Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Kan bero på att förr slutade dyslektiker och andra med skrivsvårigheter att skriva när de slutade (grund)skolan. Detta överläts åt författare, journalister och några till som kunde stava. Detta underlättade förstås för dem med svårigheter eftersom det bara var det korrekta som syntes och de fick då större chans att lära sig. Men samtidigt fick ju inte alla göra sin röst hörd. Idag skriver "alla" och även personer som inte kan stava/språket får sina texter spridda och lästa av tusentals. Felstavat eller inte. Det gör det förstås svårare för de som ska lära sig, och utgör underlag för trådar som den här :). Men trots att jag är en språkpolis och dessutom ibland önskar att en del åsikter inte spreds, så tycker jag det är positivt att så många skriver idag. Därmed inte sagt att jag gillar skolans kapitulation på området.:banghead:

Jag har inga problem med att ha överseende med språkfel när det märks att personen som skrivit är dyslektiker. Men när min partner som är dyslektiker hittar fel i texter skrivna av journalister är det något som är gravt fel. Jag tycker faktiskt man kan hålla journalister och skriftställare till en högre standard när det gäller hantering av språket än gemene man. Om inte annat tycker man att de borde ha någon form av korrekturläsning på tidningarna.

Det är också skillnad på rena stavfel a la dyslektiker och fel som ger en helt annan betydelse (där klumpar jag ihop grammatiska fel, avsaknad av förståelse för ordens betydelse och särskrivning).

Vad de gör i skolan idag på grammatikundervisningen tänker jag inte ens kommentera :meh: Undrar om de ens har någon, aritmetiken verkar de ju ha kastat ut med badvattnet :cautious: ;)

Jag tycker det är konstigt att säga: "jag tänkte säga, jag höll på att säga" och liknande när man ju faktiskt säger saken. Typ
"gud vilken ful färg, höll jag på att säga". Nej du höll inte bara på att säga det. du sa det. Eller "jo jag tänkte säga att bullen var god". Ja..du sa det just.

Jag tycker det är konstigt att säga: "jag tänkte säga, jag höll på att säga" och liknande när man ju faktiskt säger saken. Typ
"gud vilken ful färg, höll jag på att säga". Nej du höll inte bara på att säga det. du sa det. Eller "jo jag tänkte säga att bullen var god". Ja..du sa det just.
Man har bara inte förstått att man faktiskt sa det högt, utan säger tyst för sig själv "tur som fan att jag inte sa det där högt".

SEN fattar man att man faktiskt sa det högt.

Jag vet inte hur vanligt det är i allmänhet men inom marsvinsvärlden så är det oerhört vanligt att lägga till ' och ´ i uppfödarnamnen. Min uppfödning heter Lyans (dock är den ej registrerad ännu) men det är då vanligt att skriva Lyan's eller Lyan´s. Jag har även sett folk lägga till det efter sina egna namn, tex Anna´s hästar eller Lisa's kläder. Det svider lika mycket i ögonen som när folk skriver dem överallt (vilket tack och lov inte verkar vara särskilt vanligt på Buke). I en tråd som tog upp det här med de, dem och dom så var det en som skrev att hon skrev dem överallt för att hon inte orkade skriva dom :crazy: :banghead:

Åh, nu kom jag ihåg att jag läste i en tråd på Buke får någon vecka sedan, och hittade inlägg där författaren förkortade något jättekort ord. Det blev meningar i stil med detta:

"Jag kom hem från jobbet, s så gick jag ut. Vi tog in hästarna och s så blev det kväll."

Vem fan förkortar "sen" (eller vilket ord det nu var).

Det här är lite spännande, för du är inte ensam om att tro att något uttryck har annan betydelse. Det jag undrar är hur ni har kunnat missuppfatta?

I mitt eget fall så tycker jag det är väldigt roligt med språk och ord och uttryck, ett slags intresse kan man säga, så jag har så länge jag kan minnas velat lära mig mer om det.

Känn dig inte dum, vi har alla olika intressen och även förutsättningar och vi är olika bra på olika saker :)
Jag tror det är för att jag aldrig använt orden själv och de framkommer inte i min vardag direkt. Alltså har jag aldrig lärt mig vad de betyder. :)

Jag blir tokig på min sambo när han säger "får jag fråga en sak?". Jag har börjat svara nej, försökte förut få honom att förstå att han redan ställde en fråga men det gick inte in.

När jag svarat nej brukar han bli tyst, sen brukar frågan komma ändå.
:p

Kan bero på att förr slutade dyslektiker och andra med skrivsvårigheter att skriva när de slutade (grund)skolan. Detta överläts åt författare, journalister och några till som kunde stava. Detta underlättade förstås för dem med svårigheter eftersom det bara var det korrekta som syntes och de fick då större chans att lära sig. Men samtidigt fick ju inte alla göra sin röst hörd. Idag skriver "alla" och även personer som inte kan stava/språket får sina texter spridda och lästa av tusentals. Felstavat eller inte. Det gör det förstås svårare för de som ska lära sig, och utgör underlag för trådar som den här :). Men trots att jag är en språkpolis och dessutom ibland önskar att en del åsikter inte spreds, så tycker jag det är positivt att så många skriver idag. Därmed inte sagt att jag gillar skolans kapitulation på området.:banghead:
Förr fanns även korrekturläsare, något som jag tror idag har mer eller mindre rationaliserats bort helt. Jan Guillou är för övrigt värdelös på grammatik, det är Norstedts förlag som fixar till det grammatiska innan böckerna går i tryck.

Jag kände en förlagsredaktör som hade hand om honom och när hon kommenterade hans texter hade han bara svarat att när kärringar som hon var döda så fanns det inga som brydde sig. Hennes replik var att så länge den här kärringen lever så spelade det roll! :devil:

Jag hade en kollega som var från Gällivare som sade "vars". Absolut dialektalt!

Nå schjo. Jag är född och uppvuxen i en by utanför nämnda ort så jag slutar inte att använda "vars", inte ens när jag försöker.

Ska vi fa på tjågga? Ska vi fara (istället för gå/åka) till kiosken? Använder även ordet "Nå?" istället för "hur så", "varför då", "varför inte". Nå är användbart på många vis beroende på hur man betonar vokalen. "Nåå!" säger man till någon som slänger skräp utanför soptunnan. "Nå!" säger man till någon som släpar benen efter sig. "Nåå?" säger man till den den som ringer och berättar att den inte kommer hem till middagen och "Nå?" säger man till den som kom hem sent till middagen men inte förvarnade. "Nånå." betyder i sin tur "Jaja, inget att göra åt!" men "Nånå!" kan betyda "Aja baja". :D

*får inte bort din visslande smiley*

Uttalsvariation. Precis som att Ä kan bli E i vissa ord i mångas uttal kan E bli Ä. Aldrig hört någon som säger chÄf istället för chEf t.ex.? :) (där kan man iofs blanda in det franska ursprunget men jag tror inte att det är det som är anledningen)

Uttalsvariation. ;) Många i Uppland t.ex. uttalar korta Ö som U i t.ex. öppna, fönster, björk etc. Många vill även hävda att det i stockholmskan är vanligt med U istället för Ö, men den senaste språkforskaren som jag lyssnade på som studerat stockholmskan ville inte bekräfta det.

Skicka smuret, stäng durrn och bjurrkris är exempel på Ö som blir U när jag pratar. Jobbade tidigare som vikarie inom barnomsorgen och fick då höra: "Det heter inte SMUUUR, det heter SMÖR!" :angel: (Edit: Bor i södra Sverige nu! ;))

Skriva och säga tycker jag ska bedömas olika. Dialektalt heter det "möggel" i Stockholm, eller inte alla ställen men....., lika väl som det heter durr (dörr).

Men jäklar vad roligt det skulle bli om vi skrev durr och tummar när vi menar dörr och tömmar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar