Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förtryck av överviktiga är en sorts kroppshets men långt ifrån den enda och långt ifrån den enda med stora konsekvenser för den enskilda individen. Så när folk som försöker skriva om den kroppshets de själva drabbats av får höra att deras upplevelse av kroppshets inte räknas blir jag arg faktiskt! Kroppshets kan drabba den du själv tycker är vackrast i hela världen! Det är det som är vidriga med kroppshets! Ingen går säker från det och jag tycker att folk borde ha mer förståelse för det.
Smalnormen är garanterat det vanligaste uttrycket för kroppshets. Så att föreslå att förtryck av överviktiga borde ha en egen tråd är bara att ytterligare förminska vad de utsätts för.

Förtryck av överviktiga är en sorts kroppshets men långt ifrån den enda och långt ifrån den enda med stora konsekvenser för den enskilda individen. Så när folk som försöker skriva om den kroppshets de själva drabbats av får höra att deras upplevelse av kroppshets inte räknas blir jag arg faktiskt! Kroppshets kan drabba den du själv tycker är vackrast i hela världen! Det är det som är vidriga med kroppshets! Ingen går säker från det och jag tycker att folk borde ha mer förståelse för det.
INGEN HAR SAGT ATT SMALA INTE DRABBAS AV KROPPSHETS.

Har inte sagt att vi ska banta ner i graven. Men de flesta av oss skulle nog må bättre av att dra ner på sötsaker och äta lite mindre portioner. Statistiken talar för det.
Du snackar om 97-åringar som hoppar över godis för figurens skull. Jo, det är bantning ända ner i graven oavsett hur fettfobiska glasögon du har på dig.

Du snackar om 97-åringar som hoppar över godis för figurens skull. Jo, det är bantning ända ner i graven oavsett hur fettfobiska glasögon du har på dig.

Det är inte att banta bara för att man slutar med godis ??? Jag har inte sagt att 97-åringar ska sluta äta...

Det är inte att banta bara för att man slutar med godis ??? Jag har inte sagt att 97-åringar ska sluta äta...
Jag ska iväg nu. Gör mig en tjänst och bli bannad medan jag är borta så jag slipper förklara vad bantning är när jag kommer tillbaka.

Det är helt onödigt att skrika.
Tydligen inte eftersom det upprepats en filjard gånger i tråden men ändå inte går fram.

Det är ju bara för det tagit över så totalt i tråden och att ingen annans upplevelse av kroppshets räknas.
CASE IN POINT.

Så är det verkligen, och allas upplevelser räknas. Förtryck av överviktiga är något som inte enbart drabbar överviktiga, tänker jag. Det är en omfattande del av kroppshetsen just på grund av att de håller både överviktiga, normalviktiga och till och med underviktiga "på plats". Ser man på vilken amerikansk sitcom som helst så är det tydligt att man får göra sig rolig på fetas bekostnad. De utmålas som mindre intelligenta och mindre värda. Alltså är fet bland det värsta man kan bli, och den rädslan håller grepp om i princip alla. Ser jag till min vänkrets, som består av alla olika kroppstyper, så är det gemensamma komplexet kopplat till fett. Att folk springer en mil om dagen och lever på kokta ägg, men ändå tycker illa om sina kroppar, är väldigt ofta kopplat till fettförakt och förtryck av feta. Även om personen är långt ifrån fet. Många fall av ätstörningar är sprungna ur fettförakt. Att nyförlösta mammor springer från BB direkt in i gymmet är ofta sprunget ur fettförakt, hur smal personen än är. Så ja, kroppshetsen kan drabba, och drabbar sannolikt den person som man tycker är vackrast i världen. Och det är en stor sannolikhet att det är fettföraktet som spökar.

Sedan har du helt rätt i att kroppshetsen kommer i många olika former och allas upplevelser räknas. Det finns många som önskar mer volym i kroppen, större bröst eller grabbar som känner sig spinkiga. Men det tror jag ingen har motsagt sig i tråden. Själv har jag fått för mig att jag har ett litet huvud :cautious:

Men alltså, i en tråd om kroppshets är det där inte okej! Att måna om sitt utseende är inte synonymt med att hålla sig smal. Du utökar ju bara kroppshetsen till att omfatta även äldre.
Nja? Tror du läser in något som inte står där.

At måna om sitt utseende behöver väl ibnte betyda att man försöker hålla sig smal?
Det kan lika gärna betyda att man bär kläder som klär en, vill och vågar ha djärva färgkombinationer och kanske en piffig hatt. Åtföljt av snygga skodon.

Jag är mån om mitt utseende. Men jag bantar inte och jag väger betydligt mycket mer än jag gjorde som tonåring. Pga medicinering och sjukdomar kan jag helt enkelt inte hålla mig "snygg" enligt norm.
Däremot vill jag ha kläder som passar mig. Jag gillar färg och jag törs sticka ut.

En cool och classy tant behöver inte vara pinnsmal. :D
En andlöst vacker äldre kvinna jag kände i mina unga år var rejält överviktig men hade gott om kavaljerer hängande efter sig...

Nja? Tror du läser in något som inte står där.

At måna om sitt utseende behöver väl ibnte betyda att man försöker hålla sig smal?
Det kan lika gärna betyda att man bär kläder som klär en, vill och vågar ha djärva färgkombinationer och kanske en piffig hatt. Åtföljt av snygga skodon.

Jag är mån om mitt utseende. Men jag bantar inte och jag väger betydligt mycket mer än jag gjorde som tonåring. Pga medicinering och sjukdomar kan jag helt enkelt inte hålla mig "snygg" enligt norm.
Däremot vill jag ha kläder som passar mig. Jag gillar färg och jag törs sticka ut.

En cool och classy tant behöver inte vara pinnsmal. :D
En andlöst vacker äldre kvinna jag kände i mina unga år var rejält överviktig men hade gott om kavaljerer hängande efter sig...
Det jag svarade på var i sin tur ett svar på ett inlägg om ”kroppens utseende”, att försöka att inte bry sig om det så mycket.

Resten, det att måna om sitt utseende inte behöver betyda att vara smal, var väl precis det jag skrev.

Skulle jag äta mindre godis och godsaker så skulle jag få sämre hälsa både mentalt och fysiskt för då skulle jag inte få i mig tillräckligt med energi och sakta tyna bort.

Jag har inte riktigt tid att rensa i den här tråden men för att återkoppla till ts så handlar tråden om hur ni förhåller er till kroppshets och hur vi gemensamt kan bidra till ett bättre samhälle på den punkten.
Det är ingen tävling i vem som är mest förtryckt eller en tråd om hur man uppnår kroppsideal så släpp de spåren är ni rara. 😊

/mod

Det är ju bara för det tagit över så totalt i tråden och att ingen annans upplevelse av kroppshets räknas.

Men alltså - vad tror du kroppshets är och kommer ifrån egentligen? Kan inte bara du och @Grazing sluta förminska de strukturella förtryck som överviktiga drabbas av med er whataboutism och bara backa lite. Jag skriver samma sak till dig som till @Grazing - det är klart att man får skriva om sin egen upplevelse, men man ska däremot tänka lite på hur man uttrycker sig som icke-förtryckt för att inte förminska de som faktiskt drabbas av förtryckets upplevelser. Att säga att smala är förtryckta är ju bara helt absurt. Då har man ingen som helst aning om vad förtryck är och hur det känns att bli drabbad.

Men alltså - vad tror du kroppshets är och kommer ifrån egentligen? Kan inte bara du och @Grazing sluta förminska de strukturella förtryck som överviktiga drabbas av med er whataboutism och bara backa lite. Jag skriver samma sak till dig som till @Grazing - det är klart att man får skriva om sin egen upplevelse, men man ska däremot tänka lite på hur man uttrycker sig som icke-förtryckt för att inte förminska de som faktiskt drabbas av förtryckets upplevelser. Att säga att smala är förtryckta är ju bara helt absurt. Då har man ingen som helst aning om vad förtryck är och hur det känns att bli drabbad.

Återigen, den här tråden handlar inte om förtryck. Den handlar all sorts kroppshets. Det är nåt som drabbar alla, oavsett vad man väger. När det gäller kroppshets skulle jag vilja säga vi alla drabbas av dagens skönhetsideal som fullständigt bombarderar oss alla via media och andra människor. Tänk vad mycket bättre så otroligt många människor hade mått om inte kroppshets och skönhetsideal funnits. Och inte bara överviktiga utan även de som hela tiden fått höra att deras bröst är för små/stora, deras näsa fel form, höfter för breda/smala... som får höra att bara de ändrar X så kommer de passa bättre in i dagens vrickade skönhetsideal. Alla som ser alla dessa ideal pumpas ut i media och sen ser sig själv i spegeln och hitta massa fel hos sig själva. Det kommer inte att ifrån andra människor direkt utan ofta kommer det av att man jämför sig själv med idealet och hittar många fel. Den stora frågan vi borde diskutera (istället för att tävla om vem som lider mest) är hur vi kommer ur kroppshetsen som finns i samhället? Hur får vi våra unga flickor och pojkar att vara nöjda med sig själva utifrån och in?

Hur får vi våra unga flickor och pojkar att vara nöjda med sig själva utifrån och in?

Genom att sluta kommentera andras utseende och istället fokusera på personliga egenskaper.
Genom att sluta prata om dieter, vikt, bantning, utseende och istället prata om hur man är en snällare kompis, eller hur vi kan skapa miljövänliga färdmedel, eller hur det känns att göra något spännande.
Genom att sluta värdera personer utefter vikt eller utseende, och istället försöka se personen bakom ytan och vad den gör, inte hur den ser ut.

Genom att sluta kommentera andras utseende och istället fokusera på personliga egenskaper.
Genom att sluta prata om dieter, vikt, bantning, utseende och istället prata om hur man är en snällare kompis, eller hur vi kan skapa miljövänliga färdmedel, eller hur det känns att göra något spännande.
Genom att sluta värdera personer utefter vikt eller utseende, och istället försöka se personen bakom ytan och vad den gör, inte hur den ser ut.

Låter som om du drömmer nu...
Utseendet påverkar oss alla hela tiden, vare sig vi kommenterar det eller inte. Att då sluta kommentera det kommer inte hända. Men man kanske ska tänka efter lite hur kommentarerna mottas.
Dessutom kan det ta lika hårt att bli dömd för personliga egenskaper. Däremot ska man vara försiktig med att döma folk.

Låter som om du drömmer nu...
Utseendet påverkar oss alla hela tiden, vare sig vi kommenterar det eller inte. Att då sluta kommentera det kommer inte hända. Men man kanske ska tänka efter lite hur kommentarerna mottas.
Dessutom kan det ta lika hårt att bli dömd för personliga egenskaper. Däremot ska man vara försiktig med att döma folk.
Drömmer?
I ungdomsverksamheten som jag är ansvarig för har vi tydliga förhållningssätt kring hur vi pratar om kroppar och mat. Alla våra ungdomar vet om det och vi pratar om det varje vecka, hur vi vill att vår plats ska vara en fristad från kroppshetsen och utseendenormerna som finns i samhället. Jag skulle tro att precis alla uppskattar vårt förhållningssätt kring detta, flera har uttalat det. Det är ingen dröm alls, det är bara att agera på dom områden man kan.

Hur hanterar du den kroppshets som finns i dagens samhälle? Känner du av den? Hur påverkar den dig? Vad gör du för att stå ut med den? Har du några komplex gällande din egen kropp, och hur bemöter du i så fall dessa? Vad skulle du vilja säga till någon som mår dåligt idag, någon som går runt fylld av kroppsförakt och självhat?

För att svara på trådstarten:

Jag känner definitivt av kroppshetsen och den har påverkat mig i hela mitt vuxna liv. Jag har alltid känt att jag borde gå ner i vikt, alternativt borde vilja gå ner i vikt. Har i perioder vägt mig varje dag. Har i perioder kraftigt begränsat mitt matintag och fått ångest sen när jag ätit något jag inte ”fick”. Har löptränat för att göra av med kalorier. Smalidealet ständigt närvarande. En släkting fällde en gång en kommentar när vi var i mellanstadieåldern: ”Du är inte lika smal och snygg som vi” och det sitter fortfarande kvar.

Men det blir bättre och bättre. Jag har helt slutat väga mig eftersom det är så fullkomligt irrelevant för min hälsa. Är restriktiv med vilka jag följer i sociala medier, snack om vikt och kalorier gör att man ryker direkt. Jobbar på att acceptera min kropp (man måste inte älska den!) genom att t.ex. klappa snällt på magen istället för att dra in den. Köper kläder som passar istället för att försöka klämma in mig i den storlek jag tycker att jag borde ha. Ägnar mig åt träning som gör mig glad och får mig att känna mig stark.

Men visst fan är det svårt. I princip varje dag får jag avvärja tankar om t.ex. att jag inte borde äta en viss sak eller att jag borde ta en extra promenad. Jäkla skit.

Kan inte du bara sluta skriva om folk som förtryckta och icke förtryckta? Det hjälper liksom inte att dela upp människor i sådana fack, det finns inte bara två fack liksom. Att förminska människors upplevelser hjälper inte någon utan snarare tvärtom. Allt är inte så svartvitt som du verkar vilja få det till.

Dom smalas upplevelser av förtryck förminskas ju konstant, varför är det okej att förminska smala men inte tjocka? Jag har för övrigt inte sett någon som förminskar tjocka i denna tråden alls, och jag bara skriver att även för smala kan uppleva förtryck pga hur kroppen ser ut.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka