Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Typ som: "cyklen och sadlen"..? Väldigt användbara ord ^^ Men skriver ju inte ut det så.. :)

Det jag störde mig på när jag pluggade i Norrland var de som sa "läker" när det läckte.. "slangen läker, fixa det" Nej! Ett sår läker, en slang läcker! Och "aitomatiskt" istället för automatiskt.. :meh:

I gymnasiet (djurvård) hade vi en tant som berättade om bla raskatter, utställningar osv, och hennes katt var minsann "rikschampinjon".. :D Japp, mycket vacker svamp du har där! ;)

Och ja, jag gillar att skriva med 2 punkter när jag inte måste vara ordentlig.. :p

Men alltså det där! Att skriva med två punkter. Varför gör du det? Har sett fler som gör det.

Begåvningsreserven. Som jag stör mig på att folk använder det som "han tillhör ju begåvningsreserven" när någon sagt något urbota korkat.

Fast de gånger jag hör begreppet, säger folk "...tillhör ju inte direkt begåvningsreserven"
Hrm.
för mig är det ett uttryck. Jag hör vad du säger men förstår inte hur du menar

Jag hör vad du säger, är i mitt liv en förkortning av uttrycket.

För mig är innehållet "jag hör vad du säger men håller inte med och gör därför som jag tänkt trots din invändning"

Jag också. Med emfas.

Det absolut värsta är de som använder det när de pratar om en viss person och det är känt vilket kön personen i fråga har (och det inte är i något sammanhang man försöker hålla personen anonym). Det är så idiotiskt.

Jag kan se vettigt bruk (motvilligt) i exempelvis lagtexter.
Men i dagligt tal finns det i min tillvaro sällan behov av att hålla en persons kön okänt.
Det har väl ingen betydelse heller att "skylta med" men att aktivt välja att dölja könet är oftast onödigt.

För mig blir det fel fokus i debatten när man skapar ett ord som sällan eller aldrig behövs. Man problematiserar där det inte behöver problematiseras.

Erkänner förresten synden/dygden att vara språkpolis de luxe.
Hittar ständigt fel i texter.
Hur folk skriver på ett forum må störa ögat men är många gånger ursäktat (även om jag inte kan begripa, i de/dem-diskussionen, varför man inte väljer "dom" som visserligen ser fult ut men åtminstone är korrekt, eller har man verkligen så liten koll att man inte ens inser att man inte förstår skillnaden, för att inte tala om "vart ska man bo?" (mitt inre svar blir förstås "till Karlstad" eller annan valfri ort, störande) eftersom alla människor inte måste behärska grammatik eller stavning.
Det stör mig enormt när tidningar publicerar grova språkliga fel, eller när arbetsgivaren skickar ut en flashig broschyr om ett nybygge - men inte kan se till att texten är ens nöjaktigt korrekt.

Jag också, har aldrig hört det i något annat sammanhang. Ett fint sätt att säga att någon inte verkar så smart.

Jag tycker inte att det är ett finns sätt, jag tycker att det är grovt.

En frågar: det finns just nu en tråd (och annonser) om avkommor efter en hingst som tycks heta Ampére, dvs uttalas: ampeere. Heter hingsten så eller är det felstavat, dvs hästen heter Ampère (ampäär)? Känslighet för accenters lutning slogs in i mitt huvud under barndomens franskundervisning och det tycks inte finnas någon allergimedicin som hjälper. Får lätt ett anfall varje gång jag ser det.

Jag tycker inte att det är ett finns sätt, jag tycker att det är grovt.

En frågar: det finns just nu en tråd (och annonser) om avkommor efter en hingst som tycks heta Ampére, dvs uttalas: ampeere. Heter hingsten så eller är det felstavat, dvs hästen heter Ampère (ampäär)? Känslighet för accenters lutning slogs in i mitt huvud under barndomens franskundervisning och det tycks inte finnas någon allergimedicin som hjälper. Får lätt ett anfall varje gång jag ser det.

Antar att du menar fint sätt.

Ampére 1225 är från Holland, vet inte hur det uttalas där. Det är också ett sätt att skilja honom från Ampere 859 (SWB).

Jag har inga problem med att ha överseende med språkfel när det märks att personen som skrivit är dyslektiker. Men när min partner som är dyslektiker hittar fel i texter skrivna av journalister är det något som är gravt fel. Jag tycker faktiskt man kan hålla journalister och skriftställare till en högre standard när det gäller hantering av språket än gemene man. Om inte annat tycker man att de borde ha någon form av korrekturläsning på tidningarna.

Det är också skillnad på rena stavfel a la dyslektiker och fel som ger en helt annan betydelse (där klumpar jag ihop grammatiska fel, avsaknad av förståelse för ordens betydelse och särskrivning).

Vad de gör i skolan idag på grammatikundervisningen tänker jag inte ens kommentera :meh: Undrar om de ens har någon, aritmetiken verkar de ju ha kastat ut med badvattnet :cautious: ;)
Dyslektiker finns ju av olika grad, förutom dem som skolan "skapar" med sin absoluta frånvaro av svenskundervisning ("man lär sig stava så småningom bara man läser mycket" - men om det man läser är felstavat då?)

Numera tycks inte journalister heller behöva kunna skriva (och många skriver som inte är journalister). Dessutom som någon påpekade: korrekturläsare! Skulle behövas på många ställen,

Antar att du menar fint sätt.

Ampére 1225 är från Holland, vet inte hur det uttalas där. Det är också ett sätt att skilja honom från Ampere 859 (SWB).

Aha från Holland - då kan den heta och stavas hur som helst ;)
(tack för rättningen - passade väl bra i den här tråden?)

Dyslektiker finns ju av olika grad, förutom dem som skolan "skapar" med sin absoluta frånvaro av svenskundervisning ("man lär sig stava så småningom bara man läser mycket" - men om det man läser är felstavat då?)

Åh, något att reta mig på! :D

Dyslektiker och någon som inte lärt sig stava ordentligt är inte samma sak, man kan inte bli dyslektisk av eventuell dålig undervisning.

181276664_091a6a22-7430-4dc1-bcf9-b4245f661935.jpg

:devil: :devil:

hm.

Och HEN. Jag hatar hen.

Ohhh, don´t get me started, liksom. Finns det ens något bra med det ordet? Det finns ju ett motsvarande ord som ska användas "den"......varför inte använda det?

Speciellt tycker jag det gått för långt när journalister använder det ordet. De ska väl vara utbildade nog att kunna använda "den".

Nu har jag för mig att det är ett SAOL-accepterat ord men hur det ens kom in i svenskan som något man ansåg att man behöver eller vill använda, är en gåta för mig.

Jag blir så ledsen när man stör sig på dialektala uttal. Jag älskar verkligen dialketer och konstiga uttal.

Däremot kan vi i goda vänners lag retas med varandra. Som med sadelen eller nyckelen, varför säger de inte det som står? Eller de kör den där ".....ja, sådana där man eeeeter".

Ohhh, don´t get me started, liksom. Finns det ens något bra med det ordet? Det finns ju ett motsvarande ord som ska användas "den"......varför inte använda det?

Speciellt tycker jag det gått för långt när journalister använder det ordet. De ska väl vara utbildade nog att kunna använda "den".

Nu har jag för mig att det är ett SAOL-accepterat ord men hur det ens kom in i svenskan som något man ansåg att man behöver eller vill använda, är en gåta för mig.

eller "man" eller "vederbörande".

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar