga drabbas av i stort. Snälla, läs på lite om frågan istället för att bara kasta ur dig en massa ogrundade påståenden.
Jag har inte skrivit någonstans att inte överviktiga har problem eller aldrig blir nekade jobb. Min upplevelse är dock att alla möjliga nekas jobb hit och dit av olika anledningar, det är inte bara överviktiga som har problem.
Alltså om man ska uttala sig så kategoriskt i frågan som du gör i den här tråden så kan du väl åtminstone ta dig tiden att läsa på lite om de strukturer vi pratar om här. Dina inlägg framstår annars som helt världsfrånvända och jag vet faktiskt inte hur jag ska kunna förklara bättre för att du ska förstå vad strukturell förtryck är och hur de fungerar. Du kan inte sitta och prata om ”din upplevelse” när det gäller problem på samhällsnivå för ”din upplevelse” är helt oviktig och ointressant i frågan.