Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Njutning och livsglädje är också hälsoaspekter. Så jo, hälsosamt för själen definitivt att njuta av mat och dryck i rimliga mängder.

Problemet är ju att vi i Sverige njuter för mkt av mat och dryck. Vi har ju en befolkning där över 50% är överviktiga? Så det där med rimliga mängder verkar inte fungera...

@Hero Känner du själv av någon kroppshets? Kan du ibland känna att det är jobbigt att samhället pressar dig att se ut på ett särskilt sätt, och att du måste kämpa för att se till att du passar in i den mallen? Hur hanterar du i så fall det?

OBS jag menar naturligtvis aspekter av ditt utseende som du själv kan påverka.

Man alltså, hur viktigt är inte detta? Kan vi bara få lyfta de här två orden en sekund och väga dem mot estetiska petitesser. Livet hörrni, glöm inte bort det.

Det finns många sätt att njuta av livet. Äter man sötsaker och onyttigheter mer sällan och i mindre mängd så kommer man njuta av det mer när man äter. Eller kanske till och med tappa suget för sötsaker helt. Vilket vore bra ur en hälsoaspekt. Frosseri är inte bra för hälsan...

Det finns många sätt att njuta av livet. Äter man sötsaker och onyttigheter mer sällan och i mindre mängd så kommer man njuta av det mer när man äter. Eller kanske till och med tappa suget för sötsaker helt. Vilket vore bra ur en hälsoaspekt. Frosseri är inte bra för hälsan...

Har jag skrivit om frosseri, eller? Eller skrev jag i måttliga mängder redan i mitt ursprungsinlägg?

Jag tänker som så att kroppshets utsätts vi alla för på daglig basis.
Oavsett vad för kön, utseende och vikt vi har, så matas vi alla med diverse medias bild på hur en "perfekt/attraktiv" kropp ska se ut liksom, hur man ska träna/äta för att åtminstone ha en chans att uppnå den.

Sen hur det påverkar en, vad det får för följder är mer individuellt och inte samma för alla.

Antar att du menar att negativ kroppshets kommer avta, men jag måste ändå inflika att jag tycker att det är kul att äldre personer bryr sig och hoppas att jag kommer bry mig även om jag blir 90! Känner många som är 70-95 och månar väldigt mycket om sitt utseende, skönhet och hur de klär sig osv.
Jag tycker att det är trist om vi förmodar att äldre släpper det helt och hållet. Jag tror att det är jätteviktigt att inse att skönhet inte har ngn ålder. Det är inte hellet "fult" att bry sig om skönhet, kroppen och estetik. Och det har inget med ungdom att göra. Intresset för skönhet och skönheten i sig avtar inte per automatik med ökad ålder. Vi måste bredda skönhetsspektrat som @tanten var inne på.

Kroppshets är ju däremot aldrig bra, oavsett ålder!
Men alltså, i en tråd om kroppshets är det där inte okej! Att måna om sitt utseende är inte synonymt med att hålla sig smal. Du utökar ju bara kroppshetsen till att omfatta även äldre.

Men lägg ner själv? Jag bemöter felaktiga påståenden och inget annat. Skapa en egen tråd om du tycker det är så fantastiskt roligt att diskutera med okunniga personer.

Fast nu gick jag ju in i tråden för att diskutera kroppshets och inte för att diskutera förtryck mot folk beroende på vilken vikt de har. Det är ju olika ämnen. Det kan absolut vara ett intressant ämne för folk att diskutera men det ska kanske inte göras i den här tråden som är mer allmän och ska handla om kroppshets (vilket drabbar alla och inte bara de som är värst drabbade). Trådens ämne är inte förtryck mot över-/underviktiga utan kroppshets. Vilket alla berörs av oavsett vikt. Kroppshets får unga tjejer att spruta in nåt i läpparna för att få dem mer fylliga. Kroppshets får folk att tro att de inte duger som de är oavsett vad de väger. Att reducera änet kroppshets till vikten är att begränsa det rätt ordentligt. Diskutera det gärna men jag tycker att det bör ske i en annan tråd. Vad tycker någon moderator om det? Så kan vi i den här tråden diskutera kroppshets i alla dess former.

@Hero Känner du själv av någon kroppshets? Kan du ibland känna att det är jobbigt att samhället pressar dig att se ut på ett särskilt sätt, och att du måste kämpa för att se till att du passar in i den mallen? Hur hanterar du i så fall det?

OBS jag menar naturligtvis aspekter av ditt utseende som du själv kan påverka.

Nja, det enda jag märkte innan jag började styrketräna var att jag ibland fick kommentarer om att jag var smal. Trots att jag inte varit underviktig. Det har nog påverkat en del.
Nu kan jag istället få kommentarer att jag ser vältränad ut och det känns bättre än att höra att man är smal.

Om vi nu ska prata om äldre människor (säg runt 80 år och äldre) så finns det stora hälsovinster i att INTE vara för smal. Såna saker som benskörhet, benbrott osv är ofta förknippade med låg vikt, framför allt hos äldre kvinnor. Dessutom tappar äldre ofta matlusten och då är det lätt att bli undernärd, så detta är en linje i diskussionen jag verkligen tycker vi ska passa oss för.

Kan ni inte skapa en egen tråd om förtryck mot överviktiga? Så kan denna tråden handla om kroppshets vilket är vad TS handlar om.

Alla drabbas av kroppshets oavsett vikt. Alla möts vi ju ständigt av alla dessa skönhetsideal som är fullständigt omöjliga att uppnå. Oavsett vikt. Kan ni lägga ner tävlingen om vem som har det värst och bara inse att alla möts av kroppshets?

Även om man har en perfekt vikt till sin längd så är det nåt annat skönhetsidealen säger att man ska ändra på. Håret är för rakt eller så är det för lockigt. Höfterna inte breda nog eller så är de för breda. Brösten inte stora nog eller så är de för stora eller har fel form. Näsan har "fel" form eller storlek, läpparna för smala eller för tjocka. Eller så är man för lång eller för kort. Eller nåt annat som någon har bestämt inte är mode just nu.
Kroppshets är nästan synonymt med förtryck av överviktiga.

Fast nu gick jag ju in i tråden för att diskutera kroppshets och inte för att diskutera förtryck mot folk beroende på vilken vikt de har. Det är ju olika ämnen. Det kan absolut vara ett intressant ämne för folk att diskutera men det ska kanske inte göras i den här tråden som är mer allmän och ska handla om kroppshets (vilket drabbar alla och inte bara de som är värst drabbade). Trådens ämne är inte förtryck mot över-/underviktiga utan kroppshets. Vilket alla berörs av oavsett vikt. Kroppshets får unga tjejer att spruta in nåt i läpparna för att få dem mer fylliga. Kroppshets får folk att tro att de inte duger som de är oavsett vad de väger. Att reducera änet kroppshets till vikten är att begränsa det rätt ordentligt. Diskutera det gärna men jag tycker att det bör ske i en annan tråd. Vad tycker någon moderator om det? Så kan vi i den här tråden diskutera kroppshets i alla dess former.

Jag gick in i tråden med samma mål men det betyder inte att felaktiga inlägg ska stå oemotsagda. För egen del kunde diskussionen ha lagts ner för många sidor sedan och jag har absolut noll intresse av att göra en egen tråd om det.

Jag tänker att detta att vi är så extremt om oss och kring oss om att se upp för att gå upp i vikt bara är ett tecken på hur FASANSFULLT rädda vi är för att vara tjocka. Det vill säga vi är nog egentligen, oavsett vikt, ganska väl medvetna om hur stigmatiserat det är att vara tjock och hur många negativa egenskaper som i regel slentrianmässigt kopplas till att vara tjock. Normalviktigas rädsla är i mina ögon ett bevis på det som många här säger: tjocka förtrycks i vårt samhälle.

Om vi nu ska prata om äldre människor (säg runt 80 år och äldre) så finns det stora hälsovinster i att INTE vara för smal. Såna saker som benskörhet, benbrott osv är ofta förknippade med låg vikt, framför allt hos äldre kvinnor. Dessutom tappar äldre ofta matlusten och då är det lätt att bli undernärd, så detta är en linje i diskussionen jag verkligen tycker vi ska passa oss för.
Exakt! Allt det där drabbade min mamma. Hon vägde 30 kg när hon dog. Jag kan garantera, hon hade inte vunnit någon skönhetstävling.

Varför ? Godis har väl aldrig varit bra för hälsan ?
Sen om man slutar pga figuren eller någon annan anledning. Spelar det någon roll ?
Jag tycker gamla som vill hålla figuren är beundransvärt. Det kräver ju ett större åtagande ju äldre man blir.
För gud nåde att man skulle passa på att njuta lite den tid man har kvar i livet när man kan banta ända ner i graven... Fy fan vilken vidrig inställning.

Kroppshets är nästan synonymt med förtryck av överviktiga.

Förtryck av överviktiga är en sorts kroppshets men långt ifrån den enda och långt ifrån den enda med stora konsekvenser för den enskilda individen. Så när folk som försöker skriva om den kroppshets de själva drabbats av får höra att deras upplevelse av kroppshets inte räknas blir jag arg faktiskt! Kroppshets kan drabba den du själv tycker är vackrast i hela världen! Det är det som är vidriga med kroppshets! Ingen går säker från det och jag tycker att folk borde ha mer förståelse för det.

För gud nåde att man skulle passa på att njuta lite den tid man har kvar i livet när man kan banta ända ner i graven... Fy fan vilken vidrig inställning.

Har inte sagt att vi ska banta ner i graven. Men de flesta av oss skulle nog må bättre av att dra ner på sötsaker och äta lite mindre portioner. Statistiken talar för det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka