Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men har du råkat ut för att någon blir arg när du frågat "vill du ha hjälp?"Jag försökte ändra mitt inlägg, eller fylla på det. Råkade trycka på sänd.
Det jag skulle fortsätta med var att det kanske är därför folk inte vill hjälpa andra? Rent allmänt.
Folk blir kränkta eller förolämpade när man "tror" att de inte klarar skivan.
Men det är ju inte bara det. Ser man att saker är jobbigare än det är för mig. Må det vara för att jag ser eller kan röra mig eller för den delen inte har kassar i handen just då. Så kan jag ju hjälpa bara för att vara medmänniska. Göra det som tar lång tid kortare just den dagen.
Personen behöver ju inte vara handikappad på något sätt alls. Man kan bara vara mitt i verkligeheten just den dagen.
Vad är fel med det? Varför blir man arg då?
Hur svårt kan det vara?
Att rakt och öppet fråga om hjälp eller hålla upp en dörr - precis som man gör med vilken annan person som helst. Hoppar nån på kryckor öppnar jag dörren eftersom det är svårt om bägge händerna är upptagna. Eller så frågar jag om jag kan hjälpa till när nån baxar en barnvagn. Ett enkelt "vill du ha hjälp?"
Vilket förstås skiljer sig från klappen på huvudet och "Jag kan hjälpa dig".
Jag har själv aldrig varit med om att nån tagit illa upp.
Däremot har jag fått några "Nej tack, det går bra ändå". Både från fullt kapabla och från funktionshindrade.
Det blir konstigt om man kan tänka sig att fråga om att hjälpa en barnvagn, men inte en rullis.
Men har du råkat ut för att någon blir arg när du frågat "vill du ha hjälp?"
Även solen har sina fläckar!
Du har varit en av mina Bule-idoler så länge. Jag vet inte hur jag ska ta mig igenom detta...
Men har du råkat ut för att någon blir arg när du frågat "vill du ha hjälp?"
Ja, en rullstolsburen som fräste åt mig att "Jag klarar mig minsann själv. Tror du jag inte klarar mig för att jag är handikappad".
Ja alla ord kan ju låta nedvärderande om man använder dom fel eller som skällsord.Det är en fråga där det finns olika åsikter, och t ex Handikappförbunden har kvar sitt namn. Min erfarenhet är inte så mycket att man känner sig kränkt som i förolämpad, utan mer att det är irriterande att så ofta bli ihopklumpad utifrån det att man avviker från funktionsnormen. När personer med väldigt olika typer av funktionsnedsättningar blir omtalade som en grupp är det också lätt att trilla in i att se dem som en mycket mer homogen grupp än vad det egentligen är. En annan fråga är var funktionshindret egentligen är någonstans? Hos personen (som i "har ett funktionshinder") eller i miljön (som i att det är trappan som är hindret när en rullstolsburen inte kan ta sig in i en byggnad)? Jag tror inte att det viktigaste är att bestämma sig för ett ord som alltid funkar, utan mer om att tänka på hur man tänker och pratar om dessa personer.
Hi hi, Bule-idol.....
Ja, en rullstolsburen som fräste åt mig att "Jag klarar mig minsann själv. Tror du jag inte klarar mig för att jag är handikappad".
Jag har också stött på det. Och i diskussioner/workshops så har jag träffat på personer som ogillar särbehandlingen som sådan, som så långt som möjligt vill klara sig själv även om det kan vara svårt och ta längre tid. Som har svårt att ta emot hjälp, precis som en del personer utan funktionsnedsättning. Folk är olika, och vill bli behandlade olika. Att nån gång få ett fräsigt svar på en vänligt ställd fråga tycker jag dock inte ska hindra en från att fortsätta fråga om en kan hjälpa till med något.
Ja alla ord kan ju låta nedvärderande om man använder dom fel eller som skällsord.
Det är ändå svårt att veta om och vem som känner sig kränkt av vad, man får ständigt hålla sig uppdaterad för att inte trampa någon på tårna
Mörkhyad trodde jag va en helt okey beskrivning av en person precis som ljushyad är det.
JO.Va?
Om man skrivit han så hade det inte varit torftigt?
Vilket verkligen får det att låta som något man inte ens vill ta i med tång...
- Jaså, du identifierar dig som en hen, jag tänker "respektera" det genom att inte låtsas om att du gör det eller fenomenet ens finns, och tala runt det hela!
Tror det kommer norrifrån och jag håller med, det är helt galet fult.