Ett sätt att göra livet lite enklare, tror jag är att tänka på hur en uttrycker sig och beskriver saker. Bara sättet att skriva om en medelålders blekfet kvinna och ”klart man inte vill bli sån” gör ju hela grejen med att åldras och ev öka i vikt så himla mycket större.
Varför är det så farligt? Vad är det som gör att du eller någon annan fastnar i tankespåren att det är så hemskt, egentligen? Jag kan liksom komma på tusen saker typ som vore värre och jag tror att många andra skulle göra det också - om en tänker ett extra varv, ifrågasätter och inte accepterar ex bilden från media fullt ut
(Dessutom, jag förstår att du troligtvis skriver om dig själv och dina känslor - men det är ändå lätt att tro att du generaliserar kring att ”man inte vill bli medelålders blekfet”, vilket inte är en allmän sanning. Och ska vi komma någonstans med kroppshetsen tror jag det är viktigt att vi allihop försöker att sluta reproducera sådana föreställningar om att en blek, överviktig och medelålders kvinna är bland det hemskaste en kan vara/bli eftersom det faktiskt inte är sant om en sätter det i perspektiv
)