Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

@RedHyuuga alltså, jag har en polare som ser sig som ickebinär och vill att man ska använda pronomet hen om man pratar om hen - vad skulle du använda istället menar du?

Jag tycker det är rent ut sagt oförskämt att förutsätta att alla passar in under hon/han och att isf avhumanisera personen med att säga den.

Om man inte anser sig passa in under vare sig han eller hon, är man per definition en "det" det vill säga ett intetkön ...

@RedHyuuga alltså, jag har en polare som ser sig som ickebinär och vill att man ska använda pronomet hen om man pratar om hen - vad skulle du använda istället menar du?

Jag tycker det är rent ut sagt oförskämt att förutsätta att alla passar in under hon/han och att isf avhumanisera personen med att säga den.
Du får tycka det och jag tänker varken ändra din eller min åsikt.

Jag skulle aldrig säga "den" om en människa.

Det finns många andra sätt att beskriva en människa man refererar till, utan att ens andas dess kön.

Det kanske inte behövs?

Jag ska till en ny doktor idag, har ingen aning om vem det är. Jag vet inte vad vederbörande kommer att säga. Han/hon/den kanske har en ny behandling att föreslå. Eller så kommer även denna läkare att göra mig besviken.

Det är verkligen MYCKET smidigare än

Jag ska till en ny doktor idag, har ingen aning om vem det är. Jag vet inte vad hen kommer att säga. Hen kanske har en ny behandling att föreslå. Eller så kommer även hen att göra mig besviken.

Eller hur? ;)

I just det exemplet så borde den svensklärare som undervisat eleven skämmas.

Inte kan man väl anse annat än att "hen"-beskrivningen är mycket torftigt formulerad?

Kanske blir vi alla av språksorten: "ja, ba, hen ba, vi ehh, ba, äh" i framtiden? ;)

Jag skulle i alla fall använda det som jag gjorde innan "hen" kom till, och det beror ju lite på tillfälle. Jag tycker att det är få gånger som man måste använda han/hon/hen. Jag skulle förmodligen benämna personen vid namn skulle jag tro. I det fallet man kanske inte vill benämna personen vid namn (som i din mening) så hade jag nog skrivit "jag har en polare som ser sig som ickebinär och vill att man ska använda pronomet hen om man pratar om personen/vederbörande/min polare/personen i fråga"

Jag har personligen inga problem att använda hen, men jag förstår heller inte hysterin som har uppstått att det inte verkar finnas alternativ. Hen är smidigt många gånger, ja, men det är långt i från omöjligt att undvika det utan att degradera personen i fråga till en "det". :p

I just det exemplet så borde den svensklärare som undervisat eleven skämmas.

Inte kan man väl anse annat än att "hen"-beskrivningen är mycket torftigt formulerad?

Kanske blir vi alla av språksorten: "ja, ba, hen ba, vi ehh, ba, äh" i framtiden? ;)
Svensklärare? :confused: Det var exempel där hen är en användbar (och smidigare) lösning. Stilnivån är ungefär talad eller skriven konversation som jag skulle kunna ha med en kompis. Knappast något mina forna svensklärare ligger sömnlösa över.

Men jag använder hen i andra sammanhang också, för att det är så användbart. Även i skriven text på jobbet. Där skulle jag dock inte stapla flera hen på varann som i exemplet. Det skulle jag i och för sig inte göra med något annat ord heller.

Ni är några som fegar nu. @Wingates frågar om en person som uttryckligen själv vill kallas hen. Ni hummar men det verkar inte som om ni skulle kunna tillmötesgå - hen? Det vore viktigare att ordet inte gled över era läppar?

Undrar varför jag får associationer till diskussionen om ett bakverk.

Ni är några som fegar nu. @Wingates frågar om en person som uttryckligen själv vill kallas hen. Ni hummar men det verkar inte som om ni skulle kunna tillmötesgå - hen? Det vore viktigare att ordet inte gled över era läppar?

Undrar varför jag får associationer till diskussionen om ett bakverk.

Jag har inga problem med att kalla den personen för hen :)

MEN jag vidhåller att i text skriva "hen" när en persons kön är känt och personen i fråga identifierar sig med sitt biologiska kön inte är vackert eller ger en smidig text. Det är min åsikt och jag tänker fortsätta formulera mig som jag blivit lärd, givetvis fortfarande med undantag (även i text) om personen uttryckligen vill bli benämnd som "hen". Den respekten ger jag den personen men jag förväntar mig samma respekt för mina åsikter tillbaka. Jag personligen skulle inte uppskatta att bli benämnd som "hen".

Att det från många på båda sidorna av "hen-debatten" gått lite religion i det hela känns väldigt absurt. Det är bara ett ord, jag kan leva med att använda det och se andra använda det. Jag väljer nog att bli upprörd över lite allvarligare saker.

Jag har inga problem med att kalla den personen för hen :)

MEN jag vidhåller att i text skriva "hen" när en persons kön är känt och personen i fråga identifierar sig med sitt biologiska kön inte är vackert eller ger en smidig text. Det är min åsikt och jag tänker fortsätta formulera mig som jag blivit lärd, givetvis fortfarande med undantag (även i text) om personen uttryckligen vill bli benämnd som "hen". Den respekten ger jag den personen men jag förväntar mig samma respekt för mina åsikter tillbaka. Jag personligen skulle inte uppskatta att bli benämnd som "hen".

Att det från många på båda sidorna av "hen-debatten" gått lite religion i det hela känns väldigt absurt. Det är bara ett ord, jag kan leva med att använda det och se andra använda det. Jag väljer nog att bli upprörd över lite allvarligare saker.
Det är klart att du skriver precis som du vill, ingen har väl sagt något annat. Men ditt ordval "formulera mig som jag blivit lärd" är intressant. Dels för att det då skulle kunna antyda att de som använder hen är mindre lärda, dels för att du faktiskt riskerar bli frånåkt. Språket utvecklas och förändras. Det vanligaste felet internets språkpoliser gör är att vi tror att det vi en gång lärde oss fortfarande gäller. Det finns sådana exempel även i den här tråden.

Det är klart att du skriver precis som du vill, ingen har väl sagt något annat. Men ditt ordval "formulera mig som jag blivit lärd" är intressant. Dels för att det då skulle kunna antyda att de som använder hen är mindre lärda, dels för att du faktiskt riskerar bli frånåkt. Språket utvecklas och förändras. Det vanligaste felet internets språkpoliser gör är att vi tror att det vi en gång lärde oss fortfarande gäller. Det finns sådana exempel även i den här tråden.

Naturligtvis har mitt språk ändrat sig sedan skolan men det jag menade var att i det här fallet tänker jag fortsätta skriva som jag blivit lärd, eftersom jag tycker det är vackrare. Nu har jag inte gått någon högre språklig utbildning (sista kursen jag läste i språk var teknisk engelska på universitetet) så din tolkning att jag ser mig som bättre än andra får stå för dig.

Sedan känner jag mig inte speciellt orolig över att "bli frånåkt" språkligt. Det var länge sedan jag skrev artiklar på svenska och de var av teknisk natur och språket i dem tenderar att inte vara speciellt blommigt. Jag har aldrig påstått att mitt sätt att skriva är det enda korrekta men jag tänker fortsätta förvänta mig respekt för mitt sätt att se på saken eftersom jag respekterar andras sätt att se på den.

Jag skulle respektera om någon vill bli kallad för något. Helst skulle jag kalla vid namn. Men jag har svårt att förstå varför man anser att "den" är respektlöst medan "hen" som också definieras som en könslös/könsflytande individ, inte kan kallas den. Det har ju precis samma syfte....att göra personen könslös.
Anledningen till att vi troligtvis tycker att "den" är oartigt är just att man blir könslös.

Men givetvis är det viktigt med kön och könstillhörighet, annars har man ju per definition talat om att man inte accepterar alla transgender-personer.

Att det däremot inte är viktigt med kön i jämlikhetstänket är ju ett helt annat.

Även i Ryssland förekommer det fel, den här toan vill inte jag gå på i alla fall. :rofl:
11855809_1041815959182583_6926430620953243237_n.jpg

Jo fast på ryska står det ju "toalett för invalider". Sedan att man översatt lite lustigt är en annan sak (jo, jag läser en del ryska även om jag inte behärskar språket värst väl).

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Random bildtråd med text V