Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Hahaha, jag vill inte äta de äggen! :laugh:

När det gäller dialekter stör jag mig något enormt på skånska böjningar av typen "nycklen", jag ryyyyyyyyser i hela kroppen! :eek:

Min egen dialekt använder starka verb i stor utsträckning, och det tycker jag är helt rätt (så det så! :D) så jag säger saker som tex "tröck" men jag skriver det inte (förhoppningsvis).

Typ som: "cyklen och sadlen"..? Väldigt användbara ord ^^ Men skriver ju inte ut det så.. :)

Det jag störde mig på när jag pluggade i Norrland var de som sa "läker" när det läckte.. "slangen läker, fixa det" Nej! Ett sår läker, en slang läcker! Och "aitomatiskt" istället för automatiskt.. :meh:

I gymnasiet (djurvård) hade vi en tant som berättade om bla raskatter, utställningar osv, och hennes katt var minsann "rikschampinjon".. :D Japp, mycket vacker svamp du har där! ;)

Och ja, jag gillar att skriva med 2 punkter när jag inte måste vara ordentlig.. :p

Jag kan förstå det. I de norra delarna av Sverige talas sedan långt tillbaka såväl samiska som byfinska (även känt som Gällivarefinska i mina trakter, en dialekt inom meänkieli som är ett av Sveriges minoritetsspråk) vid sidan av svenska. Det är klart att det har en effekt på dialekten såväl som skriftspråket. Dock använder inte vi i norra Sverige vår dialekt särskilt mycket i skrift - inte i jämförelse med exempelvis olika finlandssvenska dialekter. Men jag önskar att vi gjorde, för det är helt underbart att läsa. :love:
Ja, jag är ju själv norrifrån och jobbar mycket med finnar så det känns mest finskt eller samiskt för mig, inte lika norsk eller dansk även om jag har täta kontakter med dem likväl. :D

Typ som: "cyklen och sadlen"..? Väldigt användbara ord ^^ Men skriver ju inte ut det så.. :)

Det jag störde mig på när jag pluggade i Norrland var de som sa "läker" när det läckte.. "slangen läker, fixa det" Nej! Ett sår läker, en slang läcker! Och "aitomatiskt" istället för automatiskt.. :meh:

I gymnasiet (djurvård) hade vi en tant som berättade om bla raskatter, utställningar osv, och hennes katt var minsann "rikschampinjon".. :D Japp, mycket vacker svamp du har där! ;)

Och ja, jag gillar att skria med 2 punkter när jag inte måste vara ordentlig.. :p

Vad gör orden mer användbara för att man flyttar på l? :arghh:

Ja, läker gör jag mig själv skyldig till. :D
(Fast inte säger jag "läker" jag säger "läk" som i "hä läk". Möjligen "n läk". Inte vet jag varför ni andra tycker det smakar så gott, vi är ju åtminstone optimistiska när det gäller att det ska sluta läcka. :p
Inte böjer jag... Men vafanken. Jag kommer inte ihåg vad det är, men jag låter bli att ändra något för plural. Jaja, nånting är det som ni andra - kultursvaga! :D - kan reta er på.)

Och jag hatar tvåpunktare... :cautious:

:laugh:

Vad gör orden mer användbara för att man flyttar på l? :arghh:

Det flyter på bättre när man säger det, det hör du väl!? ;)

Ja, läker gör jag mig själv skyldig till. :D
(Fast inte säger jag "läker" jag säger "läk" som i "hä läk". Möjligen "n läk". Inte vet jag varför ni andra tycker det smakar så gott, vi är ju åtminstone optimistiska när det gäller att det ska sluta läcka. :p

Usch! :yuck:

Och jag hatar tvåpunktare... :cautious:

Bra, då gillar jag det lite mer.. ;) Haha..

Alltså som gävlebo så stör jag mig enormt mycket på det här ljudet (spola fram till 0:28). Mina föräldrar använder det jämt, till allt! Under hela min uppväxt har jag tyckt det var konstigt och när jag blev äldre vägrade jag använda det. Tills typ några veckor tillbaka när jag kom på mig själv med att använda det jag med... :nailbiting::eek::wtf:

Alltså som gävlebo så stör jag mig enormt mycket på det här ljudet (spola fram till 0:28). Mina föräldrar använder det jämt, till allt! Under hela min uppväxt har jag tyckt det var konstigt och när jag blev äldre vägrade jag använda det. Tills typ några veckor tillbaka när jag kom på mig själv med att använda det jag med... :nailbiting::eek::wtf:

Det ljudet stör mig inte ett dugg (och är knappast begränsat bara till Gävle ;)), det är snarare väldigt användbart. Men om jag någonsin hört någon säga "guken" så hade jag... jag vet inte, blivit våldsam tror jag. :laugh:

Det förekommer nog här och där, jag har hört det i mina trakter också - fast jag kan ärligt talat inte minnas om det är på Öland eller i Småland jag har hört det.

På Öland uttalar man för övrigt Pettersson som Pettson och det kan då lätt bli Pittsson...

Men gud, hur kunde jag glömma Pittsson! Det är nämligen precis vad min morbror kallas av alla :rofl:

Hade hunnit bli väldigt många år innan det gick upp för mig att det heter "omständligt" och inte "omständigt". Kommer ihåg att jag vägrade tro på det och ägnade en massa tid på att googla efter bevis på att det var jag som hade rätt. Istället vändes min värld upp och ner och har aldrig blivit densamma igen. :eek:

Rent generellt stör jag mig inte så mycket på om folk skriver fel eller använder uttryck på ett inkorrekt sätt. "Dra alla över en kam" t.ex, VET man inte att det är så det heter och känner till dess egentliga betydelse, så tycker inte jag det är så himla märkligt om man tycker att kant känns som det mest logiska alternativet.

Men även om jag inte stör mig så fnissar jag gärna en hel del i smyg om jag läser något som blir galet. :p

Jag har nu läst hela tråden och funderat ett extra varv och även om det finns många intressanta inlägg så är det faktiskt bara följande saker som jag direkt kan säga att jag stör mig på.

- Hur en del uttalar "Schweiz". Möjligtvis kan det ha något att göra med sammanhangen där jag ofta hör ordet uttalas; man kanske har varit där på skidsemester (lär dig uttala stället du åker till!!!) eller så är det någon finansmänniska som vill säga något smart om typ banksystemet där (vem gav dig förtroendet att hantera pengar??) eller så är det en nyhetsuppläsare.

- "Missförstå mig rätt". Bara sluta.

- Personer inom restaurangbranschen som säger eller skriver "Chevré".

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar