Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Åter till trådrubriken:
Ord som används - om inte felaktigt så i alla fall - förvirrande...
Ett 'varmblod' - en varmblodig travare eller en 'ridhäst' jfr kallblod och ponny?
Ett 'fullblod' engelskt fullblod, arabiskt fullblod , angloarabiskt fullblod? Spanjorerna kallar P.R.E för fullblodshästar ...
En ponny - häst med mankhöjd under 148 CM? Men är då islandshästar ponnyer?
Eller halvbloden, logiskt sett borde ju varmblod + kallblod = halvblod. Men nu blir det varmblod + kallblod = korsning, och halvblod + halvblod = halvblod. Kommer ihåg att jag blev galen på det som yngre innan jag vande mig. :cool:

Skicka smuret, stäng durrn och bjurrkris är exempel på Ö som blir U när jag pratar. Jobbade tidigare som vikarie inom barnomsorgen och fick då höra: "Det heter inte SMUUUR, det heter SMÖR!" :angel: (Edit: Bor i södra Sverige nu! ;))
Jag jobbade med en där uppifrån som alltid sa sult. Inte ö som blev u men y. Tyckte det lät ganska gulligt.

Jag blir lite stressad här nu.

Äntligen har vi fått tillbaka @HENdalaki, men HEN blir antagligen bortskrämd nu igen. HEN har varit borta i några månader, men här är vi fortfarande, i en tråd där hälften inte förstår varför neger inte är ett bra ord, eller varför HEN kan vara ett bra ord. Samma jävla argument om och om igen.

Som en dålig såpa. Man kollar ett avsnitt i året, och håller sig fullt uppdaterad ändå.

Eller halvbloden, logiskt sett borde ju varmblod + kallblod = halvblod. Men nu blir det varmblod + kallblod = korsning, och halvblod + halvblod = halvblod. Kommer ihåg att jag blev galen på det som yngre innan jag vande mig. :cool:

Fast det är ju så att fullblod+vilken annan ras som helst=halvblod, vilket är logiskt.

Det du kallar halvblod heter varmblod, vilket alla inte har koll på utan tror att det är travare.

Jag blir lite stressad här nu.

Äntligen har vi fått tillbaka @HENdalaki, men HEN blir antagligen bortskrämd nu igen. HEN har varit borta i några månader, men här är vi fortfarande, i en tråd där hälften inte förstår varför neger inte är ett bra ord, eller varför HEN kan vara ett bra ord. Samma jävla argument om och om igen.

Som en dålig såpa. Man kollar ett avsnitt i året, och håller sig fullt uppdaterad ändå.
Jag är också lite stressad. Eller rättare sagt kluven. Å ena sidan charmad av att allt är sig likt. Å andra sidan chockad över att det finns hörn av (o)verkligheten där det fortfarande finns pappskallar som slåss för rätten att säga neger. Det är ju så pinsamt. Om det var jag skulle jag ticsa det - sitta hemma sent om natten och säga negernegernegerneger. Och sedan gå ut på dagtid och låtsas att jag var normalbegåvad. :o

Åter till trådrubriken:

En ponny - häst med mankhöjd på Max 148 CM? Men är då islandshästar ponnyer?
Inte lätt att reda ut alla gånger ...

Eftersom ordet ponny inte är en rasbeskrivning utan en storleksdefinition, så

ja, många islandshästar är ponnyer.
Precis som många fjordhästar är ponnyer.

Det intressanta är att många islandshästryttare verkar ha problem med att deras springare kallas för ponnyer medan de flesta fjordhästryttare inte verkar ha samma problem.

Funderar lite över det här med rätten att definiera sig själv. Självklart ska man inte behöva bli kallad något man inte anser sig vara, så långt inga konstigheter. Men kan en person kräva att bli kallad kvinna om omgivningen uppfattar hen som man? Eller räcker det med att man låter bli att köna personen när man pratar med/om hen?

Funderar lite över det här med rätten att definiera sig själv. Självklart ska man inte behöva bli kallad något man inte anser sig vara, så långt inga konstigheter. Men kan en person kräva att bli kallad kvinna om omgivningen uppfattar hen som man? Eller räcker det med att man låter bli att köna personen när man pratar med/om hen?

Jag tycker att det är en självklarhet att en person har all rätt i världen att definiera sig själv, och att det är en väldigt liten uppoffring för mig själv att vara tillmötesgående om någon ber att få bli omnämnd/tänkt på som han/hon/hen, oavsett vad omgivningen "uppfattar" personen som.

Det intressanta är att många islandshästryttare verkar ha problem med att deras springare kallas för ponnyer medan de flesta fjordhästryttare inte verkar ha samma problem.
Precis som att en del connemaraponnyer och ridponnyer är 'stora hästar' !
Inte helt lätt att reda ut för en icke-nörd!
Och islandshästryttare verkar ju Göra en egen indelning: ponnyer , islandshästar och 'storhästar'

Det finns mängder med möjliga förklaringar på personens snäsiga och otrevliga uppförande:
- Personens sambo hade legat på sofflocket hela dagen och pillat navelludd istället för att handla till middagen och det blev tjafs
- Personen var en surkart generellt
- Personen uppfattade (felaktigt i ditt tillfälle) att den blev klappad på huvudet/omyndigförklarad
- Personen hade en dålig dag
- Personen var en otrevlig idiot
- Personens chef hade tvingat denne till att jobba över eftersom det skulle komma en kund som var försenad (som personen hatade och som dessutom gick till konkurrenten ändå i slutändan)

Mindre sannolik förklaring i min hjärna:
- Personens uppförande stod i direkt korrelation till att denne satt i rullstol/var handikappad

Alla de sakerna är anledningar men inga ursäkter för att fräsa åt någon okänd som vill hjälpa.

Men eftersom personen svarade som den gjorde var nog det du tror är minst trolig, mest trolig.

Senast ändrad:
Och islandshästryttare verkar ju Göra en egen indelning: ponnyer , islandshästar och 'storhästar'
På tal om varmblod-diskussionen: Jag minns en uppfödare på tidigt 90-tal som hade annonserat ut ett varmblod e. Alpen Furst. Det var ju ungefär vid den tiden då det började bli vanligt att referera till varmblodstravarna som varmblod, något som den här uppfödaren inte hade koll på. Hon tyckte hon fick så mycket konstiga frågor av folk som ringde, och undrade hur okunniga köparna hade blivit? Ja, hästen var i och för sig inkörd, men självklart var den inte startad på travet!

..eller rent av islandshästar och "vanliga hästar".
intressant separation.
Särskilt med tanke på att islandshäst är en ovanligt vanlig hästras i Sverige, medan exempelvis connemara är en betydligt mindre vanlig ras.
Och med tanke på att det finns ett flertal raser, bland andra varmblodstravare, paso peruano med flera, som visat sig ha samma genetiska mutation som islandshästarna och också är "flergångare" (mitt ord).

Nä, vi med fjordhästar ser det som ett mått medan de med andra hästraser kanske ser det som definitionen det är menat?

Definitionen måste ligga på ett annat plan än bara mått.
Jag har dock inte förstått hur. Det är ju inte bara ett mått har jag förstått, eller? Du skriver det men det måste ligga något annat bakom. T.ex att man förr bara visste om ponnysar av Brittiska raser och började kalla dem ponny i Sverige också. Sedan blev det ett mått.

Men vad skiljer en häst från en ponny annars? Shetlandsponny, connemaraponny et.c........

Kaspisk häst är ju en häst av ponnymått, precis som de du ger exempel på. Det skiljer ju ganska mycket i exteriör på en kaspisk häst, fjordhäst och islandshäst likaväl som en storhästras som halvblod.

Jag tänker att man får rycka på axlarna och gå vidare i livet.

Det där är en väldigt viktig tanke.
Framför allt i alla de situationer man känner sig kränkt... många gånger var det ingen som avsåg att vara elak eller att kränka, men att man tar illa vid sig ändå.
En del av det ligger i mottagaren - som ibland behöver lära sig just detta!

Jag tycker att man alltid ska kalla andra för det de själva vill bli kallade. Oavsett om det är hen eller Ulla-Britta fast man heter Per-Åke. Man måste få ha rätten att själv bestämma vad man vill kallas.

Det finns mängder med möjliga förklaringar på personens snäsiga och otrevliga uppförande:
- Personens sambo hade legat på sofflocket hela dagen och pillat navelludd istället för att handla till middagen och det blev tjafs
- Personen var en surkart generellt
- Personen uppfattade (felaktigt i ditt tillfälle) att den blev klappad på huvudet/omyndigförklarad
- Personen hade en dålig dag
- Personen var en otrevlig idiot
- Personens chef hade tvingat denne till att jobba över eftersom det skulle komma en kund som var försenad (som personen hatade och som dessutom gick till konkurrenten ändå i slutändan)

Mindre sannolik förklaring i min hjärna:
- Personens uppförande stod i direkt korrelation till att denne satt i rullstol/var handikappad
Jag kom på mig förra veckan att jag behandlar människor som sitter i rullstol på annat sätt än människor som inte gör det

Vi va ute och gick på stan, vi hade valpen med oss för miljöträning.
Ofta får jag frågan "åh, får jag klappa hunden?" när vi är ute. Det kan vara både barn, vuxna och gamla, jag säger alltid Nej han tränas och får inte hälsa och så fortsätter jag gå.

Vi mötte en tjej i 20-årsåldern som satt i rullstol, hon sa "åh vilken härlig hund kom så får jag hälsa" Jag sa att han får inte hälsa han tränas. Hon sa jo kom! Jag visste inte hur jag skulle göra då och det berodde enbart på att hon satt i rullstol.
Jag gick fram och dom hälsade, inte för att det gjorde det något att dom hälsade, valpen blev glad och det gjorde tjejen också

Men...
Jag kom på mig själv att jag behandlade henne på ett annat sätt än andra.

(Anledningen till att jag inte vill att människor hälsar på hunden, är för att han hoppar, skäller och drar och vill hälsa på alla vi möter och jag måste träna bort det)

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits