Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Det kanske inte behövs?

Jag ska till en ny doktor idag, har ingen aning om vem det är. Jag vet inte vad vederbörande kommer att säga. Han/hon/den kanske har en ny behandling att föreslå. Eller så kommer även denna läkare att göra mig besviken.

Det är verkligen MYCKET smidigare än

Jag ska till en ny doktor idag, har ingen aning om vem det är. Jag vet inte vad hen kommer att säga. Hen kanske har en ny behandling att föreslå. Eller så kommer även hen att göra mig besviken.

Eller hur? ;)

Eller
"jag ska till doktorn idag, en jag aldrig träffat (fast för det mesta blir ju patienterna upplysta om läkarens namn i samband med att man får tiden, så exemplet är inte riktigt relevant även om det ibland kan vara svårt att avgöra könet om läkaren har ett namn av annat språkligt ursprung). Jag vet inte vad dom kommer att dära (vanligt sätt att uttrycka sig även om det inte är språkligt korrekt). Dom kanske har en ny behandling att föreslå. Eller så blir jag besviken igen"

Språkligt flytande, vanligt uttryckssätt om än inte fullt språkligt korrekt, behöver inte "hen".

Eller
"jag ska till doktorn idag, en jag aldrig träffat (fast för det mesta blir ju patienterna upplysta om läkarens namn i samband med att man får tiden, så exemplet är inte riktigt relevant även om det ibland kan vara svårt att avgöra könet om läkaren har ett namn av annat språkligt ursprung). Jag vet inte vad dom kommer att dära (vanligt sätt att uttrycka sig även om det inte är språkligt korrekt). Dom kanske har en ny behandling att föreslå. Eller så blir jag besviken igen"

Språkligt flytande, vanligt uttryckssätt om än inte fullt språkligt korrekt, behöver inte "hen".
Det var nog det minst språkligt flytande jag sett på temat, får jag säga. I engelskan använder man they när könet är okänt. I svenskan gör man det inte.

Folk som inte kan skilja på risk och chans. Blir tokig! :devil:

Det är ju en ganska stor skillnad på "risken att bli gravid" och "chansen att bli gravid" t.ex. Känns som att var och varannan människa idag blandar ihop risk och chans. Jag försöker febrilt att få folk i min omgivning att börja använda "sannolikhet" i stället, men det går sådär..

Edit: Läste tråden och såg att det inte bara var jag.. :angel:

Kan inte annat än att hålla med :)

Vad är det du vill med det svaret?
OM jag hade varit i det sällskapet, är det något fel med att använda personens NAMN i fråga, inte sjutton sitter man i ett sällskap och pratar om andra som sitter i sällskapet som han/hon, man använder namn. Sen om det är annorlunda i andras sällskap, det må så vara.
Sitter man i ett sällskap kommer det inte sällan ett läge då man refererar till någon annan i rummet som hon eller han. Och för Wingates kompis är det viktigt att bli kallad hen. Du skulle alltså inte klara det? Det är så viktigt för att dig att inte använda tre små jävla bokstäver - eller rättare sagt, EN enda liten vokal - som handlar om en annan persons hela identitet att du bara MÅSTE använda hens namn istället, för att DITT välmående i situationen är viktigare än hens LIVSvälmående?

Du får ursäkta men jag får bryta här, jag behöver gå och ta en kopp starkt kaffe.

Jag har inga problem med att kalla den personen för hen :)

MEN jag vidhåller att i text skriva "hen" när en persons kön är känt och personen i fråga identifierar sig med sitt biologiska kön inte är vackert eller ger en smidig text. Det är min åsikt och jag tänker fortsätta formulera mig som jag blivit lärd, givetvis fortfarande med undantag (även i text) om personen uttryckligen vill bli benämnd som "hen". Den respekten ger jag den personen men jag förväntar mig samma respekt för mina åsikter tillbaka. Jag personligen skulle inte uppskatta att bli benämnd som "hen".

Att det från många på båda sidorna av "hen-debatten" gått lite religion i det hela känns väldigt absurt. Det är bara ett ord, jag kan leva med att använda det och se andra använda det. Jag väljer nog att bli upprörd över lite allvarligare saker.
Jamen precis.

Hen använder jag som ett komplement till hon eller han. Alltså finns i min värld han, hon och hen.

Det finns situationer när jag tycker att det är onödigt eller olämpligt att fastställa könet när jag pratar om en person. Situationer där det tex är helt ovidkommande fakta. Då är hen alldeles utmärkt.

Mycket väsen för lite ull...

Sitter man i ett sällskap kommer det inte sällan ett läge då man refererar till någon annan i rummet som hon eller han. Och för Wingates kompis är det viktigt att bli kallad hen. Du skulle alltså inte klara det? Det är så viktigt för att dig att inte använda tre små jävla bokstäver - eller rättare sagt, en EN enda liten vokal - som handlar om en annan persons hela identitet att du bara MÅSTE använda hens namn istället, för att DITT välmående i situationen är viktigare än hens LIVSvälmående?

Du får ursäkta men jag får bryta här, jag behöver gå och ta en kopp starkt kaffe.
Den dagen, den sorgen.

OM jag hade varit i det sällskapet, är det något fel med att använda personens NAMN i fråga, inte sjutton sitter man i ett sällskap och pratar om andra som sitter i sällskapet som han/hon, man använder namn. Sen om det är annorlunda i andras sällskap, det må så vara.
Så du säger alltså aldrig hon/han om folk heller då? De blir ju jättekonstigt samtal om man ska säga personens namn hela tiden.
"var är mandalaki? - Mandalaki blir sen för Mandalakis buss kom inte när den skulle" (lånar dig @mandalaki hoppas det är ok)

Så du säger alltså aldrig hon/han om folk heller då? De blir ju jättekonstigt samtal om man ska säga personens namn hela tiden.
"var är mandalaki? - Mandalaki blir sen för Mandalakis buss kom inte när den skulle" (lånar dig @mandalaki hoppas det är ok)
Jag finner det komiskt att ni verkar reagera så kraftigt för att jag har en avvikande åsikt och synsätt, intressant. :)

- Godmorgon [kollega], har du träffat [x]? Hen ska börja på din avdelning idag, du kan väl visa henom runt och se till att hen känner sig välkommen?
- Nä, det är för svårt för mig när det är en sån där sak, den får klara sig själv.

Jag finner det komiskt att ni verkar reagera så kraftigt för att jag har en avvikande åsikt och synsätt, intressant. :)
Jag reagerar för att jag tycker att det är en sådan hänsynslös inställning att man inte kan tänka sig att använda ett annat pronomen än hon/han när det finns människor som inte identifierar sig som de två.

Dessutom tycker jag det är underligt att man så helhjärtat vägrar följa med i språkets utveckling.

Jag tycker det är viktigt att visa respekt mot människor som har en "annan" könstillhörighet än han/hon
Varför inte vara lite tillmötesgående och visa den respekten?
Om fler började använda ordet hen så tror jag att man underlättar tillvaron för väldigt många människor med att visa acceptans.

(kom att tänka på...det är inte jag eller någon annan som ska "acceptera" andras sexualitet, Det är var människas rättighet att vara den hen är och bli kallad för vad hen vill)

(ser nu att stavningskontrollen inte accepterar hen Konstigt är det fler som har det så på sin dator? ?

Jag skulle respektera om någon vill bli kallad för något. Helst skulle jag kalla vid namn. Men jag har svårt att förstå varför man anser att "den" är respektlöst medan "hen" som också definieras som en könslös/könsflytande individ, inte kan kallas den. Det har ju precis samma syfte....att göra personen könslös.
Anledningen till att vi troligtvis tycker att "den" är oartigt är just att man blir könslös.

Anledningen till att "den" är oartigt har ingenting med könslöshet att göra. "Den" är oartigt eftersom det degraderar den man pratar om till något annat än en människa.

"Jag fick ett mejl från en Kim idag angående bilen"
"Okej, vad skrev den?"

Inte helt lyckat eller hur? Och ja, man kan skriva om meningen så man slipper använda han/hon/hen/det över huvud taget men det är inte det som är min poäng. Min poäng är att i den där meningen hade han/hon/hen passat men "det" gör det verkligen inte..

Jag reagerar för att jag tycker att det är en sådan hänsynslös inställning att man inte kan tänka sig att använda ett annat pronomen än hon/han när det finns människor som inte identifierar sig som de två.

Dessutom tycker jag det är underligt att man så helhjärtat vägrar följa med i språkets utveckling.
Det är din åsikt och den kommer inte få mig att ändra min åsikt oavsett. :laugh:

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar