Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Det finns en underbar annan mening av ett ord i min bys dialekt (finns säkert på andra ställen också) och det är händig. Normalt är det ju ett positivt ord, man är händig med praktiska saker tex.

I min kära lilla ankdamm Svärdsjö betyder det att man inte är riktigt som man ska i huvudet :D tex "Han e' lite händun han" :rofl: Det har gjort att jag än i dag har svårt att använda händig i någon annan betydelse även fast jag mycket väl vet vad de flesta andra menar med det :p

Nåja, det tycker jag är extremt naivt - men jag kan hålla med om att det är en bra målsättning. :)

KL.
Någon som kan förklara detta för mig?

O_o
gammaldags-vetemjol-1800g.jpg

Faktiskt, det som får mig att rasa när det gäller den där förpackningen är att de :devil: bantat mängden till 1,8 kg (alltså, är det inte någon form av lag på att ett pursvenskt mjölpaket är antingen ett eller två kg?!) för jag ger mig den på att priset inte är lägre :rage:

:p :rofl:

Faktiskt, det som får mig att rasa när det gäller den där förpackningen är att de :devil: bantat mängden till 1,8 kg (alltså, är det inte någon form av lag på att ett pursvenskt mjölpaket är antingen ett eller två kg?!) för jag ger mig den på att priset inte är lägre :rage::p :rofl:

Fast det blir ju lättare att bära hem, och retlighet pga priset är det samma väger ju inte så mycket...:p

Har dock för mig att precis som med socker "förädlas" och packas det i Danmark numera.

Folk som inte kan skilja på risk och chans. Blir tokig! :devil:

Det är ju en ganska stor skillnad på "risken att bli gravid" och "chansen att bli gravid" t.ex. Känns som att var och varannan människa idag blandar ihop risk och chans. Jag försöker febrilt att få folk i min omgivning att börja använda "sannolikhet" i stället, men det går sådär..

Edit: Läste tråden och såg att det inte bara var jag.. :angel:

Jag också. Med emfas.

Det absolut värsta är de som använder det när de pratar om en viss person och det är känt vilket kön personen i fråga har (och det inte är i något sammanhang man försöker hålla personen anonym). Det är så idiotiskt.

Jag har varit nära att säga upp min prenumeration på min älskade dagstidning bara på grund av det nya bruket av, ja det onämnbara ordet.

Men jag överlevde att de började skriva "la" istället för "lade"; så jag lär väl snällt betala min prenumeration även fortsättningsvis...

Tomma hot är inte min grej, så tidningen får stå mig bi ett tag till. :angel:

Jag har nu läst hela tråden och funderat ett extra varv och även om det finns många intressanta inlägg så är det faktiskt bara följande saker som jag direkt kan säga att jag stör mig på.

- Hur en del uttalar "Schweiz". Möjligtvis kan det ha något att göra med sammanhangen där jag ofta hör ordet uttalas; man kanske har varit där på skidsemester (lär dig uttala stället du åker till!!!) eller så är det någon finansmänniska som vill säga något smart om typ banksystemet där (vem gav dig förtroendet att hantera pengar??) eller så är det en nyhetsuppläsare.

- "Missförstå mig rätt". Bara sluta.

- Personer inom restaurangbranschen som säger eller skriver "Chevré".
På Burger King säger de: "FRAPPE", för Café Frappé (den kalla mjölk/kaffe/choklad-drycken).

Jag fattade ingenting. Frappe är något heeelt annat än Frappé.

:cautious:

Ikväll kollade dottern och jag på Idol på TV, audition. Och då stötte jag på ett annat gammalt irritationsmoment: Dom frågar vad personen tänker sjunga och får svaret, -"Jag ska sjunga (t.ex.) xxx med Michael Jackson!"

MED??? 99,99% säger "med", när det ska vara AV!!! Eller tänker dom sjunga duett?? Eller mima till en inspelning?? :eek::banghead::arghh:

Ah, nu vet jag något som betyder en sak men används på ett felaktigt sätt.

Ironisk.

Ironi är inte samma sak som saraksm men de flesta avnäder ironi på samma sätt.

Ironi är när man t.ex tyckier om när allt går snabbt men själv är man långsam. Man kan se ironin i det.

Men om någon säger, med sarkasm "jo, jag älskar lever" så är man inte ironisk, man är sakastisk.

Vad gör orden mer användbara för att man flyttar på l? :arghh:

Ja, läker gör jag mig själv skyldig till. :D
(Fast inte säger jag "läker" jag säger "läk" som i "hä läk". Möjligen "n läk". Inte vet jag varför ni andra tycker det smakar så gott, vi är ju åtminstone optimistiska när det gäller att det ska sluta läcka. :p
Inte böjer jag... Men vafanken. Jag kommer inte ihåg vad det är, men jag låter bli att ändra något för plural. Jaja, nånting är det som ni andra - kultursvaga! :D - kan reta er på.)

Och jag hatar tvåpunktare... :cautious:

:laugh:

Angående punkter så ska det vara ett mellanslag mellan sista ordet och de tre punkterna. Undantag är om man bara skriver ett halvt ord som liksom dör ut, då ska punkterna komma direkt utan mellanslag.

Folk som inte kan skilja på risk och chans. Blir tokig! :devil:

Det är ju en ganska stor skillnad på "risken att bli gravid" och "chansen att bli gravid" t.ex. Känns som att var och varannan människa idag blandar ihop risk och chans. Jag försöker febrilt att få folk i min omgivning att börja använda "sannolikhet" i stället, men det går sådär..

Edit: Läste tråden och såg att det inte bara var jag.. :angel:

Kan inte rå på att jag irriteras av att lärarna inte tar tag i detta, då otyget finna rotat hos barn redan i låg- och mellanstadiet

@RedHyuuga alltså, jag har en polare som ser sig som ickebinär och vill att man ska använda pronomet hen om man pratar om hen - vad skulle du använda istället menar du?

Jag tycker det är rent ut sagt oförskämt att förutsätta att alla passar in under hon/han och att isf avhumanisera personen med att säga den.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar