Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad som är positiva kommentarer för dig kan slå helt fel på nästa människa. Att du tycker det "vore trist" om vi slutade säger nog en del om ditt eget bekräftelsebehov och vad du lägger värde i. Men det är ju inte heller förvånande eftersom du verkar vara väldigt upphängd kring din egen kropp.

Oj, ja i så fall ska vi kanske inte prata överhuvudtaget. För det du just sa kan slå helt fel på en annan människa. Man får väl känna in situationen....

Oj, ja i så fall ska vi kanske inte prata överhuvudtaget. För det du just sa kan slå helt fel på en annan människa. Man får väl känna in situationen....

Varför skulle jag säga det till en annan människa? Jag skrev det till dig för att det är den uppfattning som jag och många andra får utifrån det du skriver. Du bekräftar det ju om och om igen i dina inlägg. Du är väldigt upptagen kring tankar om kroppar, då är det ju inte heller konstigt att du framför kroppshetsande åsikter.

Kan inte du bara sluta skriva om folk som förtryckta och icke förtryckta? Det hjälper liksom inte att dela upp människor i sådana fack, det finns inte bara två fack liksom. Att förminska människors upplevelser hjälper inte någon utan snarare tvärtom. Allt är inte så svartvitt som du verkar vilja få det till.

Dom smalas upplevelser av förtryck förminskas ju konstant, varför är det okej att förminska smala men inte tjocka? Jag har för övrigt inte sett någon som förminskar tjocka i denna tråden alls, och jag bara skriver att även för smala kan uppleva förtryck pga hur kroppen ser ut.
Men alltså, det du kallar de smalas upplevelser är det ju ingen som är ute efter att förminska, utan det är när du vill jämställa ett väldokumenterat strukturellt förtryck med anekdoter om enstaka gliringar folk reagerar.

Jag blev också "glad" när folk påpekade att jag gått ner i vikt, i efterhand hade de gärna fått strunta i det eftersom jag är övertygad om att det bidrog till min ätstörning. All positiv uppskattning fick mig helt klart att känna att jag inte dög innan och att mitt värde satt i att jag var smal och gick ner i vikt, att jag var duktig.

De förhållningssätt vi har mer ungdomarna har vi givetvis till varandra i personalgruppen också. Det går utmärkt att bekräfta varandra utan att värdera varandras utseende.
Det går...
Men alla kanske inte trivs med sitt utseende och då kan det slå extra om man kommenterar utseendet.

Jag blev också "glad" när folk påpekade att jag gått ner i vikt, i efterhand hade de gärna fått strunta i det eftersom jag är övertygad om att det bidrog till min ätstörning. All positiv uppskattning fick mig helt klart att känna att jag inte dög innan och att mitt värde satt i att jag var smal och gick ner i vikt, att jag var duktig.
Alla som är duktiga får positiva kommentarer. Vare sig man går ner i vikt eller klarat ett prov. Har inget med att du inte dög tidigare.

Jag fick också många positiva kommentarer när jag gick ner 8 kg på en höst på grund av depression och det var ju visserligen väldigt trevligt och uppskattande just då, jag kände mig supersnygg. Men nu när jag gått upp dom igen och ingen säger något alls så är det ju betydligt enklare att känna sig misslyckad och börja fundera på om folk tyckte att jag var mycket snyggare när jag var nätt och inte bara normalsmal.

Snälla du. Hon talar om hur hon kände. Vilket du skulle kunna lära dig något av. I stället talar du om att hon har fel?
Tänk dig själv ? Du har klarat en uppkörning till körkortet. Folk är glada för att du klarat provet och kommenterar det. Det är prestationen i sig man kommenterar. Handlar inte om att du inte dög när du inte hade körkortet.
Dvs, hon har fel tankesätt.

Jag fick också många positiva kommentarer när jag gick ner 8 kg på en höst på grund av depression och det var ju visserligen väldigt trevligt och uppskattande just då, jag kände mig supersnygg. Men nu när jag gått upp dom igen och ingen säger något alls så är det ju betydligt enklare att känna sig misslyckad och börja fundera på om folk tyckte att jag var mycket snyggare när jag var nätt och inte bara normalsmal.
Spelar det någon roll vad dom tyckte då ? Vad tycker du själv ?

Tänk dig själv ? Du har klarat en uppkörning till körkortet. Folk är glada för att du klarat provet och kommenterar det. Det är prestationen i sig man kommenterar. Handlar inte om att du inte dög när du inte hade körkortet.
Dvs, hon har fel tankesätt.

Men herrejävlar alltså. Nej, DU har fel tankesätt! HUR är det möjligt att vara så ignorant? Tänk gärna hela varvet runt. Det är en betydlig skillnad på att kommentera någons prestation, och att kommentera någon annans kropp.

Alla som är duktiga får positiva kommentarer. Vare sig man går ner i vikt eller klarat ett prov. Har inget med att du inte dög tidigare.
Jag ser faran med att bara berömma prestationer också. Oavsett behöver man inte vara "duktig" för att få positiva kommentarer om ens viktnedgång, olika sjukdomar ex. depression eller cancer kan också göra att man går ner. Det är alltså vanligt att det är viktnedgången som kommenteras, inte "jobbet" och att "duktighet" som inte leder till viktnedgång inte alls kommenteras lika positivt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat