Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Typ som: "cyklen och sadlen"..? Väldigt användbara ord ^^ Men skriver ju inte ut det så.. :)

Det är halländska, tror jag?

Och ja, jag gillar att skriva med 2 punkter när jag inte måste vara ordentlig.. :p

Fult. Men inte i närheten så fult som ,,,,, Jag får akut diarré, får gå och byta byxor. Här på buke finns en som gör det. Och en av mina facebookvänner gör det. Jag förstår inte tanken, det existerar ju inte, hur kom man på det?

Det är nog dags att någon väger emot: jag älskar hen! :D

Det är som ett nytt verktyg i lådan för mig, och det är aldrig fel. Jag begriper verkligen inte vad folk kan ha emot det faktiskt. O_o :laugh:

Moi aussi. Otroligt användbart. Älskar att SAOL har med det, förenklar skriven text oerhört mycket.

I somras läste jag rena hyllningsartikeln till ordet i en brittisk tidning, minns bara inte vilken. Skön replik till de trångsynta svenskar som bara inte förstooood hur man skulle kunna skilja det från höna.

Ohhh, don´t get me started, liksom. Finns det ens något bra med det ordet? Det finns ju ett motsvarande ord som ska användas "den"......varför inte använda det?

Speciellt tycker jag det gått för långt när journalister använder det ordet. De ska väl vara utbildade nog att kunna använda "den".

Nu har jag för mig att det är ett SAOL-accepterat ord men hur det ens kom in i svenskan som något man ansåg att man behöver eller vill använda, är en gåta för mig.
Ordet behövs. Därför finns det!
Skulle inget behov finnas skulle det dö snabbt som ögat.

Och nej, det är inte utbytbart mot den. DÅ skulle det bli konstigt.

Sorry men nog är det larvigt att klaga på journalisters utbildning om de väljer att använda ett vanligt ord som till och med finns i SAOL?

Ordet behövs. Därför finns det!
Skulle inget behov finnas skulle det dö snabbt som ögat.

Och nej, det är inte utbytbart mot den. DÅ skulle det bli konstigt.

Sorry men nog är det larvigt att klaga på journalisters utbildning om de väljer att använda ett vanligt ord som till och med finns i SAOL?

Men vi har ju klarat oss med den, vederbörande o.s.v i flera århundraden. Varför måste det vara ett till?
Jag är till hälften för språkutveckling men samtidigt så sitter vi ju här och ondgör oss över vad folk TROR saker betyder för att de nya inte fått lära sig i skolan/hemma.

Kan det inte vara så att folk inte behärskar det svenska språket och inte vet att det finns könsneutrala ord och gör nya..........som är fula dessutom?

Men vi har ju klarat oss med den, vederbörande o.s.v i flera århundraden. Varför måste det vara ett till?
Jag är till hälften för språkutveckling men samtidigt så sitter vi ju här och ondgör oss över vad folk TROR saker betyder för att de nya inte fått lära sig i skolan/hemma.

Kan det inte vara så att folk inte behärskar det svenska språket och inte vet att det finns könsneutrala ord och gör nya..........som är fula dessutom?
Jag håller med. Avskyr ordet hen.
Skriver jag privat så skriver jag h*n istället. Är det något mer officiellt så funkar alltid personen, 22-åringen, cyklisten osv osv istället.

Jag var ganska neutral till "hen" till en början eller kanske till och med skeptisk. Men eftersom så många blir så skogstokigt arga över ordet, så har jag övergått till att gilla det. Jag ser gärna till att flika in det lite extra till personer som jag vet triggas kraftigt av det. /Med vänlig hälsning, Språksadisten

Jag tillhör dem som tycker att ordet är smått genialt.

Att det sedan är en ren försvenskning av ett grannlands könsneutrala pronomen är väl bara ett plus. För den som inte vet så finns inte hon resp han på finska. Det heter hän.

Åh, något att reta mig på! :D

Dyslektiker och någon som inte lärt sig stava ordentligt är inte samma sak, man kan inte bli dyslektisk av eventuell dålig undervisning.

Dyslektiker och någon som inte lärt sig stava ordentligt är inte samma sak, man kan inte bli dyslektisk av eventuell dålig undervisning.[/QUOTE]
Jag vet att kvarts-analfabet (eller vad man nu blir när man varken lär sig grammatik, stavning eller korrekt språk i övrigt i skolan) inte är detsamma som dyslektiker, det var därför jag skrev skapar inom citationstecken (vilket kanske inte är helt korrekt användning, men vanligt förekommande). Däremot så kan man bli ganska handikappad av bristande utbildning, och dyslexin blir definitivt inte bättre.
/mamman som har dyslektiker i familjen/släkten och har sett vilken betydelse dålig/bra skolundervisning kan ha framförallt för dyslektiker

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar