Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

[

Jag hör vad du säger, förstår vad du menar, men delar inte din uppfattning.
:D
Fast då kan man ju nöja sig med 'jag håller inte med dig'! Jag uppfattar att det ofta används någon tycker att man är jobbig ( måste vara påstridig och argumenera hårt i mitt jobb ibland) och egentligen vill säga ( men inte törs)' sluta tjata och var tyst'!

Varför ska jag klicka på en länk som jag inte har en aning om vart den leder? Det kan lika gärna vara en förklädd länk som ger mig virus på datorn, så nej tack.

Jamen självklart! Du skulle ju också kunna få något slags nya insikter - och det vore ju ännu värre! :nailbiting:

Om nu bara rädslan för virus är vad som hindrar dig kan du gå in på aftonbladet och söka på "bli kallad neger är kränkande" (ja, med citattecken) - men av någon underlig anledning förväntar jag mig att det finns en oändlig lista med skäl till att låta bli. Till skillnad mot listan med skäl för att låta bli att kränka medmänniskor, som märkligt nog är tom. :meh:

Handikappade? Är det alla handikappade generellt, eller skiljer du mellan typ retarderade, tillbakastående och rullstolsmongon?

Själv tycker jag funktionsnedsättning till exempel, är ett trevligare ord om man nu nödvändigtvis har behov för att bunta ihop folk som har fysiska eller psykiska sårbarheter eller svårigheter på ett eller annat sätt :idea:.

Det här är ju också ett problem. Man vågar knappt använda ett ord utan att man måste stå till svars för vad man egentligen menar, eller vad andra tycker är trevligare ord. Man måste också sortera, och hela tiden vara uppdaterad på vad som är ordet för dagen.
Eller för den delen vad just den jag pratar med tycker eller vill att man kallar.

Jag skulle t.ex aldrig våga kalla någon rullstolsmongo eftersom jag blivit fräst åt när jag kallade en person för rullstolsbunden (vilket hade ändrats utan att jag visste det).

Det vill säga, samma problem som du citerade. Man vet aldrig vad den personen man pratar med eller om, tycker är rätt.

Just mitt inlägg var vilken typ av "handikapp" man vill sätta in egentligen. Det är jävligt svårt att veta vad personen ifråga blir arg på. Det är typ 50% chans att få till det rätt.

Eller 50% risk att det blir fel. På tal om risk och chans. :grin:

Fast då kan man ju nöja sig med 'jag håller inte med dig'! Jag uppfattar att det ofta används någon tycker att man är jobbig ( måste vara påstridig och argumenera hårt i mitt jobb ibland) och egentligen vill säga ( men inte törs)' sluta tjata och var tyst'!
Jag uppfattar en lite nedvärderande ton i uttrycket, en klapp på huvudet sådär. Inte trevligt alls...

Jag säger det när jag förklarat att jag inte håller med och personen fortsätter att förklara och argumentera. Det skulle dock gå ganska långt innan jag yttrade ditt förslag, -' sluta tjata och var tyst'.

Jamen självklart! Du skulle ju också kunna få något slags nya insikter - och det vore ju ännu värre! :nailbiting:

Om nu bara rädslan för virus är vad som hindrar dig kan du gå in på aftonbladet och söka på "bli kallad neger är kränkande" (ja, med citattecken) - men av någon underlig anledning förväntar jag mig att det finns en oändlig lista med skäl till att låta bli. Till skillnad mot listan med skäl för att låta bli att kränka medmänniskor, som märkligt nog är tom. :meh:
Varför ska jag läsa den? För att folk har förutfattade meningar om mig för de hakat upp sig på något jag skrivit? Aldrig. Har viktigare saker för mig än att läsa artiklar och springa runt och kalla folk för negrer, har faktiskt aldrig ens använt ordet neger i tal.

Varför ska jag klicka på en länk som jag inte har en aning om vart den leder? Det kan lika gärna vara en förklädd länk som ger mig virus på datorn, så nej tack.

Det är rätt. Kunskap är ett livsfarligt virus. Här är innehållet i länken. En debattartikel skriven av Nyamko Sabuni, den där folkpartinegern som var minister ett tag du vet. Blunda nu hårt så att du inte lär dig något.

Bli kallad neger är kränkande
Nyamko Sabuni (fp): Ordet syftar på en lägre stående människa
Den som använder ordet neger borde upphöra med det så snart han eller hon blir medveten om att det kränker andra människor.

Nyamko-Sabuni

De som inte slutar av den anledningen kommer inte att sluta för att de får en lektion i ordets etymologi och historiska användning. Den här artikeln är inte till för dem, jag skriver istället för alla dem som inte använder ordet, men som undrar hur det kommer sig att ett ord kunnat bli så laddat och vara kränkande för så många.

Ordet neger kommer från spanskans ”negro” som betyder svart och det började användas om afrikaner under slavhandelns dagar. Mycket av vetenskapen och litteraturen om svarta vid den här tiden handlade om att skapa ett försvar för slaveriet och det koloniala projektet. För att rättfärdiga slaveriet var det nödvändigt att kunna tro att svarta var underordnade vita, så svartas underlägsenhet var det återkommande temat i vitas skildringar av afrikaner. Så här skrev till exempel svensken Olof Bergius i en reseskildring från 1819:

”Sådan står Negern på nedersta trappsteget av den menskliga odlingen. [?] Emellan hans förnufts högsta ståndpunkt och den förståndsgrad hvarifrån vi redan som barn börja uppstiga till vetenskapernas regioner ligger ett svalg, som hittills ingen har öfverstigit, hvilken ej ärft en stråle af de hvitas färg på sin hud och på sin själ. [?] att försöka civilisera denna undermänniska vore i strid med sjelfva naturen.” (Catomeris, Det ohyggliga arvet)

Negern är alltså en stereotyp, den bild av den svarte som vita fabricerat genom århundradena, och så här efter kolonialismen är det bara passande att svarta definierar sig själva genom att måla motbilder till ”negern”. Omdefinieringen av svarta är ett viktigt och nödvändigt projekt. Svarta är därför vaksamma inte bara på ordet neger utan även på diskurser som anspelar på svartas lathet, dumhet, libido eller andra nedvärderande föreställningar.

Anledningen till att vi i Sverige fortfarande har en diskussion om ordets vara eller icke vara – som man i andra västerländska länder kommit långt bortom – beror nog på svenskars svårighet att se Sveriges roll i det historiska sammanhang där rasismen spelat en central roll. Sverige som övriga Europa var en del av brotten mot Afrika. Både drottning Kristina och Gustav III bedrev handel med slavar och svenska vetenskapsmän var mycket aktiva när det gällde att förse det koloniala projektet med en vetenskaplig plattform ända från Carl von Linnés dagar fram till 1900-talet och det rasbiologiska institutet i Uppsala.

Varför reagerar svarta bara när det är vita som använder ordet neger, undrar många. Det beror på att det i vår värld som domineras av vita är ett privilegium att vara vit och en belastning att vara svart. Att vara vit ger till exempel företräde till arbets- och bostadsmarknaden, det innebär att man lättare får lån i bank och har svårare att dömas för brott. Vitheten ger alltså företräde på mörka människors bekostnad och därför reagerar afrikaner när vita kallar oss vid ett rasistiskt skällsord.

En del gillar att hävda att de inte alls menar något illa med användandet av ordet och att de har all respekt för svarta. Det är inte sant, och det visar sig när personen upplyses om att svarta ser ordet som stötande. Då kommer försvarstalen: ”jag har alltid sagt så här”, ”jag menar ju inget illa med det”. Dessa personer har absolut ingen respekt för afrikaner. Svarta har aldrig själva kallat sig negrer. En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa och att kalla någon neger och inte mena något illa med det är att likna vid att spotta någon i ansiktet och inte mena något illa med det.

Huruvida ordet ska förekomma i litteraturen eller inte är en absurd fråga. Det är klart att om man beskriver kolonialtiden är det oundvikligt att ordet förekommer. Lika oundvikligt är det att ordet förekommer i litteraturen från den tiden.

Nyamko Sabuni , riksdagsledamot folkpartiet ,

Jag uppfattar en lite nedvärderande ton i uttrycket, en klapp på huvudet sådär. Inte trevligt alls...
Så använder i alla fall inte jag det. Mera när någon är riktigt enveten och vill ¨omvända¨ mig. När jag känner att jag har all nödvändig information, min slutsats är dock en annan än personen som argumenterar med mig.

Varför ska jag läsa den? För att folk har förutfattade meningar om mig för de hakat upp sig på något jag skrivit? Aldrig. Har viktigare saker för mig än att läsa artiklar och springa runt och kalla folk för negrer, har faktiskt aldrig ens använt ordet neger i tal.

För att den handlar om exakt ditt påstående, att ordet neger inte haft någon negativ betydelse förrän i modern tid. Men att du inte vill lära dig något eller få dina tankemönster ifrågasatta är minst sagt tydligt, och du gör givetvis precis som du vill.

Men det handlade alltså inte om virus egentligen då...

Jag säger det när jag förklarat att jag inte håller med och personen fortsätter att förklara och argumentera. Det skulle dock gå ganska långt innan jag yttrade ditt förslag, -' sluta tjata och var tyst'.
Ja det är klart. Fast jag ogillar uttrycket just eftersom det som @warg säger är lite nedvärderande och dessutom ett 'nonsensuttryck' - bättre då att säga ' jag har uppfattat vad du vill ha sagt, men är av en annan uppfattning'

Ja det är klart. Fast jag ogillar uttrycket just eftersom det som @warg säger är lite nedvärderande och dessutom ett 'nonsensuttryck' - bättre då att säga ' jag har uppfattat vad du vill ha sagt, men är av en annan uppfattning'
Öh, ja nu är det väl inte ett uttryck jag använder speciellt frekvent och när jag gör det är det väl just lite humoristiskt. Därav :D i första inlägget. Så in i dödens allvarlig är då inte jag alla timmar på dygnet att det inte kan komma ett och annat nonsens ur min mun. Allt ska väl vara i rätt sammanhang bara.

Fyller på med ett ord till som står mig upp i halsen : 'kränkt'!
Tycker man kan bli arg, upprörd, ledsen, besviken, irriterad, sur mm när någon är dum eller taskig mot en, men 'kränkt' tycker jag ska reserveras för allvarliga övergrepp mot en persons integritet.

För att den handlar om exakt ditt påstående, att ordet neger inte haft någon negativ betydelse förrän i modern tid. Men att du inte vill lära dig något eller få dina tankemönster ifrågasatta är minst sagt tydligt, och du gör givetvis precis som du vill.
Tack för att du är fördomsfull, tolkar som det passar och dömer mig utan att känna mig, tack så väldigt mycket, men du har fel, väldigt fel om mig.

Du skrev själv att du tyckte det var intressant; det borde alltså vara en artikel som intresserar dig. Tacka @bläckis att du slipper riskera virus.
Jag märker att du missat poängen med vad jag tyckte var "intressant" som resten här, men häng upp er på ordet neger. Jag orkar inte förklara, för varje gång jag försöker så är det någon som tolkar som det passar och budskapet går inte fram. Så det finns ingen vits, jag vet vart jag står och jag behöver inte rättfärdiga det för någon, speciellt inte på nätet. :idea:

Öh, ja nu är det väl inte ett uttryck jag använder speciellt frekvent och när jag gör det är det väl just lite humoristiskt. Därav :D i första inlägget. Så in i dödens allvarlig är då inte jag alla timmar på dygnet att det inte kan komma ett och annat nonsens ur min mun. Allt ska väl vara i rätt sammanhang bara.
Helt klart! Jag träffar dock i princip uteslutande på det i jobbet när jag tycker man kan förvänta sig lite mer professionalism av de inblandade ...

Är det bara jag, av de som är lite äldre här, som redan som barn fick lära sig att säga chokladboll? Jag är helt förbryllad att detta fortfarande är en fråga efter, i mitt fall, minst 40 år.

Jag fick lära mig negerboll som barn, tror det stod så i receptet på havregrynspåsen också? Det gjorde dock varken ont, berövade mig någon del av min livskvalitet eller krävdes åratals universitetsstudier att lära mig säga chokladboll istället när jag fick det olämpliga påpekat för mig så förbryllad är jag med.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar