Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Jag finner det komiskt att ni verkar reagera så kraftigt för att jag har en avvikande åsikt och synsätt, intressant. :)
Det är inte bara det att du har en annan åsikt eller synsätt,
Det handlar om att människor har rätt att själva bestämma vilket pronomen som passar för hen
Om du envisas att inte använda rätt pronomen för den människan, visar på respektlöshet.
Det är respektlösheten jag reagerar på främst.

Anledningen till att "den" är oartigt har ingenting med könslöshet att göra. "Den" är oartigt eftersom det degraderar den man pratar om till något annat än en människa.

"Jag fick ett mejl från en Kim idag angående bilen"
"Okej, vad skrev den?"

Inte helt lyckat eller hur? Och ja, man kan skriva om meningen så man slipper använda han/hon/hen/det över huvud taget men det är inte det som är min poäng. Min poäng är att i den där meningen hade han/hon/hen passat men "det" gör det verkligen inte..

Jag håller inte med. Det är väl det enda jag kan säga.

Jag menar, om man säger den om en häst. Vad har man då degraderat den till eftersom det också är oartigt eller fult?

Jag finner det komiskt att ni verkar reagera så kraftigt för att jag har en avvikande åsikt och synsätt, intressant. :)
Alltså, gör du dig till? Våra reaktioner beror naturligtvis vad du har en avvikande åsikt om. I det här fallet visar du en total respektlös- och empatilöshet inför andra människor = människor som Wingates kompis. Du måste skämta. Det här handlar inte om språk, det handlar om hur du behandlar andra människor.

Dessutom tycker jag det är underligt att man så helhjärtat vägrar följa med i språkets utveckling.

Det där tycker jag är lite väl von oben-attityd. Man kan mycket väl (som i mitt fall) hänga med i ett språks utveckling utan att tillämpa sagda utveckling i sitt skriftspråk. Eller så kanske man tar till sig vissa saker och använder dem och andra inte. Det är ju inte så att allt gammalt blir fel per automatik bara för att saker ändras.

Det är inte bara det att du har en annan åsikt eller synsätt,
Det handlar om att människor har rätt att själva bestämma vilket pronomen som passar för hen
Om du envisas att inte använda rätt pronomen för den människan, visar på respektlöshet.
Det är respektlösheten jag reagerar på främst.

Fast vi är ju flera som sagt att att vi inte har problem med att använda "hen" om en person ifall personen vill det.

Hur ställer du dig då till att jag verkligen inte uppskattar att bli kallad hen?

Alltså, gör du dig till? Våra reaktioner beror naturligtvis vad du har en avvikande åsikt om. I det här fallet visar du en total respektlös- och empatilöshet inför andra människor = människor som Wingates kompis. Du måste skämta. Det här handlar inte om språk, det handlar om hur du behandlar andra människor.
Inte visste jag att man är både respektlös och empatilös för att man inte gillar ordet "hen", jag undrar vem det är som skämtar egentligen. :idea:

Fast vi är ju flera som sagt att att vi inte har problem med att använda "hen" om en person ifall personen vill det.

Hur ställer du dig då till att jag verkligen inte uppskattar att bli kallad hen?
Tyvärr, så får du nog bara gilla läget... hen är ett riktigt ord och det kommer att användas vare sig du vill eller inte
Om du däremot ber mig säga hon, så gör jag naturligtvis det.

Du är empatilös och respektlös för att du inte skulle kunna säga hen om Wingates kompis när hen uttryckligen vill bli kallad hen. Inte för att du inte gillar ordet.

Googla gärna straw man argument.
Det får stå för dig, för jag vet att jag inte är det. Alltid lika intressant att se hur folk blåser upp storm för saker som inte ens kommer hända i verkligheten. ;)

Det får stå för dig, för jag vet att jag inte är det. Alltid lika intressant att se hur folk blåser upp storm för saker som inte ens kommer hända i verkligheten. ;)
Det där är intressant. Hur kan du faktiskt veta att du aldrig någonsin kommer att möta en person som inte vill definiera sig som man eller kvinna? Ingen jag mött har uttalat det för mig. Men jag kan ju inte ha en aning om ifall jag kommer att göra det. Tvärtom är sannolikheten rätt stor att jag kommer att göra det, via jobbet om inte annat.

Men det vet du ju inte? Du kan ju när som helst hamna i ett möte med en människa du inte kan definiera så enkelt.

För mig blir detta lika knäppt som när vi på min arbetsplats senast var tvugna att diskutera vad chokladbollar heter eller inte heter. En kollega hävdade med bestämdhet att när hen var ung så sade man minsann neger och det var inget konstigt så det tänkte hen fortsätta med. På min vänliga undran om hen också sade staniolfolie och automobil fnystes det bara. Språket utvecklas och jag anser man bör utvecklas med det för att inte kränka sina medmänniskor. Det var verkligen inte bättre förr.

Men det vet du ju inte? Du kan ju när som helst hamna i ett möte med en människa du inte kan definiera så enkelt.

För mig blir detta lika knäppt som när vi på min arbetsplats senast var tvugna att diskutera vad chokladbollar heter eller inte heter. En kollega hävdade med bestämdhet att när hen var ung så sade man minsann neger och det var inget konstigt så det tänkte hen fortsätta med. På min vänliga undran om hen också sade staniolfolie och automobil fnystes det bara. Språket utvecklas och jag anser man bör utvecklas med det för att inte kränka sina medmänniskor. Det var verkligen inte bättre förr.

Det där är intressant. Hur kan du faktiskt veta att du aldrig någonsin kommer att möta en person som inte vill definiera sig som man eller kvinna? Ingen jag mött har uttalat det för mig. Men jag kan ju inte ha en aning om ifall jag kommer att göra det. Tvärtom är sannolikheten rätt stor att jag kommer att göra det, via jobbet om inte annat.
Som sagt, om den dagen kommer så tar jag det problemet då. Det är inget jag behöver rättfärdiga på nätet för andra. :)

Trevligt, respekten ska alltså bara gå åt ett håll :meh:
Vad ska man gör med nya ord tycker du?
Orden kommer och går hela tiden, orden anpassas efter livet vi lever här och nu.

Min mamma gillar inte alla engelska ord som finns nu i svenska språket. hon tycker vi ska hålla oss till "svenskan"
Jag sa att för tusen år sen hade du inte förstått ett ord av "svenskan" Språk ändrar sig hela tiden.

Min mamma är envis och hävdar bestämt att hon tycker vi ska hålla oss till Svenskan"
Tillägger hon gillar inte heller "hen"

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar