Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Det var som en kommentar på att det var empatilöst att inte säga "hen" om en person som så önskar. Och på din fråga hur svårt det kan vara. Mitt svar var "jättesvårt" eftersom alla kanske inte känner till det starka önskemålet.
Vilket vi inte kan veta något om eftersom Wingate inte delat med sig av den informationen/inte uppställt problemet på så tydligt sätt.
Alltså är det inte självklart empatilöst att inte använda "hen" om en person som önskar det.

Själv är jag en "hon" och skulle uppfatta det som väldigt märkligt att bli omnämnd som "hen".
Min vän informerar givetvis om att hen vill bli kallad hen ist för hon/han eftersom det inte är självklart för alla. När folk säger fel brukar hen dessutom rätta vänligt men bestämt om att det är hen som gäller.
Om man då fortsätter omnämna hen som hon/han så tycker jag man är respektlös och empatilös.

Senast ändrad:
Men ang "kompisen" som vill bli kallad hen... Jag håller med redhyuuga...
Jag använder inte hen... Då blir det namnet på personen om jag nu ska referera till "hen"... Och vet jag inte så frågar jag eller VÄLJER åt personen dvs hon/han..
Babsan = hon, Lars-Åke = han... Samma person olika tilltal. Ingen hen för att hen är bägge..
Det är en kompis, inte en "kompis".
Så du skulle konsekvent kalla min vän för namnet i alla meningar ist för att använda ett praktiskt litet ord på 3 bokstäver?

Japp ... Om jag är obekväm med hen och personen har ett namn så använder jag VÄLDIGT mkt hellre namnet än hen... Varför är hens känslor större än mina ?
Jag kan tycka att respekten för min väns könsidentitet väger tyngre än din ovilja att använda ett oskyldigt ord ja.

Om vi nu bortser från att någon specifikt sagt att den vill bli kallade hen.

Jag personligen skulle bli förolämpad om jag kallades hen eller han.

Jag är en hon, älskar att vara en hon, stolt över att vara en hon och ser ut som en hon. Jag är kvinna ut i fingerspetsarna.
Att jag skulle bli förolämpad beror inte på att jag hatar män eller de som vill vara könsneutrala utan för att jag älskar att vara mitt kön och visar det så tydligt jag kan.

Men, jag är långt ifrån stereotypen för en kvinna.
Men hjälp!
Varför i hela friden skulle någon kalla dig för hen???

Jag förstår absolut hur du menar, fast jag vill fortfarande inte bli kallad för hen. Jag definierar mig som hon och vill inte att min könstillhörighet tas bort. Jag bryr mig inte om någon skulle tro att jag var man, men jag är en hon och vill bli kallad för hon. :p Jag är inte intresserad av att ta bort min könstillhörighet, jag tycker bara inte att det spelar någon roll om man är en han eller hon.
Men vad slåss du emot??

Wingates exempel handlar om en person som vill bli kallad hen. Du vill bli kallad hon. Då gör vi väl så - eller gäller det bara dig? Att du vill omnämnd som hon men inte tycker att den som vill bli kallad något annat har samma rätt??

" jag vill fortfarande inte bli kallad för hen" Den andra personen "vill fortfarande inte bli kallad han eller hon"

Men vad slåss du emot??

Wingates exempel handlar om en person som vill bli kallad hen. Du vill bli kallad hon. Då gör vi väl så - eller gäller det bara dig? Att du vill omnämnd som hon men inte tycker att den som vill bli kallad något annat har samma rätt??

" jag vill fortfarande inte bli kallad för hen" Den andra personen "vill fortfarande inte bli kallad han eller hon"

Slåss? Förlåt? Jag slåss inte mot någonting? Jag diskuterar fenomenet hen. Jag har sagt att jag inte har något problem med att kalla någon för hen men jag svarade på påståendet att det är smidigt att kalla alla för hen.

Jag förstår inte problemet? :confused: Varför läser du in att jag inte kallar folk för hen?

Men vad slåss du emot??

I inlägg #289 så skrev jag
Jag har personligen inga problem att använda hen,

Hur kan du få det till att något gäller enbart mig och att någon inte har samma rätt!? :eek: :confused:

Det handlar inte om svårt... Det handlar om vilja... Jag vill inte använda ordet lika lite som kompisen vill bli kallad han/hon PUNKT
OK.
Du har en mörkhyad person i din närhet som absolut vill kallas mörkhyad. Du föredrar ordet neger. Personen gillar (av rätt uppenbara skäl) inte ditt ord. Men du skiter i det för du gillar inte "mörkhyad" och fortsätter med neger. för du gillar det bättre.

Slåss? Förlåt? Jag slåss inte mot någonting? Jag diskuterar fenomenet hen. Jag har sagt att jag inte har något problem med att kalla någon för hen men jag svarade på påståendet att det är smidigt att kalla alla för hen.

Jag förstår inte problemet? :confused: Varför läser du in att jag inte kallar folk för hen?
Jag har inte sett nån enda som förespråkat att skrota hon/han och kalla alla hen. Varifrån har du fått det?

Fast det finns väl ingen anledning, för någon, att säga hen till någon man känner till könet på?
Däremot är det ett utmärkt litet ord att använda i stället för att säga "han eller hon" när man inte vet om personen man talar om är en han eller en hon (t.ex om personen heter Tim, Kim eller Charlie - jag vet både kvinnor/flickor och män/pojkar som bär alla de namnen). Eller om det till och med är en "obestämd" person man pratar om.

Ordet är väl inte i första hand tänkt att skapa en massa könlösa individer, utan att använda där det passar bättre än att säga/skriva h*n, han, hon, personen eller individen.
Jag har så svårt att förstå den frustration som det lilla ordet skapar. Använd det om du tycker det är bra, låt bli om du tycker det är onödigt eller larvigt. Men varför tjafsa om det??
Åh tack, du satte ord på mina tankar.
highfive.gif

Jag har inte sett nån enda som förespråkat att skrota hon/han och kalla alla hen. Varifrån har du fått det?

Det har jag inte heller sagt, jag diskuterade med och svarade på Lampans inlägg #374 som jag tolkar som Lampans argument att utgå ifrån hen, inte skrota han/hon. Du valde sedan att rycka lös något jag skrivit och sätta in det i ett annat sammanhang, typ att jag inte skulle respektera Wingates(?) vän genom att kalla denne för hen. Jag har inte det minsta antytt att det enbart skulle gälla mig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar