Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Även i Ryssland förekommer det fel, den här toan vill inte jag gå på i alla fall. :rofl:
11855809_1041815959182583_6926430620953243237_n.jpg

Nejmen så otroligt originellt!

Tänker du "lada" när du hör barn eller "prutt" när du hör fart också? Det måste skapa väldigt många missförstånd i kommunikationen att blanda ihop språk på det sättet. Jobbigt!

Barn på engelska - lada.
Så bara för att man förknippar ett ord med ett på engelska så måste man per automatik göra så med alla andra ord? Intressant. :angel:

När vi ändå är inne på att störa sig på när folk skriver flera punkter och liknande (även om det nu inte direkt hör till uttryck som används fel) så måste jag säga att jag stör mig mer på folk som skriver skiljetecken med mellanslag framför och helst då också dubbla skiljetecken så jag verkligen får kramp. Jag har en vän samt en chef som skriver så och det ser ju inte klokt ut.
"Nu äntligen är det semester !!"
"Kan du jobba på tisdag ??"
"Tack .."

Värst var när chefen (jag jobbar i butik) skulle sälja ut några drickor med kort datum. Han skrev såhär:

BON AQUA !
OBS !! kort datum !! OBS !!
Olika smaker .

Sen ställde han korgen med skylt och drickor framför nästan på mig i kassan och jag fick kli i benen och fick stå och glo i taket tills han åkte och jag kunde skriva en ny, läslig skylt.

@HotrodKitten

Jag blir irriterad på när min mobil sätter mellanslag mellan två utropstecken eller frågetecken efter ett ord. Jag menar att man i sällsynta fall vill sätta två, eller ett av varje.

Ex.vis: WTF? !

Jätteirriterande tycker jag.

Men alltså det där! Att skriva med två punkter. Varför gör du det? Har sett fler som gör det.

Dålig vana antar jag, jag har inget bra svar på det faktiskt.. det började i gymnasiet tror jag, en punkt blir liksom "här är det slut" punkt! Tre punkter tycker jag är för mycket.. :p två punkter väntar liksom på en fortsättning.. hahaha vad flummigt svar.. xD

Det är halländska, tror jag?

Jag är så skånsk man kan bli! ;)

Nej inte alls. Däremot kan man ju börja fundera på varför just hen är det enda ord man hänger upp sig på. DET tycker jag är intressant.
För att jag inte tycker att det behövs, det fanns ett bra ord innan, men nej det dög inte så då måste det hittas på ett nytt. Så nej, jag kommer ALDRIG gilla det svenska ordet hen, därför är det höna för mig. :devil:

Nej inte alls. Däremot kan man ju börja fundera på varför just hen är det enda ord man hänger upp sig på. DET tycker jag är intressant.

Och jag förstår inte varför det är så laddat att vara emot "hen" i den idag vanligaste betydelsen. SAOL har accepterat det och jag medger givetvis att det är korrekt att använda det.

Lik förbannat tycker jag det är fult och det finns sätt att formulera sig så att det inte behövs. Det är min personliga uppfattning som jag inbillar mig att jag har rätt att ha. Det är inte det enda ordet jag helst inte använder och det är ju inte så att jag rasar a la Aftonbladetrubriker när jag ser det. Jag kopplar det heller inte till engelska utan till betydelsen bryne.

Något som jag stöööör ihjäl mig på är när sambon använder chans istället för risk. Jag vet inte hur många gånger jag påpekat för honom att det blir helt galet när han säger chans när man pratar om något tråkigt. "Det är ganska stor chans att han dör" - VILL DU ATT HAN SKA DÖ??

Jag skyller på engelskan i detta fallet. Plus att jag flera gånger i översättningar av filmer sett det användas fel också.

Dumpa. :devil:

Och jag förstår inte varför det är så laddat att vara emot "hen" i den idag vanligaste betydelsen. SAOL har accepterat det och jag medger givetvis att det är korrekt att använda det.

Lik förbannat tycker jag det är fult och det finns sätt att formulera sig så att det inte behövs. Det är min personliga uppfattning som jag inbillar mig att jag har rätt att ha. Det är inte det enda ordet jag helst inte använder och det är ju inte så att jag rasar a la Aftonbladetrubriker när jag ser det. Jag kopplar det heller inte till engelska utan till betydelsen bryne.

Ja, men gör det då? Det finns ingen lag som säger att man måste använda hen som pronomen. Självklart har du rätt till din personliga uppfattning, jag kan inte se hur någon uttryckt motsatsen. Däremot vidhåller jag att det är intressant att just hen, med tydliga kopplingar till könsneutralitet och den feministiska rörelsen, möts av förlöjliganden ("det betyder ju höna höhöhö") och ilska ("min son är ingen jävla hen, pojkar ska få vara pojkar" osv osv). Fundera på hur många andra nyord som möts av samma sak.

Det är nog dags att någon väger emot: jag älskar hen! :D

Det är som ett nytt verktyg i lådan för mig, och det är aldrig fel. Jag begriper verkligen inte vad folk kan ha emot det faktiskt. O_o :laugh:

Jag älskar också hen
Jag tycker det är skitbra att kunna referera till människor utan att behöva nämna deras kön
Varför ska könet alltid behöva framkomma?
Det bästa är nog att unga idag växer upp utan stereotypa könsroller, det borde var målet för jämlikhet för alla

Något som jag stöööör ihjäl mig på är när sambon använder chans istället för risk. Jag vet inte hur många gånger jag påpekat för honom att det blir helt galet när han säger chans när man pratar om något tråkigt. "Det är ganska stor chans att han dör" - VILL DU ATT HAN SKA DÖ??

Jag skyller på engelskan i detta fallet. Plus att jag flera gånger i översättningar av filmer sett det användas fel också.

Nyhämtat från Facebook: "Det är nog stor chans för vattenskador där" (om ett till synes övergivet hus). Ja, och har det nu ändå inte blivit några vattenskador, så ska du se att det går lätt att ordna. (Om det nu var det som hen önskade.) :devil: :devil: :devil:

Ja, men gör det då? Det finns ingen lag som säger att man måste använda hen som pronomen. Självklart har du rätt till din personliga uppfattning, jag kan inte se hur någon uttryckt motsatsen. Däremot vidhåller jag att det är intressant att just hen, med tydliga kopplingar till könsneutralitet och den feministiska rörelsen, möts av förlöjliganden ("det betyder ju höna höhöhö") och ilska ("min son är ingen jävla hen, pojkar ska få vara pojkar" osv osv). Fundera på hur många andra nyord som möts av samma sak.

Det där var ju inte speciellt trevligt :crazy:

Mig veterligt uttryckte jag inget löje över de som använder "hen" utan enbart att jag inte tycker det är vackert och därför personligen inte använder det.

Det där var ju inte speciellt trevligt :crazy:

Mig veterligt uttryckte jag inget löje över de som använder "hen" utan enbart att jag inte tycker det är vackert och därför personligen inte använder det.
Nu missförstår du mig. Jag menar att du är i din fulla rätt att inte använda hen. Det är naturligtvis inget konstigt med det.

Sedan går jag vidare till att diskutera (OBS generellt) vilken typ av motstånd hen har mötts av, både här på Buke (där höna-invändningen verkar vanligast förekommande) och i övriga samhället. Och jag fortsätter vidhålla att jag tycker det är intressant. Inget av detta är alltså riktat mot dig personligen!

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar