Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Åh tack, du satte ord på mina tankar.
highfive.gif
Om ameo uttryckte det du tänkte - då måste ditt nick ha varit kapat hittills i tråden.

OK.
Du har en mörkhyad person i din närhet som absolut vill kallas mörkhyad. Du föredrar ordet neger. Personen gillar (av rätt uppenbara skäl) inte ditt ord. Men du skiter i det för du gillar inte "mörkhyad" och fortsätter med neger. för du gillar det bättre.
Jag tycker ordet neger är fint egentligen, synd bara att det blivit nedsmutsat och numera är ett nedvärderande ord. :(

OK.
Du har en mörkhyad person i din närhet som absolut vill kallas mörkhyad. Du föredrar ordet neger. Personen gillar (av rätt uppenbara skäl) inte ditt ord. Men du skiter i det för du gillar inte "mörkhyad" och fortsätter med neger. för du gillar det bättre.

Jag använder NEGERBOLL !
Och säger inte neger, svart alt mörkhyad till en person, men ja jag använder neger, svart alt mörkhyad om personer om jag ska beskriva dom för andra.

Lika lite använder jag han eller hon till en person jag pratar med. Då är det namn/du som gäller... Men ja är de inte i närheten använder jag han eller hon.

Jag använder NEGERBOLL !
Och säger inte neger, svart alt mörkhyad till en person, men ja jag använder neger, svart alt mörkhyad om personer om jag ska beskriva dom för andra.

Lika lite använder jag han eller hon till en person jag pratar med. Då är det namn/du som gäller... Men ja är de inte i närheten använder jag han eller hon.
Negerboll~ :heart

BLIVIT nedsmutsat? :eek: :confused:
Ja, neger är en färg från början: "På spanska och flera andra romanska språk heter svart "negro". Ordet neger betecknande mörkhyad person kan härledas från just ordet negro."
Färger är inte fula, de är vackra, men de blir inte vackra när folk använder dom nedvärderande. :(

Ja, neger är en färg från början: "På spanska och flera andra romanska språk heter svart "negro". Ordet neger betecknande mörkhyad person kan härledas från just ordet negro."
Färger är inte fula, de är vackra, men de blir inte vackra när folk använder dom nedvärderande. :(
Varifrån det härleds hänger inte ihop med vad det betecknade. Ser du inte skillnaden?

Och varför tror du då att det mer eller mindre från dag 1 haft en nervärderande betydelse?!

Hint: Kolonialismen :meh:

Ordet i sig är faktiskt fint, sen har människor lagt nedvärderade betydelse på de, själv ser jag det inte som något nedvärderande för det borde inte vara det. Då borde det vara nedvärderande att bli kallad guling, röding, viting, men nej order neger är tydligen värre. Varför är det skillnad på ord och ord?

Jag kan förstå det. I de norra delarna av Sverige talas sedan långt tillbaka såväl samiska som byfinska (även känt som Gällivarefinska i mina trakter, en dialekt inom meänkieli som är ett av Sveriges minoritetsspråk) vid sidan av svenska. Det är klart att det har en effekt på dialekten såväl som skriftspråket. Dock använder inte vi i norra Sverige vår dialekt särskilt mycket i skrift - inte i jämförelse med exempelvis olika finlandssvenska dialekter. Men jag önskar att vi gjorde, för det är helt underbart att läsa. :love:

Även kallad "lastibiilihytti-finska" ;)

Jag använder NEGERBOLL !

Ja herregud, detta säger ju en hel del om hur du ser på din egen rättighet att använda ord som är kränkande för andra personer.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar