Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tror jag säkert, men det är inte det som samhällets kroppshets handlar om.

Det är bara att smälla upp valfri nyhetsblaska så förstår man vart kroppshetsen kommer ifrån. Annonser om krämer som ska minska celluliter och rynkor, hälsodieter som ska avhjälpa "livsfarliga fettvalkar" på fel ställen avlöser varandra i skurar. TV-reklamerna för anti-aging-krämer rullar på löpande band mellan program där en stor del av tittarna är kvinnor. Om man sett detta regelbundet och dessutom fått det påspätt med skönhetsideal bland vänner och bekanta under många års tid från att man var liten så sätter det sig och det är inget som man avhjälper med lite handhjärtan och fina formuleringar. Det behöver inte betyda att man går runt och ser ned på folk som råkar ha den kroppen man själv vill undvika, men det sitter i bakhuvudet och det påverkar ens förhållningssätt och ens syn på hur man ska bete sig kring bla mat. Under min högstadietid var där tre tjejer i en paralellklass som utvecklade mycket svår anorexia genom att undermedvetet hetsa varandra kring vem som kunde "måna" mest om sitt utseende genom matrestriktioner och träning. Ett kompisgäng där alla tre såg ut som vandrande skelett. Man växer upp med vänner som bantar, med föräldrar som bantar, lärarna i skolan sitter med sin dietmat i matsalen bland barnen och tjocka barn blir mobbade samtidigt som man överallt i media blir tillsagd att du ska hålla dig smal och fin om du vill bli omtyckt. Om man inbillar sig att den sortens uppväxt och insteg i vuxenlivet går att sudda ut med lite positivt tänkande så är man fel ute och även om man som du skriver "tänker ett varv extra" och inte är dummare än att man fattar att det inte stämmer, så blir man inte botad från kroppshetsen bara sådär.
Nej det menar jag inte heller? Jag är ju också uppvuxen under sådana förhållanden, men jag tror ju inte heller att någon vinner på att vi alla upprätthåller den bilden och det sättet att tala om varandra/våra egna kroppar.

Det handlar inte om ett Quick-fix och jag tycker inte heller att jag antyder att det skulle vara plättlätt avhjälpt. Men vi måste ju börja någonstans och hur vi pratar är en del av det :)

Till alla som kämpar med att förklara i denna tråd:bow::love: När folk envisas med att hela tiden diskutera något annat än vad resten gör är det svårt att få en röd tråd.

Jag som varit smal( vilket jag inte fattade riktigt, tänkte att det vore bättre att vara smalare) och nu är mer "normalviktig" har inga problem att förstå att folk med övervikt/fetma är utsatta för ett mer strukturellt förtryck än smala personer. Självklart ska ingen typ av kroppsform skapa elaka kommenterar i en perfekt värld. Kroppshets är inte synonymt med endast förtryck mot överviktiga som jag uppfattat det:) Även om det är en stor bit med smalhetsnorm. Den påverkar större delen av befolkningen även om det är på olika nivåer. Vi är alla olika och vad som rinner av en människa är väldigt triggande för en annan. Att hela tiden matas med en bild om hur kroppen ska se ut. Jag ser mer fokus på att kroppen ska vara stark numera men ändå så vävs pikar in i artiklarna om hur man ska vara. Även här på Buke får TS höra att hen äter jättemycket och OJ jag skulle gå upp i vikt fort på helt normal kosthållning, någon drar till med att ojämna bröst är fula i en tråd om heminredning...

Ja, vars var jag? Hehe. Har dock inte sett programmet än men läst tråden.

Vanliga människor? Är inte tjocka människor vanliga?
Det finns vanliga människor, sen finns det tjockisarna ;)
Snacka om att vilja missuppfatta. Spelar ingen roll vad man skriver när folk vill förvränga det. Det är väldigt uppenbart när jag skriver vanliga människor att jag inkluderar alla vilket du per automatik inte gör verkar det som.

Vanliga människor är dom som lever i samhället och inte drar nytta av någon extrem smalhet vilket dom gör främst som lever i modellvärlden gör vilket faktiskt hyfsat få gör. Vanliga för smala människor är aldrig någonsin privilegierade på något sätt. Och nej, jag menar inte att modeller osv på något sätt inte är människor men det är inte så folk ser ut i allmänhet.
Kan du citera någon som har sagt att smala inte får uppleva skit?
Och kan du citera något jag skrivit som hintat att tjocka har mindre problem än smala? Nej, för jag har aldrig skrivit att smala har det värre, jag har skrivit att för smala inte alltid heller har det så lätt och att all skit även drabbar dom, vilket faktiskt behövs uppmärksammas också. Det verkar ju uppenbart som att många har svårt att förstå hur det är att vara för smal också.

Snacka om att vilja missuppfatta. Spelar ingen roll vad man skriver när folk vill förvränga det. Det är väldigt uppenbart när jag skriver vanliga människor att jag inkluderar alla vilket du per automatik inte gör verkar det som.

Vanliga människor är dom som lever i samhället och inte drar nytta av någon extrem smalhet vilket dom gör främst som lever i modellvärlden gör vilket faktiskt hyfsat få gör. Vanliga för smala människor är aldrig någonsin privilegierade på något sätt. Och nej, jag menar inte att modeller osv på något sätt inte är människor men det är inte så folk ser ut i allmänhet.

Och kan du citera något jag skrivit som hintat att tjocka har mindre problem än smala? Nej, för jag har aldrig skrivit att smala har det värre, jag har skrivit att för smala inte alltid heller har det så lätt och att all skit även drabbar dom, vilket faktiskt behövs uppmärksammas också. Det verkar ju uppenbart som att många har svårt att förstå hur det är att vara för smal också.

Du påstår att jag inte inkluderar alla? Vilka exkluderar jag?
Folk ser ut hur som helst. Men att enbart visa upp och promota en "modellkropp" är ju fel, eftersom alla kroppar borde få synas, vilket dom inte får. Åter igen, smala har ett stort försprång där.
Smala människor är privilegierade, likväl som vita mäniskor, män osv också är privilegierade.

Det är ingen som har sagt att smala är problemfria eller inte får utstå hat.
Jag har, som jag sagt, varit både väldigt smal (underviktig) och jag har fått höra en massa nedlåtande kommentarer om min kropp då. Nu är jag tjock och får höra en massa nedlåtande kommentarer om min kropp. Vi känner alla av kroppshetsen, men tjocka är förtryckta vilket smala inte är.

En aspekt till är att den perfekta kroppen är en ung kropp.
Draget till extremer är den när porren vill ha rakade förpubertala kön.

Kvinnor - och män - ska ha fast hud och slät mage. Rumpan ska vara fast och rund. Äldre människor ser i regel inte ut så.
I min ålder och med min medicinering så har jag sladdrig hud och svullnad. Min kropp kommer aldrig och har aldrig, motsvarat några ideal.

Det är så oändligt sorgligt att mäniskovärde mäts i utseende.

En aspekt till är att den perfekta kroppen är en ung kropp.
Draget till extremer är den när porren vill ha rakade förpubertala kön.

Kvinnor - och män - ska ha fast hud och slät mage. Rumpan ska vara fast och rund. Äldre människor ser i regel inte ut så.
I min ålder och med min medicinering så har jag sladdrig hud och svullnad. Min kropp kommer aldrig och har aldrig, motsvarat några ideal.

Det är så oändligt sorgligt att mäniskovärde mäts i utseende.
Jag läste i ett inlägg på Instagram om två kvinnor (det var deras döttrar som skrev varsin kommentar) som avstått kemoterapi av rädsla för hur de skulle förändra deras utseende.

Du påstår att jag inte inkluderar alla? Vilka exkluderar jag?
Du, läs vad du själv skriver, när jag skrev vanliga människor så direkt exkluderade du tjocka genom att skriva att "så tjocka är inte vanliga människor". Det är du som automatiskt exkluderade tjocka när jag skrev vanliga människor. Du tog för givet att jag inte räknade med tjocka som vanliga människor.
Folk ser ut hur som helst. Men att enbart visa upp och promota en "modellkropp" är ju fel, eftersom alla kroppar borde få synas, vilket dom inte får. Åter igen, smala har ett stort försprång där.
Smala människor är privilegierade, likväl som vita mäniskor, män osv också är privilegierade.

Det är ingen som har sagt att smala är problemfria eller inte får utstå hat.
Jag har, som jag sagt, varit både väldigt smal (underviktig) och jag har fått höra en massa nedlåtande kommentarer om min kropp då. Nu är jag tjock och får höra en massa nedlåtande kommentarer om min kropp. Vi känner alla av kroppshetsen, men tjocka är förtryckta vilket smala inte är.
Det är vad jag har skrivit hela hela hela tiden, att alla har problem på ett eller annat sätt oavsett hur dom ser ut. Aldrig är man perfekt hur man än vrider och vänder på sig så duger det inte.

Så många gånger som jag vet för smala som önskat att dom var större för att känna mer acceptans av samhället, och nej, jag räknar inte in dom som är för smala genom ätstörningar utan naturligt smala. För smal är inte enkelt och för tjock är inte enkelt.

Sen att för smalas förtryck inte uppmärksammas på samma sätt som för tjockas är ju en annan sak men man ska inte tysta ner när för smala uttrycker sina åsikter heller. Du skriver ju själv att en "modellkropp" inte ska "promotas", men om det är en faktiskt naturlig kropp då? Varför får inte den precis som överviktiga visa upp sig? Det kallas direkt att det triggar när en smal visar upp sig men inte när en överviktig gör det.

Sen ska det givetvis vara mera jämt i media osv med mer "normala" kroppstyper, både tjocka och smala. Jag kommer aldrig hålla med om att det kommer bli enklare i livet för folk och att folk kommer må bättre pga av att man exkluderar vissa typer av utseenden. Det löser ingenting.

Senast ändrad:
@Grazing

Smala är inte förtryckta. End of story.
Sluta påstå det, eller använd ett begrepp du faktiskt behärskar.
Och sålänge folk envist hävdar sånt här så kommer kroppshets aldrig nånsin att försvinna. För smala har det svårt precis som för tjocka har det svårt och känner av förtryck. Visst har dom det svårt inom olika områden men båda parter upplever att dom inte accepteras.

Och sålänge folk envist hävdar sånt här så kommer kroppshets aldrig nånsin att försvinna. För smala har det svårt precis som för tjocka har det svårt. Visst har dom det svårt inom olika områden men båda parter upplever att dom inte accepteras.

Att ha det svårt innebär inte per automatik att man är utsatt för ett förtryck.
Helt otroligt att du inte kan ta åt dig det efter 15 sidor i tråden.

Att ha det svårt innebär inte per automatik att man är utsatt för ett förtryck.
Helt otroligt att du inte kan ta åt dig det efter 15 sidor i tråden.
Och jag anser att för smala människor också utsätt för förtryck. Helt otroligt att du har det så svårt att kunna ta till dig att inte för smalas situation är särskilt mycket bättre än för tjockas.

Och jag anser att för smala människor också utsätt för förtryck. Helt otroligt att du har det så svårt att kunna ta till dig att inte för smalas situation är särskilt mycket bättre än för tjockas.

Vilket du har cirka noll belägg för. Din argumentation är fullständigt ogenomtänkt och har inte utvecklat sig alls genom tråden. Istället står du och stampar på samma ställe trots att du inte kan backa upp dina påståenden med annat än personliga anekdoter. Smala utsätts inte för ett strukturellt förtryck, liksom vita inte utsätts för förtryck, liksom män inte utsätts för förtryck and so on and so forth. Smala är inte en marginaliserad grupp.

Mvh samhälls- och kulturanalytikern som upprepar att hon varit både smal och tjock (eftersom du har svårt att lyfta din argumentation högre än den individuella nivån).

Vilket du har cirka noll belägg för. Din argumentation är fullständigt ogenomtänkt och har inte utvecklat sig alls genom tråden. Istället står du och stampar på samma ställe trots att du inte kan backa upp dina påståenden med annat än personliga anekdoter. Smala utsätts inte för ett strukturellt förtryck, liksom vita inte utsätts för förtryck, liksom män inte utsätts för förtryck and so on and so forth. Smala är inte en marginaliserad grupp.

Mvh samhälls- och kulturanalytikern som upprepar att hon varit både smal och tjock (eftersom du har svårt att lyfta din argumentation högre än den individuella nivån).
Vadå noll belägg? Jag är verkligen inte ensam om att uppleva visst förtryck pga att vara för smal, visst är det inte inom exakt samma områden som tjocka men att dom inte upplever något förtryck nånstans i samhället är fel. Det är inte bara mina personliga "anekdoter", vet du för övrigt ens vad det ordet betyder?

Är det någon som stampar på samma ställer är det du.

Vadå noll belägg? Jag är verkligen inte ensam om att uppleva visst förtryck pga att vara för smal, visst är det inte inom exakt samma områden som tjocka men att dom inte upplever något förtryck nånstans i samhället är fel. Det är inte bara mina personliga "anekdoter", vet du för övrigt ens vad det ordet betyder?

Är det någon som stampar på samma ställer är det du.

Igen: du utsätts inte för ett strukturellt förtryck, oavsett hur ofta du försöker påstå det.

Ja, jag vet vad anekdot betyder men jag kan klistra in en begreppsförklaring från Wiki om du är osäker på vad jag menar: "I vetenskapliga sammanhang är en anekdot ett enskilt exempel som används för att styrka ens påståenden. Anekdotisk bevisföring anses allmänt sämre än vetenskaplig bevisföring framtagen genom deduktion."

Jag har alltid varit smal men har i alla år ändå känt av kroppshetsen, en press att förbli smal även när man börjar komma upp i ålder. När man var yngre kunde man äta vad som helst i mängder utan att bli tjock, de åren börjar på att vara över när man snart är 30 och nu är det dags att börja lära sig hur man håller igen. Har en mer normal vikt idag än jag hade i tonåren i förhållande till längden, är fortfarande slank men inte längre mager och pressen finns där att hålla det på den nivån. Inget problem i dagsläget men när man börjar närma sig 40 är det lätt att medelåldersvalkarna börjar krypa fram. Har samma kropp som min mamma och hon var slank fram till 40 sen började hon lägga på sig mer och lättare. Är livrädd för att bli en medelålders blekfet kvinna med valkar och massa celluliter, samhället har genom åren lärt mig och många andra att det är fult och oattraktivt, klart man inte vill bli sån. Kommer ibland på mig själv med att göra matval med vikten i åtanke. Ska jag verkligen ha såhär mycket sås? Kanske ska skippa kvällsmaten, åt lite för mycket till lunch. Låter sambon ta det sista av maten vid middagsbordet även om jag fortfarande är hungrig och egentligen hade velat dela på det sista. Det handlar inte så mycket om att vara missnöjd med hur man är just nu utan mer en rädsla för vad som kanske skulle kunna hända om man bara släppte alla spärrar och släppte loss.

Min förhoppning är att åldern kommer att bidra till att jag bryr mig mindre. Så har det varit 20 - 30, så jag hoppas att det ska fortsätta så. Jag kommer sannolikt aldrig att sluta bry mig, men min strategi är att släppa fokus från kroppens utseende och fokusera på sporten, träningen och kroppens funktion. För mig hjälper det inte att vara positiv kring kroppens utseende, att stå framför spegeln och säga hur vacker den är eller följa konton som lägger upp bilder på vackra kurviga kvinnor. För mig personligen så ger det mer makt till just utseendeperspektivet, och för mig fungerar det bättre att sluta ge de perspektivet så mycket uppmärksamhet. Fokuserar jag på att jag är snabb, stark, rörlig, känslig eller pigg så kommer jag att fortsätta sporta och med det kommer automatiskt en kropp som jag trivs i utseendemässigt också.

Jag har min mamma som förebild, hon är 54 år och jobbar med träning. "Kroppen är fantastisk" säger hon ofta och senast igår berättade hon både rörd och stolt hur hon hade lyckats hjälpa en äldre kvinna på gymmet med massa balansövningar. "Jag kan ju!" hade tanten utbrustit när hon klev upp och ner på en bräda. Pratar man om celluliter eller kilon hit och dit så säger mamma alltid att "det är en icke-fråga". Sen att hon ser smashing ut är väl bara en bonus som kommer av det stora träningsintresset. Själv tror jag som sagt aldrig att jag kommer att kunna släppa utseendeperspektivet helt, och det har väl inte hon heller. Men mitt mål är att också att träningsintresset ska göra att fokus skiftas från utseende till funktion, och att tillfredsställelse med hur kroppen ser ut kan komma som ett resultat lite vid sidan av.

Fast det är väl egentligen inte så mycket man kan tycka om? Antingen finns ett strukturellt förtryck eller inte. Det är lite som att säga att man inte tycker att rasism existerar eller inte tycker att kvinnor är förtryckta i världen. Det är som Hans Rosling en gång i tiden så väl sa, att det är ingen åsikt. Det är fakta.

Min förhoppning är att åldern kommer att bidra till att jag bryr mig mindre. Så har det varit 20 - 30, så jag hoppas att det ska fortsätta så.

Antar att du menar att negativ kroppshets kommer avta, men jag måste ändå inflika att jag tycker att det är kul att äldre personer bryr sig och hoppas att jag kommer bry mig även om jag blir 90! Känner många som är 70-95 och månar väldigt mycket om sitt utseende, skönhet och hur de klär sig osv.
Jag tycker att det är trist om vi förmodar att äldre släpper det helt och hållet. Jag tror att det är jätteviktigt att inse att skönhet inte har ngn ålder. Det är inte hellet "fult" att bry sig om skönhet, kroppen och estetik. Och det har inget med ungdom att göra. Intresset för skönhet och skönheten i sig avtar inte per automatik med ökad ålder. Vi måste bredda skönhetsspektrat som @tanten var inne på.

Kroppshets är ju däremot aldrig bra, oavsett ålder!

Jag tycker att det är kul att äldre personer bryr sig och hoppas att jag kommer bry mig även om jag blir 90! Känner många som är 70-95 och månar väldigt mycket om sitt utseende, skönhet och hur de klär sig osv.
Jag tycker att det är trist om vi förmodar att äldre släpper det helt och hållet. Jag tror att det är jätteviktigt att inse att skönhet inte har ngn ålder. Det är inte hellet "fult" att bry sig om skönhet, kroppen och estetik. Och det har inget med ungdom att göra. Intresset för skönhet och skönheten i sig avtar inte per automatik med ökad ålder. Vi måste bredda skönhetsspektrat som @tanten var inne på.

Kroppshets är ju däremot aldrig bra, oavsett ålder!

Jag tolkade det som att det var just kroppshetsen som @Singoalla hoppades att hon skulle bry sig mindre om?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka