Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Men hjälp!
Varför i hela friden skulle någon kalla dig för hen???

Äh, jag tänkte på @Kryddelyd s inlägg där många förespråkar att världen ska bli mer könsneutral. Och kan känna att det är så ibland.

Att man minsann ska känna sig som alla andra och det finns ingen skillnad.

Jag tycker man ska hylla skillnaderna lika mycket som likheterna, precis som man ska hylla individers rätt att vara unika.

Men ibland missar jag nog att förklara i min upprördhet :-O

Ordet i sig är faktiskt fint, sen har människor lagt nedvärderade betydelse på de, själv ser jag det inte som något nedvärderande för det borde inte vara det. Då borde det vara nedvärderande att bli kallad guling, röding, viting, men nej order neger är tydligen värre. Varför är det skillnad på ord och ord?

För att neger aldrig varit ett neutralt ord, det har alltid använts för att nedvärdera svarta personer.

Fast när jag var liten var inte neger mer än ett beskrivande ord, som ordet mörkhyad är idag. Däremot det andra ordet med "i" som andra bokstav har alltid varit ett starkt nedvärderande ord.

Men, jag skulle inte använda ordet neger för det. Eftersom det idag nästan klassas som det fula ordet.

Efter det blev det ordet svart och sedan blev det fult och nu är det mörkhyad, väl?

Fast när jag var liten var inte neger mer än ett beskrivande ord, som ordet mörkhyad är idag. Däremot det andra ordet med "i" som andra bokstav har alltid varit ett starkt nedvärderande ord.

Men, jag skulle inte använda ordet neger för det. Eftersom det idag nästan klassas som det fula ordet.

Efter det blev det ordet svart och sedan blev det fult och nu är det mörkhyad, väl?

Fast det stämmer inte att det inte var nedvärderande förr, däremot var det kanske inte lika välkänt att det var det.

En annan sak jag tycker är intressant är att det blir liv i luckan om någon använder ordet "neger", men om någon använder ordet "svenne" så är det inte många som lyfter på ett ögonbryn ens. :idea:

Nja, jag vet inte. Färgad var väl i ropet ett tag - också nedvärderande. Svart har jag aldrig hört ska vara fult. Mörkhyad vet jag inte.

Ja, färgad var med där någonstans, det stämmer.

Jag känner att det beskrivande ordet egentligen inte är fel ord utan snarare blir ett då rashat uppstår och man använder ordet att trycka ner någon.

När jag ska beskriva mig för någon och vi inte ser varandra så säger jag helt frankt att jag är den tjocka. Det är en beskrivning och jag är tjock. Mycket lättare än att säga mörkhårig, klädd så här, står där........
Har inget problem med att folk beskriver mig som det heller när de vill beskriva hur jag ser ut.

Fast det stämmer inte att det inte var nedvärderande förr, däremot var det kanske inte lika välkänt att det var det.

Men det beror ju på när det var. Förr fanns det ju inget annat ord som beskrev en mörkhyad.

Jag tror däremot att många ser beskrivande ord som nedvärderande för att de ju hellre vill bli beskrivna som de är.
Att man blir definierad som något man inte tycker har betydelse. Vilket det ju inte har, men ändå är beskrivande.

Akta dig så att vi inte kallar dig för Efwert :devil:

Det är iofs inte så långt ifrån sanningen. Jag gick i en gymnasieklass med sex tjejer och resten tjugoåtta killar. Tre av de tjejerna fick killnamn av killarna för vi var ju "en av dem". Jag fick namnet Benny....med forrrden.

Det hade jag inget emot eftersom de fortfarande sa hon och såg mig som tjej ändå.

Ja, färgad var med där någonstans, det stämmer.

Jag känner att det beskrivande ordet egentligen inte är fel ord utan snarare blir ett då rashat uppstår och man använder ordet att trycka ner någon.

När jag ska beskriva mig för någon och vi inte ser varandra så säger jag helt frankt att jag är den tjocka. Det är en beskrivning och jag är tjock. Mycket lättare än att säga mörkhårig, klädd så här, står där........
Har inget problem med att folk beskriver mig som det heller när de vill beskriva hur jag ser ut.
Det är svårt att veta hur man ska beskriva människor om man inte vet vad som uppfattas som kränkande.
Får man säga mörkhyad? Får man säga döv Får man säga handikappad? Får man säga blind. Får man säga dvärg?
Får man säga homosexuell?

Men det beror ju på när det var. Förr fanns det ju inget annat ord som beskrev en mörkhyad.

Jag tror däremot att många ser beskrivande ord som nedvärderande för att de ju hellre vill bli beskrivna som de är.
Att man blir definierad som något man inte tycker har betydelse. Vilket det ju inte har, men ändå är beskrivande.

Fast ordet började ju användas för att beskriva svarta slavar om jag inte missminner mig.

Det är svårt att veta hur man ska beskriva människor om man inte vet vad som uppfattas som kränkande.
Får man säga mörkhyad? Får man säga döv Får man säga handikappad? Får man säga blind. Får man säga dvärg?
Får man säga homosexuell?

Jag tycker det är jättesvårt.

Några handikappade vill att man ska fråga om man kan hjälpa och blir arga om man förutsätter att de inte vill ha hjälp medan andra vill att man verkligen inte ska fråga för att man inte ska förutsätta att de inte klarar sig.

Hur vet man att den man träffar vill det ena eller det andra?

Fast ordet började ju användas för att beskriva svarta slavar om jag inte missminner mig.

Njae, det är ju som någon skrev här att det är ett namn på en färg, svart. Men kanske pratar vi om varandra, jag menar i Sverige och här har vi aldrig haft svarta slavar.

Jag tycker det är jättesvårt.

Några handikappade vill att man ska fråga om man kan hjälpa och blir arga om man förutsätter att de inte vill ha hjälp medan andra vill att man verkligen inte ska fråga för att man inte ska förutsätta att de inte klarar sig.

Hur vet man att den man träffar vill det ena eller det andra?

Handikappade? Är det alla handikappade generellt, eller skiljer du mellan typ retarderade, tillbakastående och rullstolsmongon?

Själv tycker jag funktionsnedsättning till exempel, är ett trevligare ord om man nu nödvändigtvis har behov för att bunta ihop folk som har fysiska eller psykiska sårbarheter eller svårigheter på ett eller annat sätt :idea:.

En annan sak jag tycker är intressant är att det blir liv i luckan om någon använder ordet "neger", men om någon använder ordet "svenne" så är det inte många som lyfter på ett ögonbryn ens. :idea:
Ser fram emot din kommentar efter att du läst artkeln som Julgrisen länkar till ovan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar