cool lugn istället för kolugn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tungan på vågen är gammalt och vedertaget. Kommer tydligen från tyskan och franskan. https://books.google.se/books?id=x3VhAgAAQBAJ&pg=PT487&lpg=PT487&dq=tungan+på+vågen+ordspråk&source=bl&ots=7N_lwwN-uB&sig=HiFNIEHZHQuJGSeWN4HgnBPoeUY&hl=sv&sa=X&ved=0CDgQ6AEwCWoVChMI1_a6gOmvxwIVYnVyCh3MbQ0T#v=onepage&q=tungan på vågen ordspråk&f=falseTycker väldigt ofta man hör eller ser folk skriva cool-lugn istället för kolugn (lugn som en ko), tungan på vågen (ingen vett i den meningen, tummen på vågen blir däremot mer logiskt) eller dra alla över en kant (kam!!!!).
Att någon på ett forum sitter och har missförstått uttryck är väl en sak men när tränat mediafolk eller radiopratare gör samma sak, då stör jag mig på det rätt ordentligt.
Det heter tungan på vågen... oavsett om det är logiskt i nutidssvenska eller ej.Tycker väldigt ofta man hör eller ser folk skriva cool-lugn istället för kolugn (lugn som en ko), tungan på vågen (ingen vett i den meningen, tummen på vågen blir däremot mer logiskt) eller dra alla över en kant (kam!!!!).
Att någon på ett forum sitter och har missförstått uttryck är väl en sak men när tränat mediafolk eller radiopratare gör samma sak, då stör jag mig på det rätt ordentligt.
SAOL godkänner spendera om tid numera.Mitt värsta är nästan när folk säger att de spenderar tid. Nej, man tillbringar tid. Eller att man tjänar pengar på ett reakap. Det gör man inte, ingen ger dig pengar. Däremot så sparar du pengar.
Men vad du kommer här och kommer!!SAOL godkänner spendera om tid numera.
Men vad du kommer här och kommer!!
Fast sparsmakat betyder kräsen, granntyckt (SAOL):
Stilrent - när man menar sparsmakat eller möjligen funkis