Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Åh katten, är det så! Ja, jag missbrukar masterchef, det är därför jag försökt lära om mig. Då ska jag genast sluta med det. Chiiiiiiiiiiiiiili.:devil:

Och så kan du lära alla som anmärker att det korrekta ursprunget för ordet inte är spanska utan Nahuatl. Så här ser originalordet för chili ut skrivet fonetiskt, och om jag inte tänker helt galet så ger det ett ett uttal med långt "i" - (ˈt͡ʃiːli).

Jag hör om många ärbjudanden på TV.:angel:
*får inte bort din visslande smiley*

Uttalsvariation. Precis som att Ä kan bli E i vissa ord i mångas uttal kan E bli Ä. Aldrig hört någon som säger chÄf istället för chEf t.ex.? :) (där kan man iofs blanda in det franska ursprunget men jag tror inte att det är det som är anledningen)

Tummar istället för tömmar. Det är ju inte ens logiskt. Varför skulle det heta så? Tumkörning, håller man i med bara tummarna då?
Uttalsvariation. ;) Många i Uppland t.ex. uttalar korta Ö som U i t.ex. öppna, fönster, björk etc. Många vill även hävda att det i stockholmskan är vanligt med U istället för Ö, men den senaste språkforskaren som jag lyssnade på som studerat stockholmskan ville inte bekräfta det.

Ordmärkeri jag vet men ett ord som används HELT fel ofta och egentligen får helt galen betydelse är krokodiltårar!

Det betyder falska tårar att man gråter låtsastårar, dvs ett uttryck för hycklad eller spelad sorg.

MEN jag ser rätt ofta att man skriver det i samband med att man vill skriva ett adjektiv som beskriver stor sorg och ledsenhet (riktig sådan) så det blir ju heltokigt.

Vad ser ni för ord som används helt galet så det betyder något annat?
"Desto mer desto bättre" är ett störande uttryck. Samma med "Desto mer ju bättre"... När det egentligen är "Ju mer desto bättre", men ordet "Ju" först.

Jag vet endel som skriver fel men då visar det sig att de är dyslektiker, men nuförtiden verkar ju var och varannan människa vara dyslektiker... :angel:
Kan bero på att förr slutade dyslektiker och andra med skrivsvårigheter att skriva när de slutade (grund)skolan. Detta överläts åt författare, journalister och några till som kunde stava. Detta underlättade förstås för dem med svårigheter eftersom det bara var det korrekta som syntes och de fick då större chans att lära sig. Men samtidigt fick ju inte alla göra sin röst hörd. Idag skriver "alla" och även personer som inte kan stava/språket får sina texter spridda och lästa av tusentals. Felstavat eller inte. Det gör det förstås svårare för de som ska lära sig, och utgör underlag för trådar som den här :). Men trots att jag är en språkpolis och dessutom ibland önskar att en del åsikter inte spreds, så tycker jag det är positivt att så många skriver idag. Därmed inte sagt att jag gillar skolans kapitulation på området.:banghead:

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar