Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Vi mötte en tjej i 20-årsåldern som satt i rullstol, hon sa "åh vilken härlig hund kom så får jag hälsa" Jag sa att han får inte hälsa han tränas. Hon sa jo kom! Jag visste inte hur jag skulle göra då och det berodde enbart på att hon satt i rullstol.
Jag gick fram och dom hälsade, inte för att det gjorde det något att dom hälsade, valpen blev glad och det gjorde tjejen också

Men...
Jag kom på mig själv att jag behandlade henne på ett annat sätt än andra.

Men det är väl ingen katastrof? Du gjorde en människa glad. Vad är problemet?

Jag behandlar också en del människor annorlunda än andra. För att jag har tid just då, för att jag är på extra gott humör den dagen eller för att jag tänker att personen ifråga kanske har det lite tuffare än många andra. Typ en person i rullstol. Eller som häromdagen på spårvagnen, jag satte mig mitt i en somalisk familj för att jag blev förbannad när andra stod runtomkring trots att det fanns en ledig plats hos den familjen. Så jag demonstrationsintegrerade, satte mig ner, fånlog mot barnen, trasslade ut mamman ur hennes väskrem när hon skulle gå av osv.

Det finns tusen anledningar särbehandla positivt och man behöver inte göra dem till ett problem.

Men det är väl ingen katastrof? Du gjorde en människa glad. Vad är problemet?

Jag behandlar också en del människor annorlunda än andra. För att jag har tid just då, för att jag är på extra gott humör den dagen eller för att jag tänker att personen ifråga kanske har det lite tuffare än många andra. Typ en person i rullstol. Eller som häromdagen på spårvagnen, jag satte mig mitt i en somalisk familj för att jag blev förbannad när andra stod runtomkring trots att det fanns en ledig plats hos den familjen. Så jag demonstrationsintegrerade, satte mig ner, fånlog mot barnen, trasslade ut mamman ur hennes väskrem när hon skulle gå av osv.

Det finns tusen anledningar särbehandla positivt och man behöver inte göra dem till ett problem.
Nej det är ingen katastrof
Jag tycker ändå att det är viktigt att rannsaka sig själv, varför man gör som man gör.
Visst behöver alla människor extra uppmuntran och stöd/hjälp någon gång i livet och i vissa situationer. Ger man stöd uppmuntran i en sån situation, är hjälpen helt okey.
Vad jag inte vill göra är att tycka synd om någon som ex sitter i rullstol. Det är kränkande att jag tar på mig att tycka synd om en människa som jag inte känner eller vet något om öht.
Det är kränkande mot individen att säga "det är synd om dig för du sitter i rullstol" därför ska jag särbehandla dig

Det du gjorde på spårvagnen :up: :)

Det är kränkande mot individen att säga "det är synd om dig för du sitter i rullstol" därför ska jag särbehandla dig

Samtidigt vet ju inte den rullstolsburna om det. Och det är en mänsklig känsla att känna medlidande, kan jag tycka.

Det du gjorde på spårvagnen :up: :)

Äh, jag kände mig bara beskäftig. Fast det visste familjen inte om, analogt med resonemanget ovan :D När jag gör något normalsnällt mot t ex en somalisk familj tänker jag på det som en motvikt mot några hundra föraktfulla blickar som de förmodligen möter under en dag på stan. Inte klokt egentligen.

Häromdagen stod en till synes svensk tant med sin rullator vid en hög trottoarkant och jag frågade automatiskt Ska jag hjälpa till? Men just när jag sagt det insåg jag att trottoarkanten nog inte var anledningen till att hon stannat, anledningen var att hon var i färd med att ilsket vifta bort en tiggande kvinna. Då ångrade jag att jag erbjudit mig att hjälpa henne. Så långt sträckte sig min välvilja :angel: (Dock försökte jag inte sätta krokben för henne, helt igenom ond är jag inte)

Samtidigt vet ju inte den rullstolsburna om det. Och det är en mänsklig känsla att känna medlidande, kan jag tycka.

Äh, jag kände mig bara beskäftig. Fast det visste familjen inte om, analogt med resonemanget ovan :D När jag gör något normalsnällt mot t ex en somalisk familj tänker jag på det som en motvikt mot några hundra föraktfulla blickar som de förmodligen möter under en dag på stan. Inte klokt egentligen.

Häromdagen stod en till synes svensk tant med sin rullator vid en hög trottoarkant och jag frågade automatiskt Ska jag hjälpa till? Men just när jag sagt det insåg jag att trottoarkanten nog inte var anledningen till att hon stannat, anledningen var att hon var i färd med att ilsket vifta bort en tiggande kvinna. Då ångrade jag att jag erbjudit mig att hjälpa henne. Så långt sträckte sig min välvilja :angel: (Dock försökte jag inte sätta krokben för henne, helt igenom ond är jag inte)
Familjen tänkte säkert inte på att du demonstrerade' du ville ju bara sitta och tänkte inte på var
Däremot gav du fingret till dom andra på spårvagnen. Det är så skönt att säga
F*ck you i vissa situationer, man måste bara få ur sig det!

Som motvikt gör jag också lite extra om det kommer in en person från ex Somalia på mitt jobb. Personen vet ju heller inte att jag inte kanske alltid är lika serviceminded om det kommer in en svensk.

Gamla damer med rullator förtjänar inte alltid hjälp...
Gamla kan vara hårda.
Personliga egenskaper förstärks ofta (inte alltid) med ålder tror jag
En varm och go människa blir, än mer varm
En kall och hård, blir hårdare.

DET har jag väl för tusan inte sagt? :mad:

Jag syftade endast på att man inte alltid måste ange någons kön alls, och ändå lär man kunna beskriva vem som eventuellt gjorde läkarundersökningen, eller vad det månde vara.

Jag tror ibland att du söker fel för att missförstå. :(

Aldrig i världen skulle jag förringa någons önskan om att bli kallad något specifikt. Jag har inte end deltagit i den diskussionen, så jag tycker att du är grymt orättvis.

Min devis är att bäraren av namnet, könet, etniciteten, funktionshindret, tja, vilket som - är den som avgör vad man skall kallas.

Först och främst, vi är inte överens om vad som är schysst behandling av hundar. Det betyder inte att jag missförstått (avsiktligt eller ej), det betyder bara att vi inte tycker likadant och det har rimligen inget alls med den här diskussionen att göra. Nej, jag har inte avsiktligt missförstått dig, däremot är det såklart möjligt att jag har missförstått! Eller så har du uttryckt något du inte avsåg. Eller så tycker vi bara inte likadant igen.

Men låt oss ta en titt på vad det är jag eventuellt missförstått, och huruvida du deltagit i diskussionen om vad någon önskar bli kallas och hur man bemöter det eller ej? Jag har läst igenom den här inläggskedjan flera gånger efter din protest nu, och jag kommer fortfarande fram till att jo, du är med i den diskussionen och du tänker undvika "hen".

Först skriver Wingates detta:
@RedHyuuga alltså, jag har en polare som ser sig som ickebinär och vill att man ska använda pronomet hen om man pratar om hen - vad skulle du använda istället menar du?

Jag tycker det är rent ut sagt oförskämt att förutsätta att alla passar in under hon/han och att isf avhumanisera personen med att säga den.

Alltså, som jag läser det "här finns en specifik person som identifierar sig som hen och vill att det används när man pratar om henom, hur hanterar man det?" i korthet.

Sedan svarar du:
Jag skulle aldrig säga "den" om en människa.

Det finns många andra sätt att beskriva en människa man refererar till, utan att ens andas dess kön.

Vilket för mig ser ut som "jag skulle visserligen inte säga "den" men ni kan glömma "hen" också, istället tänker jag genom språklig akrobatik helt undvika att komma i närheten av att använda pronomen alls", biten utan att ens andas dess kön får det också att låta för mig som något man veeeeeeerkligen är angelägen att undvika. Det låter super-hysch-hysch, som något man är enormt obekväm med.

Vilket var vad jag svarade på med:
Vilket verkligen får det att låta som något man inte ens vill ta i med tång...
- Jaså, du identifierar dig som en hen, jag tänker "respektera" det genom att inte låtsas om att du gör det eller fenomenet ens finns, och tala runt det hela! :angel:

:meh:

Och nej, det var inte min avsikt att framställa "- Jaså, du identifierar dig som en hen, jag tänker "respektera" det genom att inte låtsas om att du gör det eller fenomenet ens finns, och tala runt det hela! :angel:" som något du sagt eller skrivit. Såg det ut så så har jag uttryckt mig väldigt otydligt! Det var avsett att framstå som min illustration av den respektlöshet det innebär för mig att avsiktligt undvika att omtala en person som hen genom att på andra sätt inte ens andas något om personens kön.

Jag tycker att man alltid ska kalla andra för det de själva vill bli kallade. Oavsett om det är hen eller Ulla-Britta fast man heter Per-Åke. Man måste få ha rätten att själv bestämma vad man vill kallas.

Om Ulla-Britta har skägg,penis och Y-kromosom, är det oförskämt att benämna henom som just hen (eller Ulla-Britta)?
Gäller samma sak en elitidrottare som vill bli kallad tjock eller en person på 130 cm som definierar sig som lång?
Eller lägger man något mer än de rent fysiska attributen i könet, och vad skulle det i så fall vara? Vad man attraheras av, intresserar sig för, gillar att klä sig i, är bra på och liknande hänger ju inte särskilt mycket ihop med om man (fysiskt) är man eller kvinna.

Jag är alltså uppriktigt nyfiken och vill inte gärna kränka någon i onödan, och Buke brukar ge många insikter i den här sortens frågor.

Inte oförskämt innan individen har förklarat sitt önskemål, däremot efter om man inte respekterar individens eget val av tilltal.
Men gäller detta enbart kön? Kan en person försvara sin rätt att hata homosexuella eller säga neger och ändå kräva att bli sedd som öppen och tolerant, bara för att personen själv ser sig så?
För mig känns det rimligast att man helt enkelt undviker ord om man själv och personen det gäller har motsatt uppfattning om ordens innebörd.

Men gäller detta enbart kön? Kan en person försvara sin rätt att hata homosexuella eller säga neger och ändå kräva att bli sedd som öppen och tolerant, bara för att personen själv ser sig så?
För mig känns det rimligast att man helt enkelt undviker ord om man själv och personen det gäller har motsatt uppfattning om ordens innebörd.

Fast nu blandar du väl ändå ihop äpplen med päron?

Det är en milsvid skillnad mellan att en individ själv väljer vad denne vill kallas för och att själv välja vad man vill kalla andra mot deras uttalade vilja.

Fast nu blandar du väl ändå ihop äpplen med päron?

Det är en milsvid skillnad mellan att en individ själv väljer vad denne vill kallas för och att själv välja vad man vill kalla andra mot deras uttalade vilja.
Självklart kallar man inte andra saker de uttryckligen har undanbett sig, så långt håller jag helt med dig! Min fundering gäller som sagt rätten att välja vad man ska bli kallad istället. Och varför det inte är OK att avstå från att köna en person om jag inte delar personens uppfattning om vad kön är.

Jag såg nu ett ord jag inte sett förut och antar det är en förkortning för "sociala medier", vet inte riktigt vad jag tyckte om ordet, här är det i alla fall:

SoMe

Klockrent. Väldigt intressant vinkling.

Själv är jag helt bekväm m ordet hen. Använder det vid behov och ser behovet, både språkligt och själsligt. Dottern är mer son, och det har varit en snarig och tuff resa men hon är inte så gammal än.

Dock lite nyfiken på vissas resonemang. Träffade en transa. Utklädd till kvinna, alla attribut, superkvinnlig (trad sett). Ni vet, superkvinnlig. Till Max. Ville bli kallad hen. Inte hon. Helt ok med mig men undrade inombords. Varför inte "hon". Mer hon kan man ju inte vara, och då var det självvalt.

Disclaimer: inte självvalt. Förstås. Men ni förstår vad jag menar, hoppas jag.

Hittade just en hästannons med rubriken antagande!!!! Precis så, med litet a och fyra utropstecken.

Någon som begriper vad som menas egentligen?

Såg också den nyss! Antagande direkt översatt till engelska blir adoption. De menar nog helt enkelt "Säljes" men kanske inte har svenska som modersmål och därför blir det fel? @Görel

Såg också den nyss! Antagande direkt översatt till engelska blir adoption. De menar nog helt enkelt "Säljes" men kanske inte har svenska som modersmål och därför blir det fel? @Görel

Så skulle det kunna vara. Tänkte att de försökte översätta attention och så blev det tokigt.

Ord som används felaktigt var det ...
En variant på när det blev fel ...min ena son blev arg på sin bror och kallade honom 'horunge'.
Min kommentar: om din bror är en sådan, är ju jag en hora och du är min unge, så då är du ju själv en 'horunge' ...
Variant två: kompisens barn ritar en gubbe med en pratbubbla där det står : hora, hora, hora! Kompisen blir upprörd och börjar förklara varför man inte säger så ... Barnet svarar - på bredaste skånska där ju u blir o . Men mamma hon säger 'hurra, hurra, hurra!

Något som jag stöööör ihjäl mig på är när sambon använder chans istället för risk. Jag vet inte hur många gånger jag påpekat för honom att det blir helt galet när han säger chans när man pratar om något tråkigt. "Det är ganska stor chans att han dör" - VILL DU ATT HAN SKA DÖ??

Jag skyller på engelskan i detta fallet. Plus att jag flera gånger i översättningar av filmer sett det användas fel också.

Fast pa Engelska ar det samma mening som i Svenska. Chance betyder att nagot positivt kan handa, Risk att nagot negativt kan handa.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 228
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar