Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så är det verkligen, och allas upplevelser räknas. Förtryck av överviktiga är något som inte enbart drabbar överviktiga, tänker jag. Det är en omfattande del av kroppshetsen just på grund av att de håller både överviktiga, normalviktiga och till och med underviktiga "på plats". Ser man på vilken amerikansk sitcom som helst så är det tydligt att man får göra sig rolig på fetas bekostnad. De utmålas som mindre intelligenta och mindre värda. Alltså är fet bland det värsta man kan bli, och den rädslan håller grepp om i princip alla. Ser jag till min vänkrets, som består av alla olika kroppstyper, så är det gemensamma komplexet kopplat till fett. Att folk springer en mil om dagen och lever på kokta ägg, men ändå tycker illa om sina kroppar, är väldigt ofta kopplat till fettförakt och förtryck av feta. Även om personen är långt ifrån fet. Många fall av ätstörningar är sprungna ur fettförakt. Att nyförlösta mammor springer från BB direkt in i gymmet är ofta sprunget ur fettförakt, hur smal personen än är. Så ja, kroppshetsen kan drabba, och drabbar sannolikt den person som man tycker är vackrast i världen. Och det är en stor sannolikhet att det är fettföraktet som spökar.

Sedan har du helt rätt i att kroppshetsen kommer i många olika former och allas upplevelser räknas. Det finns många som önskar mer volym i kroppen, större bröst eller grabbar som känner sig spinkiga. Men det tror jag ingen har motsagt sig i tråden. Själv har jag fått för mig att jag har ett litet huvud :cautious:
Fast nä, att man väljer att börja träna snabbt efter förlossning behöver inte ha med fettförakt att göra. Men att bygga upp en stark fungerande kropp igen är faktiskt viktigt, kroppen ska hålla i många år och det är viktigt att stärka upp den. Sen visst köra cardio 4 timmar om dagen är inte hälsosamt, men att börja träna djupa magmuskler och bäckenbotten mer eller mindre direkt är bara bra och så typ lite promenad med barnvagnen. Jag började träna tidigt eftersom jag tycker det är roligt och jag mår väldigt bra av det. Noll tvång eller fettförakt. Fan jag åt flera semlor dagligen första månaderna för all vikt bara rann av på 2 veckor.

Fast nä, att man väljer att börja träna snabbt efter förlossning behöver inte ha med fettförakt att göra. Men att bygga upp en stark fungerande kropp igen är faktiskt viktigt, kroppen ska hålla i många år och det är viktigt att stärka upp den. Sen visst köra cardio 4 timmar om dagen är inte hälsosamt, men att börja träna djupa magmuskler och bäckenbotten mer eller mindre direkt är bara bra och så typ lite promenad med barnvagnen. Jag började träna tidigt eftersom jag tycker det är roligt och jag mår väldigt bra av det. Noll tvång eller fettförakt. Fan jag åt flera semlor dagligen första månaderna för all vikt bara rann av på 2 veckor.

"Är ofta sprunget ur fettförakt" skrev jag, inte "Är uteslutande sprunget ut fettförakt".

"Är ofta sprunget ur fettförakt" skrev jag, inte "Är uteslutande sprunget ut fettförakt".
Fast jag vet inte jag om jag håller med om att det är ens ''ofta''. Tycker snarare att många slarvar med den uppbyggande träning efter graviditet (som är så viktig för att slippa besvär i framtiden) och inte tränar alls. Bortsett från typ elena bell men tycker inte hon är representativ för svenska mammor. På mamma-barn träningspass var jag ofta själv (= asbra fick gratis PT då haha och hon tyckte att jag var så rolig att träna med pga gnällde inte).

Låter som om du drömmer nu...
Utseendet påverkar oss alla hela tiden, vare sig vi kommenterar det eller inte. Att då sluta kommentera det kommer inte hända. Men man kanske ska tänka efter lite hur kommentarerna mottas.
Dessutom kan det ta lika hårt att bli dömd för personliga egenskaper. Däremot ska man vara försiktig med att döma folk.

Om var och en tar ansvar för att sluta kommentera andras kroppar, varför skulle det då vara en "dröm"? Varför har du ett så starkt behov efter att få kommentera andras kroppar?

Jag tycker nästan det snarare finns ett negativt bemötande om man velat börja träna tidigt. Jag tex älskade verkligen att jumpa på Friskis och gjorde det länge för att jag mådde bra av det, och foglossningarna mådde bra av det. Att då vilja komma igång och göra någonting som är roligt och energigivande känns väl självklart.

Många som tränar tycker ju faktiskt om att träna.

Många som tränar tycker ju faktiskt om att träna.

Jo tack, du pratar med en träningsälskare som tränar 6 dagar i veckan just nu. Jag har ju skrivit många inlägg i tråden om träning och det fantastiska med det. Jag har aldrig sagt att det är negativt att träna tidigt eller att alla gör det på grund av fettförakt, så jag förstår inte varför det ens har blivit en diskussion.

Fast jag vet inte jag om jag håller med om att det är ens ''ofta''. Tycker snarare att många slarvar med den uppbyggande träning efter graviditet (som är så viktig för att slippa besvär i framtiden) och inte tränar alls. Bortsett från typ elena bell men tycker inte hon är representativ för svenska mammor. På mamma-barn träningspass var jag ofta själv (= asbra fick gratis PT då haha och hon tyckte att jag var så rolig att träna med pga gnällde inte).

Jag hör ofta om att "tappa graviditetskilona". Men, det var som sagt en mycket liten del av ett inlägg som berörde mycket annat viktigt så jag känner inte att jag behöver grotta ner mig i just det här.

Jag hör ofta om att "tappa graviditetskilona". Men, det var som sagt en mycket liten del av ett inlägg som berörde mycket annat viktigt så jag känner inte att jag behöver grotta ner mig i just det här.

Fast det är ju inget konstigt att man vill kan jag tycka, att bära runt på extra vikt i onödan är slitsamt för kroppen, och för många sker det faktiskt automatiskt då barn, blod, vatten och moderkaka ju kommer ut och det väger en del.

Om var och en tar ansvar för att sluta kommentera andras kroppar, varför skulle det då vara en "dröm"? Varför har du ett så starkt behov efter att få kommentera andras kroppar?

Därför att var och en infattar inte bara mig. Jag har inget stort behov av att kommentera andras kroppar. Men jag tycker det vore trist om vi slutade. För jag uppskattar då att få kommentarer, positiva sådana. Liksom min kollega blev glad när jag uppmärksammade hur smal han hade blivit. Han har kämpat länge med att gå ner i vikt.

Därför att var och en infattar inte bara mig. Jag har inget stort behov av att kommentera andras kroppar. Men jag tycker det vore trist om vi slutade. För jag uppskattar då att få kommentarer, positiva sådana. Liksom min kollega blev glad när jag uppmärksammade hur smal han hade blivit. Han har kämpat länge med att gå ner i vikt.

Men vad som är positiva kommentarer för dig kan slå helt fel på nästa människa. Att du tycker det "vore trist" om vi slutade säger nog en del om ditt eget bekräftelsebehov och vad du lägger värde i. Men det är ju inte heller förvånande eftersom du verkar vara väldigt upphängd kring din egen kropp.

Fast det är ju inget konstigt att man vill kan jag tycka, att bära runt på extra vikt i onödan är slitsamt för kroppen, och för många sker det faktiskt automatiskt då barn, blod, vatten och moderkaka ju kommer ut och det väger en del.

Jag ser som sagt ingen anledning att grotta vidare i det här spåret, jag har sagt mitt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat