Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Jag försökte ändra mitt inlägg, eller fylla på det. Råkade trycka på sänd.

Det jag skulle fortsätta med var att det kanske är därför folk inte vill hjälpa andra? Rent allmänt.
Folk blir kränkta eller förolämpade när man "tror" att de inte klarar skivan.

Men det är ju inte bara det. Ser man att saker är jobbigare än det är för mig. Må det vara för att jag ser eller kan röra mig eller för den delen inte har kassar i handen just då. Så kan jag ju hjälpa bara för att vara medmänniska. Göra det som tar lång tid kortare just den dagen.
Personen behöver ju inte vara handikappad på något sätt alls. Man kan bara vara mitt i verkligeheten just den dagen.

Vad är fel med det? Varför blir man arg då?
Men har du råkat ut för att någon blir arg när du frågat "vill du ha hjälp?"

Hur svårt kan det vara?

Att rakt och öppet fråga om hjälp eller hålla upp en dörr - precis som man gör med vilken annan person som helst. Hoppar nån på kryckor öppnar jag dörren eftersom det är svårt om bägge händerna är upptagna. Eller så frågar jag om jag kan hjälpa till när nån baxar en barnvagn. Ett enkelt "vill du ha hjälp?"

Vilket förstås skiljer sig från klappen på huvudet och "Jag kan hjälpa dig".

Jag har själv aldrig varit med om att nån tagit illa upp.

Däremot har jag fått några "Nej tack, det går bra ändå". Både från fullt kapabla och från funktionshindrade.

Det blir konstigt om man kan tänka sig att fråga om att hjälpa en barnvagn, men inte en rullis.

Svarar egentligen på det i inlägget efter dig. Jag har frågat många om de vill ha hjälp. Folk utan handikapp och med. Inte sjutton frågar jag, eller uttrycker mig annorlunda med tanke på vem jag frågar.

Klappa-på-huvudet-inställning avskyr jag så det skulle jag aldrig befatta mig med.

Men har du råkat ut för att någon blir arg när du frågat "vill du ha hjälp?"

Ja, en rullstolsburen som fräste åt mig att "Jag klarar mig minsann själv. Tror du jag inte klarar mig för att jag är handikappad".

Jag har också stött på det. Och i diskussioner/workshops så har jag träffat på personer som ogillar särbehandlingen som sådan, som så långt som möjligt vill klara sig själv även om det kan vara svårt och ta längre tid. Som har svårt att ta emot hjälp, precis som en del personer utan funktionsnedsättning. Folk är olika, och vill bli behandlade olika. Att nån gång få ett fräsigt svar på en vänligt ställd fråga tycker jag dock inte ska hindra en från att fortsätta fråga om en kan hjälpa till med något.

Det är en fråga där det finns olika åsikter, och t ex Handikappförbunden har kvar sitt namn. Min erfarenhet är inte så mycket att man känner sig kränkt som i förolämpad, utan mer att det är irriterande att så ofta bli ihopklumpad utifrån det att man avviker från funktionsnormen. När personer med väldigt olika typer av funktionsnedsättningar blir omtalade som en grupp är det också lätt att trilla in i att se dem som en mycket mer homogen grupp än vad det egentligen är. En annan fråga är var funktionshindret egentligen är någonstans? Hos personen (som i "har ett funktionshinder") eller i miljön (som i att det är trappan som är hindret när en rullstolsburen inte kan ta sig in i en byggnad)? Jag tror inte att det viktigaste är att bestämma sig för ett ord som alltid funkar, utan mer om att tänka på hur man tänker och pratar om dessa personer.
Ja alla ord kan ju låta nedvärderande om man använder dom fel eller som skällsord.
Det är ändå svårt att veta om och vem som känner sig kränkt av vad, man får ständigt hålla sig uppdaterad för att inte trampa någon på tårna
Mörkhyad trodde jag va en helt okey beskrivning av en person precis som ljushyad är det.

Ja, en rullstolsburen som fräste åt mig att "Jag klarar mig minsann själv. Tror du jag inte klarar mig för att jag är handikappad".

Ja, det kan säkerligen vara känsligt för en del personer. Alternativt hade hen en dålig dag. Jag tror bara man kan dra slutsatsen att individer är individer, oavsett de sitter i rullstol eller ej.
Och vi vet ju inte om hen råkat ut för alla möjliga välvilliga "klappa-på-huvudet--typer" innan och därmed tolkade även ditt erbjudande så.

Jag har också stött på det. Och i diskussioner/workshops så har jag träffat på personer som ogillar särbehandlingen som sådan, som så långt som möjligt vill klara sig själv även om det kan vara svårt och ta längre tid. Som har svårt att ta emot hjälp, precis som en del personer utan funktionsnedsättning. Folk är olika, och vill bli behandlade olika. Att nån gång få ett fräsigt svar på en vänligt ställd fråga tycker jag dock inte ska hindra en från att fortsätta fråga om en kan hjälpa till med något.

Jag är lite sådan själv; att jag vill klara mig själv så ja, det är svårt för vissa personer att ta emot hjälp.

Ja alla ord kan ju låta nedvärderande om man använder dom fel eller som skällsord.
Det är ändå svårt att veta om och vem som känner sig kränkt av vad, man får ständigt hålla sig uppdaterad för att inte trampa någon på tårna
Mörkhyad trodde jag va en helt okey beskrivning av en person precis som ljushyad är det.

Jag använder mörkhyad, och många av mina mörkhyade vänner gör det. En del av dem har varit rätt aktiva i rasifieringsdebatten och i problematiseringen av vissa begrepp, där mörkhyade har varit ett exempel. Att diskutera hur olika ord används för att belysa synen på människor från olika grupper i samhället hindrar dem dock inte från att använda ordet mörkhyad själva i dagligt tal. Vid de tillfällen de kritiserat ordet "mörkhyad" har det oftast varit i ett sammanhang där kritiken egentligen rör fenomenet att dela in oss i olika grupper efter vår hudfärg, som därmed också kommer att innebära en värdering. I de fall i vardagen där de av någon anledning ändå behöver benämna hudfärgen på en mörkhyad person, så använder de just det ordet. De flesta av mina närmre vänner alltså. Men det är säkert olika det också.

Angående diskussionen om handikapp; Ordet handikapp är inget fel. Men t.ex. min syster har en utvecklingsstörning, hon är inte utvecklingsstörd. Min systers klasskompis har ett handikapp, hon är inte handikappad. I alla fall inte om man ska tala om respekt gentemot de. Det är inte roligt att vara identifierad som sin sjukdom, en sjukdom/funktionsnedsättning är något man har och inte är. Vi är alla människor ändå.

Och jag tänker inte ge mig in i varken hen diskussionen som ni verkar ha tappat och definitivt inte neger diskussionen för det är beyond me hur man ens har mage nog att använda det ordet hur som helst med tanke på dess historia.

Vilket verkligen får det att låta som något man inte ens vill ta i med tång...
- Jaså, du identifierar dig som en hen, jag tänker "respektera" det genom att inte låtsas om att du gör det eller fenomenet ens finns, och tala runt det hela! :angel:

:meh:

DET har jag väl för tusan inte sagt? :mad:

Jag syftade endast på att man inte alltid måste ange någons kön alls, och ändå lär man kunna beskriva vem som eventuellt gjorde läkarundersökningen, eller vad det månde vara.

Jag tror ibland att du söker fel för att missförstå. :(

Aldrig i världen skulle jag förringa någons önskan om att bli kallad något specifikt. Jag har inte end deltagit i den diskussionen, så jag tycker att du är grymt orättvis.

Min devis är att bäraren av namnet, könet, etniciteten, funktionshindret, tja, vilket som - är den som avgör vad man skall kallas.

Det finns mängder med möjliga förklaringar på personens snäsiga och otrevliga uppförande:
- Personens sambo hade legat på sofflocket hela dagen och pillat navelludd istället för att handla till middagen och det blev tjafs
- Personen var en surkart generellt
- Personen uppfattade (felaktigt i ditt tillfälle) att den blev klappad på huvudet/omyndigförklarad
- Personen hade en dålig dag
- Personen var en otrevlig idiot
- Personens chef hade tvingat denne till att jobba över eftersom det skulle komma en kund som var försenad (som personen hatade och som dessutom gick till konkurrenten ändå i slutändan)

Mindre sannolik förklaring i min hjärna:
- Personens uppförande stod i direkt korrelation till att denne satt i rullstol/var handikappad

Åter till trådrubriken:
Ord som används - om inte felaktigt så i alla fall - förvirrande...
Ett 'varmblod' - en varmblodig travare eller en 'ridhäst' jfr kallblod och ponny?
Ett 'fullblod' engelskt fullblod, arabiskt fullblod , angloarabiskt fullblod? Spanjorerna kallar P.R.E för fullblodshästar ...
En ponny - häst med mankhöjd på Max 148 CM? Men är då islandshästar ponnyer?
Inte lätt att reda ut alla gånger ...

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits