Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Tummar istället för tömmar. Det är ju inte ens logiskt. Varför skulle det heta så? Tumkörning, håller man i med bara tummarna då?

Sen vet ju många inte innebörden av fodervärd inom hundvärlden. De verkar tro att det är samma sak som inom hästvärlden.

Sen är jag gammalmodig, men jag morrar varje gång jag ser ordet växt som i "jag har växt upp". Jag vill att det ska heta "jag har vuxit upp"

Jag hör om många ärbjudanden på TV. :rage:

Det där är någon speciell dialekt eller "finare" svenska, tror jag. Många äldre säger så. Finns fler ord på er- som de uttalar så.

En kompis påpekade att många säger "vi syns" innan de skiljs åt. Det är väldigt roligt att svara "ja, vi ses också". :angel:

Det är väl jargong sedan kanske tiotalet år tillbaka, om inte mer? Snarare än felaktigt språk.

När någon skriver ex: Vars ska du åka?

Ordet "vars", vad är det för ett ord, vem pratar så, är det dialekt?

Jag såg ett klipp tidigare där de hade skrivit att nu behövdes ingen hov för att fiska längre, jag fattade ingenting för i klippet var det en tjej som fiskade pirayor med en köttslamsa och jag tycker att det hade naturligtvis gått lika bra med en hov med tillhörande benstump att fiska med. Jag fiskar å andra sidan varken med köttslamsor eller hovar. ;)

Jag försöker lära mig att säga chilllli men det blir chiiiili. Är inte chilllli mer korrekt egentligen?

På originalspråket verkar det ha uttalats med långt "i" om jag inte fattar helt fel, däremot hör vi det ju hela tiden uttalas med kort "i" i och med att det är det engelska uttalet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar