Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men herrejävlar alltså. Nej, DU har fel tankesätt! HUR är det möjligt att vara så ignorant? Tänk gärna hela varvet runt. Det är en betydlig skillnad på att kommentera någons prestation, och att kommentera någon annans kropp.

Jag ser inte skillnaden. När det är positiva kommentarer.
Det är ju som man säger. Fan va usel du är för att du missade uppkörningen.

Jag ser inte skillnaden. När det är positiva kommentarer.
Det är ju som man säger. Fan va usel du är för att du missade uppkörningen.

Du ser inte skillnaden eftersom du likställer viktnedgång med prestation.
Dvs kroppshetsens grundbult.

Men det ÄR skillnad, och därför kan du från och med nu när du blivit informerad om det också bli medveten om det och handla därefter.

Du ser inte skillnaden eftersom du likställer viktnedgång med prestation.
Dvs kroppshetsens grundbult.
Fast det beror ju helt på situationen, är det någon som uttalat kämpar med att nå en hälsosam vikt och når ett mål som den vill ha och är glad över det och berättar det, klart att man får berömma den kampen då. Däremot att slänga kommentarer hur som helst till vem som helst som inte bett om det, det är fel och kan slå fel.

Är precis likadant när någon kämpar för att gå upp i vikt och nått ett mål, det är inte fel att uppmärksamma den prestationen.

Fast det beror ju helt på situationen, är det någon som uttalat kämpar med att nå en hälsosam vikt och når ett mål som den vill och är glad över det och berättar det, klart att man får berömma den kampen då. Däremot att slänga kommentarer hur som helst till vem som helst som inte bett om det, det är fel och kan slå fel.

Nej, det beror inte på situation. Om du berömmer viktnedgången, slår du samtidigt ner på eventuell viktuppgång som "dålig" eftersom det blir motsatsen. Det är ett klassiskt kroppshetstänk som bara eldar på en ond cirkel kring vikt.

Nej, det beror inte på situation. Om du berömmer viktnedgången, slår du samtidigt ner på eventuell viktuppgång som "dålig" eftersom det blir motsatsen. Det är ett klassiskt kroppshetstänk som bara eldar på en ond cirkel kring vikt.

Man kommenterar inte viktuppgången eftersom personen inte uttalat sig om man vill gå upp i vikt eller haft det som mål. Skulle man göra det kanske personen tar illa upp.

Man kommenterar inte viktuppgången eftersom personen inte uttalat sig om man vill gå upp i vikt eller haft det som mål. Skulle man göra det kanske personen tar illa upp.

Du tar verkligen inte in det jag skriver. Tänk längre än den enskilda personen som blir glad för stunden. Vill man få bort kroppshets så hjälper det inte att kommentera andras kroppar.

Av egen erfarenhet kan jag ju säga att för mig så har beröm och fina ord när jag failat med viktminskning vägt enormt mycket tyngre än motsatsen, iom att det berört personlig utveckling, kunskap eller annat och inte bara färre kilon. Det är beröm som jag kunnat bära med mig i år efteråt.
Kroppshetsaren i mig vill definitivt ha beröm när jag gått ner också men det blir snabbt gammalt, och lika snabbt något som orsakar ytterligare kroppshets.

Av egen erfarenhet kan jag ju säga att för mig så har beröm och fina ord när jag failat med viktminskning vägt enormt mycket tyngre än motsatsen, iom att det berört personlig utveckling, kunskap eller annat och inte bara färre kilon. Det är beröm som jag kunnat bära med mig i år efteråt.
Kroppshetsaren i mig vill definitivt ha beröm när jag gått ner också men det blir snabbt gammalt, och lika snabbt något som orsakar ytterligare kroppshets.
Här ska jag kanske förtydliga att jag alltså jobbar på viktminskning sen 4-5 år tillbaka och att det inte enbart ligger kroppshets bakom det, så det inte är nån som får fel uppfattning.

Bered dig nu på att få veta att du har fel.

Du tar verkligen inte in det jag skriver. Tänk längre än den enskilda personen som blir glad för stunden. Vill man få bort kroppshets så hjälper det inte att kommentera andras kroppar.

Det hjälper inte att inte kommentera heller. Då problemet ligger hos individen och dennes ideal.
Inte på dom som kommentarer i positiv bemärkelse.

Det hjälper inte att inte kommentera heller. Då problemet ligger hos individen och dennes ideal.
Inte på dom som kommentarer i positiv bemärkelse.

Nej nej och åter nej. Individer är inte på något sätt frikopplade från samhällets normer och strukturer. Det är DÄR problemet ligger, vilket i sin tur påverkar individen. Sociala varelser osv som flera andra redan påpekat.

Nej nej och åter nej. Individer är inte på något sätt frikopplade från samhällets normer och strukturer. Det är DÄR problemet ligger, vilket i sin tur påverkar individen. Sociala varelser osv som flera andra redan påpekat.

Ja, annars skulle ju inte alla-ish vilja vara smala. Då hade ju en velat ha en stor näsa och en annan runda höfter och en tredje mer hår på benen.

Alltså, tro det eller ej så finns det folk som på ett sunt sätt faktiskt vill ha en viss typ av kropp utan att det varken har med kroppshets eller någonting annat att göra än ett eget mål.

Alla som vill gå ner i vikt är inte per automatik påverkade av kroppshetsen på det sättet att dom gör det för att duga i andras ögon.

Sen blir det ju per automatik tvärtom då enligt dig, alla som är smala som vill upp i vikt, om dom får beröm när dom kämpat med att gå upp i vikt och då har en vikt dom är tillfreds med, det är inte lika med att slå ner på viktnedgången om personen inte lyckas. Men du nämner inte ens folk som vill upp i vikt för enligt dig verkar det inte existera?

Låter på dig som att målet är att helt vara frånkopplade från kropparna till den grad att man inte ens får sträva efter någonting man själv faktiskt kanske trivs med och tycker är snyggt. Så långt får det heller inte gå, att man inte får ens nämna något positivt om kroppsförändringar ens personen vill det, förutsatt då att det är en sund livsstil och inte kroppsförändringar som har med sjukdomar att göra. Och det behöver inte vara viktförändringen som beröms utan prestationen att ha åstadkommit det personen vill.

Alltså, tro det eller ej så finns det folk som på ett sunt sätt faktiskt vill ha en viss typ av kropp utan att det varken har med kroppshets eller någonting annat att göra än ett eget mål.

Alla som vill gå ner i vikt är inte per automatik påverkade av kroppshetsen på det sättet att dom gör det för att duga i andras ögon.

Sen blir det ju per automatik tvärtom då enligt dig, alla som är smala som vill upp i vikt, om dom får beröm när dom kämpat med att gå upp i vikt och då har en vikt dom är tillfreds med, det är inte lika med att slå ner på viktnedgången om personen inte lyckas.

Låter på dig som att målet är att helt vara frånkopplade från kropparna till den grad att man inte ens får sträva efter någonting man själv faktiskt kanske trivs med och tycker är snyggt.

Helt korrekt uppfattat att jag strävar efter en neutral inställning till kroppen. Jag är helt övertygad om att det bidrar till mer trivsel och sunda tankar kring sin kropp och därmed också ökat välmående, såväl psykisk som fysisk. Allt annat handlar om värdering och värdering bidrar till kroppshets.

Till alla som fortfarande orkar diskutera. Jag har själv lärt mig mycket om skadliga samhällsstrukturer genom Buke, och hade nog motsatt mig det mesta bara för några år sedan. Så det sjunker in. Kanske inte i den här tråden. Kanske inte innan jul. Men med tiden, så sluta inte prata och belysa strukturerna.

Nej, precis. Så vad spelar det för roll att du undviker att kommentera en viktnedgång ? Förutom att denne inte blir gladare ?
För när personen går upp så kommer den iaf vilja se ut som den där Skådespelaren eller modellen som den har som ideal , exempelvis och då må dåligt över sin kropp. Oavsett, din positiva kommentar tidigare.
Jo, det enda man vinner på att inte kommentera är att inte göra någon lite gladare.

Helt korrekt uppfattat att jag strävar efter en neutral inställning till kroppen. Jag är helt övertygad om att det bidrar till mer trivsel och sunda tankar kring sin kropp och därmed också ökat välmående, såväl psykisk som fysisk. Allt annat handlar om värdering och värdering bidrar till kroppshets.
Men det får inte bli så heller att man inte får sträva att ha en kropp man är tillfreds med. Det ena utesluter inte det andra. Man kan förändra sin kropp och få den kroppen som man strävar efter att få utan att på något sätt tippa över till det sjuka eller sedan inte vara nöjd. Det är ju en balansgång och mycket beror ju på hur bra man känner personen.

Att bli ignorerad och inte få en enda kommentar kan ju också göra att man kämpar ännu mera för att få någon bekräftelse också, det kan lätt slå fel om man inte kommenterar någons förändring alls. Däremot så behöver man inte betona vikten i sej när någon nått sitt mål utan betona att personen är bra för att den faktiskt har lyckats nå en livstil som den vill leva.

Folk måste få må bra och känna sig nöjda över sig själva och där ingår att om man vill, så ska man få förändra sin kropp som man vill förutsatt att det inte är något sjukt bakom som driver på förändringen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka