DET har jag väl för tusan inte sagt?
Jag syftade endast på att man inte alltid måste ange någons kön alls, och ändå lär man kunna beskriva vem som eventuellt gjorde läkarundersökningen, eller vad det månde vara.
Jag tror ibland att du söker fel för att missförstå.
Aldrig i världen skulle jag förringa någons önskan om att bli kallad något specifikt. Jag har inte end deltagit i den diskussionen, så jag tycker att du är grymt orättvis.
Min devis är att bäraren av namnet, könet, etniciteten, funktionshindret, tja, vilket som - är den som avgör vad man skall kallas.
Först och främst, vi är inte överens om vad som är schysst behandling av hundar. Det betyder inte att jag missförstått (avsiktligt eller ej), det betyder bara att vi inte tycker likadant och det har rimligen inget alls med den här diskussionen att göra. Nej, jag har inte avsiktligt missförstått dig, däremot är det såklart möjligt att jag
har missförstått! Eller så har du uttryckt något du inte avsåg. Eller så tycker vi bara inte likadant igen.
Men låt oss ta en titt på vad det är jag eventuellt missförstått, och huruvida du deltagit i diskussionen om vad någon önskar bli kallas och hur man bemöter det eller ej? Jag har läst igenom den här inläggskedjan flera gånger efter din protest nu, och jag kommer fortfarande fram till att jo, du är med i den diskussionen och du tänker undvika "hen".
Först skriver Wingates detta:
@RedHyuuga alltså, jag har en polare som ser sig som ickebinär och vill att man ska använda pronomet hen om man pratar om hen - vad skulle du använda istället menar du?
Jag tycker det är rent ut sagt oförskämt att förutsätta att alla passar in under hon/han och att isf avhumanisera personen med att säga den.
Alltså, som jag läser det "här finns en specifik person som identifierar sig som hen och vill att det används när man pratar om henom, hur hanterar man det?" i korthet.
Sedan svarar du:
Jag skulle aldrig säga "den" om en människa.
Det finns många andra sätt att beskriva en människa man refererar till, utan att ens andas dess kön.
Vilket för mig ser ut som "jag skulle visserligen inte säga "den" men ni kan glömma "hen" också, istället tänker jag genom språklig akrobatik helt undvika att komma i närheten av att använda pronomen alls", biten
utan att ens andas dess kön får det också att låta för mig som något man veeeeeeerkligen är angelägen att undvika. Det låter super-hysch-hysch, som något man är enormt obekväm med.
Vilket var vad jag svarade på med:
Vilket
verkligen får det att låta som något man inte ens vill ta i med tång...
- Jaså, du identifierar dig som en hen, jag tänker "respektera" det genom att inte låtsas om att du gör det eller fenomenet ens finns, och tala runt det hela!
Och nej, det var inte min avsikt att framställa "- Jaså, du identifierar dig som en hen, jag tänker "respektera" det genom att inte låtsas om att du gör det eller fenomenet ens finns, och tala runt det hela!
" som något
du sagt eller skrivit. Såg det ut så så har jag uttryckt mig väldigt otydligt! Det var avsett att framstå som
min illustration av den respektlöshet det innebär
för mig att avsiktligt undvika att omtala en person som hen genom att på andra sätt inte ens andas något om personens kön.