Nåja, det tycker jag är extremt naivt - men jag kan hålla med om att det är en bra målsättning.
KL.
Någon som kan förklara detta för mig?
Det vete katten om någon kan göra!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nåja, det tycker jag är extremt naivt - men jag kan hålla med om att det är en bra målsättning.
KL.
Vilket var det ordet?För att jag inte tycker att det behövs, det fanns ett bra ord innan, men nej det dög inte så då måste det hittas på ett nytt. Så nej, jag kommer ALDRIG gilla det svenska ordet hen, därför är det höna för mig.
För på engelska är "hen - höna".
KL.
Ordet behövs. Därför finns det!
"jag, du, han, hon, den, vi ni, de" - så lärde min Svenska lärare mig i alla fall.Vilket var det ordet?
"jag, du, han, hon, den, vi ni, de" - så lärde mig Svenska lärare mig i alla fall.
MIN, jäkla autokorrekt.Svenska lärare tycks ha missat en del annat
Ja, Det blir lite "Denna Där" över det...Jag stör mig på folk som på fullaste allvar anser att ordet hen är fullt utbytbart mot ordet den i alla sammanhang. Snacka om att avhumanisera människor.
Svenska lärare tycks ha missat en del annat
Ja, men gör det då? Det finns ingen lag som säger att man måste använda hen som pronomen. Självklart har du rätt till din personliga uppfattning, jag kan inte se hur någon uttryckt motsatsen. Däremot vidhåller jag att det är intressant att just hen, med tydliga kopplingar till könsneutralitet och den feministiska rörelsen, möts av förlöjliganden ("det betyder ju höna höhöhö") och ilska ("min son är ingen jävla hen, pojkar ska få vara pojkar" osv osv). Fundera på hur många andra nyord som möts av samma sak.
Det vete katten om någon kan göra!
För att... jag är för dum för att fatta förklaringen, eller för att ingen förklaring finns?
Jag antar att du har svårigheter med ord som barn, fart, kiss, hat och dog?För att jag inte tycker att det behövs, det fanns ett bra ord innan, men nej det dög inte så då måste det hittas på ett nytt. Så nej, jag kommer ALDRIG gilla det svenska ordet hen, därför är det höna för mig.
Det var ju en ordvits!
Det vete katten / Det vete mjölet
Jag tycker till och med att det är oartigt att kalla en häst för "den". Nä den är inget bra ord "som fanns innan"."jag, du, han, hon, den, vi ni, de" - så lärde min Svenska lärare mig i alla fall.
Jag tycker till och med att det är oartigt att kalla en häst för "den". Nä den är inget bra ord "som fanns innan".