Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att bli nekade jobb, att få kommentarer efter sig när man tränar, att folk konstant påpekar vad man väljer att äta, att läkare konstant tar för givet att man är sjuk när man kommer dit, att gång på gång behöva bevisa att man inte är ätstörd, hur man nu gör det. Så jo, smala är utsatta i samhället och upplever mycket skit.

Skillnad på att vara "normal"smal och se på gränsen till undernärd ut, oavsett orsak till varför man har den kroppen. Normalsmala upplever inte vad du listar här ovan, men jag kan tänka mig att de som ser undernärda ut säkerligen stöter på en del.

Fast nu får du nog läsa vad jag skriver, eller läsa på lite om vad strukturella förtryck innebär.

Bara för att det inte finns något systematiskt förtryck mot smala så betyder det ju verkligen inte att man som smal inte kan drabbas av enskilda individers fördomar/otrevliga kommentarer whatever. Det är nog ingen som hävdar att det skulle vara omöjligt för en smal person att inte bli erbjuden ett jobb enbart grundat på det faktumet att hen är smal liksom - men, och det är ett stort men, det sker inte systematiskt.
Och dom smala som upplever det systematiskt då? Dom får räknas inte för dom är smala och ska bara vara glada och därför är det bättre att faktiskt inse att smala verkligen heller inte har det lätt.

Jag hade inte skrivit något om det inte var så att jag faktiskt pratar med andra som är smala också, som ser liknande ut som mig.
Vi smala måste helt enkelt bara backa lite i frågan och inse att det finns ett mycket större problem här som inte är individbaserat.
Kroppshetsen är individbaserad. Alla kan uppleva kroppshets oavsett utseende. Och det är ens egen kroppshets som gör en sjuk, inte samhället.

Det handlar inte om att "smala människor inte får uttrycka sina upplevelser i samhället" - det handlar om att det är en debatt som behöver föras på en högre nivå än enskilda individers personliga erfarenheter.
Hade du varit tjock så hade du fått uttrycka din upplevelse av hur folk behandlar dig i samhället och dina problem, galet att bara en viss typ av människor får ha en åsikt.
Alltså mina egna personliga erfarenheter som smal är ju helt ointressanta i sammanhanget, de säger ingenting om hur normer och förtryck ser ut på samhällsnivå oavsett hur många gånger om dagen jag får höra att jag ska äta mer eller för att jag hade en kompis som en gång i livet inte blev erbjuden ett jobb för att hen var för smal.
Allas erfarenheter bör lyssnas på. Ingen som jag känner som är överviktig, alltså riktigt överviktig har blivit nekad jobb, två av mina smala vänner har nekats jobb enbart pga hur dom ser ut. Allas upplevelser är ju individbaserade.

Skillnad på att vara "normal"smal och se på gränsen till undernärd ut, oavsett orsak till varför man har den kroppen. Normalsmala upplever inte vad du listar här ovan, men jag kan tänka mig att de som ser undernärda ut säkerligen stöter på en del.
Jag har normal vikt enligt bmi, och jag får tots det höra det jag listade ovan. Du menar att jag ljuger då alltså? Det är inte särskilt enkelt att ta sig fram i samhället och ha "normal"smal vikt heller. Att det ska vara så svårt att förstå. Denna hetsen över smalhet kommer aldrig försvinna om inte folk börjar se att även dom faktiskt inte har det så lätt.

Sålänge folk glorifierar smalhet på dom här sätten som folk i denna tråden gör så kommer aldrig kroppshetsen försvinna.

@Grazing Du behöver googla på innebörden av ordet "förtryck". Smala blir inte förtryckta av samhället. Punkt slut.
Är ju precis det folk gör i den här tråden bara, smala får inte ens vara i tråden och uttrycka sig för deras åsikter räknas inte för dom är smala. Och det är bara här i tråden, det är precis likadant i samhället. Folk säger till mig hela tiden att jag minsann inte ska klaga, jag är ju smal, smala får inte ha åsikter om mycket för dom anses aldrig drabbade av någonting.

Men @Grazing det är fortfarande ingen som sagt att smala alltid har det lätt eller att smala inte drabbas av kroppshets. Det vi säger är att det inte finns ett förtryck mot smala precis som att det inte finns ett förtryck mot vita, män, heterosexuella, osv. Det handlar inte om individuella erfarenheter utan om strukturer i samhället. Kroppshets och förtryck är inte samma sak.

Är ju precis det folk gör i den här tråden bara, smala får inte ens vara i tråden och uttrycka sig för deras åsikter räknas inte för dom är smala. Och det är bara här i tråden, det är precis likadant i samhället. Folk säger till mig hela tiden att jag minsann inte ska klaga, jag är ju smal, smala får inte ha åsikter om mycket för dom anses aldrig drabbade av någonting.
Smala får skriva, men om smala envisas med att påstå sig förtryckas pga smalhet så kommer det inte stå oemotsagt.

Smala får skriva, men om smala envisas med att påstå sig förtryckas pga smalhet så kommer det inte stå oemotsagt.
Jag kan lika gärna skriva att jag inte tycker att tjocka är förtryckta för det är ingenting som jag märkt av någonsin i samhället, inte bland mina vänner heller med övervikt. Ändå så skriver jag inte att överviktiga inte har det svårt, däremot så får överviktiga skriva att smala inte har det svårt av någon anledning.

Jag kommer aldrig att hålla med om att hur någon ser ut per automatik visar hur den upplever samhället. Det är fruktansvärt dåligt att förringa folks upplevelser vad gäller hur dom upplever samhället. Alla tjocka upplever inte problemen i samhället, precis som alla smala inte upplever problemen.

Det är just sådana här kommentarer hon får höra. Ofta. Jag förstår att det tär på självkänslan

Jag förstår inte att folk inte bara kan få vara ifred. Oavsett vikt. Vad ger andra rätten att utvärdera eller diagnosticera andras kroppar egentligen?

Japp, så var det för mig också när jag hade ett lågt BMI. Jag mådde skitdåligt av att höra kommentarer om hur det inte var naturligt osv. jag mår fortfarande dåligt över det idag, men det är ju helt okej att säga sådant, så jag får fortsätta att må dåligt. Jag har aldrig varit ätstörd, men jag tycker fortfarande att jag är sjukt ful och ser äcklig ut.

Håller inte alls med om att smala har det så alltid. Tycker det är väldigt mycket fel i det du tror smala har lätt för att få i livet. Det är så mycket fel i all den texten så det är löjligt. Just pga av vikten så antas många vara sjuka, många får bevisa att dom inte har ätstörningar osv. Är verkligen inte vanligt att folk tror man är naturligt smal.
och igen, vet du vad strukturer är?

Fast det är inte samma sak som att problemen inte finns på strukturell nivå. Du pratar om personliga upplevelser, alla andra pratar om strukturer.
Jag har inte skrivit någonstans att problemet inte finns, jag har skrivit att det är många som upplever liknande även som smala. Problemet är inte så låst till tjockisar, det är liksom bredare, det är få som duger som den är.

Jag har inte skrivit någonstans att problemet inte finns, jag har skrivit att det är många som upplever liknande även som smala. Problemet är inte så låst till tjockisar, det är liksom bredare, det är få som duger som den är.

Ja, folk har en otäck förmåga att kommentera och klanka ner på andras kroppar, ofta förtäckt som "välvillighet". Men, faktum kvarstår att smala personer, generellt, inte får hat på samma sätt som tjocka. Dina upplevelser ändrar inte på den strukturen.

Ja, folk har en otäck förmåga att kommentera och klanka ner på andras kroppar, ofta förtäckt som "välvillighet". Men, faktum kvarstår att smala personer, generellt, inte får hat på samma sätt som tjocka. Dina upplevelser ändrar inte på den strukturen.
Men det är inte bara mina upplevelser, mina är bara exempel på hur smala kan ha det. Det finns massor av andra som är smala som har samma upplevelser som jag har. Dock så lyssnar sällan folk på vad smala har att säga om det då det bara antas att dom mår bra över sina kroppar och att folk inte har någonting att säga om deras kroppar.

Jag tycker att det är himla tråkigt med kroppshets. Oavsett storlek på personen. Men jag instämmer såklart att tjocka är utsatta på ett strukturellt sätt. Jag skulle bara önska att alla kunde vara lite mer trevliga istället för att sprida hat och hets.

Jag tycker att det är himla tråkigt med kroppshets. Oavsett storlek på personen. Men jag instämmer såklart att tjocka är utsatta på ett strukturellt sätt. Jag skulle bara önska att alla kunde vara lite mer trevliga istället för att sprida hat och hets.

Ja, hat är ju verkligen skit. Men jag tycker folk kan sluta kommentera andras kroppar öht. Flera saker har jag tyckt varit skitjobbiga och hatat min kropp för efter kommentarer som folk bara slängt ur sig i vanliga konversationer. Det var varken hat eller hets inblandat men bara själva påpekandet kan leda till mycket ångest under lång tid för en person.

Ja, hat är ju verkligen skit. Men jag tycker folk kan sluta kommentera andras kroppar öht. Flera saker har jag tyckt varit skitjobbiga och hatat min kropp för efter kommentarer som folk bara slängt ur sig i vanliga konversationer. Det var varken hat eller hets inblandat men bara själva påpekandet kan leda till mycket ångest under lång tid för en person.

Instämmer till 100%.

Och dom smala som upplever det systematiskt då? Dom får räknas inte för dom är smala och ska bara vara glada och därför är det bättre att faktiskt inse att smala verkligen heller inte har det lätt.

Jag hade inte skrivit något om det inte var så att jag faktiskt pratar med andra som är smala också, som ser liknande ut som mig.

Kroppshetsen är individbaserad. Alla kan uppleva kroppshets oavsett utseende. Och det är ens egen kroppshets som gör en sjuk, inte samhället.

Hade du varit tjock så hade du fått uttrycka din upplevelse av hur folk behandlar dig i samhället och dina problem, galet att bara en viss typ av människor får ha en åsikt.

Allas erfarenheter bör lyssnas på. Ingen som jag känner som är överviktig, alltså riktigt överviktig har blivit nekad jobb, två av mina smala vänner har nekats jobb enbart pga hur dom ser ut. Allas upplevelser är ju individbaserade.

Nu blir det jättesvårt att föra den här diskussionen eftersom du inte alls verkar ha förstått vad strukturella förtryck innebär och hur de påverkar samhället i stort.

Det är klart att du får kommentarer om du bryter mot normen, (och det är såklart jättehemskt, ingen ska ju behöva få kommentarer om sin kropp) men det handlar fortfarande inte om strukturella förtryck. Det är två helt olika saker.

Självklart drabbas vi alla som individer av kroppshetsen i samhället, det är ju som med alla andra skadliga normer - men jag håller inte alls med om att det är ens egna kroppshets som gör en sjuk! Var tror du egentligen kroppshets kommer ifrån?

Nej, allas erfarenheter bör inte lyssnas på - det är helt ointressant om du känner överviktiga människor som aldrig blivit nekade jobb pga sin vikt (hur du nu kan veta det) när det finns forskning som säger att överviktiga de facto diskrimineras på arbetsmarknaden. Hur kan du ens tro det? Du verkar ha en slags uppfattning om att det bara är individers personliga erfarenheter som räknas och att samhällsstrukturer överhuvudtaget inte existerar. Du måste förstå att det inte går att säga någonting om hur samhället ser ut enbart baserat på dina egna personliga erfarenheter och genom att utgå från personer i din umgängeskrets.

@Grazing Men förstår du verkligen inte strukturgrejen eller har du bara bitit dig fast för att det annars känns som ett nederlag? Jag förstår vad du menar men du verkar vägra förstå vad andra menar.
Jo jag förstår precis vad andra menar. Jag kommer ändå tycka att det är fel att påstå att smala aldrig drabbas och att det faktiskt inte är ett stort problem även bland smala den här kroppshetsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat