Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Det verkar ju vara många här som förespråkar att man ska använda "hen" i alla möjliga sammanhang. Se exemplet med den nya/e arbetskamraten:
"här är XXX kan du visa henom rätt"...

Okej, det exemplet har jag missat? Varför skulle man benämna arbetskamraten henom? Det skulle i så fall vara om arbetskamraten själv vill bli benämnd så, annars finns det ju ingen anledning.

Den som inte VET kan man naturligtvis inte begära det av. Jag förstår inte frågan.

Det var som en kommentar på att det var empatilöst att inte säga "hen" om en person som så önskar. Och på din fråga hur svårt det kan vara. Mitt svar var "jättesvårt" eftersom alla kanske inte känner till det starka önskemålet.
Vilket vi inte kan veta något om eftersom Wingate inte delat med sig av den informationen/inte uppställt problemet på så tydligt sätt.
Alltså är det inte självklart empatilöst att inte använda "hen" om en person som önskar det.

Själv är jag en "hon" och skulle uppfatta det som väldigt märkligt att bli omnämnd som "hen".

Det var längre bakåt i tråden som någon tyckte det var bra att kunna referera till någon utan att nämna deras kön, underförstått att man visste könet på personen i fråga.

Okej, det måste vara ett absolut undantagsfall. Själv använder jag gärna ordet då jag a) inte vet könet på personen jag talar om eller b) talar om eller till en person som vill bli omnämnd/tilltalad så. Har hittills aldrig inträffat.

Det var som en kommentar på att det var empatilöst att inte säga "hen" om en person som så önskar. Och på din fråga hur svårt det kan vara. Mitt svar var "jättesvårt" eftersom alla kanske inte känner till det starka önskemålet.
Vilket vi inte kan veta något om eftersom Wingate inte delat med sig av den informationen/inte uppställt problemet på så tydligt sätt.
Alltså är det inte självklart empatilöst att inte använda "hen" om en person som önskar det.

Wingates skrev jag har en polare som ser sig som ickebinär och vill att man ska använda pronomet hen om man pratar om hen - det behöver väl inte vara tydligare?

Själv är jag en "hon" och skulle uppfatta det som väldigt märkligt att bli omnämnd som "hen".

Om jag är en av många gatsopare och folk på gatan säger Idag kommer gatsoparen, hoppas hen gör fint - då tycker jag inte det är det minsta konstigt. Om jag däremot är den enda gatsoparen och folket känner mig - då är det naturligaste att de säger Hoppas hon gör fint. Svårare är det inte.

Wingates skrev jag har en polare som ser sig som ickebinär och vill att man ska använda pronomet hen om man pratar om hen - det behöver väl inte vara tydligare?

Tja, som sagt, jag pratar sällan OM närvarande personer i ett socialt sammanhang utan MED dem.

Jag kan - faktiskt - se det som ganska hänsynslöst av en person att vilja utöva inflytande över andra personers beteende när man inte själv är närvarande (om jag vill att du ska kalla mig Malla men du kallar mig för Malin när du pratar med vår gemensamma bekant, när jag själv inte är på plats).
Är personen närvarande och man behöver använda personligt pronomen så kan jag tänka mig att använda "hen" även om jag antagligen skulle missa det (inte av bristande respekt utan på grund av att jag inte använder "hen" i dagligt tal och det alltså skulle vara något att tänka extra på i en enstaka situation).

Jag tycker inte att det finns ett självklart svar som är giltigt för alla situationer. Även i till synes enkla frågor - för frågan sträcker sig längre än den i förstone ser ut att göra.

Jag tycker att man använder ordet hen
1) om man inte vet könet
2) inte vet vad hen vill kallas
3) om man inte vill berätta könet för att det är irrelevant
1 och 3 kan jag köpa, men nr 2? Sen när får man bestämma vad man kallas? Får man inte längre använda han eller hon trots att det är uppenbart vilket de tillhör bara för att personen kanske inte vill bli kallade han eller hon?

1 och 3 kan jag köpa, men nr 2? Sen när får man bestämma vad man kallas? Får man inte längre använda han eller hon trots att det är uppenbart vilket de tillhör bara för att personen kanske inte vill bli kallade han eller hon?
Sen alltid? Klart man får bestämma själv vad man vill bli kallad, särskilt eftersom utsidan och vad man identifierar sig som behöver vara det samma.

Om jag kallar dig hen när jag refererar till dig. Då "kallar" jag dig både man och kvinna. Du kan då välja att säga att jag vill bli omnämnd som hon
Dvs Du har ett val
Jag har respekterat dig så att Du kan gör ett val om vem Du är! (Det är viktigt)

Om jag möter en person som ser ut som en man och jag kallar personen för han.
Då har jag gjort valet åt personen
Personen kanske är en kvinna, men ser ut som en man (hur känns det tror du)
Personen kanske ser sig själv som kvinna (hur känns det tror du)

Att påtvinga andra könstillhörighet peroende på hur jag uppfattar människa är respektlöst
Människor måste få välja själva

Personen kanske är en kvinna, men ser ut som en man (hur känns det tror du)
Personen kanske ser sig själv som kvinna (hur känns det tror du)

Att påtvinga andra könstillhörighet peroende på hur jag uppfattar människa är respektlöst
Människor måste få välja själva

Svår fråga. Så länge dom ser mig som människa så spelar det egentligen ingen större roll för mig. Vad är en kvinna vs en man? Det är en djup fråga som alla tolkar olika och därför så går det inte riktigt att svara på din fråga hur man tror att det känns. Jag förutsätter alltid att män och kvinnor har samma värde, därför är det inte vare sig bättre eller sämre att bli kallad det ena eller det andra. För mig personligen. Men du frågade hur man tror att det känns och då svarar jag som jag tror - inte ett skit om man lever med synen att män och kvinnor är precis lika bra. :p

Svår fråga. Så länge dom ser mig som människa så spelar det egentligen ingen större roll för mig. Vad är en kvinna vs en man? Det är en djup fråga som alla tolkar olika och därför så går det inte riktigt att svara på din fråga hur man tror att det känns. Jag förutsätter alltid att män och kvinnor har samma värde, därför är det inte vare sig bättre eller sämre att bli kallad det ena eller det andra. För mig personligen. Men du frågade hur man tror att det känns och då svarar jag som jag tror - inte ett skit om man lever med synen att män och kvinnor är precis lika bra. :p
Ja, det är ju dit vi vill komma att alla har lika värde och att det spela ingen roll om man är kvinna eller man. Just därför är hen så BRA :up: för att hen tar bort könstillhörighet för det spelar ju ingen roll :)
Och människor kan välja själv om dom vill vara man/kvinna/eller något mittemellan

Ja, det är ju dit vi vill komma att alla har lika värde och att det spela ingen roll om man är kvinna eller man. Just därför är hen så BRA :up: för att hen tar bort könstillhörighet för det spelar ju ingen roll :)
Och människor kan välja själv om dom vill vara man/kvinna/eller något mittemellan

Jag förstår absolut hur du menar, fast jag vill fortfarande inte bli kallad för hen. Jag definierar mig som hon och vill inte att min könstillhörighet tas bort. Jag bryr mig inte om någon skulle tro att jag var man, men jag är en hon och vill bli kallad för hon. :p Jag är inte intresserad av att ta bort min könstillhörighet, jag tycker bara inte att det spelar någon roll om man är en han eller hon.

En annars ganska rolig tråd som spårat ur..

Men ang "kompisen" som vill bli kallad hen... Jag håller med redhyuuga...
Jag använder inte hen... Då blir det namnet på personen om jag nu ska referera till "hen"... Och vet jag inte så frågar jag eller VÄLJER åt personen dvs hon/han..
Babsan = hon, Lars-Åke = han... Samma person olika tilltal. Ingen hen för att hen är bägge..

Tycker höndebatten är löjligt uttjatad... Men visst det kanske är en generationsfråga...
När jag va liten fick man inte kalla folk "du" man skulle säga "ni". (inte flertal som i flera människor, utan "finare" människor tilltalades ni eller er, inte du och din)

Nu mera kallar man tom Kungen för du... Helt rätt enligt mej. Men det finns säkert massvis med kränkta människor i Sverige som anser sej vara felbemötta... Är du så lättstött så är du nog inte med i mitt kompisgäng = kommer inte prata om "hen" ... Finns ingen anledning.

Nu är jag inte lika mkt i HBQTvärlden som jag brukade va, men hade inga problem när jag va i den att klara mej utan att stöta mej med "odefinierade" könsroller...

Om vi nu bortser från att någon specifikt sagt att den vill bli kallade hen.

Jag personligen skulle bli förolämpad om jag kallades hen eller han.

Jag är en hon, älskar att vara en hon, stolt över att vara en hon och ser ut som en hon. Jag är kvinna ut i fingerspetsarna.
Att jag skulle bli förolämpad beror inte på att jag hatar män eller de som vill vara könsneutrala utan för att jag älskar att vara mitt kön och visar det så tydligt jag kan.

Men, jag är långt ifrån stereotypen för en kvinna.

Det var längre bakåt i tråden som någon tyckte det var bra att kunna referera till någon utan att nämna deras kön, underförstått att man visste könet på personen i fråga.
Var det jag?

Det jag menar är att om jag skriver om en kompis så kan det i vissa fall vara relevant att inte nämna könet. Tex om du talar om en person som är lätt igenkännbar och du inte vill peka ut denne/hen.

JAG vet könet men anser inte att det inte är relevant i berättelsen, inte för mottagaren. Då använder jag hen.

Är rätt säker på att hon/han är vanligast i mitt språkbruk men har god användning av hen i rätt många situationer.

Fast det finns väl ingen anledning, för någon, att säga hen till någon man känner till könet på?
Däremot är det ett utmärkt litet ord att använda i stället för att säga "han eller hon" när man inte vet om personen man talar om är en han eller en hon (t.ex om personen heter Tim, Kim eller Charlie - jag vet både kvinnor/flickor och män/pojkar som bär alla de namnen). Eller om det till och med är en "obestämd" person man pratar om.

Ordet är väl inte i första hand tänkt att skapa en massa könlösa individer, utan att använda där det passar bättre än att säga/skriva h*n, han, hon, personen eller individen.
Jag har så svårt att förstå den frustration som det lilla ordet skapar. Använd det om du tycker det är bra, låt bli om du tycker det är onödigt eller larvigt. Men varför tjafsa om det??

Var det jag?

Det jag menar är att om jag skriver om en kompis så kan det i vissa fall vara relevant att inte nämna könet. Tex om du talar om en person som är lätt igenkännbar och du inte vill peka ut denne/hen.

JAG vet könet men anser inte att det inte är relevant i berättelsen, inte för mottagaren. Då använder jag hen.

Är rätt säker på att hon/han är vanligast i mitt språkbruk men har god användning av hen i rätt många situationer.

Naturligtvis men nu var det på ett personligt plan. Wingates kompis vill bli benämnd hen och jag vill absolut inte det, oavsett sammanhang.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar