Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Nej jag försöker klicka bort det varje gång telefonen föreslår det, så den har inte lyckats så många gånger. Det var förinställt så vitt jag minns? Den skriver dessutom Jah med stort J. Jag tänkte att det kanske var någon Stockholmsk ungdomsslang :o. När jag var tonåring så sa de bah så jag tänkte att detta kanske var något liknande... Tycker mig ha sett jah användas istället för jag?

Nå schjo. Jag är född och uppvuxen i en by utanför nämnda ort så jag slutar inte att använda "vars", inte ens när jag försöker.

Ska vi fa på tjågga? Ska vi fara (istället för gå/åka) till kiosken? Använder även ordet "Nå?" istället för "hur så", "varför då", "varför inte". Nå är användbart på många vis beroende på hur man betonar vokalen. "Nåå!" säger man till någon som slänger skräp utanför soptunnan. "Nå!" säger man till någon som släpar benen efter sig. "Nåå?" säger man till den den som ringer och berättar att den inte kommer hem till middagen och "Nå?" säger man till den som kom hem sent till middagen men inte förvarnade. "Nånå." betyder i sin tur "Jaja, inget att göra åt!" men "Nånå!" kan betyda "Aja baja". :D

Skicka smuret, stäng durrn och bjurrkris är exempel på Ö som blir U när jag pratar. Jobbade tidigare som vikarie inom barnomsorgen och fick då höra: "Det heter inte SMUUUR, det heter SMÖR!" :angel: (Edit: Bor i södra Sverige nu! ;))

En kompis från Kiruna använder ofta "nå". Jag försöker införliva det i min vokabulär, det är otroligt användbart

Nå schjo. Jag är född och uppvuxen i en by utanför nämnda ort så jag slutar inte att använda "vars", inte ens när jag försöker.

Ska vi fa på tjågga? Ska vi fara (istället för gå/åka) till kiosken? Använder även ordet "Nå?" istället för "hur så", "varför då", "varför inte". Nå är användbart på många vis beroende på hur man betonar vokalen. "Nåå!" säger man till någon som slänger skräp utanför soptunnan. "Nå!" säger man till någon som släpar benen efter sig. "Nåå?" säger man till den den som ringer och berättar att den inte kommer hem till middagen och "Nå?" säger man till den som kom hem sent till middagen men inte förvarnade. "Nånå." betyder i sin tur "Jaja, inget att göra åt!" men "Nånå!" kan betyda "Aja baja". :D

Skicka smuret, stäng durrn och bjurrkris är exempel på Ö som blir U när jag pratar. Jobbade tidigare som vikarie inom barnomsorgen och fick då höra: "Det heter inte SMUUUR, det heter SMÖR!" :angel: (Edit: Bor i södra Sverige nu! ;))
Nej, det är klart att du inte ska ändra din dialekt. Jag tycker det är jättehäftigt när man håller fast vid dialekten och inte försöker sudda ut dialektala uttryck (så länge man kan översätta dem till "svenska" vid behov ;) ). Jag pluggade ihop med en tjej som kom från Värmland ganska nära norska gränsen (tror jag). Hur som helst talade hon väldigt kraftig värmländska (sådär så man fick koncentrera sig ibland för att förstå). Sedan sågs vi inte på flera år och sedan när vi träffades igen talade hon rikssvenska plötsligt. Det stämde inte alls med den person jag hade känt några år tidigare. Det kändes verkligen jättekonstigt O_o

Nej jag försöker klicka bort det varje gång telefonen föreslår det, så den har inte lyckats så många gånger. Det var förinställt så vitt jag minns? Den skriver dessutom Jah med stort J. Jag tänkte att det kanske var någon Stockholmsk ungdomsslang :o. När jag var tonåring så sa de bah så jag tänkte att detta kanske var något liknande... Tycker mig ha sett jah användas istället för jag?
Min iPad vill också säga Jah så jag tror det har nåt med iOS att göra.

På tal om att byta ut Ö mot U, här är det vanligt att byta ut E mot I (resten av listerländskan kan vi kanske lämna utanför :angel: ), tex itt, ikorre, fitt... Jag brukar oftast inte byta ut E mot I men att säga stinka istället för stänka verkar inte gå att vänja mig av med. I skolan hade läraren fullt upp med att lära oss bar, skar, svor, sjönk osv. Enligt henne var det typiskt för Sölvesborgare/listerlänningar att säga bärde, skärde, svärde och sjunkte.

En kompis från Kiruna använder ofta "nå". Jag försöker införliva det i min vokabulär, det är otroligt användbart
Min granne säger "bra nå" om något som är tillräckligt bra. T ex. "hästarna har betat bra nå". Ballt uttryck tycker jag! Han är född upplänning han :) Det ger mig tillåtelse att använda uttrycket jag också eftersom jag också är född upplänning :p

Åh, nu kom jag ihåg att jag läste i en tråd på Buke får någon vecka sedan, och hittade inlägg där författaren förkortade något jättekort ord. Det blev meningar i stil med detta:

"Jag kom hem från jobbet, s så gick jag ut. Vi tog in hästarna och s så blev det kväll."

Vem fan förkortar "sen" (eller vilket ord det nu var).

För att det antagligen heter sedan och inte sen och personen lever kvar i tiden då SMS var begränsade till 160 tecken?

Senast ändrad:
*får inte bort din visslande smiley*

Uttalsvariation. Precis som att Ä kan bli E i vissa ord i mångas uttal kan E bli Ä. Aldrig hört någon som säger chÄf istället för chEf t.ex.? :) (där kan man iofs blanda in det franska ursprunget men jag tror inte att det är det som är anledningen)

Uttalsvariation. ;) Många i Uppland t.ex. uttalar korta Ö som U i t.ex. öppna, fönster, björk etc. Många vill även hävda att det i stockholmskan är vanligt med U istället för Ö, men den senaste språkforskaren som jag lyssnade på som studerat stockholmskan ville inte bekräfta det.

Haha! Jag säger chäf :D

Nå känns för mig finskt eller samiskt. :)

Jag kan förstå det. I de norra delarna av Sverige talas sedan långt tillbaka såväl samiska som byfinska (även känt som Gällivarefinska i mina trakter, en dialekt inom meänkieli som är ett av Sveriges minoritetsspråk) vid sidan av svenska. Det är klart att det har en effekt på dialekten såväl som skriftspråket. Dock använder inte vi i norra Sverige vår dialekt särskilt mycket i skrift - inte i jämförelse med exempelvis olika finlandssvenska dialekter. Men jag önskar att vi gjorde, för det är helt underbart att läsa. :love:

Kan bero på att förr slutade dyslektiker och andra med skrivsvårigheter att skriva när de slutade (grund)skolan. Detta överläts åt författare, journalister och några till som kunde stava. Detta underlättade förstås för dem med svårigheter eftersom det bara var det korrekta som syntes och de fick då större chans att lära sig. Men samtidigt fick ju inte alla göra sin röst hörd. Idag skriver "alla" och även personer som inte kan stava/språket får sina texter spridda och lästa av tusentals. Felstavat eller inte. Det gör det förstås svårare för de som ska lära sig, och utgör underlag för trådar som den här :). Men trots att jag är en språkpolis och dessutom ibland önskar att en del åsikter inte spreds, så tycker jag det är positivt att så många skriver idag. Därmed inte sagt att jag gillar skolans kapitulation på området.:banghead:
Jo tack, det där kan jag hålla med om bara att titta på det skrivna engelska språket, det är så trasigt så det heter duga, eftersom alla har möjlighet att skriva det.
"I txt u, y u no txt bak?" - I texted you, why don't you text back? :angel:

Krokodiltårar tog länge för mig att inse dess korrekta betydelse, av den anledningen att min mamma när jag var liten sa "nu kommer krokodiltårarna" när jag faktiskt var ledsen på riktigt. Så jag gjorde ju min tolkning av det baserat på vad jag kände med mina tårar, och inte vad SAOL ansåg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar