Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Nåja, det tycker jag är extremt naivt - men jag kan hålla med om att det är en bra målsättning. :)

KL.
Någon som kan förklara detta för mig?

O_o
gammaldags-vetemjol-1800g.jpg

Det vete katten om någon kan göra!

Ordet behövs. Därför finns det!

Det kanske inte behövs?

Jag ska till en ny doktor idag, har ingen aning om vem det är. Jag vet inte vad vederbörande kommer att säga. Han/hon/den kanske har en ny behandling att föreslå. Eller så kommer även denna läkare att göra mig besviken.

Det är verkligen MYCKET smidigare än

Jag ska till en ny doktor idag, har ingen aning om vem det är. Jag vet inte vad hen kommer att säga. Hen kanske har en ny behandling att föreslå. Eller så kommer även hen att göra mig besviken.

Eller hur? ;)

Ja, men gör det då? Det finns ingen lag som säger att man måste använda hen som pronomen. Självklart har du rätt till din personliga uppfattning, jag kan inte se hur någon uttryckt motsatsen. Däremot vidhåller jag att det är intressant att just hen, med tydliga kopplingar till könsneutralitet och den feministiska rörelsen, möts av förlöjliganden ("det betyder ju höna höhöhö") och ilska ("min son är ingen jävla hen, pojkar ska få vara pojkar" osv osv). Fundera på hur många andra nyord som möts av samma sak.

Men hallå ? ? .. Alla vet ju hur fjolliga finska män är ! ? ! Speciellt när de kör rallybil med dödsförakt och piskar sig själva med björkris i 85 graders värme i en sauna , samtidigt som de halsar Kosken ? ! Så jäkla gay alltså ! !

Jag läste ett användaravtal för ett datorprogram här om veckan. Där hade de använt "hen".
Fick lite klåda av det faktiskt... :wtf:

Apropå att hen kommer från finskan. Min mamma har meänkieli som modersmål och hon har svårt att skilja på han och hon. Hon kan säga han om en kvinna och hon om en man. På meänkieli säger de heän/hän om båda.

"Jag lärde gå tillbaka och hämta det jag glömde." :crazy:

Jag älskar verkligen dialekter och olika sätt att uttrycka sig på. Personligen använder jag mig av böt, lös, baki, he, naj hue och tycker att hen är ett otroligt användbart ord! Dock kommer jag nog aldrig att använda "en" istället för "man". Förstår tanken bakom, men för mig är "en" mer kopplad till dialekt vilket gör att det blir lite snurrigt :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar