Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, precis. Så vad spelar det för roll att du undviker att kommentera en viktnedgång ? Förutom att denne inte blir gladare ?
För när personen går upp så kommer den iaf vilja se ut som den där Skådespelaren eller modellen som den har som ideal , exempelvis och då må dåligt över sin kropp. Oavsett, din positiva kommentar tidigare.
Jo, det enda man vinner på att inte kommentera är att inte göra någon lite gladare.
Men det får inte bli så heller att man inte får sträva att ha en kropp man är tillfreds med. Det ena utesluter inte det andra. Man kan förändra sin kropp och få den kroppen som man strävar efter att få utan att på något sätt tippa över till det sjuka eller sedan inte vara nöjd. Det är ju en balansgång och mycket beror ju på hur bra man känner personen.

Att bli ignorerad och inte få en enda kommentar kan ju också göra att man kämpar ännu mera för att få någon bekräftelse också, det kan lätt slå fel om man inte kommenterar någons förändring alls. Däremot så behöver man inte betona vikten i sej när någon nått sitt mål utan betona att personen är bra för att den faktiskt har lyckats nå en livstil som den vill leva.

Vet ni vad. Med tanke på er knappa framgång i tråden sedan tidigare så sätter jag faktiskt stopp här. Jag orkar helt enkelt inte.

Vet ni vad. Med tanke på er knappa framgång i tråden sedan tidigare så sätter jag faktiskt stopp här. Jag orkar helt enkelt inte.
Nej, det är hopplöst att diskutera med någon som bara har viktminskning i huvet och inte diskuterar kroppshetsen som ämnet var. För kroppshetsen har trots allt inte bara med vikten att göra.

För som sagt, kroppshetsen drabbar alla oavsett hur dom ser ut.

Nej, det är hopplöst att diskutera med någon som bara har viktminskning i huvet och inte diskuterar kroppshetsen som ämnet var. För kroppshetsen har trots allt inte bara med vikten att göra.

För som sagt, kroppshetsen drabbar alla oavsett hur dom ser ut.

Märkligt. Du har fått så många mothugg och motargument från flera användare i tråden pga din bristande argumentation men det är JAG som är omöjlig att diskutera med? Jojo. :) Tack och hej, du kan fortsätta ditt korståg om förtrycket av smala på egen hand.

Jag vet inte vart jag ska börja eller ens vad jag ska säga. Jag kan liksom inte förstå hur vissa saker (fakta!) kan gå in genom ena örat och ut genom det andra på en millisekund hos vissa.

Kroppshets drabbar ALLA. Jag tror inte att någon kommer ifrån det. Alla är/kommer vara drabbad någon gång i livet. Säkert helt omedvetet eftersom det är så normalt och inpräntat för oss. Det spelar ingen roll vilken kroppstyp vi har, storlek, färg, form osv. Det har ingen betydelse. Alla är drabbade!

Men kroppshets har ingenting med förtryck att göra. En förtryckt grupp kan vara mer eller mindre påverkade av kroppshetsen vilket en icke-förtryckt grupp kan vara. Förtrycket mot tjocka har ju såklart sina rötter i kroppshetsen, så på så sätt hör det ihop. Men det är inte samma sak. Och det är det ingen här som har sagt något om.

Jag har flera vänner och bekanta som är både normsmala och underviktiga. De som är smalast (alltså de som verkligen är underviktiga) och de har fått negativa och nedlåtande kommentarer om deras kroppar. Men det är på en individnivå. Självklart ska vi inte blunda för sånt hat. Vi ska inte blunda för något hat. Men det som smala personer utsätts för är inte ett förtryck.

Är du tjock är du automatiskt dum och korkad.
Folk kommer och berättar för dig att du är tjock (som att du inte redan visste det...).
Folk förutsätter att ditt liv är ohälsosamt bara för att du är tjock.
Folk berättar för dig att det är dåligt att äta bullar, kakor, chips och godis och andra onyttigheter.
Folk ger dig tips på hur du ska gå ner i vikt (även fast du inte bett om hjälp eller ens vill gå ner i vikt).
Folk tar för givet att dina matvanor enbart består av chips och läsk, pizza, hamburgare etc.
Folk berättar för dig att du skulle må så mycket bättre om du gick ner några kilon.

Det här är bara en bråkdel av det som folk (samhället) tycker, uttrycker och tänker om tjocka.
(Bara det att folk säger att en skulle må sååå mycket bättre om en gick ner i vikt och/eller kommer med tips på hur en ska bli smalare säger ju ganska mycket om hur en smal kropp är privilegierad jämfört med en tjock kropp.
Eller om någon blir sjuk och inte kan äta och rasar i vikt så ser en det som ett plus, "för jag blev ju smaaal". Skitsamma om jag var sjuk, jag gick ju ner i vikt.).

Bara för att samhället tycker så om tjocka så betyder inte det att alla tjocka mår dåligt av att ständigt bli förtryckta. En tjock person kan må hur bra som helst och hen behöver inte vara påverkad av varken fetthat eller kroppshets. Men hen är ändå en del i den förtryckta gruppen.

På individnivå förekommer säkert dessa kommentarer även mot smala, tvärt om då alltså. Men en "normalsmal" kropp får inte äcklade blickar och dömande kommentarer vart hen än går eller vad hen än gör. Alla reklamer med bantningspiller och "så här går du ner i vikt" osv liknande tyder ju på att det är en smal kropp en ska ha. Se bara i den här tråden, flera skriver att de vill vara smala och att det är rädda för att gå upp i vikt.

Självklart får en se ut hur en vill. Det är inte det som det här handlar om.

Som sagt. På individnivå får smala och andra privvade grupper absolut utstå hat och kränkande kommentarer. Men de är inte förtryckta. Det betyder inte att deras berättelser ska tystas eller inte får höras. För som sagt, det är aldrig okej med hat och kränkande kommentarer. Men de är inte förtryckta.

Därför att var och en infattar inte bara mig. Jag har inget stort behov av att kommentera andras kroppar. Men jag tycker det vore trist om vi slutade. För jag uppskattar då att få kommentarer, positiva sådana. Liksom min kollega blev glad när jag uppmärksammade hur smal han hade blivit. Han har kämpat länge med att gå ner i vikt.

Ytligt eller inte. Det handlar om att göra en annan människa gladare.

Jag hade en period i mitt liv då jag gick ner massor i vikt och folk var väldigt noga med att uppmärksamma det. Jag blev jätteglad, för jag ville ju inget hellre än att gå ner i vikt. Grejen var den att jag var inte tjock innan. Knappt ens mullig. Nu blev jag inte underviktig eller så, men det spelar ingen roll eftersom jag ändå led av ätstörningar.

"Vad fin du har blivit"
"Nämen oj, vad du har gått ner i vikt"
"Du är så smal och fin"

osv osv osv

Visst, dessa personer menade väl. De är själva så djupt omfamnade av kroppshetsen (och framför allt fetthatet, omedvetet) att de på riktigt trodde att deras så kallade positiva komplimanger och kommentarer gjorde mig glad och fick mig att må bra.

Just där och då blev jag ju glad eftersom jag ville passa in, men så här i efterhand så blir jag så ledsen och förbannad. Att folk kan vara så okänsliga och dumma i huvudet som kommenterar ens vikt och ens kropp. JAG VAR DESSUTOM ETT BARN! Nu spelar det kanske ingen roll eftersom vi varken ska kommentera barn eller vuxna.

Hur kan du veta att detsamma inte gäller din kollega? Du har väl ingen aning om hur han mår eller varför han blivit smalare?

Alla som är duktiga får positiva kommentarer. Vare sig man går ner i vikt eller klarat ett prov. Har inget med att du inte dög tidigare.

Anser du att alla som går ner i vikt är duktiga, oavsett tillvägagångssätt eller anledning?

Märkligt. Du har fått så många mothugg och motargument från flera användare i tråden pga din bristande argumentation men det är JAG som är omöjlig att diskutera med? Jojo. :) Tack och hej, du kan fortsätta ditt korståg om förtrycket av smala på egen hand.

Ja, du är fullständigt omöjlig att diskutera kroppshets med då du helt snöat in på vikten och på den sjukliga biten av det. Kroppshets är så mycket mer än bara vikten. Och du begränsar det till vikten och förminskar det folk upplever eftersom det aldrig är lika illa som förtrycket mot överviktiga (enligt dig). Jag struntar faktiskt just nu i det strukturella förtrycket. Just nu bryr jag mig om individnivån. En enda liten flicka/pojke som känner att hen inte duger är en för mycket! Att förminska deras upplevelser genom att hela tiden påpeka att överviktiga minsann har det värre är en hemskt dålig argumentation.

Ja, du är fullständigt omöjlig att diskutera kroppshets med då du helt snöat in på vikten och på den sjukliga biten av det. Kroppshets är så mycket mer än bara vikten. Och du begränsar det till vikten och förminskar det folk upplever eftersom det aldrig är lika illa som förtrycket mot överviktiga (enligt dig). Jag struntar faktiskt just nu i det strukturella förtrycket. Just nu bryr jag mig om individnivån. En enda liten flicka/pojke som känner att hen inte duger är en för mycket! Att förminska deras upplevelser genom att hela tiden påpeka att överviktiga minsann har det värre är en hemskt dålig argumentation.

Whatever floats your boat. :up:

Jag vill poängtera: det strukturella förtrycket mot tjocka är alltså väl dokumenterat. Så du behöver inte göra en "(enligt dig)". Ja, en hen som inte känner att hen duger är en för mycket. Men anledningen till att diskussionen ens började var för att det skedde en extrem förenkling där smala och tjockas "kroppshets" likställdes och det är helt enkelt fel och ska inte stå oemotsagt. Jag hade nöjt mig där men när det om och om igen ska hävdas att smala är förtryckta så säger jag ifrån. DET är förminskande av strukturellt förtryck som sker mot överviktiga, vad du än tycker om min argumentation. Det är som att likställa rasism, eller påstå att sexism sker hos båda läger. Ja det gör det, med den stora skillnaden utsätts för ett strukturellt förtryck, den andra inte. Upplevelserna kan inte likställas eftersom det inte finns en maktbalans.

Jag vill poängtera: det strukturella förtrycket mot tjocka är alltså väl dokumenterat. Så du behöver inte göra en "(enligt dig)". Ja, en hen som inte känner att hen duger är en för mycket. Men anledningen till att diskussionen ens började var för att det skedde en extrem förenkling där smala och tjockas "kroppshets" likställdes och det är helt enkelt fel och ska inte stå oemotsagt. Jag hade nöjt mig där men när det om och om igen ska hävdas att smala är förtryckta så säger jag ifrån. DET är förminskande av strukturellt förtryck som sker mot överviktiga, vad du än tycker om min argumentation. Det är som att likställa rasism, eller påstå att sexism sker hos båda läger. Ja det gör det, med den stora skillnaden utsätts för ett strukturellt förtryck, den andra inte. Upplevelserna kan inte likställas eftersom det inte finns en maktbalans.

Det är fascinerande hur svårt det verkar vara att förstå ordet "strukturella"... :meh:

Jag vet att överviktiga förtrycks och ses ner på. Jag har aldrig argumenterat emot det. Jag vänder mig bara emot argumenten att ingen annans upplevelse räknas. Och återigen, den här tråden handlar inte om strukturella förtryck mot någon utan om kroppshets.

Precis som @FrauleinLeo skriver handlar det inte om att någon vill förneka att även icke-tjocka kan lida av kroppshetsen och råka ut för sårande kroppskommentarer, utan diskussionen som uppstod var ju ett svar på (det upprepade) påståendet att även smala är förtryckta. Att det skulle finnas ett strukturellt förtryck mot smala eller normalviktiga är helt enkelt inte sant, men det betyder inte att dessa grupper inte kan lida av den kroppsfixering och -hets som råder i samhället.

Det handlar inte om att relativisera individers upplevelser och ingen förnekar att alla personer kan lida av kommentarer och glåpord oavsett storlek, utan det är påståendet att samma strukturella förtryck drabbar smala som tjocka, som så många här vänder sig emot.

Att arbeta mot förtrycket mot tjocka är till gagn för alla, eftersom det spiller över även på normalviktiga.

Precis som @FrauleinLeo skriver handlar det inte om att någon vill förneka att även icke-tjocka kan lida av kroppshetsen och råka ut för sårande kroppskommentarer, utan diskussionen som uppstod var ju ett svar på (det upprepade) påståendet att även smala är förtryckta. Att det skulle finnas ett strukturellt förtryck mot smala eller normalviktiga är helt enkelt inte sant, men det betyder inte att dessa grupper inte kan lida av den kroppsfixering och -hets som råder i samhället.

Det handlar inte om att relativisera individers upplevelser och ingen förnekar att alla personer kan lida av kommentarer och glåpord oavsett storlek, utan det är påståendet att samma strukturella förtryck drabbar smala som tjocka, som så många här vänder sig emot.

Att arbeta mot förtrycket mot tjocka är till gagn för alla, eftersom det spiller över även på normalviktiga.

Det fetade: Absolut!

Men, det kanske inte är så lämpligt att det tar över en hel tråd och får andra att känna att deras upplevelser inte räknas... Men skapa gärna en egen tråd i ämnet så kan vi diskutera det där! Det är ett jätteviktigt ämne! Men det är även kroppshets. Kroppshets möter vi alla. Alltså räknas allas upplevelser av det.

För många i tråden har svarat att andras upplevelser inte räknas eftersom de säger att det inte är ett strukturellt förtryck.

Att säga att strukturellt förtryck inte drabbar norm(al)viktiga är inte samma sak som att säga att norm(al)viktiga inte kan uppleva kroppshets och negativitet. Men en kan liksom inte uppleva sig som strukturellt förtryckt om en inte tillhör en strukturellt förtryckt grupp. Jämför med rasism eller sexism. /mvh norm(al)viktig

Det fetade: Absolut!

Men, det kanske inte är så lämpligt att det tar över en hel tråd och får andra att känna att deras upplevelser inte räknas... Men skapa gärna en egen tråd i ämnet så kan vi diskutera det där! Det är ett jätteviktigt ämne! Men det är även kroppshets. Kroppshets möter vi alla. Alltså räknas allas upplevelser av det.

För många i tråden har svarat att andras upplevelser inte räknas eftersom de säger att det inte är ett strukturellt förtryck.
Att diskussionen fortgått beror ju på att ett par användare envist framhärdat i att smala får utstå samma strukturella förtryck som tjocka och det är det som flera inte kunnat låta stå oemotsagt.

Att diskussionen fortgått beror ju på att ett par användare envist framhärdat i att smala får utstå samma strukturella förtryck som tjocka och det är det som flera inte kunnat låta stå oemotsagt.

Uttrycket strukturella förtryck togs upp som ett argument mot att smalas upplevelse av kroppshets inte räknades. Kan ni inte skapa en egen tråd för att diskutera det strukturellt förtryck (viktigt ämne!) och sluta med er nedvärderande argumentation mot andra människors upplevelser av kroppshets i den här tråden? Det finns många fler än bara överviktiga som mår dåligt av samhällets skönhetsideal och kroppshets.

Uttrycket strukturella förtryck togs upp som ett argument mot att smalas upplevelse av kroppshets inte räknades. Kan ni inte skapa en egen tråd för att diskutera det strukturellt förtryck (viktigt ämne!) och sluta med er nedvärderande argumentation mot andra människors upplevelser av kroppshets i den här tråden? Det finns många fler än bara överviktiga som mår dåligt av samhällets skönhetsideal och kroppshets.
Hur många gånger ska du påstå att smalas upplevelse inte räknas? Det verkar vara du som hakat upp dig, ingen av dem du svarar har skrivit så.

Att jag skrev "enligt dig" betyder inte att jag inte tror att det förekommer ett strukturellt förtryck mot överviktiga utan att det enligt dig gör att ingen annans upplevelse räknas och att enligt dig kan ingen lida lika mycket av det som just överviktiga. Självklart finns det ett strukturellt förtryck mot överviktiga! Men det gör inte att andras upplevelser inte räknas. Det gör inte att andras lidande p.g.a. kroppshets inte räknas eller förtjänar att bli nerklankat på som det blivit i den här tråden. Moderatorer, varför bryter ni inte ut ämnet strukturella förtryck mot överviktiga ur den här tråden? Några stycken har så fullständigt tagit över tråden att ingen annans upplevelser av kroppshets räknas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka