Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Grazing

Smala är inte förtryckta. End of story.
Sluta påstå det, eller använd ett begrepp du faktiskt behärskar.

Kan ni inte skapa en egen tråd om förtryck mot överviktiga? Så kan denna tråden handla om kroppshets vilket är vad TS handlar om.

Alla drabbas av kroppshets oavsett vikt. Alla möts vi ju ständigt av alla dessa skönhetsideal som är fullständigt omöjliga att uppnå. Oavsett vikt. Kan ni lägga ner tävlingen om vem som har det värst och bara inse att alla möts av kroppshets?

Även om man har en perfekt vikt till sin längd så är det nåt annat skönhetsidealen säger att man ska ändra på. Håret är för rakt eller så är det för lockigt. Höfterna inte breda nog eller så är de för breda. Brösten inte stora nog eller så är de för stora eller har fel form. Näsan har "fel" form eller storlek, läpparna för smala eller för tjocka. Eller så är man för lång eller för kort. Eller nåt annat som någon har bestämt inte är mode just nu.

Antar att du menar att negativ kroppshets kommer avta, men jag måste ändå inflika att jag tycker att det är kul att äldre personer bryr sig och hoppas att jag kommer bry mig även om jag blir 90! Känner många som är 70-95 och månar väldigt mycket om sitt utseende, skönhet och hur de klär sig osv.
Jag tycker att det är trist om vi förmodar att äldre släpper det helt och hållet. Jag tror att det är jätteviktigt att inse att skönhet inte har ngn ålder. Det är inte hellet "fult" att bry sig om skönhet, kroppen och estetik. Och det har inget med ungdom att göra. Intresset för skönhet och skönheten i sig avtar inte per automatik med ökad ålder. Vi måste bredda skönhetsspektrat som @tanten var inne på.

Kroppshets är ju däremot aldrig bra, oavsett ålder!

Ja, alltså. När jag skriver att jag hoppas på att jag kommer att bry mig mindre så menar jag att jag hoppas på att kroppshetsen kommer att ha mindre makt över mig. Jag är väldigt intresserad av estetik överlag och det kommer jag sannolikt att vara resten av livet. Men att haka upp mig några kilon hit och dit, stirra mig blind på rynkor eller celluliter hoppas jag på att slippa. Rent estetiskt siktar jag på att bli en riktigt classy tant :D

Apropå ålder och kroppshets: Min mormor, 97, kommer fortfarande med uttalanden som att hon slutat äta godis, för "man måste ju tänka på figuren". Det gör mig så jävla ledsen.
Varför ? Godis har väl aldrig varit bra för hälsan ?
Sen om man slutar pga figuren eller någon annan anledning. Spelar det någon roll ?
Jag tycker gamla som vill hålla figuren är beundransvärt. Det kräver ju ett större åtagande ju äldre man blir.

Kan ni inte skapa en egen tråd om förtryck mot överviktiga? Så kan denna tråden handla om kroppshets vilket är vad TS handlar om.

Alla drabbas av kroppshets oavsett vikt. Alla möts vi ju ständigt av alla dessa skönhetsideal som är fullständigt omöjliga att uppnå. Oavsett vikt. Kan ni lägga ner tävlingen om vem som har det värst och bara inse att alla möts av kroppshets?

Även om man har en perfekt vikt till sin längd så är det nåt annat skönhetsidealen säger att man ska ändra på. Håret är för rakt eller så är det för lockigt. Höfterna inte breda nog eller så är de för breda. Brösten inte stora nog eller så är de för stora eller har fel form. Näsan har "fel" form eller storlek, läpparna för smala eller för tjocka. Eller så är man för lång eller för kort. Eller nåt annat som någon har bestämt inte är mode just nu.

Men lägg ner själv? Jag bemöter felaktiga påståenden och inget annat. Skapa en egen tråd om du tycker det är så fantastiskt roligt att diskutera med okunniga personer.

Apropå ålder och kroppshets: Min mormor, 97, kommer fortfarande med uttalanden som att hon slutat äta godis, för "man måste ju tänka på figuren". Det gör mig så jävla ledsen.

Jag la upp en bild i min Insta-story i lördags med en ganska stolt sammanfattning av månadens träning. Fick direkt en kommentar med "Vill man vara fin får man lida pin!" Ja, eller så har jag smygstartat marathonträningen bara :grin: Plus - lider inte.

Sen om man slutar pga figuren eller någon annan anledning. Spelar det någon roll ?
Jag tycker gamla som vill hålla figuren är beundransvärt. Det kräver ju ett större åtagande ju äldre man blir.
Nyckelordet i mitt inlägg är FIGUREN. Utsidan. Hälsoaspekten nämns aldrig, utan det är just utseendet som är den motiverande faktorn här. Och jag tycker att det är för jävla tråkigt att folk som är nästan 100 år gamla fortfarande känner att de måste begränsa sig för att se ut på ett särskilt sätt, ett sätt som samhället har berättat för dem är DET ENDA RÄTTA, och dessutom påpeka det högt för att se till att andra hör. För att de ska känna sig DUKTIGA och FINA.

När jag är 97 hoppas jag att både jag själv och samhället ska ha kommit tillräckligt långt för att alla ska känna att de är duktiga och fina oavsett vad de äter och vilken form de har. Aldrig i helvetet att jag tänker bry mig om ifall jag väger fem kilo mer eller mindre på min 97-årsdag jämfört med min 96-årsdag. Jag får se ut som jag vill.

Godis är visst bra för hälsan, i måttlig mängd. Hälsa är ju så många aspekter av att njuta av goda saker, sociala sammanhang där folk förstärker sociala band över att man äter samma saker vid tillställningar, behovet av att bara säga "fuck it" till allt och krypa ner under täcket med en godispåse osv. Så jag vågar hävda att ett liv där en person har en bra balansgång mellan livets godsaker och fysisk aktivitet är bra mycket hälsosammare än total restriktion.

Godis är visst bra för hälsan, i måttlig mängd. Hälsa är ju så många aspekter av att njuta av goda saker, sociala sammanhang där folk förstärker sociala band över att man äter samma saker vid tillställningar, behovet av att bara säga "fuck it" till allt och krypa ner under täcket med en godispåse osv. Så jag vågar hävda att ett liv där en person har en bra balansgång mellan livets godsaker och fysisk aktivitet är bra mycket hälsosammare än total restriktion.
Hear hear! :bow:

Nyckelordet i mitt inlägg är FIGUREN. Utsidan. Hälsoaspekten nämns aldrig, utan det är just utseendet som är den motiverande faktorn här. Och jag tycker att det är för jävla tråkigt att folk som är nästan 100 år gamla fortfarande känner att de måste begränsa sig för att se ut på ett särskilt sätt, ett sätt som samhället har berättat för dem är DET ENDA RÄTTA, och dessutom påpeka det högt för att se till att andra hör. För att de ska känna sig DUKTIGA och FINA.

När jag är 97 hoppas jag att både jag själv och samhället ska ha kommit tillräckligt långt för att alla ska känna att de är duktiga och fina oavsett vad de äter och vilken form de har. Aldrig i helvetet att jag tänker bry mig om ifall jag väger fem kilo mer eller mindre på min 97-årsdag jämfört med min 96-årsdag. Jag får se ut som jag vill.
Jo , jag förstod det .
Men tror du verkligen din mormor mår så mkt sämre av att skippa godiset ?
Skulle folk inte bry sig om figuren så skulle förmodligen mkt mer godis konsumeras. Många bryr sig helt enkelt inte om hälsoaspekten.

Man måste inte äta godsaker för att delta i sociala sammanhang. Då är man svag för grupptryck i så fall.
Vart har du läst att godis är bra för hälsan ??

Hälsoaspekten nämns aldrig, utan det är just utseendet som är den motiverande faktorn här.

Jag tycker att det är intressant med hälsoaspekten överlag. Jag brukar pika pojkvän ibland när han enbart pratar om hälsa i samband med träning och kost. Min fysiska hälsa har aldrig varit ett problem, min psykiska hälsa däremot får jag arbeta mer aktivt med för att den ska keep up. De dagar jag skippar träningen, kryper ner under täcket och kollar på en chick-flick med en burk Nutella i famnen är de dagar jag gör störst insats för min hälsa.

Hur hanterar du den kroppshets som finns i dagens samhälle? Känner du av den? Hur påverkar den dig? Vad gör du för att stå ut med den? Har du några komplex gällande din egen kropp, och hur bemöter du i så fall dessa? Vad skulle du vilja säga till någon som mår dåligt idag, någon som går runt fylld av kroppsförakt och självhat?

Jag har märkt av kroppshetsen extremt tydligt, då jag gick från att väga ca 85kg till 58kg och sedan ännu mindre. Jag har kraftig benstomme (breda axlar, breda höfter, ja "stort" skelett helt enkelt), så jag såg inte ens speciellt stor ut när jag vägde 85 (är 165 cm lång).

Kommentaren "Oj, vad snygg du blivit!" var extremt vanlig efter att jag gått ner i vikt (uppenbarligen var jag inte snygg innan?!). Jag fick epitetet "snygg-transmission" i olika (före detta) vänskapskretsar då en annan kompis hade samma namn som mig men var överviktig (:yuck:) . Det här ledde till att jag fick panik så fort jag började gå upp i vikt och gick ner ännu mer. Väldigt få människor kommenterade någonsin att jag var för smal, först när jag kröp ner under 50kg kunde jag få höra "att jag borde äta lite mer".

Det här har helt klart satt spår i min hjärna och jag kämpar varje dag med att försöka vara snäll mot min kropp. Vi har bara en kropp och jag har definitivt utsatt min för mycket mer skit än vad jag borde, tack vare samhällets strukturer. Som sagt, jag såg inte ens speciellt stor ut när jag vägde som mest, ändå fick jag utstå en del skit (och framför allt fick jag så mycket "belöning" när jag blev smal). Jag har flera bästa vänner som är överviktiga och vad dom får vara med om DAGLIGEN är sinnessjukt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka