Exakt! Allt det där drabbade min mamma. Hon vägde 30 kg när hon dog. Jag kan garantera, hon hade inte vunnit någon skönhetstävling.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Exakt! Allt det där drabbade min mamma. Hon vägde 30 kg när hon dog. Jag kan garantera, hon hade inte vunnit någon skönhetstävling.
Smalnormen är garanterat det vanligaste uttrycket för kroppshets. Så att föreslå att förtryck av överviktiga borde ha en egen tråd är bara att ytterligare förminska vad de utsätts för.Förtryck av överviktiga är en sorts kroppshets men långt ifrån den enda och långt ifrån den enda med stora konsekvenser för den enskilda individen. Så när folk som försöker skriva om den kroppshets de själva drabbats av får höra att deras upplevelse av kroppshets inte räknas blir jag arg faktiskt! Kroppshets kan drabba den du själv tycker är vackrast i hela världen! Det är det som är vidriga med kroppshets! Ingen går säker från det och jag tycker att folk borde ha mer förståelse för det.
INGEN HAR SAGT ATT SMALA INTE DRABBAS AV KROPPSHETS.Förtryck av överviktiga är en sorts kroppshets men långt ifrån den enda och långt ifrån den enda med stora konsekvenser för den enskilda individen. Så när folk som försöker skriva om den kroppshets de själva drabbats av får höra att deras upplevelse av kroppshets inte räknas blir jag arg faktiskt! Kroppshets kan drabba den du själv tycker är vackrast i hela världen! Det är det som är vidriga med kroppshets! Ingen går säker från det och jag tycker att folk borde ha mer förståelse för det.
Du snackar om 97-åringar som hoppar över godis för figurens skull. Jo, det är bantning ända ner i graven oavsett hur fettfobiska glasögon du har på dig.Har inte sagt att vi ska banta ner i graven. Men de flesta av oss skulle nog må bättre av att dra ner på sötsaker och äta lite mindre portioner. Statistiken talar för det.
Du snackar om 97-åringar som hoppar över godis för figurens skull. Jo, det är bantning ända ner i graven oavsett hur fettfobiska glasögon du har på dig.
INGEN HAR SAGT ATT SMALA INTE DRABBAS AV KROPPSHETS.
Smalnormen är garanterat det vanligaste uttrycket för kroppshets. Så att föreslå att förtryck av överviktiga borde ha en egen tråd är bara att ytterligare förminska vad de utsätts för.
Jag ska iväg nu. Gör mig en tjänst och bli bannad medan jag är borta så jag slipper förklara vad bantning är när jag kommer tillbaka.Det är inte att banta bara för att man slutar med godis ??? Jag har inte sagt att 97-åringar ska sluta äta...
Tydligen inte eftersom det upprepats en filjard gånger i tråden men ändå inte går fram.Det är helt onödigt att skrika.
CASE IN POINT.Det är ju bara för det tagit över så totalt i tråden och att ingen annans upplevelse av kroppshets räknas.
Förtryck av överviktiga är en sorts kroppshets men långt ifrån den enda och långt ifrån den enda med stora konsekvenser för den enskilda individen. Så när folk som försöker skriva om den kroppshets de själva drabbats av får höra att deras upplevelse av kroppshets inte räknas blir jag arg faktiskt! Kroppshets kan drabba den du själv tycker är vackrast i hela världen! Det är det som är vidriga med kroppshets! Ingen går säker från det och jag tycker att folk borde ha mer förståelse för det.
Nja? Tror du läser in något som inte står där.Men alltså, i en tråd om kroppshets är det där inte okej! Att måna om sitt utseende är inte synonymt med att hålla sig smal. Du utökar ju bara kroppshetsen till att omfatta även äldre.
Det jag svarade på var i sin tur ett svar på ett inlägg om ”kroppens utseende”, att försöka att inte bry sig om det så mycket.Nja? Tror du läser in något som inte står där.
At måna om sitt utseende behöver väl ibnte betyda att man försöker hålla sig smal?
Det kan lika gärna betyda att man bär kläder som klär en, vill och vågar ha djärva färgkombinationer och kanske en piffig hatt. Åtföljt av snygga skodon.
Jag är mån om mitt utseende. Men jag bantar inte och jag väger betydligt mycket mer än jag gjorde som tonåring. Pga medicinering och sjukdomar kan jag helt enkelt inte hålla mig "snygg" enligt norm.
Däremot vill jag ha kläder som passar mig. Jag gillar färg och jag törs sticka ut.
En cool och classy tant behöver inte vara pinnsmal.
En andlöst vacker äldre kvinna jag kände i mina unga år var rejält överviktig men hade gott om kavaljerer hängande efter sig...
Det är ju bara för det tagit över så totalt i tråden och att ingen annans upplevelse av kroppshets räknas.
Men alltså - vad tror du kroppshets är och kommer ifrån egentligen? Kan inte bara du och @Grazing sluta förminska de strukturella förtryck som överviktiga drabbas av med er whataboutism och bara backa lite. Jag skriver samma sak till dig som till @Grazing - det är klart att man får skriva om sin egen upplevelse, men man ska däremot tänka lite på hur man uttrycker sig som icke-förtryckt för att inte förminska de som faktiskt drabbas av förtryckets upplevelser. Att säga att smala är förtryckta är ju bara helt absurt. Då har man ingen som helst aning om vad förtryck är och hur det känns att bli drabbad.
Hur får vi våra unga flickor och pojkar att vara nöjda med sig själva utifrån och in?
Genom att sluta kommentera andras utseende och istället fokusera på personliga egenskaper.
Genom att sluta prata om dieter, vikt, bantning, utseende och istället prata om hur man är en snällare kompis, eller hur vi kan skapa miljövänliga färdmedel, eller hur det känns att göra något spännande.
Genom att sluta värdera personer utefter vikt eller utseende, och istället försöka se personen bakom ytan och vad den gör, inte hur den ser ut.
Drömmer?Låter som om du drömmer nu...
Utseendet påverkar oss alla hela tiden, vare sig vi kommenterar det eller inte. Att då sluta kommentera det kommer inte hända. Men man kanske ska tänka efter lite hur kommentarerna mottas.
Dessutom kan det ta lika hårt att bli dömd för personliga egenskaper. Däremot ska man vara försiktig med att döma folk.
Hur hanterar du den kroppshets som finns i dagens samhälle? Känner du av den? Hur påverkar den dig? Vad gör du för att stå ut med den? Har du några komplex gällande din egen kropp, och hur bemöter du i så fall dessa? Vad skulle du vilja säga till någon som mår dåligt idag, någon som går runt fylld av kroppsförakt och självhat?
Kan inte du bara sluta skriva om folk som förtryckta och icke förtryckta? Det hjälper liksom inte att dela upp människor i sådana fack, det finns inte bara två fack liksom. Att förminska människors upplevelser hjälper inte någon utan snarare tvärtom. Allt är inte så svartvitt som du verkar vilja få det till.Men alltså - vad tror du kroppshets är och kommer ifrån egentligen? Kan inte bara du och @Grazing sluta förminska de strukturella förtryck som överviktiga drabbas av med er whataboutism och bara backa lite. Jag skriver samma sak till dig som till @Grazing - det är klart att man får skriva om sin egen upplevelse, men man ska däremot tänka lite på hur man uttrycker sig som icke-förtryckt för att inte förminska de som faktiskt drabbas av förtryckets upplevelser. Att säga att smala är förtryckta är ju bara helt absurt. Då har man ingen som helst aning om vad förtryck är och hur det känns att bli drabbad.